ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۱:۰۱ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ سدها و سازههای آبی قابل تصویربرداری و نمایش عمومی، شعف روانی مقامات سیاسی ارشد را نیز برمیانگیزد نمایش تصاویری از عظمت سدها، طول شبکههای آبیاری، تأسیسات عظیم انتقال آب، و بیرون پاشیدن آب از دریچه سدها، نمایش توسعه و تعهد به خدمتگزاری را کامل میکند. این تصاویر همواره توجیهی برای حرکت کشور به سوی توسعه بوده است. همه جناحهای سیاسی نیز به یک اندازه و تابع منطق خاصی از این قاعده پیروی کردهاند. ایدئولوژیک قضیه این است که کل فرایند سیاسی تصمیمگیری درباره مدیریت منابع و حکمرانی آب، بحثی غیرسیاسی جلوه داده شده است. کل این فرآیند به بحثی فنی-سازهای تبدیل و غیرسیاسی جلوه داده شده است. گویی بحث در مورد آب یک بحث فنی تخصصی است که فقط در قامت مهندسان و بوروکراتها باید به آن پرداخت. حتی نزدیکترین ابعاد مسأله به ماهیت فنی آن، یعنی ابعاد محیط زیستی به فراموشی سپرده میشوند. این امر حتی پس از ساخت سازهها نیز صدق میکند. تخصیص آب تأمین شده از طریق سدها، با اولویت آب شرب، حقابه محیط زیست، و سپس مصارف کشاورزی و صنعت است. ... ساحت زیست ۱۱:۰۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ جامعهشناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت سوم: فرایند سیاسی و ایدئولوژیک منتهی به بحران آب ✒️دکتر محمد فاضلی. در حکمرانی آب، از چهار مبحث مورد مطالعه در جامعهشناسی سیاسی پیروی میکند. ابعاد تصمیم، تخصیص بودجه و منابع، تحلیل تأثیر تصمیمات و تحلیل عدالت در تصمیمگیری مقولات مورد بحث در حکمرانی هستند. این نوشتار مجالی برای بحث تفصیلی درباره ماهیت سیاسی-اجتماعی: ۱. اخذ تصمیم، ۲. تخصیص بودجه و منابع برای اجرای تصمیم، ۳. تحلیل تأثیرات تصمیم، و ۴. تحلیل عدالت نیست. البته ممکن است استدلال شود که مقوله عدالت را میتوان ذیل تأثیرات تصمیم قرار داد، ولی به دلیل اهمیت و رعایت دو مقوله عدالت دروننسلی و بیننسلی میتوان برای آن جایگاه متمایزی قائل شد. ... ساحت زیست ۱۷:۳۳ ۱۳۹۵/۰۷/۳۰ «عالیجناب، من سالها پیش رابطه خویشاوندی خود را با تمام موجودات زنده شناختم، و بنای فکری خود را بر این نهادم که حتی ذرهای از پستت پس گفتم، و اکنون نیز میگویم که تا زمانی که طبقهای فرودستتر وجود دارد، من عضو آن طبقهام، و تا زمانی که عمل مجرمانهای هست، بر ذمه من نیز هست، و تا زمانیکه روحی در زندان است، من هم آزاد نیستم.». دبز، سوسیالیست و از رهبران سندیکایی کارگران آمریکا، هنگام محاکمه به جرم ایجاد فتنه و آشوب در سال ۱۹۱۸. زیست. ... ساحت زیست ۱۱:۲۲ ۱۳۹۵/۰۷/۲۹ مقاله زیر به قلم خانم معصومه اشتیاقی، درباره مشکلات سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی است که با ادبیات جامعه شناسانه نگاشته شده است قسمت هایی کوتاه از آن به همراه لینک مقاله را که در تارنمای شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی منتشر شده است، خدمتتان ارائه میکنم.. ◀️سازمانهای غیردولتی و داوطلبانه مردمنهاد محیطزیستی در کشور ما از کمبود اصلیترین داراییشان که همانا «سرمایه اجتماعی» است، رنج میبرند. در واقع گزاره محوری نوشتار حاضر آن است که «سرمایه اجتماعی» حلقه مفقودهای هست که کمرنگ بودن آن در استراتژی کنش جمعی بدنه سازمانهای غیردولتی محیطزیستی ایران، مانعی جدی برای حضور توانمند و با قدرت، جامعه مدنی در کنار دولت و بخش خصوصی برای حل مسائل محیطزیستی به شمار میآید. قرن حاضر نقطه تمایز کشورها به لحاظ توسعه، مقولهی حکمرانی خوب است که نتیجه تعامل بین سه رکن دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی است. هر یک از این بازیگران برخودار از سرمایههایی هستند که در نتیجه مدیریت و به اشتراکگذاری این سرمایهها امکان پیشبرد موفقیتآمیز اهداف توسعه هر کشور مهیا میگردد. امروزه کاهش و حل بحرانهای عظیم محیطزیستی بسیار وابسته به عملکرد سازمانهای غیردولتی و داوطلبانه برآمده از جامعه مدنی است. این در شرایطی است که سازمانهای غیردولتی و داو ... ساحت زیست ۱۱:۲۱ ۱۳۹۵/۰۷/۲۹ زخم سد بر پیشانی پیشینیان (قسمت دوم).. 🖋مسعود امیرزاده —کنشگر محیط زیست.. سدمارون ومحوطه ارجان مارون «نام رودی است که ازمحلی به نام» آبریز دشمن زیاری «سرچشمه میگیرد و با پیوستن» رودجن «که دارای زیباترین چشم اندازهای طبیعی است، به سمت دشتهای جنوبی کهگیلویه میرود. این رود درتنگه» تکاب «، تنگهای که به دروازه پارس (پیلاپرسیکا) مشهورگردیدو محل نبرد آریوبرزن وخواهرش» یوتاب «با سپاه اسکندرمقدونی بود، ازکهگیلویه خارج، وارد استان خوزستان میشود. مارون درباور مردم منطقه دشمن زیاری به معنای خروشان، خشمگین ووحشی است وکهنسالان نقل میکنندکه این رودخون اژدهایی بود حافظ قبیله که روزی از روزها درنبرد بادشمنان وحشی قبیله، کشته میشود و ازخونش رودی جاری میشود که همچنان هم حافظ و منشاء حیات و آبادانی درسرزمین قبیله است. این اسطوره نشان دهنده پیشینه اساطیری این رود و منطقه پیرامونی آن است. که در سال ۱۳۶۱ در حین عملیات خاکبرداری برای احداث سد مارون، بلدوزرها در جنوب رودخانه واقع در شمال محدوده شهر قدیم ارجان به حفرهای برخورد کردند که در کنار آن دو خمره سفالی محتوی خاک سوخته یا احتمالا بقایای مواد غذایی قرار داشت، باستان شناسان با حضور در درون حفره مذکور که در واقع یک مقبره زیرزمینی بود، یک تاب ... ساحت زیست ۱۰:۴۵ ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ دکتر آرش نراقی دانشیار کالج موروین: