جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ 🔹 امنیت تنها به معنی. عدم جنگ در کشور نیست،. امنیت حقیقی یعنی تمام افراد جامعه بدون توجه به نژاد، دین، طبقه. جنسیت و پایگاه اجتماعی از. حقوق یکسان برای رشد برخوردار باشند …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ✅ داستانی درباره؛ خودکمبینی ایرانیان و جامعه نمایشی غربیان!.. ✍مرتضی کریمی فلورانس عاشق ایران است. پسر بیست و چند ساله فرانسوی که به واسطه مولانا پایش به ایران باز شده است. کافه تهران شلوغ است و جای نشستن نیست. راه میافتیم دنبال کافه، همان حوالی. یک جایی بالاخره پیدا میکنیم برای نشستن. پیشخدمت منو را میآورد. فلورانس که خودش دوست دارد با آدمها ارتباط بگیرد، فارسی-انگلیسی میگوید منو به زبان فرانسه یا انگلیسی ندارید؟ پیشخدمت یک کلمه انگلیسی نمیداند. ترجمه میکنیم برایش. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ 📊 | چه کشورهایی جزو مجموعه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) هستند؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ✅ ضرورت بازنگری بنیادین در سیاستگذاریها- بخش اول گفتگو با ایرنا.. ✍رضا امیدی 🔸مسئله فقر و نابرابری تنها به قوه مجریه مربوط نمیشود و مسئله کل حاکمیت است زیرا انواع نهادهای فرادولتی داریم که منابع گستردهای دارند و از ابتدا نیز فلسفه وجودی آنها مقابله با فقر و نابرابری بوده اما عملا کارکردهای دیگری پیدا کردهاند و بعضا در تضاد با منطق تأسیسشان عمل میکنند. پالایش سالیانه و یکپارچهسازی منابع حاکمیت در این حوزه باید در دستور کار نظام سیاستگذاری قرار گیرد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در حال حاضر مشکل برای مقابله با فقر و نابرابری تنها کمبود منابع نیست بلکه پراکندگی منابع مالی و اطلاعاتی و سازمانی، قدرت سیاستگذاری را کاهش داده است …🔸با فعالیتهای وزارت رفاه در سالهای اخیر میتوان با دقت نسبتا بالایی جمعیت فقیر را شناسایی کرد و لایهبندی نسبتا دقیقی از وضعیت برخورداری جامعه به دست داد، اما در مورد اینکه برای این بخش گزینشی و این لایههای مختلف چه نوع خدماتی باید ارائه شود، مطالعات جدی و برنامههای ارزشیابیشده وجود ندارد. در کنار سیاستهای هدفمند و گزینشی برای طبقات خاص و پایین، نیازمند سیاستهایی همگانی برای تقویت همبستگی اجتماعی هستیم. بهطور مثال باید ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ✅ دسترسی رایگان به سایتهای مشهور علمی – خبری. 🖋 علی رضا چمن زار 📍 سایتهای مشهور علمی-خبری نظیر اکونومیست، فاینسیال تایمز، کورا و … محدودیتهایی برای دسترسی به نوشتههایی که منتشر میکنند، میگذارند. این محدودیتها گاها زمانی است; به این صورت که در یک هفته یا ماه، تعداد خاصی از نوشتهها را به رایگان در اختیار شما قرار میدهند و زمانی که به سقف آن برسید با پیام اشتراک روبرو میشوید. بعضی دیگر از این محدودیتها مربوط به موقعیت مکانی میباشد …راه حل روبرو شدن با محدودیت دوم، استفاده از پروکسیها و VPNها برای دور زدن تحریم میباشد. این راهحل برای محدودیت زمانی نیز کاربرد دارد، به این صورت که شما در هر بار اتصال، میتوانید به تعداد محدودیت ذکر شده، دسترسی داشته باشید. راهحل کاربردی و دائم برای حل محدودیت زمانی استفاده از افزونههاییست که به این منظور برای مرورگرهای مختلف ساخته میشود. در بررسی این افزونهها، به Bypass Paywalls رسیدیم که به زعم ما بهترین و کاملترین افزونه از لحاظ پوشش سایتها بود …. 🔸 آموزش دسترسی آزاد و رایگان به بیش از ۵۰ سایت معرفی شده در لینک زیر 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنی ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ✅ شهادت و قربانی در اسلام: بسترهای الهیاتی، سیاسی و اجتماعی (از مرگ تا شهادت). 