ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۱:۲۲ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ به مناسبت اول نوامبر روز جهانی گیاه خواری.. از دوست داشتن چه میدانیم!؟.. تو گفتی … تو گفتی که پرندهها را دوست میداری. و آنها را در قفس کردی. تو گفتی که ماهیها را دوست میداری. و آنگاه سرخشان کردی … تو گفتی که گلها را دوست میداری. و چیدیشان …. و هنگامی که گفتی مرا دوست میداری. مرا ترس فراگرفت!. ژاک پرِوِر. Jacques Prévert. ... ساحت زیست ۱۱:۲۱ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ چه طور بفهمید گیاه خوارید یا گوشتخوار؟. به نظر من گیاه خواری هم تقریبا چنین است بعضیها استعداد بیشتری برای گیاه خواری دارند و تنها کافی است حادثهای این گرایش را متبلور کند. البته راههای مختلفی هم برای شناسایی این استعداد هست که یک راه آسانش را در ادامه میگویم اما قبل از آن باید دو نکته خیلی مهم را توضیح بدهم: اول این که اگر میخواهید خودتان را یک شکنجه تمام و کمال مهمان کنید، به خاطر مسائلی مثل رژیم لاغری یا رژیم سلامتی گیاه خوار شوید. این کار نه تنها زجر دهنده بلکه غالبا شکست خورده است. به طور قطع یقین عرض میکنم که هیچ اجماع پزشکی تا کنون بر سر مفید بودن یا نبودن گیاه خواری وجود نداشته و به این زودیها هم نخواهد داشت. برای این که بتوانید گیاه خوار شوید باید به آن ایمان بیاورید و بس …در این صورت همان طور که مسلمان روزه دار هنگام شانزده ساعت روزه گرفتن در گرمای تابستان نه زجر میکشد و نه از خود میپرسد که آیا این کار به کلیههای من آسیب میزند، شما نیز هیچ وقت از گیاه خوردن خود احساس ناراحتی نخواهید کرد. مسئله دوم این که اگر به گیاه خواری ایمان آوردید آنگاه به گوشتخواران به مثابه کافران مستوجب جهاد و حدشرعی نگاه نکرده و به دنبال علم کردن جمهوری خلق گیاهخواران ... ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ جزوه آموزش گیاه خواری به همراه دستورات غذایی Ketabche-Giahkhari.pdf ( 7.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ساحت زیست ۱۱:۱۲ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ کتابچه آموزش گیاه خواری برای افراد مبتدی Giahkhari_baste_amoozeshi.pdf ( 3.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ساحت زیست ۱۱:۰۸ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ به مناسبت اول نوامبر روزجهانی گیاهخواری. شعار سازمان صلح سبز که با لوگوی این سازمان طراحی شده است: صلح از بشقاب شما شروع میشود! گیاهخوار باشید. ساحت زیست ۱۱:۰۴ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ یازدهم آبان برابر اول نوامبر روزجهانی گیاهخواری ساحت زیست ۱۱:۰۲ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ آیا مصطفی ملکیان گیاهخوار است؟ ملکیان از اندیشمندان و روشنفکرانی است که جوانان نواندیش بسیاری را این سالها دورادور خود گرد آورده است. نادرست نیست اگر بگوییم بیشتر عقاید و باورهایی که از ملکیان در محافل گوناگون نقل میشود پیرامون آرا و نظریات اخلاقی است. یکی از مسائلی که چندی است بسیاری نقل میکنند فضیلت گیاخواری در نزد وی است، به گونهای که میگویند وی مدتهاست گوشتخواری را ترک کرده است. زینب صالحی از شاگردان و علاقه مندان مصطفی ملکیان در دیداری که با وی داشته این دغدغه را مطرح کرده و در صفحه فیسبوک خود روایت کرده است:. فرصتی دست داد و به همراه یکی از دوستان خدمت آقای ملکیان رسیدیم. بعضی از دوستان که میدانستند آقای ملکیان گیاهخوار هستند مایل بودند که دیدگاه ایشان را درباره گیاهخواری بدانند. به ایشان منتقل کردم و گفتم اگر دعوتی از شما صورت بگیرد تمایلی به سخنرانی در این زمینه دارید. ایشان گفتند چیزی برای گفتن در این زمینه ندارم، جز اینکه کسانی که گیاهخواری میکنند اغلب یکی از این سه انگیزه، یا دو تا از آنها یا هر سه را دارند:. انگیزه طبی و بهداشتی: طبق این دیدگاه فیزیک و ساختار بدن ما به گونهای است که با گیاهخواری ساز ... ساحت زیست ۱۱:۰۲ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ گیاهخواری زیستبوم محور زیستبوم محور واکنشی ست به این دغدغه که تولید گوشت و فراوردههای حیوانی برای مصرف گسترده، به