شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


‌✅پیامدهای بهداشتی زندان‌های شلوغ و ضرورت مداخله برای پیشگیری.. ✍🏻دکتر سیمین کاظمی

▪️یکی از تصاویر اتوپیایی در جوامع مختلف، بسته شدن زندان‌ها و کاهش مجرمان است و اینکه حاجت شهروندان به قاضی و محکمه نیفتد. در ایران نیز اگر چه ممکن است تصویر آرمانی جامعه بدون زندانی ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده و درباره آن رویاپردازی نمایند، اما آمار زندانیان نشان می‌دهد که نه تنها فاصله با تحقق این تصویر بسیار زیاد است بلکه نسبت به سه دهه پیش تعداد زندانیان به نسبت جمعیت، حدود ۳۳۳ درصد رشد داشته، و در حال حاضر جمعیتی سه برابر ظرفیت، در زندان‌ها نگهداری می‌شوند (۱) …▪️ مسأله افزایش تعداد زندانیان حامل نگرانی‌ها و تهدیدهایی است که ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی را دربر‌می‌گیرد و در واقع چنین مسأله‌ای نه تنها خبر از زمینه اجتماعی مساعد برای ارتکاب جرم می‌دهد بلکه بیم آن می‌رود که زندان از کارکرد اصلی و ترمیمی پیش‌بینی شده، فاصله گرفته و مکانی که قرار بوده رژیم‌های انضباطی آن به اصلاح فرد بینجامد به محیطی خطرساز و نا‌امن تبدیل شود.. ▪️آنچه با افزایش شمار زندانیان نسبت به ظرفیت زندان‌ها، بیش از هر پیامد دیگری قابل پیش‌بینی است، وضعیت نامطلوب بهداشتی و دور‌شدن از استانداردهای ...
  • گزارش تخلف

کور شدم، کور شدم. این کوری سفید همه را به کام خود میکشد و در یک آن شعور و شرافت را از مردم می‌ستاند

دیگر نه تمدنی می‌ماند و نه انسانیتی. تکنولوژی دیگر به کار نخواهد آمد و هول و هراس قلب هر انسانی را چون چشمانش کور میکند. انتظار معجزه از آسمان در سیمای هر کسی مشهود است، اما آیا معجزه میتواند درمانگر این همه بی خردی باشد!؟. 📕. ✍🏻. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅از خود بیگانگی.. ✍مصطفی ملکیان.. 🔹نوعی از خود بیگانگى وجود دارد که درباره داورى در باب دیگران است

هر وقت به هر انسانى برخورد کنید و او را از همه ساحات وجودیش منعزل کنید و فقط کارکرد او را در ارتباط با خودتان در نظر گیرید و باز به تعبیر هگل، هر وقت انسانى گفت که: «ارزش هر انسان مساوى است با ارزش کارى که براى جامعه انجام مى دهد» در این صورت، به از خودبیگانگى در باب دیگران مبتلا است. گابریل مارسل به این حالت دوم «فقدان معناى وجودى» مى گوید. مثلا وقتى معلمتان از کلاس خارج مى شود، در این هنگام فقط و فقط چیزى که در ذهن شما نقش مى بندد و متبادر مى شود این است که اگر بشود فلان سؤال را از او بپرسم، فلان اشکال را هم پیش او رفع کنیم و … و اصلا در نظر نمى گیرید که این معلم هم مثل شماست، یعنى غمهاى خاص خودش را دارد، آرزوهاى خاص خودش را دارد، احساس کمبودهاى خاص خودش را دارد، او هم علاوه بر اینکه معلم شماست، شوهر است، پدر است، خویشاوند دارد، گاهى مریض مى شود و … شما اصلا این مطالب را در نظر نمى گیرید فقط و فقط آن چه در نظرتان هست کارکردى است که براى شما دارد. هرگز در باب دیگران بدون کارکردشان داورى نمى کنیم و به همین سبب کارى به شؤون و امور دیگر او نداریم …🔹بارها شده است شما سوار تاکسى شوید و تنه ...
  • گزارش تخلف

این حقیقت دارد که کار برای ثروتمندان چیزهای شگفت انگیزی می‌سازد، اما برای کارگر محرومیت می‌آفریند

کار خالق کاخ‌هاست، حال آنکه برای کارگر آلونک می‌سازد. کار آفریننده‌ی زیبایی‌هاست ولی برای کارگر زشتی آفرین است. ماشین را جایگزین کار می‌کند اما بخشی از کارگران را به کار وحشیانه سوق می‌دهد و بخشی دیگر را به ماشین بدل می‌کند. آفریننده‌ی شعور است اما برای کارگر حماقت و عقب ماندگی می‌آفریند …🗞 مقاله ۱۸۴۴. دست نوشته‌های فلسفی اقتصادی. 🖋 کارل مارکس. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