به صرف آنکه انسان واجد ویژگی واقعی الف است (مثلاً واجد قوّه عقل است) نمیتوان نتیجه گرفت که واقعیت الف همان «تفاوت اخلاقاً مربوطی» است که به اعتبار آن میتوان انسانها را از سایر موجودات زنده اخلاقاً برتر دانست. برای آنکه از واقعیت الف برتری انسانها را بر سایر موجودات زنده نتیجه بگیریم به مقدمه دیگری هم نیاز داریم که نشان دهد ویژگی الف همان واقعیت «اخلاقاً مربوطی» است که در جست و جوی آن هستیم. در واقع در دل استدلال فوق صورتی از مغالطه «است» و «باید» نهفته است: مقدمه استدلال فوق یک گزاره توصیفی یا «است- دار» است (یعنی این گزاره که «انسانها واجد پارهای ویژگیهای منحصر به فرد و ممتاز هستند»)، اما نتیجه آن استدلال یک گزاره تجویزی یا «باید-دار» است (یعنی این گزاره که «انسانها را باید از منظر اخلاقی بر سایر موجودات زنده برتر دانست»). از یک گزاره «است-دار» نامرکب به تنهایی نمیتوان یک گزاره «باید-دار» را منطقاً نتیجه گرفت. زیست. ... ساحت زیست ۱۰:۴۲ ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟. دوم: منظر انسانی برتر از منظر سایر جانداران 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. هواداران «اصل انسان-محوری» استدلال میکنند که انسانها پارهای ویژگیهای منحصر به فرد و ممتاز دارند که به اعتبار آن میتوان به نحو موّجهی آنها را (اخلاقاً) برتر از سایر موجودات زنده دانست. برای مثال، یکی از آن ویژگیها این است که انسانها از قوّه خرد برخوردارند. اما چگونه میتوان از این واقعیت که انسانها واجد پارهای ویژگیهای ممتاز و منحصر به فرد هستند (به فرض صحت) منطقاً نتیجه گرفت که انسانها را باید از منظر اخلاقی بر سایر موجودات زنده برتر دانست؟. این استدلال دو اشکال اساسی نهفته است:. اوّل آنکه، به صرف آنکه انسان واجد ویژگی واقعی الف است (مثلاً واجد قوّه عقل است) نمیتوان نتیجه گرفت که واقعیت الف همان «تفاوت اخلاقاً مربوطی» است که به اعتبار آن میتوان انسانها را از سایر موجودات زنده اخلاقاً برتر دانست. برای آنکه از واقعیت الف برتری انسانها را بر سایر موجودات زنده نتیجه بگیریم به مقدمه دیگری هم نیاز داریم ... ساحت زیست ۱۱:۰۹ ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ سؤال اصلی این است: «دستگاه بوروکراتیک متولی امور آب به علاوه موجودیتهای سیاسی مؤثر، بر مدیریت منابع آب وقوف داشتهاند که در حال ح پس چرا اراده کنترل بحران و سیطره بر آن کاستی داشته است؟» پاسخ من این است: پیشرانهایی وجود دارند که حدود سه دهه است ما را بهسمت این بحران آب میرانند. این پیشرانها بیش از آنکه فنی، اقلیمی یا تکنولوژیک باشند، سیاسی و اجتماعی هستند و دشواری مقابله با بحران در همینجاست. هدفم این است که مکانیسمی سیاسی را توضیح دهم که اگر آن را متوقف و ۳۰ تا ۴۰ درصد از مصرف آب کم نکنیم، مقهور خشم طبیعت میشویم. این مکانیسم سیاسی در چارچوب حکمرانی آب عمل میکند. زیست. ... ساحت زیست ۱۱:۰۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ جامعهشناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت دوم: بحران آب، ناشناخته بودن یا نتوانستن؟ ✒️دکتر محمد فاضلی. ناشناخته نبوده است …. گزارشی تحت عنوان سیاستهای توسعه و تکامل جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ ارائه شده که حاصل فعالیت دولت مهدی بازرگان برای برنامهریزی توسعه است. این گزارش که اولین سند توسعهای در جمهوری اسلامی ایران است، واقعیت کمبود منابع آب و شرایط نامناسب آنرا به رسمیت میشناسد و برنامههایی برای حل بحران توصیه میکند. نمونههای دیگر از این دانستن را میتوان در سالهای قبل از آن در کتاب منابع آبهای ایران از نظر توسعه اقتصادی (مهندس، ۱۳۴۴)، نمودهایی از بحران را نشان داده است. کتاب منابع و مسائل آب در ایران، نوشته پرویز کردوانی (۱۳۶۳) نیز از مقدمه در برگیرنده هشدارهایی درباره بروز بحران است. بنابراین میتوان گفت اگرچه آگاهی بر بحران آب برای افکار عمومی شناختهشده و پررنگ نبوده، اما دستگاه بوروکراتیک حداقل چهار دهه است که بر وضعیت بحرانی آب وقوف داشته است. سازمانهای بینالمللی نیز از میانه دهه ۱۳۷۰ ورود ایران به مرحله تنش آبی را اعلام کرده بودند و بنابراین نمیتوان پیشروی بحران را محصول ناآگاهی نخبگان، متخصصان و دستگاه بوروکراتیک تلقی کرد.. مسأله، ... ساحت زیست ۱۹:۲۳ ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ «بی تفاوتی» یکی از آن صفاتی است که تعیین حد و مرزهایش خیلی پیچیده است این که حدود این واژه چه گونه تعریف شود تا به مرزهای «دخالت در زندگی شخصی دیگران» یا به اصطلاح عامیانهاش «فضولی» نزدیک نشود کار سختی است. معمولا هر وجه تمایزی میان این دو میتواند به نقطه اشتراک آن دو نیز تعبیر شود. در مسائلی مثل بی تفاوتی درباره حفظ محیط زیست در بدو الامر کمتر مصادیق مناقشه برانگیزند، اما در مسائلی مانند حجاب کار بدین گونه سهل نیست و شاهد برداشتهای مانع الجمع از یک پدیده واحد هستیم چنان که تفاسیری آن را امری شخصی و قرائت هایی دیگر آن امری اجتماعی میدانند. اما به طور قطع در مسئلهای مثل حرفهای رکیک ابوالفضل قناعتی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نمیتوان هیچ گونه توجیهی مبنی بر بی تفاوتی پیدا کرد. حال که گویا هیچ عامل بازدارندهای در برابر فحاشیهای امثال این افراد وجود ندارد و حکایت «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جائی نرسد فریاد است» شرح حال این روزها شده؛ بهتر است تا وقتی امثال کسانی مثل قناعتی در شورای اسلامی شهر