شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


ادامه از 👆👆👆

در حوزه اقتصادی پنجره‌های شکسته زیر را می‌توان مشاهده نمود: پر رنگ شدن زندگی انگلی به گونه‌ای که در کلان شهر تهران به خوبی می‌توان مشاهده نمود که عده ای (عمدتا جوان) سر مست از پول‌های باد آورده با خودروهای گران قمیت خیابان‌های شهر را عرصه جولان خود ساخته‌اند و این در حالی است که عده زیادی دیگر شبانه روز در حال جان کندن برای به دست آوردن لقمه نانی هستند تا به کف آرند و به غفلت نخورند؛ گسترش اقتصاد رانتی و مفت بری؛ گسترش انواع کلاه برداری‌های مالی و پولی که نمونه جدید آن همین امروز در خبرها منتشر شد که یک نفر در شهر کرمانشاه حدود ۶۰ میلیارد تومان و فردی دیگر در شهر ساری حدود ۶ میلیارد تومان کلاهبرداری نموده است (پایگاه خبری انتخاب و روزنامه شرق)؛ گسترش خط فقر و به زیر خط فقر رفتن تعداد زیادی از افراد جامعه؛ سر برآوردن دلالی و واسطه‌گری در تمامی زمینه‌های اقتصادی از مسکن و خودرو گرفته تا پوشاک و خوراک؛ افزایش ثروت اندوزی به جای سرمایه گذاری؛ گسترش بنگاه داری به جای کارآفرینی؛ تخریب محیط زیست؛ کمبود آب و خشک سالی؛ افزایش آلودگی‌های صوتی و هوا؛ روند رو به گسترش بیکاری به ویژه بیکاری فارغ ال ...
  • گزارش تخلف

🔅 جوانه‌های بلوغ در شمال جنوب. 🖋 محسن.. 📍 خبر را که خواندم دیگر خوابم نبرد

شاید خیلی‌ها اصلا این خبر را ندیده باشند و آنانی که دیده‌اند نیز احتمالا به عنوان یک خبر بی‌اهمیت از کنار آن گذشته باشند، اما برای من خبر نشاط‌ آوری بود که خواب را از سرم پراند. برای من نشانه‌ای بود از‌ رسیدن جامعه ما به یک نقطه عطف تاریخی. نقطه‌ای که در آن دیگر حکومت نمی‌تواند با نشان دادن شکلات‌های اقتصادی، جامعه را به کرنش وا دارد. جامعه دارد می‌فهمد که پولهای دولتی و حکومتی ناپاک است و این پول‌ها هر جا برود باید منتظر آفت‌ها و آسیب‌های بزرگ‌ اجتماعی، فرهنگی و یا زیست‌محیطی آن باشیم. بنابراین دیگر نمی‌شود با پخش کردن پول جامعه را فریب داد. این درک و بلوغ را البته جامعه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز نشان داد و گفت که دیگر با شکلات یارانه، فریب سیاسی نخواهد خورد.. اما خبر چه بود؟ در ۴ مرداد خبرگزاریها نوشتند که «مردم مانع کلنگ زنی پتروشیمی دشتستان توسط وزیر صنعت شدند». خلاصه داستان این که وقتی مقامات استان بوشهر با برنامه ریزی قبلی و با سلام و صلوات وزیر صنعت را برای کلنگ زنی به محل احداث پروژه پتروشیمی دشتستان می‌برند با حدود دو هزار نفر از مردم منطقه مواجه می‌شوند. ...
  • گزارش تخلف

🔅 ضرورت انحلال سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها. 🖋 رضا

🔸با تصویب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۸، سازمانی تحت عنوان سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأسیس شد. این سازمان ذیل وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از مدتی به‌عنوان سازمانی وابسته، به سازمان برنامه و بودجۀ کشور پیوست. تأسیس این سازمان در دوران افول وزارت رفاه و تأمین اجتماعی صورت گرفت و خود یکی از دلایل حذف وزارت رفاه در سال ۱۳۹۰ بود.. 🔸این در شرایطی است که براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۳) «ساماندهی و مدیریت یارانه‌های اجتماعی» از وظایف وزارت رفاه و تأمین اجتماعی لحاظ شده است. علاوه بر یارانه‌های اجتماعی، «تنظیم بودجۀ عمومی دولت در قلمروهای بیمه‌ای و حمایتی» نیز جزو اختیارات و مسئولیت‌های این وزارتخانه است. براین‌اساس دو ابزار مهم سیاست‌گذاری یعنی بودجه‌ریزی و مدیریت منابع یارانه‌های اجتماعی به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی واگذار شده بود تا به‌عنوان «سیاست‌گذار» و «سازمان برنامۀ حوزۀ اجتماعی» فعالیت کند.. 🔸اما وجود سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و قرارگرفتن آن ذیل سازمان برنامه و بودجه، عملا موجب شده است تا وزارت رفاه دو ابزار مهم سیاستی خود ...
  • گزارش تخلف