ویژه از طریق مزرعههای صنعتی از نظر زیستمحیطی ناپایدار است. طبق پژوهشهای سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶، صنعت دامداری یکی از بیشترین نقشها را در زوال زیستمحیطی در سطح جهانی ایفا میکند و فعالیتهای نوین پرورش حیوانات برای مصارف غذایی آن هم در مقیاس عظیم به آلودگی هوا و آبها، فرسایش زمینها، تغییرات آب و هوایی، و از دست رفتن تنوع زیستی منجر میشود. این پژوهشهای نشان داد که بخش دامداری یکی از دو یا سه بخشی ست که بیشترین سهم را در ایجاد مشکلات زیستمحیطی جدی-چه در مقیاس منطقهای و چه در مقیاس جهانی – ایفا میکند. طبق پژوهش آرنولد نیومن هر همبرگری که میخریم باعث از بین رفتن ۶٫۲۵ متر مربع از جنگلهای بارانی میشود. علاوه بر این، دامداری یک منبع عظیم تولید گازهای گلخانهای ست و مسئول ۱۸٪ از انتشار گازهای گلخانهای جهان است. اگر بخواهیم مقایسهای انجام دهیم میتوان گفت، تمامی نظام حمل و نقل در سطح جهان (شامل تمامی ماشینها، ماشینهای سنگین، اتوبوسها، قطارها، کشتیها و هواپیماها) تنها مسئول ۱۳٫۵٪ ا ... ساحت زیست ۱۱:۰۱ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ به مناسب سه شنبه یازدهم آبان (۱ نوامبر) روز جهانی وِگان و آغاز ماه جهانی وگان. قسمت دوم: میوه خوار (Frutarian): آن دسته از خام گیاه خوارانی هستند که تنها از میوهها و محصولات گیاهان استفاده میکنند.. ◀️ فروگن (Frugan): آن دسته از وگنها که تنها از میوهها و محصولات گیاهان استفاده میکنند. فروگنها بر این باورند که حیات گیاهان نیز به اندازهٔ حیات حیوانات محترم است. پس آنها علاوه بر این که محصولات حیوانی را تحریم میکنند، آن دسته از محصولات گیاهی که باعث مرگ و یا آسیب دیدگی گیاهان میشود را نیز مورد استفاده قرار نمیدهند. گیاه خوار (lacto - vegetarian): گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و …) و تخم مرغ مصرف نمیکنند اما لبنیات مصرف میکنند …◀️زرده گیاه خوار (ovo - vegetarian): گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و …) و لبنیات مصرف نمیکنند اما تخم مرغ مصرف میکنند …◀️ شیر زرده گیاه خوار (گیاه خواری حاوی شیر و تخم مرغ): گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و …) مصرف نمیکنند اما تخم مرغ و لبنیات مصرف میکنند. نیمه گیاه خوار (semi - vegetarian): گیاه خوارانی که گوشت قرمز مصرف نمیکنند اما از گوشت مرغ و ماهی است ... ساحت زیست ۱۱:۰۰ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ به مناسب سه شنبه یازدهم آبان (۱ نوامبر) روز جهانی وِگان و آغاز ماه جهانی وگان. قسمت اول: روز جهانی وگن، یک رویداد سالانه است که همه ساله در اول نوامبر توسط گیاهخواران سراسر جهان گرامی داشته میشود. پایه گذار این روز لوئیس والیس، ریاست مجمع وگنان انگلستان به تاریخ ۱۹۹۴ میباشد. همچنین این روز آغازگر «ماه جهانی وگان» نیز میباشد.. گیاهخواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند مواد شیری که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاهخواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاهخواران در برابر دامها و فراوردههای دامی متفاوت است. گیاهخواران در کنار نخوردن و یا کمتر خوردن فراوردههای جانوری با آزار و کشتار آنها نیز مخالفاند. برخی از گیاهخواران از پوشیدن لباسهایی مانند چرم، ابریشم، و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز میکنند. در وگنیسم (Veganism) که گاهی «گیاهخواری کامل» هم نامیده میشود از همه فراوردههای جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهرهگیری از آنها (مانند لبنیات، تخم مرغ، عسل، و …)، پرهیز میشود. امروزه در همه کشورهای جهان گیاهخواران وجود دارند و در بعضی کشورها همانند هند، گیاهخواری دارا ... ساحت زیست ۱۲:۴۸ ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ وقتی از درخت حرف میزنیم از چه حرف میزنیم؟.. جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود … ✅به جامعه شناسی بپیوندید👇. ساحت زیست ۱۲:۰۸ ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ سیاست و تفکر اضطراری. قسمت سوم: جای خالی تفکر اضطراری محیط زیستی در نگاه اسلامگرایان 🖋محمد جواد