تهران و قاضی زاده نماینده شهر ارومیه در مجلس شورای اسلامی وجود دارند، پسوند اسلامی بودن را از این مکانها حذف کنند تا به ساحت ... ساحت زیست ۱۲:۳۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ اگر بپذیریم که منافع و مصالح خاص موجودات زنده باید رعایت شود، و موجودات زنده واجد حقوق اخلاقی هستند، در آن صورت هرگونه تمایزگذاری مبنای این استدلال تا حدّ زیادی مشابه استدلالی است که در تقبیح اخلاقی نژادپرستی یا تبعیض جنسیتی علیه زنان اقامه میشود. نژادپرستی یا تبعیض علیه زنان از آن رو اخلاقاً نارواست که مطابق آن دیدگاهها، انسانها بر مبنای نژاد یا جنسیت شان از یکدیگر متمایز میشوند، و بر آن مبنا منافع یک گروه بر گروه دیگر تقدم مییابد. اما تمایز اخلاقی نهادن میان انسانها بر مبنای نژاد یا جنسیت عقلاً دفاع پذیر نیست. در مورد حیوانات چه طور؟. زیست. ... ساحت زیست ۱۲:۳۳ ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت اول: انسان برتر از حیوانات 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. پرسش اصلی در این نوشتار این است: آیا رژیم غذایی گوشتخوارانه از منظر اخلاقی دفاع پذیر است؟ به بیان دیگر، آیا انسانها اخلاقاً حق دارند که برای تأمین خوراک خود جان حیوانات دیگر را از ایشان سلب کنند؟. بسیاری از کسانی که رژیم غذایی گوشتخوارانه را بدون هیچ قید و شرطی اخلاقاً روا میدانند، کمابیش به اصل زیر باور دارند (بگذارید آن را «اصل انسان محوری» بنامیم):. اصل انسان-محوری: انسانها اخلاقاً برتر از سایر موجودات زنده هستند. اینجا مقصود از «برتری اخلاقی» انسانها دست کم این است که ارزش اخلاقی انسانها بیشتر از سایر موجودات زنده است، و لذا نیازهای انسانها اخلاقاً بر نیازهای سایر موجودات زنده تقدم دارد. بنابراین، هرگاه که میان نیازهای انسانها و موجودات زنده دیگر تعارض رخ دهد، برآوردن نیازهای انسانها اخلاقاً اولویت مییابد. برای مثال، اگر برآوردن نیازهای غذایی انسانها در گرو کشتن حیوانات دیگر باشد، مطابق «اصل انسان ... ساحت زیست ۱۲:۳۱ ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ سلسله مقالاتی در باره اخلاقی بودن یا نبودن گیاه خواری خدمتتان ارائه میکنم که نوشته دکتر آرش نراقی است ایشان با استفاده از زمینه مطالعاتی خود بعنی فلسفه دین به مسئله گیاه خواری پرداخته است. این سلسله مطالب نیازمند صرف زمان و انرژی است اما با این حال خواندن آنان خالی از لطف نیست …آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است. نراقی در سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. دکترای داروسازی را از دانشگاه تهران؛ و پس از مهاجرت به آمریکا، دکترای فلسفه را از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا اخذ نمود. وی هم اکنون دانشیار دین و فلسفه، در کالج موراوین (Moravian College) پنسیلوانیای آمریکا است …او در ابتدا مقالاتش را با نام احمد نراقی مینوشته است. آرش نراقی دروس فلسفه و دین را به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه موراویان پنسیلوانیا تدریس کرده است. دین شناخت: مدلی در تحلیل ایمان ابراهیمی (تهران، انتشارات طرح نو، ۱۳۷۸)؛. اخلاق حقوق بشر (تهران، انتشارات نگاه معاصر، ۱۳۸۹)؛. ... ساحت زیست ۱۰:۳۶ ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ بحران آب در ایران و پیامدهای احتمالی آن و راهکارها.. ✒لقمان امامقلی (دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه مازندران). یکی از چالشهای که جامعه جهانی به خصوص ایران با آن مواجه است، بحران آب است. بحران آب در زمره موضوعات تازهای است که به صورت چالشی جدی فراروی دولتمردان و شهروندان و روستاییان قرار گرفته و زندگی آنها را با تهدید جدی مواجه کرده است. احداث سدها غیر کارشناسی شده بر روى رودخانهها در نقاط مختلف، حفر هزاران چاه، فقدان مدیریت درست آب، استفاده نادرست از آب (نظیر استفاده از آب آشامیدنی برای شستشوی اتومبیل، حیاط، لباس شویی، ظرف شویی و آبیاری باغچه)، توسعه نامتوازن شهرها و گسترش شهرنشینی و در نتیجه آن افزایش مصرف آب در شهرهای ایران بحران را تشدید کرده است. ایران هم با توجه به اینکه بر روی کمربند خشکی قرار دارد و مساحت عمدهای از آن را مناطق کویری و نیمه کویری پوشانده با محدودیت کمیت منابع آب شیرین و به ویژه با مشکل توزیع غیر یکنواخت این منابع در نقاط مختلف رو به روست. ایران با متوسط نزولات جوی ۲۶۰ میلی متر در سال (یک سوم متوسط بارندگی جهان) از کشورهای خشک جهان و دارای منابع آب محدود است. با توجه به رشد جمعیت در ایران سرانهی منابع آب تجدید ... ساحت زیست ۱۰:۳۵ ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ صلح از نظر یک شاعر افغان چه گونه است؟ … «انتحار میکنم».. 