ادامه 👆👆👆. برساخت پروژه‌ی خانواده‌ی ایده‌آل آن‌ها با شکست مواجه شده بود

آزاده نامداری دیگر نه به نامداری سابق و فرزاد حسنی دیگر نه با اعتمادبه‌نفس قبلی جلوی دوربین‌ها ظاهر می‌شدند. آنها کارکرد مقطعی خود را به اجرا درآورده و جذابیت‌ها و پتانسیل‌های خود را برای بازنمود و بازتولید مرد و زن ایده‌آل اسلامی و ایرانی از دست داده بودند. دیگر هرگز از ازدواج دوم این دو بازیگر در برنامه‌های زنده پرده‌برداری و رمزگشایی نمی‌شد. چرا که ازدواج دوم، که به معنای طلاق اول است، خود نقصان در روایت سنتی از کمال در مرد و زن بودن است و تصریح آن در برنامه‌ی تلوزیونی امری نکوهیده و ناپسند تلقی می‌شود. پس از شکست پروژه‌ی خانواده موفق و لاپوشانی آن، پروژه‌ی قبلی زن موفق و مرد موفق تا حدودی سرپا باقی مانده بود. از آزاده نامداری، به عنوان یک سلبریتی مذهبی چادری، که هم‌زمان قابلیت‌های نمایشی لازم را داشت، در جهت بازتولید الگوی سنتی و رسمی از ظاهر زن استفاده می‌شد. اما با «لو رفتن» اصطلاحی که بسیاری از رسانه‌ها از آن استفاده کرده‌اند عکس‌های بدون روسری، آخرین کارکرد آزاده نامداری نیز نقش بر آب شد. آزاده نامداری مخصوصا بعد از دفاع ریاکارانه و ساده‌لوحانه‌ی خود می‌داند که دیگر نقشی در ب ...
  • گزارش تخلف

🔅 شکست پروژه‌ی آزاده نامداری. شکست پروژه‌ی زن ایده‌آل اسلامی با قرائت رسمی

🖋 مرتضی کریمی - انسان‌شناس. 📍 کیست؟ چرا عکس‌های بدون روسری او تا این حد حساسیت و نفرت عمومی ایجاد کرده است؟ آزاده نامداری فقط یک مجری ساده‌ی تلویزیون نیست. نه او و نه مدیران و مسئولیتی که به برساخت پروژه‌ی «آزاده نامداری» می‌پرداختند، نمی‌خواستند که او یک شخص، یک مجری و یک کارمند ساده باشد. آزاده نامداری، نمونه‌ی موفق یک زن، با معیارها و ملاک‌های رسمی بود؛ یک زن با صورتی نسبتا زیبا و جذاب، اندامی متناسب، با پوششی که تنها پوشش قابل قبول رسمی، یعنی چادر است و اطلاعات مذهبی و دینی در حد دعاهای مفاتیح الجنان و اعمال واجب و مستحبی سفارش‌شده در هر روز. البته «آزاده نامداری» فقط یک نمونه بود. نمونه و ماکت کار، و هر نمونه‌ی کاری برای عرضه ممکن است کمی «بهتر» یا «آراسته» تر از حد معمول یا تولید انبوه آن کار یا کالا باشد. به طور مثال داشتن سر و زبان، توانایی یکی به دو کردن با مردان غریبه روی آنتن برنامه‌های زنده تلویزیونی، رفتارهای جذاب بدنی و میمک‌های صورت برای روایت رسمی و یک زن واقعی در زندگی روزمره چالش برانگیز است. ...
  • گزارش تخلف

🔅 دوزیستی و رسوایی. 📌 (نگاهی اجتماعی‌تر به ماجرای اخیر مداح‌ها و مجری‌ تلویزیون). 🖋 مهدی