🖋 هاجر قربانی 📍 مرگ از پدیدههایی است که میتوان برای آن گونههای مختلفی را در نظر گرفت. بخشی از این گونهها در فضای علمی نظیر علم پزشکی تعریف و به رسمیت شناخته شدهاند و با یک اصطلاح تخصصی term تعریفی جهانی از خود بجای میگذارند و کاملا هم در هر فضا و اجتماعی معلومالحال و قابل تشخیص هستند. اما به رسمیتشناختن برخی از این گونههای مرگ هنگامی میتواند مجاز و تعریفشده باشد که از نگاه کاربران آن فرهنگ هم معنادار شود. یعنی آنها براساس تجربهی زیستهشان گونهای از مرگ را درک کرده و آن را از دیگر گونههای مرگ متمایز کنند. در اینجا باید …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 🔹یکی از راهبردهای رژیمهای تمامیتخواه یا توتالیتر این است که چنان قوانین کیفری سختگیرانهای وضع کنند که اگر نص آنها در نظر گرفته ولی در مرحله بعد، از اجرای کامل آنها امتناع میشود. بدین ترتیب رژیم میتواند با گذشت بودن خودش را به رخ بکشد: میبینید، اگر میخواستیم میتوانستیم همهتان را دستگیر و محکوم کنیم ولی نترسید ما اهل مدارا و آسان گیری هستیم …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 🔹 ایران از نظر اجتماعی چقدر پیشرفته است؟ رتبه ایران از نظر پیشرفت اجتماعی ۸۸ در میان ۱۴۶ کشور جهان است …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ✅مدل «چاله و بیمارستان».. ✍ محمد فاضلی 🔹 حکایت کردهاند که چالهای در بزرگراهی ایجاد شده بود و هر شب و روز موتورسواران و خودروها در آن افتاده و کشته و زخمی میشدند. سه مدیر را برای حل مشکل فراخواندند. اولی گفت بهتر است بیمارستانی در حاشیه بزرگراه بسازیم تا زخمیهای حوادث زودتر به بیمارستان برسند و قربانیان کمتر شوند. دومی دغدغه هزینههای ساخت بیمارستان داشت و پیشنهاد کرد دو تیم اورژانس در شیفتهای شب و روز در محل مستقر شوند و حادثهدیدگان را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند تا هزینه ساخت بیمارستان بر بیتالمال بار نشود. سومی خواستار بهترین استفاده از امکانات موجود بود و از اینرو پیشنهاد داد این چاله را پر کرده و چاله دیگری جلوی یکی از بیمارستانهای موجود حفر کنند تا هزینه ساخت بیمارستان یا استقرار اورژانس در محل چاله موجود بر دوش خلقالله تحمیل نشود. 🔷تفکرات قهرمانان این داستان بسیار احمقانه به نظر میرسند، اما واقعیت این است که مدیران سازمانها، سیاستگذاران و سیاستمداران همواره در معرض این سبک از تصمیمسازی و تصمیمگیری قرار دارند. سبک چاله و بیمارستان، محصول چند چیز است:. 🔹خو گرفتن با چالهها، تصور بزرگراه بدون چاله ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 🔹فدرالیسم چیست؟.. منبع: بالاویزیون …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 04:35, 12.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📎 جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ▫️ فرانقد؛ نقدی بر یک نقد: از جامعه شناسی تفسیری چقدر میدانیم؟. 🖋 بیتا مدنی به تازگی جناب علی طایفی در مرور گفتگوی دکتر ح. ا. تنهایی درباره گفتمان مطالبهگری هم پارادایم تفسیری و هم تحلیل دکتر تنهایی را بیراههای از مسائل اجتماعی ایران میداند. به نظر میرسد منتقد محترم بیش و پیش از هر چیز در فهم صحیح پارادایم تفسیری دچار سوء تعبیراتی است که به موازات شیوه غیر فنی نقادی او (که قصد پرداختن به آن در این مجال نیست)، مواردی را به پارادایم تفسیری (مشخصا دستگاه نظری هربرت بلومر) و به تبع آن تحلیل تنهایی نسبت میدهد که مخدوش و ناوارد است. در سطور پیش رو به برخی از این موارد اشاره و پاسخ داده میشود:.۱-وفق قضایای سه گانه کنش بلومر (قضیه اعیان، قضیه کنش متقابل اجتماعی، و قضیه تفسیر) کنش مدنی الزاما کنشی متقابل و نمادی است. این دو بر خلاف نظر منتقد محترم نه تنها تنافری با هم ندارند بلکه به نوعی هم فراخوانی مفهومی و عملی دارند. قضیه سوم یا قضیه تفسیر در دیالکتیک خود با خود و من اندامی با من اجتماعی است که شرح و بسط یافته است. به دیگر سخن کنشگر اجتماعی انتخاب میکند، کنترل میکند، به تعلیق در میآورد، از نو بنیاد مینهد تا به مطالبات خود دست یابد. در پارادایم تفسیری قرار ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 🔸 پارادایم تفسیری، تحلیلی بیراهه از مسایل اجتماعی. 