🖋 سید ابوطالب مظفری _ افغانستان امیل آخرت نوشته بودی. این روزها در مرز یونان هستی. گفته بودی با ملوانان مست چانه میزنی. به قاچاقبران انسان التماس میکنی. تمام عشوههای زنانهات را حراج کردهای. تا هرچه زودتر،. دور و دورترت ببرند. از سوادی که وطن نام دارد. گفته بودی پادزهر نیش همسفرانم را. ... ساحت زیست ۱۶:۲۲ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ خبرگزاری ایرنا:. ساحت زیست ساحت زیست ۱۳:۰۶ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ سلام با توجه به اینکه خاصیت دنیای مجازی به گونهای است که تاثیرگذاری و دیده شدن منوط به حضور در شبکههای مختلف اجتماعی است تصمیم گرفتهام صفحه فیس بوک و اینستاگرام و وبلاگ و توییتر ساحت زیست را هم فعال کنم، اما این کار منوط به کمک دوستانی مثل شماست. به همین خاطر اگر دوستاننی مایل بودند تا این کمک داوطلبانه را به عهده گرفته و به عنوان مسئول این صفحات فعالیت داشته باشند میتوانند با بنده تماس بگیرند. به عنوان اطلاع باید عرض کنم کپی مطالب یا گزیدههای کانال در صفحات فوق به صورت میانگین پانزده دقیقه در روز برای هر اپلیکیشن وقت خواهد گرفت.. ... ساحت زیست ۱۲:۵۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ نشست محیط زیست و جامعه شناسی اقتصادی، روز دوشنبه دوم آذر ماه ۱۳۹۴، در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد سخنران این جلسه دکتر علی رضاقلی نویسنده کتاب جامعه شناسی نخبه کشی به همراهی دکتر حسین راغفر بودند که در موضوع محیط زیست با تمرکز بر مسئله آب به بیان دیدگاههای خود پرداختند. بخش دوم:. به لحاظ جغرافیایی، تاریخی و تمدن کاریزی اش کشور منحصر به فردی است. فلات ایران که از آذربایجان تا زاگرس و البرز گسترده شده، زندگی خاصی را برای این منطقه ایجاد کرده که مشابهی در دنیا ندارد. میزان قناتها و طول آنها به طرز شگفت آور و عجیبی زیاد است؛ درحدود ۳۳ هزار قنات با طولی تقریبی به اندازه فاصله کره زمین و کره ماه! هرچند آب قناتها مراحل کم شدن را گذرانده و میتوان ادعا کرد از مرحله بحران گذشته و تقریبا نابود شده است. واژه هایی مانند بیابان (بی+آبان)، آبیاری (آب+بیآوری) آبادی و … نشان از همین اهمیت آب در فرهنگ و تمدن ایران دارد. اساسا این تمدن بر پایه آب شکل گرفته و همین مساله نشان دهنده ضرورت و اهمیت بررسی اجتماعی مساله آب است. ادامه دارد. ... ساحت زیست ۱۲:۵۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ نشست محیط زیست و جامعه شناسی اقتصادی، روز دوشنبه دوم آذر ماه ۱۳۹۴، در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد سخنران این جلسه دکتر علی رضاقلی نویسنده کتاب جامعه شناسی نخبه کشی به همراهی دکتر حسین راغفر بودند که در موضوع محیط زیست با تمرکز بر مسئله آب به بیان دیدگاههای خود پرداختند.. بخش اول:. محیط زیست به عنوان مسئلهای جامعه شناختی، نه توصیف صرف کم آبی است و نه اخطار به مردم و ارائه راه حل. علوم انسانی به طور اعم و اقتصاد و جامعه شناسی به طور اخص، باید مقوله محیط زیست را وارد تئوریهای خود کنند و تئوری پردازی در این باب جز از طریق اتصال به مباحث درون گفتمانی ایشان امکان پذیر نیست. لذا باید در این باره پیش زمینه ذهنی داشته و آن را به طور تئوریکال به مباحث خود وصل کنند. محیط زیست ایران شامل موارد بسیاری از جمله آب، خاک، مرتع، جنگل و … است. این کمیت و کیفیت جمعیت است که روی محیط زیست اثر میگذارد. جامعه شناسان مایل نیستند مسائل غیر جامعه شناختی را وارد تحلیلهای خود کنند، مانند کلاسیکهای جامعه شناسی که اساسا به دنبال بیرون کردن مباحث بی ربط از جامعه شناسی بوده اند. لذا باید ابتدا از لحاظ روش شناختی روی موضوع کار کرد تا موضوع محیط زیست وارد جامعه شناسی شود، در غیر این صورت یک تقلیل گرایی جدی صور ... ساحت زیست ۱۱:۲۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ فراخوان دکتر محمد فاضلی درباره ایران به مثابه جامعه در مخاطره. Fazeli۱۱۴ جامعه در مخاطره مدتهاست که فکر میکنم وظیفه جامعهشناسی آن است که نظریهای درباره جامعه ایران ارائه کند، نظریهای که اول جامعه ایران را توصیف کند، دوم پیدایش آن در شکل و قواره فعلی را توضیح دهد و تبیین کند و سوم، به تبع توصیف و تبیینهایش، راهکارهای خروج از وضع فعلی را تشریح کند. من هر قدر به نظریهای واحد که همه ابعاد جامعه ایران را در سه وجه فوق در بر داشته باشد فکر میکنم، بیشتر به ناممکن بودن آن میرسم و اندک اندک به این فکر افتادهام که مجموعهای از نظریهها لازم است که وجوه مختلف جامعه ایران را در سه وجه فوق در بر بگیرند و دست آخر از سرجمع آنها شاید بشود یک نظریه تا حد لازم منسجم استخراج کرد. من فکر میکنم اولین نمونه از چنین نظریهای – یا تلاش برای نظریهپردازی – در قالب «ایران، جامعه در مخاطره» قابل بروز باشد. چرا؟. ایران امروز جامعهای را در بر گرفته که به جهات زیر در مخاطره است:. ۱. بحران آب فراگیر و به تهدید تمدن ایرانی تبدیل شده است. ۲. فرسایش خاک به حد نگرانکنندهای رسیده و تهدیدی برای امنیت غذایی و سلامت تبدیل شده است. ... ‹ 163 164 165 166 167 168 169 ›
ساحت زیست ۱۱:۰۱ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ سدها و سازههای آبی قابل تصویربرداری و نمایش عمومی، شعف روانی مقامات سیاسی ارشد را نیز برمیانگیزد نمایش تصاویری از عظمت سدها، طول شبکههای آبیاری، تأسیسات عظیم انتقال آب، و بیرون پاشیدن آب از دریچه سدها، نمایش توسعه و تعهد به خدمتگزاری را کامل میکند. این تصاویر همواره توجیهی برای حرکت کشور به سوی توسعه بوده است. همه جناحهای سیاسی نیز به یک اندازه و تابع منطق خاصی از این قاعده پیروی کردهاند. ایدئولوژیک قضیه این است که کل فرایند سیاسی تصمیمگیری درباره مدیریت منابع و حکمرانی آب، بحثی غیرسیاسی جلوه داده شده است. کل این فرآیند به بحثی فنی-سازهای تبدیل و غیرسیاسی جلوه داده شده است. گویی بحث در مورد آب یک بحث فنی تخصصی است که فقط در قامت مهندسان و بوروکراتها باید به آن پرداخت. حتی نزدیکترین ابعاد مسأله به ماهیت فنی آن، یعنی ابعاد محیط زیستی به فراموشی سپرده میشوند. این امر حتی پس از ساخت سازهها نیز صدق میکند. تخصیص آب تأمین شده از طریق سدها، با اولویت آب شرب، حقابه محیط زیست، و سپس مصارف کشاورزی و صنعت است. ...