▫️ درس هایی برای اصلاح دولت در ایران!. 🖋 مهران صولتی

📍 کتاب «نظم و زوال سیاسی» اثر محققانه و ارجمند فرانسیس فوکویاما برای وضعیت کنونی ما پیام‌های مهمی در بردارد. کتاب با مقایسه میان سه دسته از کشورها؛ ۱- آلمان و ژاپن/ ۲- یونان و ایتالیا/ ۳- امریکا و بریتانیا، درباره سیر تکوین دولت مدرن و رمز گشایی از دلایل موفقیت کامل گروه اول، شکست گروه دوم و موفقیت نسبی و شکننده گروه سوم سخن به میان می‌آورد. کتاب مجموعه‌ای از داده‌های تاریخی را برای آزمودن فرضیه‌های خود ارایه می‌دهد و اثری ارزشمند را خلق می‌کند. اما آنچه برای شناخت وضعیت کنونی ما مفید است عبارت از درس‌های پروژه اصلاحات دولتی- اداری است که فوکویاما ارایه می‌کند. درس هایی که اگر جدی گرفته شوند می‌توانند در حرکت دولت‌های ایران در مسیر کارآمدی موثر باشند. از همین رو در ادامه می‌کوشم تا این پیام‌ها را با تجربه پنج ساله دولت روحانی در تناظر قرار دهم:. 🖌 اصلاحات به ناگزیر سیاسی است: به باور فوکویاما هر نوع اصلاحات اداری و دولتی شدیدا سیاسی است چون قرار است که نظم معیوب قبلی را تغییر دهد. اتکای صرف به اصلاح دولت بدون بهره گیری از توان سیاسی جامعه و محدود کردن اصلاحات دولتی به اتاق‌های دربسته ب ...
  • گزارش تخلف

🔅 ایران در آتش کینه‌ها. 🖋 رضا بابایی.. همه به جان هم افتاده‌ایم

وصله و تهمتی نیست که به یک‌دیگر نچسبانده باشیم؛ از غرب‌زده و بی‌بصیرت و سازشکار و خشونت‌گرا تا فتنه‌گر و منافق و خائن و جاسوس و داعشی و مزدور و عامل بیگانه. اینها مشتی از لقب‌هایی است که در دوسه دهۀ گذشته نثار هم کرده‌ایم. صفت‌هایی مانند ترسو و اشرافیت‌‌گرا و لیبرال و سکولار بماند که داستانی دیگر دارد. قرآن می‌گوید به همدیگر لقب‌های زشت ندهید (لا تنابزوا بالألقاب) و ما اسلحۀ لقب‌سازی و برچسب‌زنی را روی رگبار گذاشته‌ایم. از صداوسیما توقعی نیست؛ تلگرام و فیسبوک چرا ستاد جنگ شده است؟ مگر خشونت زبانی کمتر از خشونت رفتاری است؟ چرا کسی زبان گفت‌وگو را به ما نمی‌آموزد؟ مردمی که می‌خواهند هر گرهی را با دندان باز کنند، شایستۀ حکومتی می‌شوند که همین گونه است. اگر درویش ما گاندی‌وار عمل نکند، از پلیس و مانند آن چه توقعی است؟ ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 چگونه سرمایه‌داری، تولید تروریسم می‌کند؟. 🖋 گونتر گراس

🔻پس از فروپاشی سوسیالیسم، سرمایه‌داری بی رقیب ماند و در این موقعیت استثنایی، سرمایه‌داری در قالب یک نیروی حریص ظاهر شده است که فراتر از هر نیروی مخربی بنای نابودی خودش را گذارده است …🔸سرمایه‌داری فکر می‌کند می‌تواند از همه چیز و هیچ چیز فرار کند آنچه اینک در بازار بورس اتفاق می‌افتد، چیزی جز تخریب سرمایه و به دنبال آن تخریب شغل، بازار کار و منابع انسانی نیست …🔸وقتی یک شرکت تجاری اعلام می‌کند که ۲۰۰ شغل را حذف می‌کند و بر اثر این اعلام، ارزش سهامش بالا می‌رود، وضعیت احمقانه‌ای بر دنیا حاکم شده است؛ قالب فعلی سرمایه‌داری بازار، خودش برای خودش دشمن تراشیده و فرانکشتاین بوجود آورده است این نظام روزی درهم شکسته خواهد شد. درست است که اکنون نه جایگزینی برای سرمایه‌داری داریم و نه می‌دانیم در آینده نزدیک خواهیم داشت یا خیر و شاید مجبور شویم در این خلاء بزرگ ناراحت کننده، قالب جدیدی از فاشیسم را تجربه کنیم؛ قالبی که چهره‌اش در حال حاضر برای ما قابل تصور نیست ولی رد پاهایی از آن را مشاهده می‌کنیم …🔸در دهه ۱۹۷۰، ویلی برانت، سیاستمدار آلمانی بارها توجه ما را به این نکته جلب کرد که نابرابری وحشتناک ...
  • گزارش تخلف