غلامرضا کاشی. برگرفته از وبلاگ «زاویه دید». اگر در کار بود تا از فراز آن، به ذهنیتهای جمعی ایرانیان مینگریستیم، سه فضا بیش از همه، به چشم میآمد: فضای معنوی اسلام گرایان، فضای عقلانی غربگرایان، و فضای لذت جویانه نهیلیستها. این سه، با هم ناسازگاریهای بسیار دارند. اما در یک امر هم داستاننند: غفلت از وضعیت اضطراری ما …وضعیت ما اضطراری است. وضعیت اضطراری بسیاری از اختلافها و تفاوتها را موقتا در پرانتز قرار میدهد، و موقتا گروهی را با هم همساز میکند.. آغاز فیلم فروشنده اصغر فرهادی و فروریزی تدریجی یک ساختمان را به ذهن بیاورید.. وضعیت اضطراری مشابه سرآغاز آن فیلم، جان تک تک ما را در یک مخاطره فوری درانداخته است. در چنان وضعیتی غریزه و ترس کار خود را به خوبی انجام میدهد. ... ساحت زیست ۱۱:۴۲ ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ هشدار خلاقانه نسبت به انقراض حیوانات:حیات وحش بیشتر از درختان در آتش میسوزد ساحت زیست ۱۱:۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ جامعه شناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت هفتم: سخن آخر. ✒دکتر محمد فاضلی آخرین نکته اینکه، در فقدان گفتوگوی اجتماعی گسترده و تداوم همان ساخت بوروکراتیک و سیاسی که مولد بحران بوده، ما به سوی تعمیق بحران در حال پیشروی هستیم. بحثهای هشدارآمیز در دو سال گذشته و آگاهی بیشتر افکار عمومی بر وجود بحران آب، به معنای اصلاح هر چند اندک پیشرانهای گذشته به سوی بحران نیست. کماکان مدیریت سازهای حاکم است، فشارهای سیاسی بر منابع آب و شیوه تخصیص و کاربرد آنها ادامه دارد و با کمبودهای بیشتر منابع آبی این فشارها تشدید شدهاند، و کماکان لابیها برای خلق ثروت از دل بحران تلاش میکنند. کاملاً محتمل است که مولدان بحران، در اشکالی دیگر همان رویکردهای سابق را برای کنترل و مدیریت بحران ارائه کنند. مدیریتهای سازهای به خلق بحران در دریاچه ارومیه انجامید و امروز مولدان بحران راهکار سازهای انتقال آب به دریاچه را موجه جلوه میدهند. بحران مدیریت منابع آب در ایران «وابسته به مسیر» و دارای «چسبندگی نهادی» زیاد است. از اینرو، بدون گسستی «بزنگاهی» و جدی در ساختار نظام عینی و ذهنی مولد بحران، پیشرانهای بحران تا نقطهای پیش میروند که ما را عبرت تاریخ سازند. پایان …. ... ساحت زیست ۱۱:۳۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ جامعه شناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت ششم: چه باید کرد؟. ✒دکتر محمد فاضلی کوشیدم تا به اختصار نشان دهم که بحران آب – و نه البته کمآبی – محصولی سیاسی-اجتماعی با ابعاد اقتصادی و محیط زیستی گسترده است. من تصور نمیکنم بحرانی که منشأی سیاسی-اجتماعی دارد و برآمده از سازماندهی و صورتبندی اجتماعی خاصی است، صرفاً با رویکردهای اقتصادی و فنی قابل تعدیل، کنترل یا حل شدن باشد، و از همه سادهانگارانهتر و بیربطتر آن است که کسانی بکوشند بحران را از مسیرهای فرهنگی و تحریک مردم به همراهی و همکاری حل کنند. پیامهایی نظیر اینکه اگر ۱۰ درصد یا ۲۰ درصد صرفهجویی کنیم، بحران را پشت سر میگذاریم، بیش از آنکه تدبیر و اقدام خوانده شوند، نشانه ضعف و بیتدبیری هستند. باید گفتوگوی عمومی در جامعه ایرانی در همه سطوح درباره این بحران تمدنی شکل بگیرد. هنوز کسانی هستند که واقعیت را انکار و منتقدان را به سیاهنمایی متهم میکنند. این گروه میکوشند هشدارها نسبت به وضعیت بحران آب را تلاش مافیایی برای هموار کردن واردات محصولات کشاورزی یا منافع دیگر جلوه دهند. لیکن باید کوشید از طریق گفتوگوی اجتماعی گسترده، واقعیت بحران و سازوکار منتهی به آن به رسمیت شناختهشده و اجماع درخصوص آن شکل گیرد. ... ساحت زیست ۱۷:۳۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ شماره ۱۸ منتشر شد ساحت زیست ۱۲:۰۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ جمعیت حیات وحش دنیا &aposدر ۴۰ سال ۵۸ درصد کاهش یافته&apos. منبع بی بی سی فارسی جهانی طبیعت و انجمن جانورشناسی لندن در گزارشی گفتهاند که اگر چنین روندی ادامه یابد، زندگی دو سوم مهرهداران تا سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این آمار نشان میدهد که جانداران رودخانهها، دریاچهها و