ساحت زیست ۱۱:۰۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ جامعهشناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت سوم: فرایند سیاسی و ایدئولوژیک منتهی به بحران آب ✒️دکتر محمد فاضلی. در حکمرانی آب، از چهار مبحث مورد مطالعه در جامعهشناسی سیاسی پیروی میکند. ابعاد تصمیم، تخصیص بودجه و منابع، تحلیل تأثیر تصمیمات و تحلیل عدالت در تصمیمگیری مقولات مورد بحث در حکمرانی هستند. این نوشتار مجالی برای بحث تفصیلی درباره ماهیت سیاسی-اجتماعی: ۱. اخذ تصمیم، ۲. تخصیص بودجه و منابع برای اجرای تصمیم، ۳. تحلیل تأثیرات تصمیم، و ۴. تحلیل عدالت نیست. البته ممکن است استدلال شود که مقوله عدالت را میتوان ذیل تأثیرات تصمیم قرار داد، ولی به دلیل اهمیت و رعایت دو مقوله عدالت دروننسلی و بیننسلی میتوان برای آن جایگاه متمایزی قائل شد. ...
ساحت زیست ۱۷:۳۳ ۱۳۹۵/۰۷/۳۰ «عالیجناب، من سالها پیش رابطه خویشاوندی خود را با تمام موجودات زنده شناختم، و بنای فکری خود را بر این نهادم که حتی ذرهای از پستت پس گفتم، و اکنون نیز میگویم که تا زمانی که طبقهای فرودستتر وجود دارد، من عضو آن طبقهام، و تا زمانی که عمل مجرمانهای هست، بر ذمه من نیز هست، و تا زمانیکه روحی در زندان است، من هم آزاد نیستم.». دبز، سوسیالیست و از رهبران سندیکایی کارگران آمریکا، هنگام محاکمه به جرم ایجاد فتنه و آشوب در سال ۱۹۱۸. زیست. ...
ساحت زیست ۱۱:۲۲ ۱۳۹۵/۰۷/۲۹ مقاله زیر به قلم خانم معصومه اشتیاقی، درباره مشکلات سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی است که با ادبیات جامعه شناسانه نگاشته شده است قسمت هایی کوتاه از آن به همراه لینک مقاله را که در تارنمای شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی منتشر شده است، خدمتتان ارائه میکنم.. ◀️سازمانهای غیردولتی و داوطلبانه مردمنهاد محیطزیستی در کشور ما از کمبود اصلیترین داراییشان که همانا «سرمایه اجتماعی» است، رنج میبرند. در واقع گزاره محوری نوشتار حاضر آن است که «سرمایه اجتماعی» حلقه مفقودهای هست که کمرنگ بودن آن در استراتژی کنش جمعی بدنه سازمانهای غیردولتی محیطزیستی ایران، مانعی جدی برای حضور توانمند و با قدرت، جامعه مدنی در کنار دولت و بخش خصوصی برای حل مسائل محیطزیستی به شمار میآید. قرن حاضر نقطه تمایز کشورها به لحاظ توسعه، مقولهی حکمرانی خوب است که نتیجه تعامل بین سه رکن دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی است. هر یک از این بازیگران برخودار از سرمایههایی هستند که در نتیجه مدیریت و به اشتراکگذاری این سرمایهها امکان پیشبرد موفقیتآمیز اهداف توسعه هر کشور مهیا میگردد. امروزه کاهش و حل بحرانهای عظیم محیطزیستی بسیار وابسته به عملکرد سازمانهای غیردولتی و داوطلبانه برآمده از جامعه مدنی است. این در شرایطی است که سازمانهای غیردولتی و داو ...
ساحت زیست ۱۱:۲۱ ۱۳۹۵/۰۷/۲۹ زخم سد بر پیشانی پیشینیان (قسمت دوم).. 🖋مسعود امیرزاده —کنشگر محیط زیست.. سدمارون ومحوطه ارجان مارون «نام رودی است که ازمحلی به نام» آبریز دشمن زیاری «سرچشمه میگیرد و با پیوستن» رودجن «که دارای زیباترین چشم اندازهای طبیعی است، به سمت دشتهای جنوبی کهگیلویه میرود. این رود درتنگه» تکاب «، تنگهای که به دروازه پارس (پیلاپرسیکا) مشهورگردیدو محل نبرد آریوبرزن وخواهرش» یوتاب «با سپاه اسکندرمقدونی بود، ازکهگیلویه خارج، وارد استان خوزستان میشود. مارون درباور مردم منطقه دشمن زیاری به معنای خروشان، خشمگین ووحشی است وکهنسالان نقل میکنندکه این رودخون اژدهایی بود حافظ قبیله که روزی از روزها درنبرد بادشمنان وحشی قبیله، کشته میشود و ازخونش رودی جاری میشود که همچنان هم حافظ و منشاء حیات و آبادانی درسرزمین قبیله است. این اسطوره نشان دهنده پیشینه اساطیری این رود و منطقه پیرامونی آن است. که در سال ۱۳۶۱ در حین عملیات خاکبرداری برای احداث سد مارون، بلدوزرها در جنوب رودخانه واقع در شمال محدوده شهر قدیم ارجان به حفرهای برخورد کردند که در کنار آن دو خمره سفالی محتوی خاک سوخته یا احتمالا بقایای مواد غذایی قرار داشت، باستان شناسان با حضور در درون حفره مذکور که در واقع یک مقبره زیرزمینی بود، یک تاب ...
ساحت زیست ۱۰:۴۵ ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ دکتر آرش نراقی دانشیار کالج موروین: به صرف آنکه انسان واجد ویژگی واقعی الف است (مثلاً واجد قوّه عقل است) نمیتوان نتیجه گرفت که واقعیت الف همان «تفاوت اخلاقاً مربوطی» است که به اعتبار آن میتوان انسانها را از سایر موجودات زنده اخلاقاً برتر دانست. برای آنکه از واقعیت الف برتری انسانها را بر سایر موجودات زنده نتیجه بگیریم به مقدمه دیگری هم نیاز داریم که نشان دهد ویژگی الف همان واقعیت «اخلاقاً مربوطی» است که در جست و جوی آن هستیم. در واقع در دل استدلال فوق صورتی از مغالطه «است» و «باید» نهفته است: مقدمه استدلال فوق یک گزاره توصیفی یا «است- دار» است (یعنی این گزاره که «انسانها واجد پارهای ویژگیهای منحصر به فرد و ممتاز هستند»)، اما نتیجه آن استدلال یک گزاره تجویزی یا «باید-دار» است (یعنی این گزاره که «انسانها را باید از منظر اخلاقی بر سایر موجودات زنده برتر دانست»). از یک گزاره «است-دار» نامرکب به تنهایی نمیتوان یک گزاره «باید-دار» را منطقاً نتیجه گرفت. زیست. ...
ساحت زیست ۱۰:۴۲ ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟. دوم: منظر انسانی برتر از منظر سایر جانداران 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. هواداران «اصل انسان-محوری» استدلال میکنند که انسانها پارهای ویژگیهای منحصر به فرد و ممتاز دارند که به اعتبار آن میتوان به نحو موّجهی آنها را (اخلاقاً) برتر از سایر موجودات زنده دانست. برای مثال، یکی از آن ویژگیها این است که انسانها از قوّه خرد برخوردارند. اما چگونه میتوان از این واقعیت که انسانها واجد پارهای ویژگیهای ممتاز و منحصر به فرد هستند (به فرض صحت) منطقاً نتیجه گرفت که انسانها را باید از منظر اخلاقی بر سایر موجودات زنده برتر دانست؟. این استدلال دو اشکال اساسی نهفته است:. اوّل آنکه، به صرف آنکه انسان واجد ویژگی واقعی الف است (مثلاً واجد قوّه عقل است) نمیتوان نتیجه گرفت که واقعیت الف همان «تفاوت اخلاقاً مربوطی» است که به اعتبار آن میتوان انسانها را از سایر موجودات زنده اخلاقاً برتر دانست. برای آنکه از واقعیت الف برتری انسانها را بر سایر موجودات زنده نتیجه بگیریم به مقدمه دیگری هم نیاز داریم ...
ساحت زیست ۱۱:۰۹ ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ سؤال اصلی این است: «دستگاه بوروکراتیک متولی امور آب به علاوه موجودیتهای سیاسی مؤثر، بر مدیریت منابع آب وقوف داشتهاند که در حال ح پس چرا اراده کنترل بحران و سیطره بر آن کاستی داشته است؟» پاسخ من این است: پیشرانهایی وجود دارند که حدود سه دهه است ما را بهسمت این بحران آب میرانند. این پیشرانها بیش از آنکه فنی، اقلیمی یا تکنولوژیک باشند، سیاسی و اجتماعی هستند و دشواری مقابله با بحران در همینجاست. هدفم این است که مکانیسمی سیاسی را توضیح دهم که اگر آن را متوقف و ۳۰ تا ۴۰ درصد از مصرف آب کم نکنیم، مقهور خشم طبیعت میشویم. این مکانیسم سیاسی در چارچوب حکمرانی آب عمل میکند. زیست. ...
ساحت زیست ۱۱:۰۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ جامعهشناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت دوم: بحران آب، ناشناخته بودن یا نتوانستن؟ ✒️دکتر محمد فاضلی. ناشناخته نبوده است …. گزارشی تحت عنوان سیاستهای توسعه و تکامل جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ ارائه شده که حاصل فعالیت دولت مهدی بازرگان برای برنامهریزی توسعه است. این گزارش که اولین سند توسعهای در جمهوری اسلامی ایران است، واقعیت کمبود منابع آب و شرایط نامناسب آنرا به رسمیت میشناسد و برنامههایی برای حل بحران توصیه میکند. نمونههای دیگر از این دانستن را میتوان در سالهای قبل از آن در کتاب منابع آبهای ایران از نظر توسعه اقتصادی (مهندس، ۱۳۴۴)، نمودهایی از بحران را نشان داده است. کتاب منابع و مسائل آب در ایران، نوشته پرویز کردوانی (۱۳۶۳) نیز از مقدمه در برگیرنده هشدارهایی درباره بروز بحران است. بنابراین میتوان گفت اگرچه آگاهی بر بحران آب برای افکار عمومی شناختهشده و پررنگ نبوده، اما دستگاه بوروکراتیک حداقل چهار دهه است که بر وضعیت بحرانی آب وقوف داشته است. سازمانهای بینالمللی نیز از میانه دهه ۱۳۷۰ ورود ایران به مرحله تنش آبی را اعلام کرده بودند و بنابراین نمیتوان پیشروی بحران را محصول ناآگاهی نخبگان، متخصصان و دستگاه بوروکراتیک تلقی کرد.. مسأله، ...