✅جهل مقدس

دین سیاسی پیرو این اصل است که تمام افراد باید مومن باشند، اما نمی‌تواند چنین ایمانی را تضمین کند. در نتیجه به ناچار به ظواهر چنگ می‌اندازد و همین مسأله اجازه نمی‌دهد دین سیاسی به عنوان ایمانی که در دل تمام افراد جامعه نفوذ کرده است، تعریف شود …روآ، اولیویه (۱۳۹۶). جهل مقدس؛ ترجمه عبداله ناصری طاهری/سمیه سادات طباطبایی، تهران: انتشارات مروارید، ص۲۵. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

📰 چیست؟. 🖋 ایمانوئل کانت. ترجمه یدالله موقن

📍 روشنگری خروج انسان از صغارتی است که خود بر خویش تحمیل کرده است. صغارت، ناتوانی در به کاربردن فهم خود بدون راهنمایی دیگری است. این صغارت خود- تحمیلی است اگر علت آن نه در سفیه بودن بلکه در فقدان عزم و شهامت در به کارگیری فهم خود بدون راهنمایی دیگری باشد. شعار روشنگری این است: «در به کارگیری فهم خود شهامت داشته باش!!». اما احتمال این که عامه‌ی مردم خود را روشن اندیش کنند بسیار است؛ در حقیقت، اگر گریزناپذیر می‌شود. چون حتی در میان کسانی که به عنوان نگهبانان داده شود، روشنگری تقریبا توده‌های عوام برگزیده شده‌اند همیشه متفکرانی مستقل اندیش هستند که یوغ صغارت را از گردن خود به دور می‌افکنند و روح درک عقلنی را در خصوص منزلت و حیثیت خویش و نیزدر مورد وظیفه‌ی هر انسانی که دیگر صغیر نباشد و مستقل بیندیشد می‌گسترند. (از متن مقاله). دانلود از پیوست. 📎 t. ...
  • گزارش تخلف

(فردوسی بزرگ، در داستان ضحاک ماردوش نشان می‌دهد) نظام ایران، نظامی «میلیتاریزه*» و قبیله‌ای و بشدت خصومت آمیز بوده است که از این ج

فردوسی خود در عین ارائه‌ی تصویر حقارت آمیز از نظام سیاسی کشور، آرزوی خود را در «استخراج و تصفیه منابع فرهنگی» متبلور می‌کند؛ در حالی که سلطه‌ی شاهان غلامزاده و ولگرد و خلفای هرزه‌ی حامی آن‌ها را محکوم می‌کند، نظام اجتماعی به وجود آورنده آن ساختار را به شدت تخطئه* می‌نماید و در عین حال به دنبال نظامی استوار و شاهی دادگستر و مردمانی آگاه و عدالت پرور گام بر می‌دارد.. پ. ن:. میلیتاریزه - میلیتاریسم: ﺗﺴﻠﻂ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﻧﻈﺎﻣﻰ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ی ﺷﻮٔﻭﻥ ﻛﺸﻮﺭ. تخطئه: خطا گرفتن در کار کسی …📖 جامعه‌شناسی خودکامگی. 🖋 علی‌رضا قلی. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔵خسته‌ام!.. ✍🏻دکتر محمدرضا پویافر (جامعه شناس).. 🔹نمره قبولی نگرفته بود

در واقع نمره‌اش از نمره قبولی فاصله زیادی هم داشت. طبق معمول دانشجویان این دوره و زمانه شماره‌ام را پیدا کرده بود و به من زنگ زد. گفت که تحقیقی نوشته و می‌آورد که تحویل دهد تا ببینم و نمره قبولی را بگیرد …🔹هرچند حدس میزدم منظور این نوع دانشجویان از تحقیق چیست، اما اجازه دادم که مقاله یا همان تحقیقش را برایم ایمیل کند. فردای آن روز یکی از کارمندان زیر مجموعه‌اش را فرستاد تا نسخه پرینت شده از تحقیق‌ش را به همراه فرم درخواست تجدید نظر در نمره به من بدهد. همان جا منتظر ماند تا آن –به اصطلاح- تحقیق را ارزیابی کنم و نتیجه را در فرم ارزیابی بنویسم. یک نگاه کلی کردم. حدسم درست به نظر می‌رسید. با این وجود، یک بررسی اینترنتی کردم. چند دقیقه بعد کل مقاله‌ای را که آن دانشجو از آن کپی کرده بود پیدا کردم …🔹از آن کارمند زیر دست خواستم به پشت میز من بیاید و متن تحقیق را با آنچه پیدا کرده بودم خود مقایسه کند. ...
  • گزارش تخلف