زمینهای مرطوب بیشترین لطمه را دیدهاند. در این گزارش آمده که جمعیت گونههای آب شیرین از سال ۱۹۷۰ به این سو، ۸۱ درصد کاهش داشته است. فعالیتهای انسانی از قبیل تخریب زیستگاهها، تجارت حیوانات وحشی، آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی روی روند کاهش جمعیت حیات وحش دنیا اثر گذاشته است. دکتر مایک بارت، از مدیران صندوق جهانی طبیعت گفته است که در صورت ادامه وضعیت فعلی، جمعیت حیات وحش دنیا به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد. او گفت «ما به نقطهای رسیدهایم که دیگر بهانهای برای ادامه راه و روش فعلی وجود ندارد.». او گفت «ما دلایل کاهش جمعیت حیات وحش را میدانیم و از تاثیر زندگی انسانها بر طبعیت و جمعیت حیات وحش آگاهیم و وقت آن رسیده که کاری بکنیم.». محققان این گزارش اطلاعات جمعآوری شده از چهار هزار گونه مختلف جانوری (پرنده، ماهی، پستاندار، دوزیست و خزنده) را بررسی کردهاند. ... ساحت زیست ۱۲:۰۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ آیات قرآنی را به نحو دیگری نیز میتوان تفسیر کرد مطابق این تفسیر بدیل، خلیفگی انسان بر روی زمین به معنای سلطه بلامنازع بشر بر جهان طبیعت نیست، بلکه بدان معناست که خداوند آدمیان را به عنوان فاعلان عاقل و اخلاقی مسؤول نظارت و حفاظت از جهان طبیعت و از جمله قلمرو حیوانات کرده است. در چارچوب این تفسیر، «مسخّر کردن» را نباید به معنای جواز اعمال سلطه خودسرانه و استثمار ظالمانه جهان طبیعت دانست. البته جهان طبیعت در اختیار انسانها نهاده شده است، اما این بدان معناست که آدمیان موظف اند که مسؤولانه حقّ موجودات زنده دیگر را بگزارند، و در حفظ تعادل عادلانه اکوسیستم فعالانه و مسؤولانه بکوشند. البته آدمیان حقّ دارند که از جهان طبیعت بهره برداری کنند، اما بهره برداری آنها باید مسؤولانه و عادلانه باشد.. ... ساحت زیست ۱۲:۰۴ ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت ششم: دینی بودن یا نبودن گیاه خواری؟ 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. پارهای از دین باوران معقتدند که برتری و سلطه انسان بر جهان طبیعت و از جمله قلمرو حیوانات را میتوان بر مبنای آموزههای دینی موّجه ساخت. برای مثال، در پارهای از آیات قرآنی آمده است که آدمی خلیفه خداوند بر روی زمین است، و خداوند هر آنچه را که در آسمانها و زمین است «مسخّر» آدمیان کرده است. مطابق تفسیر شایع، آیات قرآنی مذکور انسانها را مجاز (و بلکه مکلف) میدارد که سلطه خود را بر عالم طبیعت، و از جمله قلمرو حیوانات، اعمال کنند. مطابق این تفسیر، حیوانات و گیاهان برای انسانها آفریده شده اند، و انسانها میتوانند آنها را به هر نحوی که میپسندند، و برای تأمین هر مقصودی که شایسته میدانند مورد بهره برداری قرار دهند، بدون آنکه لازم باشد منافع و مصالح خاص آن موجودات زنده را مدّنظر قرار دهند. روشن است که مطابق این تفسیر، «اصل عدم تناسب» از منظر دینی الزام آور نخواهد بود …اما آن آیات قرآنی را به نحو دیگری نیز میتو ... ساحت زیست ۱۲:۲۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ خودآموز قنات در هفت دقیقه!.. چه طور میشود گوشه دور افتاده کویر لوت جایی دوست داشتنی برای زندگی شود؟ این سوالی است که مستند ساز فیلم. How Earth Made Us Deep Earth. آن را از خود میپرسد و برای جواب دادن به آن به اعماق قناتهای آن منطقه میرود. مستند کوتاهی که لینک مشاهده آن را خدمتتان ارائه میکنم دارای زیرنویس فارسی بوده و حس آشنا و لطیفی از تاریخ و تمدن ایرانی را به بیننده منتقل میکند. این فیلم با تصویربرداری جذاب و توضیحات علمی و شبیه سازیهای انمیشینی آن همانند یک خودآموز «در هفت دقیقه قنات را بیاموزید» عمل میکند!. ... ‹ 161 162 163 164 165 166 167 ›
ساحت زیست ۱۱:۲۲ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ به مناسبت اول نوامبر روز جهانی گیاه خواری.. از دوست داشتن چه میدانیم!؟.. تو گفتی … تو گفتی که پرندهها را دوست میداری. و آنها را در قفس کردی. تو گفتی که ماهیها را دوست میداری. و آنگاه سرخشان کردی … تو گفتی که گلها را دوست میداری. و چیدیشان …. و هنگامی که گفتی مرا دوست میداری. مرا ترس فراگرفت!. ژاک پرِوِر. Jacques Prévert. ...