▪ مجری تلویزیونی که «اینجا» از چادری بودن‌ش می‌گوید و «آنجا»، پوشش متفاوتی دارد. مداحی که در هیأت، از شور حسینی و عشق مذهب می‌گوید و پشت پرده، قبل از واریز شدن دستمزد شش رقمی به کارت بانکی منشی‌اش، برای کربلا کردن مجلس OK نمی‌دهد. مدرس دانشگاهی که در سخنرانی، از «بی‌اخلاق» شدن جامعه و وجدان کاری می‌گوید اما دفترش مبلغ ششصد هزار تومان حق‌الزحمه برای یکساعت سخنرانی را توهین به «استاد» می‌داند. حوزوی که در جلسه وعظ و منبر، از لزوم کار برای خدا و خلق خدا می‌گوید اما ده دقیقه قبل از سخنرانی، برای نادیده گرفته شدن پسوند «دکتر» ش قبل از عنوان حجت‌الاسلام، زمین و زمان را به هم دوخته است. این، تجربه‌ی روزمره‌ی ماست …▪ مسأله - منحصرا - فردی نیست. مسأله آن مجری و این مداح و آن مدرس دانشگاه و این حوزوی نیست. مسأله، سیستمی است که ما را دچار «دوزیستی» کرده است …▪ در تمام فرهنگ‌ها، میان روی صحنه و پشت صحنه‌ی آدمها، تفاوت هست. میان فضای خصوصی و فضای عمومی. این مسأله|مشکل نیست. ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔅مفهوم در اندیشه.. 🖋 مارکس

📍مارکس تاریخ نوع بشر را جنبه‌ای دوگانه می‌داند، یعنی از یک‌سو، تاریخ، نظارت انسان بر طبیعت است و از سوی دیگر، تاریخ، از خود بیگانگی هرچه بیشتر انسان است؛ در نتیجه از خود بیگانگی به وضعی اطلاق می‌شود که در آن، انسان‌ها تحت چیرگی نیروهای خود آفریده‌شان قرار می‌گیرند و این نیروها به عنوان قدرت‌های بیگانه در برابرشان می‌ایستند. این مفهوم در کانون نوشته‌های نخستین مارکس، جای دارد و در نوشته‌های بعدی‌اش نیز البته دیگر نه به عنوان یک قضیه فلسفی بلکه به عنوان یک پدیده اجتماعی، همچنان جای مهمی را به خود اختصاص می‌دهد. به عقیده مارکس، همه نهادهای عمده جامعه سرمایه‌داری، از دین و دولت گرفته تا اقتصاد سیاسی، دچار از خود بیگانگی‌اند. این جنبه‌های از خود بیگانگی، وابسته به یکدیگرند …مارکس فرایند از خود بیگانگی را این‌گونه توضیح می‌دهد: 《هرچه کارگر ثروت بیشتری تولید می‌کند و محصولاتش از لحاظ قدرت و مقدار بیشتر می‌شود، فقیرتر می‌گردد. هرچه کارگر کالای بیشتری می‌آفریند، خود به کالای ارزان‌تری تبدیل می‌شود. به این معنا که محصول کار، در مقابل کارگر به عنوان چیزی بیگانه و قدرتی مستقل از تولیدکننده قد علم ...
  • گزارش تخلف

🔅 بنیادهای متروک جامعه، همچنان قربانی میگیرد. 🖋 بهنام

📍 «بنیتا» کودک ۸ ماهه در تهران قربانی سارقان شد …از ابتدا عیان بود نه «آتنا» آخرین قربانی میباشد و نه مرگ معصومانه «بنیتا» پایان جنایت‌ها علیه کودکان و جامعه خواهد بود. هکذا این قاتلان کودکان آخرین قائلان به خشونت و خونریزی برای نفع شخصی نخواهند بود. و نه قصاص و اعدام کنندگان این جنایت پیشه گان، پایان دهندگان به این جنایات شوم خواهند بود.. امیل دورکیم میگوید: «سرچشمه جرم بنیادهای جامعه است». جامعه معاصر ما نیازمند تجدید نظر در فرهنگ و قوانین خویش و تطبیق مفاد متروک آن با زمانه می‌باشد …بنابراین تا زمانیکه در جامعه رابطه اعمال قدرت از بالا به پایین بدون پاسخگویی به نهادهای قانونی برقرار باشد رابطه و ستیز طبقاتی با نهایت قساوت و خشونت دایر میگردد و همچنین استثمار طبقاتی بصورت خونین جاری خواهدشد. در چنین فضایی روند رشد آسیبهای اجتماعی در جامعه سیر صعودی خواهد داشت و بیماران اجتماعی هم به تکثیر و تکاثر خواهند پرداخت.. در جامعه سرمایه داری که رابطه ارزشی از نوع پولی بین افراد و طبقات جامعه برقرار است طبقه کارگر و اقشار پایین دستی روزانه بارها محکومیت به استثمار خود توسط طبقات بالا و اصحاب ق ...
  • گزارش تخلف