ساحت زیست ۱۹:۲۳ ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ «بی تفاوتی» یکی از آن صفاتی است که تعیین حد و مرزهایش خیلی پیچیده است این که حدود این واژه چه گونه تعریف شود تا به مرزهای «دخالت در زندگی شخصی دیگران» یا به اصطلاح عامیانهاش «فضولی» نزدیک نشود کار سختی است. معمولا هر وجه تمایزی میان این دو میتواند به نقطه اشتراک آن دو نیز تعبیر شود. در مسائلی مثل بی تفاوتی درباره حفظ محیط زیست در بدو الامر کمتر مصادیق مناقشه برانگیزند، اما در مسائلی مانند حجاب کار بدین گونه سهل نیست و شاهد برداشتهای مانع الجمع از یک پدیده واحد هستیم چنان که تفاسیری آن را امری شخصی و قرائت هایی دیگر آن امری اجتماعی میدانند. اما به طور قطع در مسئلهای مثل حرفهای رکیک ابوالفضل قناعتی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نمیتوان هیچ گونه توجیهی مبنی بر بی تفاوتی پیدا کرد. حال که گویا هیچ عامل بازدارندهای در برابر فحاشیهای امثال این افراد وجود ندارد و حکایت «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جائی نرسد فریاد است» شرح حال این روزها شده؛ بهتر است تا وقتی امثال کسانی مثل قناعتی در شورای اسلامی شهر تهران و قاضی زاده نماینده شهر ارومیه در مجلس شورای اسلامی وجود دارند، پسوند اسلامی بودن را از این مکانها حذف کنند تا به ساحت ...
ساحت زیست ۱۲:۳۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ اگر بپذیریم که منافع و مصالح خاص موجودات زنده باید رعایت شود، و موجودات زنده واجد حقوق اخلاقی هستند، در آن صورت هرگونه تمایزگذاری مبنای این استدلال تا حدّ زیادی مشابه استدلالی است که در تقبیح اخلاقی نژادپرستی یا تبعیض جنسیتی علیه زنان اقامه میشود. نژادپرستی یا تبعیض علیه زنان از آن رو اخلاقاً نارواست که مطابق آن دیدگاهها، انسانها بر مبنای نژاد یا جنسیت شان از یکدیگر متمایز میشوند، و بر آن مبنا منافع یک گروه بر گروه دیگر تقدم مییابد. اما تمایز اخلاقی نهادن میان انسانها بر مبنای نژاد یا جنسیت عقلاً دفاع پذیر نیست. در مورد حیوانات چه طور؟. زیست. ...
ساحت زیست ۱۲:۳۳ ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت اول: انسان برتر از حیوانات 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. پرسش اصلی در این نوشتار این است: آیا رژیم غذایی گوشتخوارانه از منظر اخلاقی دفاع پذیر است؟ به بیان دیگر، آیا انسانها اخلاقاً حق دارند که برای تأمین خوراک خود جان حیوانات دیگر را از ایشان سلب کنند؟. بسیاری از کسانی که رژیم غذایی گوشتخوارانه را بدون هیچ قید و شرطی اخلاقاً روا میدانند، کمابیش به اصل زیر باور دارند (بگذارید آن را «اصل انسان محوری» بنامیم):. اصل انسان-محوری: انسانها اخلاقاً برتر از سایر موجودات زنده هستند. اینجا مقصود از «برتری اخلاقی» انسانها دست کم این است که ارزش اخلاقی انسانها بیشتر از سایر موجودات زنده است، و لذا نیازهای انسانها اخلاقاً بر نیازهای سایر موجودات زنده تقدم دارد. بنابراین، هرگاه که میان نیازهای انسانها و موجودات زنده دیگر تعارض رخ دهد، برآوردن نیازهای انسانها اخلاقاً اولویت مییابد. برای مثال، اگر برآوردن نیازهای غذایی انسانها در گرو کشتن حیوانات دیگر باشد، مطابق «اصل انسان ...
ساحت زیست ۱۲:۳۱ ۱۳۹۵/۰۷/۲۶ سلسله مقالاتی در باره اخلاقی بودن یا نبودن گیاه خواری خدمتتان ارائه میکنم که نوشته دکتر آرش نراقی است ایشان با استفاده از زمینه مطالعاتی خود بعنی فلسفه دین به مسئله گیاه خواری پرداخته است. این سلسله مطالب نیازمند صرف زمان و انرژی است اما با این حال خواندن آنان خالی از لطف نیست …آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است. نراقی در سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. دکترای داروسازی را از دانشگاه تهران؛ و پس از مهاجرت به آمریکا، دکترای فلسفه را از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا اخذ نمود. وی هم اکنون دانشیار دین و فلسفه، در کالج موراوین (Moravian College) پنسیلوانیای آمریکا است …او در ابتدا مقالاتش را با نام احمد نراقی مینوشته است. آرش نراقی دروس فلسفه و دین را به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه موراویان پنسیلوانیا تدریس کرده است. دین شناخت: مدلی در تحلیل ایمان ابراهیمی (تهران، انتشارات طرح نو، ۱۳۷۸)؛. اخلاق حقوق بشر (تهران، انتشارات نگاه معاصر، ۱۳۸۹)؛. ...
ساحت زیست ۱۰:۳۶ ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ بحران آب در ایران و پیامدهای احتمالی آن و راهکارها.. ✒لقمان امامقلی (دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه مازندران). یکی از چالشهای که جامعه جهانی به خصوص ایران با آن مواجه است، بحران آب است. بحران آب در زمره موضوعات تازهای است که به صورت چالشی جدی فراروی دولتمردان و شهروندان و روستاییان قرار گرفته و زندگی آنها را با تهدید جدی مواجه کرده است. احداث سدها غیر کارشناسی شده بر روى رودخانهها در نقاط مختلف، حفر هزاران چاه، فقدان مدیریت درست آب، استفاده نادرست از آب (نظیر استفاده از آب آشامیدنی برای شستشوی اتومبیل، حیاط، لباس شویی، ظرف شویی و آبیاری باغچه)، توسعه نامتوازن شهرها و گسترش شهرنشینی و در نتیجه آن افزایش مصرف آب در شهرهای ایران بحران را تشدید کرده است. ایران هم با توجه به اینکه بر روی کمربند خشکی قرار دارد و مساحت عمدهای از آن را مناطق کویری و نیمه کویری پوشانده با محدودیت کمیت منابع آب شیرین و به ویژه با مشکل توزیع غیر یکنواخت این منابع در نقاط مختلف رو به روست. ایران با متوسط نزولات جوی ۲۶۰ میلی متر در سال (یک سوم متوسط بارندگی جهان) از کشورهای خشک جهان و دارای منابع آب محدود است. با توجه به رشد جمعیت در ایران سرانهی منابع آب تجدید ...