ساحت زیست ۱۱:۲۱ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ چه طور بفهمید گیاه خوارید یا گوشتخوار؟. به نظر من گیاه خواری هم تقریبا چنین است بعضیها استعداد بیشتری برای گیاه خواری دارند و تنها کافی است حادثهای این گرایش را متبلور کند. البته راههای مختلفی هم برای شناسایی این استعداد هست که یک راه آسانش را در ادامه میگویم اما قبل از آن باید دو نکته خیلی مهم را توضیح بدهم: اول این که اگر میخواهید خودتان را یک شکنجه تمام و کمال مهمان کنید، به خاطر مسائلی مثل رژیم لاغری یا رژیم سلامتی گیاه خوار شوید. این کار نه تنها زجر دهنده بلکه غالبا شکست خورده است. به طور قطع یقین عرض میکنم که هیچ اجماع پزشکی تا کنون بر سر مفید بودن یا نبودن گیاه خواری وجود نداشته و به این زودیها هم نخواهد داشت. برای این که بتوانید گیاه خوار شوید باید به آن ایمان بیاورید و بس …در این صورت همان طور که مسلمان روزه دار هنگام شانزده ساعت روزه گرفتن در گرمای تابستان نه زجر میکشد و نه از خود میپرسد که آیا این کار به کلیههای من آسیب میزند، شما نیز هیچ وقت از گیاه خوردن خود احساس ناراحتی نخواهید کرد. مسئله دوم این که اگر به گیاه خواری ایمان آوردید آنگاه به گوشتخواران به مثابه کافران مستوجب جهاد و حدشرعی نگاه نکرده و به دنبال علم کردن جمهوری خلق گیاهخواران ...
ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ جزوه آموزش گیاه خواری به همراه دستورات غذایی Ketabche-Giahkhari.pdf ( 7.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
ساحت زیست ۱۱:۱۲ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ کتابچه آموزش گیاه خواری برای افراد مبتدی Giahkhari_baste_amoozeshi.pdf ( 3.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
ساحت زیست ۱۱:۰۸ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ به مناسبت اول نوامبر روزجهانی گیاهخواری. شعار سازمان صلح سبز که با لوگوی این سازمان طراحی شده است: صلح از بشقاب شما شروع میشود! گیاهخوار باشید.
ساحت زیست ۱۱:۰۲ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ آیا مصطفی ملکیان گیاهخوار است؟ ملکیان از اندیشمندان و روشنفکرانی است که جوانان نواندیش بسیاری را این سالها دورادور خود گرد آورده است. نادرست نیست اگر بگوییم بیشتر عقاید و باورهایی که از ملکیان در محافل گوناگون نقل میشود پیرامون آرا و نظریات اخلاقی است. یکی از مسائلی که چندی است بسیاری نقل میکنند فضیلت گیاخواری در نزد وی است، به گونهای که میگویند وی مدتهاست گوشتخواری را ترک کرده است. زینب صالحی از شاگردان و علاقه مندان مصطفی ملکیان در دیداری که با وی داشته این دغدغه را مطرح کرده و در صفحه فیسبوک خود روایت کرده است:. فرصتی دست داد و به همراه یکی از دوستان خدمت آقای ملکیان رسیدیم. بعضی از دوستان که میدانستند آقای ملکیان گیاهخوار هستند مایل بودند که دیدگاه ایشان را درباره گیاهخواری بدانند. به ایشان منتقل کردم و گفتم اگر دعوتی از شما صورت بگیرد تمایلی به سخنرانی در این زمینه دارید. ایشان گفتند چیزی برای گفتن در این زمینه ندارم، جز اینکه کسانی که گیاهخواری میکنند اغلب یکی از این سه انگیزه، یا دو تا از آنها یا هر سه را دارند:. انگیزه طبی و بهداشتی: طبق این دیدگاه فیزیک و ساختار بدن ما به گونهای است که با گیاهخواری ساز ...
ساحت زیست ۱۱:۰۲ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ گیاهخواری زیستبوم محور زیستبوم محور واکنشی ست به این دغدغه که تولید گوشت و فراوردههای حیوانی برای مصرف گسترده، به ویژه از طریق مزرعههای صنعتی از نظر زیستمحیطی ناپایدار است. طبق پژوهشهای سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶، صنعت دامداری یکی از بیشترین نقشها را در زوال زیستمحیطی در سطح جهانی ایفا میکند و فعالیتهای نوین پرورش حیوانات برای مصارف غذایی آن هم در مقیاس عظیم به آلودگی هوا و آبها، فرسایش زمینها، تغییرات آب و هوایی، و از دست رفتن تنوع زیستی منجر میشود. این پژوهشهای نشان داد که بخش دامداری یکی از دو یا سه بخشی ست که بیشترین سهم را در ایجاد مشکلات زیستمحیطی جدی-چه در مقیاس منطقهای و چه در مقیاس جهانی – ایفا میکند. طبق پژوهش آرنولد نیومن هر همبرگری که میخریم باعث از بین رفتن ۶٫۲۵ متر مربع از جنگلهای بارانی میشود. علاوه بر این، دامداری یک منبع عظیم تولید گازهای گلخانهای ست و مسئول ۱۸٪ از انتشار گازهای گلخانهای جهان است. اگر بخواهیم مقایسهای انجام دهیم میتوان گفت، تمامی نظام حمل و نقل در سطح جهان (شامل تمامی ماشینها، ماشینهای سنگین، اتوبوسها، قطارها، کشتیها و هواپیماها) تنها مسئول ۱۳٫۵٪ ا ...
ساحت زیست ۱۱:۰۱ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ به مناسب سه شنبه یازدهم آبان (۱ نوامبر) روز جهانی وِگان و آغاز ماه جهانی وگان. قسمت دوم: میوه خوار (Frutarian): آن دسته از خام گیاه خوارانی هستند که تنها از میوهها و محصولات گیاهان استفاده میکنند.. ◀️ فروگن (Frugan): آن دسته از وگنها که تنها از میوهها و محصولات گیاهان استفاده میکنند. فروگنها بر این باورند که حیات گیاهان نیز به اندازهٔ حیات حیوانات محترم است. پس آنها علاوه بر این که محصولات حیوانی را تحریم میکنند، آن دسته از محصولات گیاهی که باعث مرگ و یا آسیب دیدگی گیاهان میشود را نیز مورد استفاده قرار نمیدهند. گیاه خوار (lacto - vegetarian): گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و …) و تخم مرغ مصرف نمیکنند اما لبنیات مصرف میکنند …◀️زرده گیاه خوار (ovo - vegetarian): گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و …) و لبنیات مصرف نمیکنند اما تخم مرغ مصرف میکنند …◀️ شیر زرده گیاه خوار (گیاه خواری حاوی شیر و تخم مرغ): گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و …) مصرف نمیکنند اما تخم مرغ و لبنیات مصرف میکنند. نیمه گیاه خوار (semi - vegetarian): گیاه خوارانی که گوشت قرمز مصرف نمیکنند اما از گوشت مرغ و ماهی است ...
ساحت زیست ۱۱:۰۰ ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ به مناسب سه شنبه یازدهم آبان (۱ نوامبر) روز جهانی وِگان و آغاز ماه جهانی وگان. قسمت اول: روز جهانی وگن، یک رویداد سالانه است که همه ساله در اول نوامبر توسط گیاهخواران سراسر جهان گرامی داشته میشود. پایه گذار این روز لوئیس والیس، ریاست مجمع وگنان انگلستان به تاریخ ۱۹۹۴ میباشد. همچنین این روز آغازگر «ماه جهانی وگان» نیز میباشد.. گیاهخواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند مواد شیری که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاهخواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاهخواران در برابر دامها و فراوردههای دامی متفاوت است. گیاهخواران در کنار نخوردن و یا کمتر خوردن فراوردههای جانوری با آزار و کشتار آنها نیز مخالفاند. برخی از گیاهخواران از پوشیدن لباسهایی مانند چرم، ابریشم، و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز میکنند. در وگنیسم (Veganism) که گاهی «گیاهخواری کامل» هم نامیده میشود از همه فراوردههای جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهرهگیری از آنها (مانند لبنیات، تخم مرغ، عسل، و …)، پرهیز میشود. امروزه در همه کشورهای جهان گیاهخواران وجود دارند و در بعضی کشورها همانند هند، گیاهخواری دارا ...
ساحت زیست ۱۲:۴۸ ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ وقتی از درخت حرف میزنیم از چه حرف میزنیم؟.. جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود … ✅به جامعه شناسی بپیوندید👇.