‌♻️ اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی با همکاری انجمن‌های علمی دانشگاه تهران برگزار می‌کند:

📍 تبعات طرح. اشتغال یا بحران اشتغال؟. 📌 با حضور:. ▫️ پرویز صداقت. ▫️ یاشار دارالشفا. ▫️ حسین اکبری. ▫️ فرشید یزدانی. 📌 دوشنبه، ‌۹ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۱۵:۳۰. 📌 خیابان جلال آل احمد، پل گیشا، دانشکده علوم احتماعی دانشگاه تهران، ‌تالار مطهری …. ...
  • گزارش تخلف

🔅 تحلیل فضایی جرم. 🖋 یوسف. کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای دانشگاه

📍 برخی مکان‌ها به دلیل ساختار فضایی خاص و همچنین ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی ساکنان آن‌ها، امکان و فرصت بیشتری برای وقوع جرم‌دارند. در مطالعات جغرافیای جرم سعی می‌شود ضمن بررسی توزیع فضایی و زمانی اعمال مجرمانه و تحلیل آن وابستگی میان عوامل محیطی و شرایط اجتماعی، اقتصادی مکان‌های جرم خیز در محدوده‌های جرم خیز مشخص شود. پیامد‌های نامطلوب اقتصادی و اجتماعی موجب افزایش مطالعات مربوط به شناخت عوامل مؤثر بر جرم در سال‌های اخیر شده است. توسعه‌یافتگی و شاخص‌های توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از مناسب‌ترین ملاک‌های ارزیابی کارایی و تعادل ساختاری در جوامع است. رشد این شاخص‌ها نیازمند اصلاح ساختار‌ها و عواملی است که موجب کندی روند آن می‌شود. یکی از عوامل مهم و بسیار تأثیر‌گذار و مرتبط با این شاخص‌ها میزان تکرار جرم در مناطق است که در برنامه‌ریزی توسعه باید موردتوجه جدی قرار گیرد؛ به‌عبارت‌دیگر رشد شاخص‌های توسعه نیازمند بررسی اوضاع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن مکان‌ها است. جرم راه‌های رونق تجارت و اقتصاد یک منطقه را دچار اختلال می‌کند. در این مناطق چرخه اقتصاد تولی ...
  • گزارش تخلف

‌🔅 «نسبت علوم اجتماعی با فعالیت مدنی»

📍 ورود درس‌خوانده‌های علوم اجتماعی به فعالیت‌های مدنی برای شناخت و حل مسائل اجتماعی، دو نتیجهٔ مهم را در این سازمان‌ها در پی خواهد داشت:. 📍 در وهله نخست پاسخی تمهیدی به سؤال از رابطه علوم اجتماعی و جامعه برای دانشجویان حاضر در صحنه عمل فراهم می‌کند. هرچند قرار نیست تجارب جوانان دانشجو به حوزه آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی محدود شود اما مواجهه مستقیم با یک مسئله عینی اجتماعی و رفت و آمدهای فیزیکی و ذهنی برای فهم و حل آن‌ها، درک آن‌ها را نسبت به جامعه و مردم متحول می‌کند …📍 از طرف دیگر، حضور اهالی علوم اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های این مجموعه‌ها، سبب می‌گردد که پرداختن به هر موضوع تنها به برطرف کردن ظاهر آسیب معطوف نبوده و نگاهی چندوجهی، بلندمدت و علت‌سنجانه در فعالیت‌ها جاری گردد …🖋 بخشی از یادداشتی از جلال کریمیان؛ عضو انجمن دوستداران کودک پویش. علامه. ...
  • گزارش تخلف

📺 ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﻳﮏ ﺷﻜﻞ ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ چهار ﺳﺎﻋﺖ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ

ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﻭﻟﺖﻫﺎﻯ ﻣﺴﺘﺒﺪ ﺑﺎ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺧﻠﻖ ﻣﻰﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﻛﻪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻰ ﻣﻰﮔﺬﺍﺭﺩ …🖋 ﮊﺍﻥ ﻟﻮﮎ ﮔﺪﺍﺭ …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف