جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 🔅رسانههای ما بیشتر مداخله در افکار عمومی میکنند تا مدیریت افکار عمومی (۲ و پایانی) 🖊دکتر تقی آزاد. ♦️ رسانهها در اساس رسانههای القایی هستند و رسانههایی نیستند که در فرآیند طبیعی رشد کرده باشند و بالا آمده و مخاطبمدار باشند. در واقع این رسانهها _محور هستند و توجه به جلب مخاطب دارند ولی این نیست که بر اساس خواسته مخاطب یک فضایی را بسازند.. ♦️ رسانههای ایرانی از بالا به پایین هستند، از هر جناحی که باشند. به همین دلیل مدیریت خاصی از افکار عمومی دارند، مدیریتی که خودشان تلقی از آن دارند، نه یک مدیریت علمی و درست. یک حادثه کوچک و بیاهمیت را آن قدر میپردازند و بزرگ میکنند که به صورت غیرواقعی به یک مسأله مهم تبدیل میشود، در حالی که به یک مسأله مهم اصلا نمیپردازند. این یعنی اینکه این رسانهها بر اساس انتخاب و گزینش که بر اساس سلایق و علایق خودشان است، عمل میکنند. در واقع این نحوه برخورد بیشتر یک نوع مداخله در افکار عمومی است تا مدیریت افکار عمومی. به همین دلیل افکار عمومی ایرانی به نوعی معیوب است. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 🔅رسانههای ما بیشتر مداخله در افکار عمومی میکنند تا مدیریت افکار عمومی (۱).. 🖊دکتر تقی آزاد ♦️ در مورد مدیریت افکار عمومی ما دو سه مفهوم داریم که میتواند برای درک بهتر این موضوع به ما کمک کند که یکی خود افکار عمومی است؛ به معنای فعل جمعی که در جامعه مدرن جاری و ساری است، دوم کارهای رسانهای و ارتباطاتی به عنوان شناخت و استخراج افکار عمومی و سوم هم مدیریت افکار عمومی به عنوان مدیریت و ساماندهی آن فعل اجتماعی یا مدیریت بهکارگیری نتایج حاصل از پژوهشهایی تحت عنوان افکار عمومی است …♦️ قطعا در بحث رسانهای منظور این است که افکار عمومی بهعنوان فعل جامعه مدرن را چگونه مدیریت کنیم. فرض بر این است که ما با جامعه مدرنی روبهرو هستیم که این جامعه مدرن یک فعلی در کل دارد که این فعل ساحت نگرش و اندیشهای پیدا میکند که باید به آن توجه شود. اگر به این ساحت توجه نشود و در مورد شناسایی و مدیریت آن اقدامی صورت نگیرد، این امر میتواند بحرانآفرین شود. در نتیجه چون این خطر بحرانآفرینی وجود دارد، ضرورت مدیریت و بهسامان کردن افکار عمومی و رفع مشکلات و اختلالات آن بیش از گذشته در شرایط کنونی حس میشود.. ♦️ در این زمینه ما نیازمند یک میزان الحراره هستیم. این ابزار باید به ما بگوید که کجاها ب ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 🔅کودکمنشی و طفلوارگی را باید در درون خودمان آهسته آهسته تضعیف کنیم... 🖊مصطفی 🔹 کودکمنشی و طفلوارگی را باید در درون خودمان آهسته آهسته تضعیف کنیم. کودکمنشی و طفلوارگی در اینجا منظورم این است که اندیشیدن به مصالح فوری و فوتی و نیندیشیدن به مصالح درازمدت. یعنی به تعبیر روانشناسان، شخص احساس نسبتسنجی را فاقد بشود. روانشناسان تعبیر میکنند که کودکان چیزی به نام نسبتسنجی ندارند. کودکان این قدرت را فاقدند که نسبتسنجی امور را با یکدیگر بدرستی انجام دهند. نمیتوانند بین آنچه که مهم است و آنچه که مهمتر، آنچه منفعت کوچکی است و آنچه منفعت بزرگتر و آنچه منفعت باز هم بزرگتری است، نسبتسنجی درستی انجام دهند.. 🔹ما باید این حس نسبتسنجی را در خودمان بوجود آوریم و این معنایش آن است که در یک نظام مردمسالار نباید تابع خواستههای فوری و فوتی و زودگذر خودمان شویم، به قیمتی که فراموش کنیم که یک منافع بزرگتری داریم. گاهی میشود و گاهی بایسته است که این منافع کوتاه مدت را فدای منافع درازمدتتر و این منافع کوچکتر را فدای منابع بزرگتر کنیم. در هر نظام دموکراتیکی که خود مردم و نمایندگان مردم، همیشه فقط فاصلههای نزدیک را ببینند و نزدیکبینی داشته باشند به سود خودشان عمل نمیکنند. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 📆 جدول زمانبندی انتخاب واحد و حذف و اضافه نیمسال اول ۹۷-۹۶.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ✅ نقش رسانه در توسعه و پیشرفت و آگاهی جوامع بشری 📍 نیل پستمن میگوید: «باید به تکنولوژیهایی که برای انسان آسایش و امنیت فراهم کرده، احترام گذاشت. چرا که اثرات و ثمرات مثبت رسانهها چنان بیشمارند که نمیتوان ساده انگارانه نقش آنها را در توسعه و پیشرفت و آگاهی جوامع بشری انکار کرد؛ اما رویکرد و تفکر تکنولوژیک، راهکار امحای دغدغهها، سردرگمیها و مشکلات انسان نیست؛ بت سازی از تکنولوژی و ستایش بیش از حد رسانههای نوین، انسان را زبون ساخته و به دنیای غیرواقعی که در آیینه «آی پد» و «آیفون» خلاصه شده، میکشاند. به تعبیری، انسان امروز از اسکرین کوچک موبایل خود به دنیای بزرگ واقعیتها نظر میاندازد و تنها حقیقتهایی را که یارای بازتاب در این آیینه را دارند، میبیند.». ▫️از طرفی حجم وسیعی از اطلاعات که از طریق رسانهها در اختیار مخاطبان قرار میگیرد موجب سردرگمی مخاطبان میشوند. اورین کلپ میگوید: «قیف بزرگی را تصور کنید که قطعههای پازل از سمت گشاد آن به پایین میافتد. مخاطبان ارتباط جمعی مانند کسانی هستند که زیر قیف نشستهاند و میکوشند تا قطعههای پازل را کنار هم بگذارند. البته این کار بسیار دشوار است؛ زیرا نه تنها قطعهها سریعتر از توان ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۱ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ✅ نیمی از مهاجران ایرانی به کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا تحصیلکرده هستند.. 🔹وقتی فردی Ph D میگیرد، برایش هزینه زیادی شده و وقتی به کشور مقصد میرود، علاوه بر اینکه این سرمایه گذاری را با خود میبرد زمان سپری شده را نیز به کشور مقصد منتقل میکند …🔹براساس آمار بنیاد ملی نخبگان بیش از نیمی از مهاجران ایرانی به کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.. 🔹تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا در سال ۲۰۱۴ - ۲۰۱۵ در رتبه یازدهم قرار دارد. البته نرخ افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا از سالهای ۹۲ تا ۹۶ کاهش داشته و از ۲۵ درصد به ۸ درصد رسیده است …🔰ایسنا. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 🔅سرچشمهی همه عیبهای آدمی دو چیز است:. یکی بیکاری و. دیگری اعتقاد به خرافات، و دو فضیلت نیز بیشتر وجود ندارد:. یکی کار. و دیگری خرد. 📚جنگ و صلح. 🖊لئو. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ✅ هنر دموکراسی. 🖋 رضا 📍 خطا است اگر دولتها یا حکومتها را به دو گروه پاسخگو و غیر پاسخگو تقسیم کنیم. هیچ دولتی و هیچ حکومتی نیست که پاسخگو نباشد؛ تفاوت حکومتها در مرجع آنها برای پاسخگویی است. یکی، خود را پاسخگوی مردم میداند و دیگری پاسخگوی نهادهای مستقل از مردم و سومی مخلوطی از این و آن. حکومتها خود را پاسخگوی کسی یا نهادی یا نیرویی یا جمعیتی میدانند که از آن مشروعیت میگیرند. مثلا حکومت دستنشانده، چارهای جز التزام و پاسخگویی به بیگانگان ندارد و حکومتی که همۀ مشروعیت خود را از مردم گرفته است، به همانان پاسخگو است و میکوشد رضایت آنان را جلب کند. و اگر مشروعیت حکومتی، وامدار حمایت و پشتیبانی نهادی خاص (همچون نهادهای نظامی یا مذهبی) باشد، باید همان را از خود راضی نگه دارد؛ هرچند به قیمت ناراضی کردن مردم و نهادهای دیگر. پاسخگویی به مردم و التزام به منافع ملی در دموکراسیهای موفق غربی، از روزی شروع شد که مرجعیت و مشروعیتبخشی نهاد کلیسا رنگ باخت و دولتها مردم را جایگزین کلیسا کردند. رژیم پهلوی نیز هنگامی سرنگون شد که هم مردم از او روی برگرداندند و هم مرجعیتهای سنتی به مقابله با او برخاستند؛ یعنی دیگر ه ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۱ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅دختر بچه آفریقایی در باغ وحشی، در بلژیک سال۱۹۵۸.. 🗓.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅بهترین تعریف دین از نگاه استاد.. 🖊مصطفی 🔹من این ۲ تعریف از دین را بیش از بقیه تعاریف میپسندم*:.۱️⃣ نظام فکری ای که نقشه کلی هستی اولا و جایگاه انسان در آن نقشه کلی ثانیا و وظایفی متناسب با جایگاه انسان در آن نقشه کلی را تعیین میکند ثالثا.. 🔹البته من جاهای دیگری گفتهام تعریف دین امکان پذیر نیست یعنی بگوییم این تعریف دین است و هیج تعریف دیگری درست نیست ولی به جهاتی میشود گفت این تعریف یا جامعتر است یا مانعتر است یا همه ابعاد را در نظر میگیرد یا دید منفی و مثبت به دین ندارد..۲️⃣ دین مجموعه آموزهها و فرموده هاییست که تنهایی انسان را به نحوی از بین میبرد …هر دینی به نحوی میخواهد تنهایی را از بین برد یا کسی عامل بر شماست یا ناظر برشماست یا هم ناظر است هم عامل.. —* [البته این تعاریف از خودم نیست و برخی فیلسوفان گفتهاند.]. 🔰پرسش و پاسخ شفاهی، ۱۲ اردیبهشت ۸۴. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ ✅ تنها زن رفتگر ایران:. ما نه زمینی داریم نه سرمایهای به فکرم رسید که این کار را انجام بدهم 📍 جام جم نوشت: صغری خانی شهرآباد را حالا خیلیها با عنوان تنها بانوی رفتگر در کشور میشناسند. برای دیدن او باید ۶۸۸ کیلومتر راه را برویم تا شهرستان مانه و سقلمان در استان خراسان شمالی و بنشینم؛ پای حرفهای زنی که نان آور چند خانواده است …▪️خانم خانی شهرآباد، چند ساله هستید؟. ▫️تازه ۶۱ ساله شدهام …▪️چند سال است که به این شغل مشغولید؟. ▫️الان دیگر ۱۳-۱۴ سالی میشود …▪️چطور شد این کار را انتخاب کردید؟. ▫️به خاطر شرایط اقتصادیای که داشتیم مجبور بودم که کار کنم و درآمد داشته باشم، چون شوهرم از کار افتاده شده و درآمدی ندارد. بعد چون ما نه زمینی داریم نه سرمایهای به فکرم رسید که این کار را انجام بدهم. آن موقع شهرداری برای نظافت خیابانها به رفتگر نیاز داشت. من دیدم این کار از من برمیآید رفتم و از مسئولان خواستم اجازه بدهند من این کار را انجام بدهم. اولش مخالف بودند اما وقتی شرایط زندگی و نیازمالیام را دیدند موافقت کردند …▪️شوهرتان چرا از کار افتاده شده؟. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۳ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅الگوهای غیر کیفری و جرم شناختی پیشگیری از بزهکاری اطفال.. 🖊منصوره 📍بدلیل گسترش جرائم ارتکابی بوسیله کودکان و نوجوانان و ظهور رفتارهای نوین ضد اجتماعی موجب نگرانی روز افزون متخصصان و عامه مردم جهان است همین امر باعث شده است که امروزه در اکثر نظامهای حقوقی که در عرصه حقوق کودک و نوجوان و بزهکاری ایشان به اصلاحات تقنینی دست زدهاند و به جد بر مشارکت فعال جامعه مدنی در فرایند عدالت کیفری صغار در جهت ترمیم آثار جرم ارتکابی و نیز اتخاذ واکنشهای جانشین مجازات نسبت به بزهکاران خردسال تاکید میشود …. 📍پیشگیری از بزهکاری اطفال مسئله مهمی است که امروزه هم مورد امعان نظر نظامهای حقوقی داخلی و هم مراجع و اسناد بین المللی واقع شده است. اصولا به موازات الگوهای کیفری، از الگوهای غیر کیفری هم، برای تعریف راهبرد در امر مبارزه با بزهکاری اطفال و نوجوانان نام برده میشود که هر کدام از این دو الگو کارایی و محدودیتهای خاص خود را دارند … 📍امروزه اکثر کشورهای مترقی دنیا در حوزه کودک و نوجوان دارای یک سیاست افتراقی اند یعنی یک نظام دادرسی مستقل و جداگانه را نسبت به اطفال دارند. به جای یک سیاست ارعابی و تنبیهی به یک سیاست تامینی و تربیتی روی آوردهاند که هم با مولفههای عد ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ ✅ مبانی تئوریک از دیدگاه. نویسندگان: مجید فولادیان، زینب فاطمیامین، محمد غفاریزاده 📍 در دهه ۱۹۳۰ و به دلیل اعتقاد به توانایی نیروهای چپ در ارائه راهحل برای مقابله با مصاوب و بدبختیهایی که در اثر بحران اقتصادی دامنگیر مردم در جوامع صنعتی شده بود، همچنینن فقر گسترده، گرسنگی و بیماری همهگیر که میلیونها انسان را به ورطه ناامیدی و یأس کشاندهبود، ایده تامین رفاه همگانی و دولترفاه در کشورهای صنعتی پدید آمد. در ابتدا دولتهای رفاهی با موفقیتهای چشمگیر روبرو شدند اما در پایان قرن بیستم افول این دولتها آغاز شد. ایرادهای اساسی که منتقدان ببه دولتهای رفاه داشتند بیش از هر چیز بنیانهای فلسفی دولتهای رفاه را نشانه رفتهبود، زیرا مبانی تئوریک دولتهای رفاه از تناقضهای ذاتی رنج میبرد که بنیانگذاران آن مرتکب شدهبودند. در این مقاله کوشش شدهاست ابتدا به بررسی مبانی تئوریک دولت رفاه در تقابل با اندیشههای «جرمی بنتام» و «جان استوارت میل» پرداخته شدهاست. در پایان نشان داده شدهاست که پوپر بر خلاف بسیاری دیگر از لیبرالها که با هر گونه پدرسالاری دولت مخالفت میکنند بر آن است تا وجوهی از آن را که برای ایجاد جامعهای کمتر محروم لازم است، حفظ شود. پوپر وجود دولت را ضروری ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔴 آخرین نرخ بیکاری استانها در ایران … …🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۱ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅لیبرالیسم در آموزش و پرورش ایران وجود ندارد.. 🖊مصطفی 🔹آموزش و پرورش در کشور ایران، گویی یک هدف را در نظر دارد و بنا بر این، وقتی کودکان و نوباوگان را در مهد کودک یا کودکستان تحویل میگیرد، هدفش این است که آنان را به گونهای تعلیم دهد تا در آینده دارای شغل و حرفهای باشند. گویی که کسب درآمد مهمترین چیز در زندگی است و کسب درآمد بدون شغل و حرفه امکان پذیر نیست. گویی نظرشان بر این است که انسان ناگزیر است که حرفهای را در یکی از مقولات علم، فن و یا هنر داشته باشد و چون حرفهی بدون تخصص امکان پذیر نیست، هر یک از این نوباوگان باید برای تخصصی تعلیم داده شوند. با تاملی در آموزش و پرورش ایران، آنچه حاصل میآید پیش فرض هایی است که بیان شد. اینکه لفظ «گویی» استفاده میشود بدین خاطر است که آموزش و پرورش هنوز به گونهای سامان نیافته است که حتی این غرض خود را هم به خوبی اظهار کند …🔹در اینجا دو نکته وجود دارد:. اول اینکه در طول تاریخ فرهنگ بشری، متفکرینی که در زمینه آموزش و پرورش فعالیت کردهاند، همگی بر این عقیده نیستند که هدف آموزش و پرورش، ارائهی تخصص به کودکان و آماده سازی آنها برای ورود به بازار کار است. کنفسیوس چین باستان، و افلاطون و ارسطو یونان ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۳ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅آدمها، ﺭﻭﺯﯼ ﻣﻌﻨﯽ ﺣﺮﻑ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ میفهمند و ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯾﺸﺎﻥ. میشوندﮐﻪ،.. ﺑﺎ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﻮﻧﺪ …🖊ژوزه. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۵ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅پیامدهای ناشی از و روند افزایش.. این رکورد تازهای در توفانهای گرمسیری امریکاست علت اصلی ابعاد فاجعهبار توفانها طی چهار دههی گذشته روند فزایندهی گرمایش زمین و انتشار دی اکسید کربن در هواست. نمودار نشان میدهد که چهگونه از ۱۹۸۰ تا امروز به سبب پیآمدهای ناشی از شاهد روند فزایندهای از بلایای طبیعی بودهایم …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅 یا؟!. 🖋 فرهاد قنبری 📍روانکاو، فیلسوف فرانسوی در یکی از جنجالیترین نظریههای خود میگوید «زن وجود ندارد» نظریهای که با اعتراض بسیار زیادی به ویژه از سوی فمنیستها مواجه شد …این گفته لاکان به همان میزان که جنجالی است باعث سوء برداشتهای متفاوت نیز شده است. «زن وجود ندارد» در نزد لاکان در واقع به معنی «بانو وجود ندارد» است. بانو در ادبیات ما (یا در زبان انگلیسیlady) به دخترانی گفته میشود که بسیار باوقار و متین هستند، دارای زیبایی ظاهری بسیار زیادی بوده و بسیار عاشق پیشه هستند، اشتباه نمیکنند، آرام و موقر سخن میگویند، از هر نوع نقص و عیبی بری هستند و صفاتی از این قبیل که با گفتن کلمه بانو در ذهن نقش میبندد …اغلب مردان (حداقل در جوانی یا قبل از ازدواج و ارتباط گیری با جنس مخالف) چنین تصویری از زن در ذهن خود دارند. آنها زن را در مقام «بانو» آرمانی ساخته و با این ذهنیت به سراغ شان میروند. در واقع عشق نیز نتیجه این آرمانی سازی از جنس مخالف است. اما این زن «بانو» به عقیده لاکان وجود ندارد.. اغلب مردانی نیز که با چنین ذهنیتی سراغ زنان میروند یا عاشق آنها میشوند پس از مدتی که ازدواجشان یا رابطه شان میگذرد ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ برای خوشبخت شدن،. مهم نیست که چقدر راه داشته باشیم، مهم این است که چقدر لذت ببریم …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۹ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ ✅ مصرف نمایشی؛ نمایش مصرفی!. 🖋 حسین 📍 امروزه بیشتر از هر زمانی شاهد مصرف گرایی و به نوعی مصرف نمایشی در جامعه هستیم. در پی گذار از سنت به مدرنیته و پیشرفت رسانههای جمعی بر نیازهای کاذب بشر نیز روز به روز افزوده شد. در این بین افزایش نیازهای انسان، شدت گرفتن بیش از پیش چشم و هم چشمیهای معمول در خانواده، باعث شد که مصرف جنبه نمایشی به خود بگیرد. مصرف نمایشی تحت تاثیر عوامل متعددی است. که از جمله آن میتوان به مادی گرایی، سرمایه فرهنگی، جهت گیری منزلتی، سرمایه اقتصادی و منزلت اجتماعی اشاره کرد. در این نوع از مصرف وسایل و کالاها به عنوان نمادی از منزلت و هویت فرد شناخته میشوند همانطور که بودریار در کتاب نظام اشیاء میگوید: مصرف به تنهایی قادر به ارضا یک دسته از نیازهای زیستی نیست، بلکه متضمن نشانهها و نماد هاست.. در حال حاضر مصرف تبدیل به روندی شده است که در آن خریدار یک کالا از طریق به نمایش گذاشتن آن کالای خریداری شده از راههای مختلف، قصد در به وجود آوردن و حفظ یک هویت جدید و مناسب را دارد. به عبارتی دیگر مردم هویت خود را از آنچه که مصرف میکنند میسازند.. این شیوه از مصرف را با شدت و گسترش بیشتر میتوان در رسانهای مان ... ‹ 169 170 171 172 173 174 175 ›
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 🔅رسانههای ما بیشتر مداخله در افکار عمومی میکنند تا مدیریت افکار عمومی (۲ و پایانی) 🖊دکتر تقی آزاد. ♦️ رسانهها در اساس رسانههای القایی هستند و رسانههایی نیستند که در فرآیند طبیعی رشد کرده باشند و بالا آمده و مخاطبمدار باشند. در واقع این رسانهها _محور هستند و توجه به جلب مخاطب دارند ولی این نیست که بر اساس خواسته مخاطب یک فضایی را بسازند.. ♦️ رسانههای ایرانی از بالا به پایین هستند، از هر جناحی که باشند. به همین دلیل مدیریت خاصی از افکار عمومی دارند، مدیریتی که خودشان تلقی از آن دارند، نه یک مدیریت علمی و درست. یک حادثه کوچک و بیاهمیت را آن قدر میپردازند و بزرگ میکنند که به صورت غیرواقعی به یک مسأله مهم تبدیل میشود، در حالی که به یک مسأله مهم اصلا نمیپردازند. این یعنی اینکه این رسانهها بر اساس انتخاب و گزینش که بر اساس سلایق و علایق خودشان است، عمل میکنند. در واقع این نحوه برخورد بیشتر یک نوع مداخله در افکار عمومی است تا مدیریت افکار عمومی. به همین دلیل افکار عمومی ایرانی به نوعی معیوب است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 🔅رسانههای ما بیشتر مداخله در افکار عمومی میکنند تا مدیریت افکار عمومی (۱).. 🖊دکتر تقی آزاد ♦️ در مورد مدیریت افکار عمومی ما دو سه مفهوم داریم که میتواند برای درک بهتر این موضوع به ما کمک کند که یکی خود افکار عمومی است؛ به معنای فعل جمعی که در جامعه مدرن جاری و ساری است، دوم کارهای رسانهای و ارتباطاتی به عنوان شناخت و استخراج افکار عمومی و سوم هم مدیریت افکار عمومی به عنوان مدیریت و ساماندهی آن فعل اجتماعی یا مدیریت بهکارگیری نتایج حاصل از پژوهشهایی تحت عنوان افکار عمومی است …♦️ قطعا در بحث رسانهای منظور این است که افکار عمومی بهعنوان فعل جامعه مدرن را چگونه مدیریت کنیم. فرض بر این است که ما با جامعه مدرنی روبهرو هستیم که این جامعه مدرن یک فعلی در کل دارد که این فعل ساحت نگرش و اندیشهای پیدا میکند که باید به آن توجه شود. اگر به این ساحت توجه نشود و در مورد شناسایی و مدیریت آن اقدامی صورت نگیرد، این امر میتواند بحرانآفرین شود. در نتیجه چون این خطر بحرانآفرینی وجود دارد، ضرورت مدیریت و بهسامان کردن افکار عمومی و رفع مشکلات و اختلالات آن بیش از گذشته در شرایط کنونی حس میشود.. ♦️ در این زمینه ما نیازمند یک میزان الحراره هستیم. این ابزار باید به ما بگوید که کجاها ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 🔅کودکمنشی و طفلوارگی را باید در درون خودمان آهسته آهسته تضعیف کنیم... 🖊مصطفی 🔹 کودکمنشی و طفلوارگی را باید در درون خودمان آهسته آهسته تضعیف کنیم. کودکمنشی و طفلوارگی در اینجا منظورم این است که اندیشیدن به مصالح فوری و فوتی و نیندیشیدن به مصالح درازمدت. یعنی به تعبیر روانشناسان، شخص احساس نسبتسنجی را فاقد بشود. روانشناسان تعبیر میکنند که کودکان چیزی به نام نسبتسنجی ندارند. کودکان این قدرت را فاقدند که نسبتسنجی امور را با یکدیگر بدرستی انجام دهند. نمیتوانند بین آنچه که مهم است و آنچه که مهمتر، آنچه منفعت کوچکی است و آنچه منفعت بزرگتر و آنچه منفعت باز هم بزرگتری است، نسبتسنجی درستی انجام دهند.. 🔹ما باید این حس نسبتسنجی را در خودمان بوجود آوریم و این معنایش آن است که در یک نظام مردمسالار نباید تابع خواستههای فوری و فوتی و زودگذر خودمان شویم، به قیمتی که فراموش کنیم که یک منافع بزرگتری داریم. گاهی میشود و گاهی بایسته است که این منافع کوتاه مدت را فدای منافع درازمدتتر و این منافع کوچکتر را فدای منابع بزرگتر کنیم. در هر نظام دموکراتیکی که خود مردم و نمایندگان مردم، همیشه فقط فاصلههای نزدیک را ببینند و نزدیکبینی داشته باشند به سود خودشان عمل نمیکنند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 📆 جدول زمانبندی انتخاب واحد و حذف و اضافه نیمسال اول ۹۷-۹۶.. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۹ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ✅ نقش رسانه در توسعه و پیشرفت و آگاهی جوامع بشری 📍 نیل پستمن میگوید: «باید به تکنولوژیهایی که برای انسان آسایش و امنیت فراهم کرده، احترام گذاشت. چرا که اثرات و ثمرات مثبت رسانهها چنان بیشمارند که نمیتوان ساده انگارانه نقش آنها را در توسعه و پیشرفت و آگاهی جوامع بشری انکار کرد؛ اما رویکرد و تفکر تکنولوژیک، راهکار امحای دغدغهها، سردرگمیها و مشکلات انسان نیست؛ بت سازی از تکنولوژی و ستایش بیش از حد رسانههای نوین، انسان را زبون ساخته و به دنیای غیرواقعی که در آیینه «آی پد» و «آیفون» خلاصه شده، میکشاند. به تعبیری، انسان امروز از اسکرین کوچک موبایل خود به دنیای بزرگ واقعیتها نظر میاندازد و تنها حقیقتهایی را که یارای بازتاب در این آیینه را دارند، میبیند.». ▫️از طرفی حجم وسیعی از اطلاعات که از طریق رسانهها در اختیار مخاطبان قرار میگیرد موجب سردرگمی مخاطبان میشوند. اورین کلپ میگوید: «قیف بزرگی را تصور کنید که قطعههای پازل از سمت گشاد آن به پایین میافتد. مخاطبان ارتباط جمعی مانند کسانی هستند که زیر قیف نشستهاند و میکوشند تا قطعههای پازل را کنار هم بگذارند. البته این کار بسیار دشوار است؛ زیرا نه تنها قطعهها سریعتر از توان ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۱ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ✅ نیمی از مهاجران ایرانی به کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا تحصیلکرده هستند.. 🔹وقتی فردی Ph D میگیرد، برایش هزینه زیادی شده و وقتی به کشور مقصد میرود، علاوه بر اینکه این سرمایه گذاری را با خود میبرد زمان سپری شده را نیز به کشور مقصد منتقل میکند …🔹براساس آمار بنیاد ملی نخبگان بیش از نیمی از مهاجران ایرانی به کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.. 🔹تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا در سال ۲۰۱۴ - ۲۰۱۵ در رتبه یازدهم قرار دارد. البته نرخ افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا از سالهای ۹۲ تا ۹۶ کاهش داشته و از ۲۵ درصد به ۸ درصد رسیده است …🔰ایسنا. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ 🔅سرچشمهی همه عیبهای آدمی دو چیز است:. یکی بیکاری و. دیگری اعتقاد به خرافات، و دو فضیلت نیز بیشتر وجود ندارد:. یکی کار. و دیگری خرد. 📚جنگ و صلح. 🖊لئو. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ✅ هنر دموکراسی. 🖋 رضا 📍 خطا است اگر دولتها یا حکومتها را به دو گروه پاسخگو و غیر پاسخگو تقسیم کنیم. هیچ دولتی و هیچ حکومتی نیست که پاسخگو نباشد؛ تفاوت حکومتها در مرجع آنها برای پاسخگویی است. یکی، خود را پاسخگوی مردم میداند و دیگری پاسخگوی نهادهای مستقل از مردم و سومی مخلوطی از این و آن. حکومتها خود را پاسخگوی کسی یا نهادی یا نیرویی یا جمعیتی میدانند که از آن مشروعیت میگیرند. مثلا حکومت دستنشانده، چارهای جز التزام و پاسخگویی به بیگانگان ندارد و حکومتی که همۀ مشروعیت خود را از مردم گرفته است، به همانان پاسخگو است و میکوشد رضایت آنان را جلب کند. و اگر مشروعیت حکومتی، وامدار حمایت و پشتیبانی نهادی خاص (همچون نهادهای نظامی یا مذهبی) باشد، باید همان را از خود راضی نگه دارد؛ هرچند به قیمت ناراضی کردن مردم و نهادهای دیگر. پاسخگویی به مردم و التزام به منافع ملی در دموکراسیهای موفق غربی، از روزی شروع شد که مرجعیت و مشروعیتبخشی نهاد کلیسا رنگ باخت و دولتها مردم را جایگزین کلیسا کردند. رژیم پهلوی نیز هنگامی سرنگون شد که هم مردم از او روی برگرداندند و هم مرجعیتهای سنتی به مقابله با او برخاستند؛ یعنی دیگر ه ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۱ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅دختر بچه آفریقایی در باغ وحشی، در بلژیک سال۱۹۵۸.. 🗓.. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅بهترین تعریف دین از نگاه استاد.. 🖊مصطفی 🔹من این ۲ تعریف از دین را بیش از بقیه تعاریف میپسندم*:.۱️⃣ نظام فکری ای که نقشه کلی هستی اولا و جایگاه انسان در آن نقشه کلی ثانیا و وظایفی متناسب با جایگاه انسان در آن نقشه کلی را تعیین میکند ثالثا.. 🔹البته من جاهای دیگری گفتهام تعریف دین امکان پذیر نیست یعنی بگوییم این تعریف دین است و هیج تعریف دیگری درست نیست ولی به جهاتی میشود گفت این تعریف یا جامعتر است یا مانعتر است یا همه ابعاد را در نظر میگیرد یا دید منفی و مثبت به دین ندارد..۲️⃣ دین مجموعه آموزهها و فرموده هاییست که تنهایی انسان را به نحوی از بین میبرد …هر دینی به نحوی میخواهد تنهایی را از بین برد یا کسی عامل بر شماست یا ناظر برشماست یا هم ناظر است هم عامل.. —* [البته این تعاریف از خودم نیست و برخی فیلسوفان گفتهاند.]. 🔰پرسش و پاسخ شفاهی، ۱۲ اردیبهشت ۸۴. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ ✅ تنها زن رفتگر ایران:. ما نه زمینی داریم نه سرمایهای به فکرم رسید که این کار را انجام بدهم 📍 جام جم نوشت: صغری خانی شهرآباد را حالا خیلیها با عنوان تنها بانوی رفتگر در کشور میشناسند. برای دیدن او باید ۶۸۸ کیلومتر راه را برویم تا شهرستان مانه و سقلمان در استان خراسان شمالی و بنشینم؛ پای حرفهای زنی که نان آور چند خانواده است …▪️خانم خانی شهرآباد، چند ساله هستید؟. ▫️تازه ۶۱ ساله شدهام …▪️چند سال است که به این شغل مشغولید؟. ▫️الان دیگر ۱۳-۱۴ سالی میشود …▪️چطور شد این کار را انتخاب کردید؟. ▫️به خاطر شرایط اقتصادیای که داشتیم مجبور بودم که کار کنم و درآمد داشته باشم، چون شوهرم از کار افتاده شده و درآمدی ندارد. بعد چون ما نه زمینی داریم نه سرمایهای به فکرم رسید که این کار را انجام بدهم. آن موقع شهرداری برای نظافت خیابانها به رفتگر نیاز داشت. من دیدم این کار از من برمیآید رفتم و از مسئولان خواستم اجازه بدهند من این کار را انجام بدهم. اولش مخالف بودند اما وقتی شرایط زندگی و نیازمالیام را دیدند موافقت کردند …▪️شوهرتان چرا از کار افتاده شده؟. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۳ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅الگوهای غیر کیفری و جرم شناختی پیشگیری از بزهکاری اطفال.. 🖊منصوره 📍بدلیل گسترش جرائم ارتکابی بوسیله کودکان و نوجوانان و ظهور رفتارهای نوین ضد اجتماعی موجب نگرانی روز افزون متخصصان و عامه مردم جهان است همین امر باعث شده است که امروزه در اکثر نظامهای حقوقی که در عرصه حقوق کودک و نوجوان و بزهکاری ایشان به اصلاحات تقنینی دست زدهاند و به جد بر مشارکت فعال جامعه مدنی در فرایند عدالت کیفری صغار در جهت ترمیم آثار جرم ارتکابی و نیز اتخاذ واکنشهای جانشین مجازات نسبت به بزهکاران خردسال تاکید میشود …. 📍پیشگیری از بزهکاری اطفال مسئله مهمی است که امروزه هم مورد امعان نظر نظامهای حقوقی داخلی و هم مراجع و اسناد بین المللی واقع شده است. اصولا به موازات الگوهای کیفری، از الگوهای غیر کیفری هم، برای تعریف راهبرد در امر مبارزه با بزهکاری اطفال و نوجوانان نام برده میشود که هر کدام از این دو الگو کارایی و محدودیتهای خاص خود را دارند … 📍امروزه اکثر کشورهای مترقی دنیا در حوزه کودک و نوجوان دارای یک سیاست افتراقی اند یعنی یک نظام دادرسی مستقل و جداگانه را نسبت به اطفال دارند. به جای یک سیاست ارعابی و تنبیهی به یک سیاست تامینی و تربیتی روی آوردهاند که هم با مولفههای عد ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۴ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ ✅ مبانی تئوریک از دیدگاه. نویسندگان: مجید فولادیان، زینب فاطمیامین، محمد غفاریزاده 📍 در دهه ۱۹۳۰ و به دلیل اعتقاد به توانایی نیروهای چپ در ارائه راهحل برای مقابله با مصاوب و بدبختیهایی که در اثر بحران اقتصادی دامنگیر مردم در جوامع صنعتی شده بود، همچنینن فقر گسترده، گرسنگی و بیماری همهگیر که میلیونها انسان را به ورطه ناامیدی و یأس کشاندهبود، ایده تامین رفاه همگانی و دولترفاه در کشورهای صنعتی پدید آمد. در ابتدا دولتهای رفاهی با موفقیتهای چشمگیر روبرو شدند اما در پایان قرن بیستم افول این دولتها آغاز شد. ایرادهای اساسی که منتقدان ببه دولتهای رفاه داشتند بیش از هر چیز بنیانهای فلسفی دولتهای رفاه را نشانه رفتهبود، زیرا مبانی تئوریک دولتهای رفاه از تناقضهای ذاتی رنج میبرد که بنیانگذاران آن مرتکب شدهبودند. در این مقاله کوشش شدهاست ابتدا به بررسی مبانی تئوریک دولت رفاه در تقابل با اندیشههای «جرمی بنتام» و «جان استوارت میل» پرداخته شدهاست. در پایان نشان داده شدهاست که پوپر بر خلاف بسیاری دیگر از لیبرالها که با هر گونه پدرسالاری دولت مخالفت میکنند بر آن است تا وجوهی از آن را که برای ایجاد جامعهای کمتر محروم لازم است، حفظ شود. پوپر وجود دولت را ضروری ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۵۱ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅لیبرالیسم در آموزش و پرورش ایران وجود ندارد.. 🖊مصطفی 🔹آموزش و پرورش در کشور ایران، گویی یک هدف را در نظر دارد و بنا بر این، وقتی کودکان و نوباوگان را در مهد کودک یا کودکستان تحویل میگیرد، هدفش این است که آنان را به گونهای تعلیم دهد تا در آینده دارای شغل و حرفهای باشند. گویی که کسب درآمد مهمترین چیز در زندگی است و کسب درآمد بدون شغل و حرفه امکان پذیر نیست. گویی نظرشان بر این است که انسان ناگزیر است که حرفهای را در یکی از مقولات علم، فن و یا هنر داشته باشد و چون حرفهی بدون تخصص امکان پذیر نیست، هر یک از این نوباوگان باید برای تخصصی تعلیم داده شوند. با تاملی در آموزش و پرورش ایران، آنچه حاصل میآید پیش فرض هایی است که بیان شد. اینکه لفظ «گویی» استفاده میشود بدین خاطر است که آموزش و پرورش هنوز به گونهای سامان نیافته است که حتی این غرض خود را هم به خوبی اظهار کند …🔹در اینجا دو نکته وجود دارد:. اول اینکه در طول تاریخ فرهنگ بشری، متفکرینی که در زمینه آموزش و پرورش فعالیت کردهاند، همگی بر این عقیده نیستند که هدف آموزش و پرورش، ارائهی تخصص به کودکان و آماده سازی آنها برای ورود به بازار کار است. کنفسیوس چین باستان، و افلاطون و ارسطو یونان ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۳ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅آدمها، ﺭﻭﺯﯼ ﻣﻌﻨﯽ ﺣﺮﻑ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ میفهمند و ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯾﺸﺎﻥ. میشوندﮐﻪ،.. ﺑﺎ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﻮﻧﺪ …🖊ژوزه. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۵ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅پیامدهای ناشی از و روند افزایش.. این رکورد تازهای در توفانهای گرمسیری امریکاست علت اصلی ابعاد فاجعهبار توفانها طی چهار دههی گذشته روند فزایندهی گرمایش زمین و انتشار دی اکسید کربن در هواست. نمودار نشان میدهد که چهگونه از ۱۹۸۰ تا امروز به سبب پیآمدهای ناشی از شاهد روند فزایندهای از بلایای طبیعی بودهایم …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ 🔅 یا؟!. 🖋 فرهاد قنبری 📍روانکاو، فیلسوف فرانسوی در یکی از جنجالیترین نظریههای خود میگوید «زن وجود ندارد» نظریهای که با اعتراض بسیار زیادی به ویژه از سوی فمنیستها مواجه شد …این گفته لاکان به همان میزان که جنجالی است باعث سوء برداشتهای متفاوت نیز شده است. «زن وجود ندارد» در نزد لاکان در واقع به معنی «بانو وجود ندارد» است. بانو در ادبیات ما (یا در زبان انگلیسیlady) به دخترانی گفته میشود که بسیار باوقار و متین هستند، دارای زیبایی ظاهری بسیار زیادی بوده و بسیار عاشق پیشه هستند، اشتباه نمیکنند، آرام و موقر سخن میگویند، از هر نوع نقص و عیبی بری هستند و صفاتی از این قبیل که با گفتن کلمه بانو در ذهن نقش میبندد …اغلب مردان (حداقل در جوانی یا قبل از ازدواج و ارتباط گیری با جنس مخالف) چنین تصویری از زن در ذهن خود دارند. آنها زن را در مقام «بانو» آرمانی ساخته و با این ذهنیت به سراغ شان میروند. در واقع عشق نیز نتیجه این آرمانی سازی از جنس مخالف است. اما این زن «بانو» به عقیده لاکان وجود ندارد.. اغلب مردانی نیز که با چنین ذهنیتی سراغ زنان میروند یا عاشق آنها میشوند پس از مدتی که ازدواجشان یا رابطه شان میگذرد ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ برای خوشبخت شدن،. مهم نیست که چقدر راه داشته باشیم، مهم این است که چقدر لذت ببریم …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۹ ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ ✅ مصرف نمایشی؛ نمایش مصرفی!. 🖋 حسین 📍 امروزه بیشتر از هر زمانی شاهد مصرف گرایی و به نوعی مصرف نمایشی در جامعه هستیم. در پی گذار از سنت به مدرنیته و پیشرفت رسانههای جمعی بر نیازهای کاذب بشر نیز روز به روز افزوده شد. در این بین افزایش نیازهای انسان، شدت گرفتن بیش از پیش چشم و هم چشمیهای معمول در خانواده، باعث شد که مصرف جنبه نمایشی به خود بگیرد. مصرف نمایشی تحت تاثیر عوامل متعددی است. که از جمله آن میتوان به مادی گرایی، سرمایه فرهنگی، جهت گیری منزلتی، سرمایه اقتصادی و منزلت اجتماعی اشاره کرد. در این نوع از مصرف وسایل و کالاها به عنوان نمادی از منزلت و هویت فرد شناخته میشوند همانطور که بودریار در کتاب نظام اشیاء میگوید: مصرف به تنهایی قادر به ارضا یک دسته از نیازهای زیستی نیست، بلکه متضمن نشانهها و نماد هاست.. در حال حاضر مصرف تبدیل به روندی شده است که در آن خریدار یک کالا از طریق به نمایش گذاشتن آن کالای خریداری شده از راههای مختلف، قصد در به وجود آوردن و حفظ یک هویت جدید و مناسب را دارد. به عبارتی دیگر مردم هویت خود را از آنچه که مصرف میکنند میسازند.. این شیوه از مصرف را با شدت و گسترش بیشتر میتوان در رسانهای مان ...