ساحت زیست ۱۰:۳۵ ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ صلح از نظر یک شاعر افغان چه گونه است؟ … «انتحار میکنم».. 🖋 سید ابوطالب مظفری _ افغانستان امیل آخرت نوشته بودی. این روزها در مرز یونان هستی. گفته بودی با ملوانان مست چانه میزنی. به قاچاقبران انسان التماس میکنی. تمام عشوههای زنانهات را حراج کردهای. تا هرچه زودتر،. دور و دورترت ببرند. از سوادی که وطن نام دارد. گفته بودی پادزهر نیش همسفرانم را. ...
ساحت زیست ۱۳:۰۶ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ سلام با توجه به اینکه خاصیت دنیای مجازی به گونهای است که تاثیرگذاری و دیده شدن منوط به حضور در شبکههای مختلف اجتماعی است تصمیم گرفتهام صفحه فیس بوک و اینستاگرام و وبلاگ و توییتر ساحت زیست را هم فعال کنم، اما این کار منوط به کمک دوستانی مثل شماست. به همین خاطر اگر دوستاننی مایل بودند تا این کمک داوطلبانه را به عهده گرفته و به عنوان مسئول این صفحات فعالیت داشته باشند میتوانند با بنده تماس بگیرند. به عنوان اطلاع باید عرض کنم کپی مطالب یا گزیدههای کانال در صفحات فوق به صورت میانگین پانزده دقیقه در روز برای هر اپلیکیشن وقت خواهد گرفت.. ...
ساحت زیست ۱۲:۵۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ نشست محیط زیست و جامعه شناسی اقتصادی، روز دوشنبه دوم آذر ماه ۱۳۹۴، در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد سخنران این جلسه دکتر علی رضاقلی نویسنده کتاب جامعه شناسی نخبه کشی به همراهی دکتر حسین راغفر بودند که در موضوع محیط زیست با تمرکز بر مسئله آب به بیان دیدگاههای خود پرداختند. بخش دوم:. به لحاظ جغرافیایی، تاریخی و تمدن کاریزی اش کشور منحصر به فردی است. فلات ایران که از آذربایجان تا زاگرس و البرز گسترده شده، زندگی خاصی را برای این منطقه ایجاد کرده که مشابهی در دنیا ندارد. میزان قناتها و طول آنها به طرز شگفت آور و عجیبی زیاد است؛ درحدود ۳۳ هزار قنات با طولی تقریبی به اندازه فاصله کره زمین و کره ماه! هرچند آب قناتها مراحل کم شدن را گذرانده و میتوان ادعا کرد از مرحله بحران گذشته و تقریبا نابود شده است. واژه هایی مانند بیابان (بی+آبان)، آبیاری (آب+بیآوری) آبادی و … نشان از همین اهمیت آب در فرهنگ و تمدن ایران دارد. اساسا این تمدن بر پایه آب شکل گرفته و همین مساله نشان دهنده ضرورت و اهمیت بررسی اجتماعی مساله آب است. ادامه دارد. ...
ساحت زیست ۱۲:۵۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ نشست محیط زیست و جامعه شناسی اقتصادی، روز دوشنبه دوم آذر ماه ۱۳۹۴، در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد سخنران این جلسه دکتر علی رضاقلی نویسنده کتاب جامعه شناسی نخبه کشی به همراهی دکتر حسین راغفر بودند که در موضوع محیط زیست با تمرکز بر مسئله آب به بیان دیدگاههای خود پرداختند.. بخش اول:. محیط زیست به عنوان مسئلهای جامعه شناختی، نه توصیف صرف کم آبی است و نه اخطار به مردم و ارائه راه حل. علوم انسانی به طور اعم و اقتصاد و جامعه شناسی به طور اخص، باید مقوله محیط زیست را وارد تئوریهای خود کنند و تئوری پردازی در این باب جز از طریق اتصال به مباحث درون گفتمانی ایشان امکان پذیر نیست. لذا باید در این باره پیش زمینه ذهنی داشته و آن را به طور تئوریکال به مباحث خود وصل کنند. محیط زیست ایران شامل موارد بسیاری از جمله آب، خاک، مرتع، جنگل و … است. این کمیت و کیفیت جمعیت است که روی محیط زیست اثر میگذارد. جامعه شناسان مایل نیستند مسائل غیر جامعه شناختی را وارد تحلیلهای خود کنند، مانند کلاسیکهای جامعه شناسی که اساسا به دنبال بیرون کردن مباحث بی ربط از جامعه شناسی بوده اند. لذا باید ابتدا از لحاظ روش شناختی روی موضوع کار کرد تا موضوع محیط زیست وارد جامعه شناسی شود، در غیر این صورت یک تقلیل گرایی جدی صور ...
ساحت زیست ۱۱:۲۴ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ فراخوان دکتر محمد فاضلی درباره ایران به مثابه جامعه در مخاطره. Fazeli۱۱۴ جامعه در مخاطره مدتهاست که فکر میکنم وظیفه جامعهشناسی آن است که نظریهای درباره جامعه ایران ارائه کند، نظریهای که اول جامعه ایران را توصیف کند، دوم پیدایش آن در شکل و قواره فعلی را توضیح دهد و تبیین کند و سوم، به تبع توصیف و تبیینهایش، راهکارهای خروج از وضع فعلی را تشریح کند. من هر قدر به نظریهای واحد که همه ابعاد جامعه ایران را در سه وجه فوق در بر داشته باشد فکر میکنم، بیشتر به ناممکن بودن آن میرسم و اندک اندک به این فکر افتادهام که مجموعهای از نظریهها لازم است که وجوه مختلف جامعه ایران را در سه وجه فوق در بر بگیرند و دست آخر از سرجمع آنها شاید بشود یک نظریه تا حد لازم منسجم استخراج کرد. من فکر میکنم اولین نمونه از چنین نظریهای – یا تلاش برای نظریهپردازی – در قالب «ایران، جامعه در مخاطره» قابل بروز باشد. چرا؟. ایران امروز جامعهای را در بر گرفته که به جهات زیر در مخاطره است:. ۱. بحران آب فراگیر و به تهدید تمدن ایرانی تبدیل شده است. ۲. فرسایش خاک به حد نگرانکنندهای رسیده و تهدیدی برای امنیت غذایی و سلامت تبدیل شده است. ...