ساحت زیست ۱۲:۰۸ ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ سیاست و تفکر اضطراری. قسمت سوم: جای خالی تفکر اضطراری محیط زیستی در نگاه اسلامگرایان 🖋محمد جواد غلامرضا کاشی. برگرفته از وبلاگ «زاویه دید». اگر در کار بود تا از فراز آن، به ذهنیتهای جمعی ایرانیان مینگریستیم، سه فضا بیش از همه، به چشم میآمد: فضای معنوی اسلام گرایان، فضای عقلانی غربگرایان، و فضای لذت جویانه نهیلیستها. این سه، با هم ناسازگاریهای بسیار دارند. اما در یک امر هم داستاننند: غفلت از وضعیت اضطراری ما …وضعیت ما اضطراری است. وضعیت اضطراری بسیاری از اختلافها و تفاوتها را موقتا در پرانتز قرار میدهد، و موقتا گروهی را با هم همساز میکند.. آغاز فیلم فروشنده اصغر فرهادی و فروریزی تدریجی یک ساختمان را به ذهن بیاورید.. وضعیت اضطراری مشابه سرآغاز آن فیلم، جان تک تک ما را در یک مخاطره فوری درانداخته است. در چنان وضعیتی غریزه و ترس کار خود را به خوبی انجام میدهد. ...
ساحت زیست ۱۱:۴۲ ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ هشدار خلاقانه نسبت به انقراض حیوانات:حیات وحش بیشتر از درختان در آتش میسوزد
ساحت زیست ۱۱:۴۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ جامعه شناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت هفتم: سخن آخر. ✒دکتر محمد فاضلی آخرین نکته اینکه، در فقدان گفتوگوی اجتماعی گسترده و تداوم همان ساخت بوروکراتیک و سیاسی که مولد بحران بوده، ما به سوی تعمیق بحران در حال پیشروی هستیم. بحثهای هشدارآمیز در دو سال گذشته و آگاهی بیشتر افکار عمومی بر وجود بحران آب، به معنای اصلاح هر چند اندک پیشرانهای گذشته به سوی بحران نیست. کماکان مدیریت سازهای حاکم است، فشارهای سیاسی بر منابع آب و شیوه تخصیص و کاربرد آنها ادامه دارد و با کمبودهای بیشتر منابع آبی این فشارها تشدید شدهاند، و کماکان لابیها برای خلق ثروت از دل بحران تلاش میکنند. کاملاً محتمل است که مولدان بحران، در اشکالی دیگر همان رویکردهای سابق را برای کنترل و مدیریت بحران ارائه کنند. مدیریتهای سازهای به خلق بحران در دریاچه ارومیه انجامید و امروز مولدان بحران راهکار سازهای انتقال آب به دریاچه را موجه جلوه میدهند. بحران مدیریت منابع آب در ایران «وابسته به مسیر» و دارای «چسبندگی نهادی» زیاد است. از اینرو، بدون گسستی «بزنگاهی» و جدی در ساختار نظام عینی و ذهنی مولد بحران، پیشرانهای بحران تا نقطهای پیش میروند که ما را عبرت تاریخ سازند. پایان …. ...
ساحت زیست ۱۱:۳۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ جامعه شناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت ششم: چه باید کرد؟. ✒دکتر محمد فاضلی کوشیدم تا به اختصار نشان دهم که بحران آب – و نه البته کمآبی – محصولی سیاسی-اجتماعی با ابعاد اقتصادی و محیط زیستی گسترده است. من تصور نمیکنم بحرانی که منشأی سیاسی-اجتماعی دارد و برآمده از سازماندهی و صورتبندی اجتماعی خاصی است، صرفاً با رویکردهای اقتصادی و فنی قابل تعدیل، کنترل یا حل شدن باشد، و از همه سادهانگارانهتر و بیربطتر آن است که کسانی بکوشند بحران را از مسیرهای فرهنگی و تحریک مردم به همراهی و همکاری حل کنند. پیامهایی نظیر اینکه اگر ۱۰ درصد یا ۲۰ درصد صرفهجویی کنیم، بحران را پشت سر میگذاریم، بیش از آنکه تدبیر و اقدام خوانده شوند، نشانه ضعف و بیتدبیری هستند. باید گفتوگوی عمومی در جامعه ایرانی در همه سطوح درباره این بحران تمدنی شکل بگیرد. هنوز کسانی هستند که واقعیت را انکار و منتقدان را به سیاهنمایی متهم میکنند. این گروه میکوشند هشدارها نسبت به وضعیت بحران آب را تلاش مافیایی برای هموار کردن واردات محصولات کشاورزی یا منافع دیگر جلوه دهند. لیکن باید کوشید از طریق گفتوگوی اجتماعی گسترده، واقعیت بحران و سازوکار منتهی به آن به رسمیت شناختهشده و اجماع درخصوص آن شکل گیرد. ...
ساحت زیست ۱۲:۰۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ جمعیت حیات وحش دنیا &aposدر ۴۰ سال ۵۸ درصد کاهش یافته&apos. منبع بی بی سی فارسی جهانی طبیعت و انجمن جانورشناسی لندن در گزارشی گفتهاند که اگر چنین روندی ادامه یابد، زندگی دو سوم مهرهداران تا سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این آمار نشان میدهد که جانداران رودخانهها، دریاچهها و زمینهای مرطوب بیشترین لطمه را دیدهاند. در این گزارش آمده که جمعیت گونههای آب شیرین از سال ۱۹۷۰ به این سو، ۸۱ درصد کاهش داشته است. فعالیتهای انسانی از قبیل تخریب زیستگاهها، تجارت حیوانات وحشی، آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی روی روند کاهش جمعیت حیات وحش دنیا اثر گذاشته است. دکتر مایک بارت، از مدیران صندوق جهانی طبیعت گفته است که در صورت ادامه وضعیت فعلی، جمعیت حیات وحش دنیا به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد. او گفت «ما به نقطهای رسیدهایم که دیگر بهانهای برای ادامه راه و روش فعلی وجود ندارد.». او گفت «ما دلایل کاهش جمعیت حیات وحش را میدانیم و از تاثیر زندگی انسانها بر طبعیت و جمعیت حیات وحش آگاهیم و وقت آن رسیده که کاری بکنیم.». محققان این گزارش اطلاعات جمعآوری شده از چهار هزار گونه مختلف جانوری (پرنده، ماهی، پستاندار، دوزیست و خزنده) را بررسی کردهاند. ...
ساحت زیست ۱۲:۰۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ آیات قرآنی را به نحو دیگری نیز میتوان تفسیر کرد مطابق این تفسیر بدیل، خلیفگی انسان بر روی زمین به معنای سلطه بلامنازع بشر بر جهان طبیعت نیست، بلکه بدان معناست که خداوند آدمیان را به عنوان فاعلان عاقل و اخلاقی مسؤول نظارت و حفاظت از جهان طبیعت و از جمله قلمرو حیوانات کرده است. در چارچوب این تفسیر، «مسخّر کردن» را نباید به معنای جواز اعمال سلطه خودسرانه و استثمار ظالمانه جهان طبیعت دانست. البته جهان طبیعت در اختیار انسانها نهاده شده است، اما این بدان معناست که آدمیان موظف اند که مسؤولانه حقّ موجودات زنده دیگر را بگزارند، و در حفظ تعادل عادلانه اکوسیستم فعالانه و مسؤولانه بکوشند. البته آدمیان حقّ دارند که از جهان طبیعت بهره برداری کنند، اما بهره برداری آنها باید مسؤولانه و عادلانه باشد.. ...
ساحت زیست ۱۲:۰۴ ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت ششم: دینی بودن یا نبودن گیاه خواری؟ 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. پارهای از دین باوران معقتدند که برتری و سلطه انسان بر جهان طبیعت و از جمله قلمرو حیوانات را میتوان بر مبنای آموزههای دینی موّجه ساخت. برای مثال، در پارهای از آیات قرآنی آمده است که آدمی خلیفه خداوند بر روی زمین است، و خداوند هر آنچه را که در آسمانها و زمین است «مسخّر» آدمیان کرده است. مطابق تفسیر شایع، آیات قرآنی مذکور انسانها را مجاز (و بلکه مکلف) میدارد که سلطه خود را بر عالم طبیعت، و از جمله قلمرو حیوانات، اعمال کنند. مطابق این تفسیر، حیوانات و گیاهان برای انسانها آفریده شده اند، و انسانها میتوانند آنها را به هر نحوی که میپسندند، و برای تأمین هر مقصودی که شایسته میدانند مورد بهره برداری قرار دهند، بدون آنکه لازم باشد منافع و مصالح خاص آن موجودات زنده را مدّنظر قرار دهند. روشن است که مطابق این تفسیر، «اصل عدم تناسب» از منظر دینی الزام آور نخواهد بود …اما آن آیات قرآنی را به نحو دیگری نیز میتو ...
ساحت زیست ۱۲:۲۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ خودآموز قنات در هفت دقیقه!.. چه طور میشود گوشه دور افتاده کویر لوت جایی دوست داشتنی برای زندگی شود؟ این سوالی است که مستند ساز فیلم. How Earth Made Us Deep Earth. آن را از خود میپرسد و برای جواب دادن به آن به اعماق قناتهای آن منطقه میرود. مستند کوتاهی که لینک مشاهده آن را خدمتتان ارائه میکنم دارای زیرنویس فارسی بوده و حس آشنا و لطیفی از تاریخ و تمدن ایرانی را به بیننده منتقل میکند. این فیلم با تصویربرداری جذاب و توضیحات علمی و شبیه سازیهای انمیشینی آن همانند یک خودآموز «در هفت دقیقه قنات را بیاموزید» عمل میکند!. ...