🖋 علی طایفی اخیرا مصاحبهای با جامعه شناس تفسیرگرا، حسین ابوالحسن تنهایی پیرامون مطالبهخواهی جنبشهای اجتماعی صورت گرفته است که دارای نکات قابل توجه و نقدی است. اگرچه تفکیک انواع جنبشها و مطالبات آنان از یکدیگر در تمییز منافع و تضادهای اقشار و طبقات مختلف اجتماعی راهگشای تحلیل مسایل مرتبط است ولی تقلیل این کنشگریهای مدنی به کنشهای متقابل و استناد به رویکرد تفسیری در تبیین آنها گرهگاه هایی است که چه بسا نظریه پردازان مرتبط، سالهاست در راهگشایی آن درماندهاند. برخی زوایای قابل نقد سخنان وی چنین است:. جنبشهای مدنی و مطالبهگریهای آنها صرفا قشری نیست و مبتنی بر نظریه تلاقی بخشها، بهم وابسته و در تاثیر متقابل است لذا گذاردن مرز میان مطالبهگریهای صنفی و سیاسی خاصه در جامعه ایران که نهادهای اجتماعی آن هنوز تفکیک ساختاری نیافتهاند امری ذهنی و تفسیری-خیالی است. آنچه که در واقعیت بوقوع میپیوندد وخارج از علاقه و تفسیر ماست، ناظر بر اینست که تمایزهای این چنین نوعی منزه گرایی و تلاش برای حفظ ساختار قدرت و وضع موجود است …جنبشهای مدنی و گستره مطالبهگری آنها زمانی میتواند از مطالبه تغییر ساختار اج ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ▫️ «آسیبشناسی روند مطالبهگری در ایران». گفتوگوی سپیده پیری با دکتر حسین ابوالحسن تنهایی 🔸اغتشاش نیست، آشوب نیست؛ حساسیت اجتماعی و پیگیری نسبت به حقوق مدنی و اجتماعی است. «مطالبهگران» چشمان تیزبین جامعهاند. آمدهاند حقشان را طلب کنند. جامعه مطالبهگر حیات دارد و پویا است. طلب میکند و پاسخ میخواهد. با این نشانهها میتوان گفت جامعه ایران در چند سال اخیر الگوهای مختلفی از مطالبهگری را تجربه کرده است که غفلت از آن به گسترش برخی بیماریهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منجر شده است. ایران با دکتر حسین ابوالحسن تنهایی، جامعهشناس و مدرس دانشگاه گفتوگویی انجام داده است. او معتقد است «گفتمان مطالبهگری» در جامعه ایران شکل گرفته اما واکنش بیپاسخی یا بد پاسخی مسئولان در قبال کنشهای مدنی مردم، آرایش الگوی مطالبهگری را از رویکرد «صنفی» به «سیاسی» تغییر داده است …🔸 مطالبهگری یعنی چه؟. من اصطلاح «مطالبهگری» را بر اساس پارادایم تفسیرگرایی ساختم که در حقیقت یادگار استادم پروفسور «هربرت بلومر» مؤسس دستگاه نظری کنش متقابل نمادی است. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 📊 روند ماهانه نرخ تورم سالانه و نرخ تورم نقطه به نقطه از سال ۱۳۹۱ تا نیمه اول سال ۱۳۹۷ جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ▫️ آیا دانشجو حقوقی دارد؟. 🖋 علیرضا چمنزار دانشجو بهعنوان بخشی از جامعه، شامل همان مواردی میشود که قانون اساسی بهعنوان حق و تکلیف برای او مشخص کرده است. اصل بنیادی حفظ کرامت انسانی و آزادی بهعنوان مبنا در جمهوری اسلامی ایران شناختهشده است. همه دانشجویان از حقوق برابر انسانی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار هستند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را سلب کند. دادخواهی حق مسلم فرد است و هر کس حق برخورداری از دادرسی عادلانه را دارد. دانشجو آزاد است که در هرکدام از تشکلها و انجمنهای سیاسی، صنفی، اسلامی و علمی که مجوز دارند، شرکت کند و به عضویت آن درآید. او همچنین میتواند در اجتماعات و تظاهرات مسالمتآمیز، بدون حمل سلاح که مخل مبانی اسلام نباشد، شرکت کند …تفتیش عقاید و هرگونه تجسس در زندگی و حریم خصوصی ممنوع است. دانشجویان، از حق آزادی اندیشه و بیان و عقیده و آزادی ابراز و ترویج و انتشار آن به هر صورتی برخوردارند. هر کس با هر قومیت و دینی، در انجام مراسم فرهنگی و عبادی خود و تشکیل جمعیت و انجمن در چارچوب قانون آزاد است و قومیتها حقدارند از زبان محلی و قومی خود در مطبوعات و رسانههای گروهی ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ 🔹 متاسفانه فرهنگ ارتباطی رایج بین ما ایرانیها غالبا فرهنگ شفاهی است علاقهای به رد و بدل کردن یک صفحه کاغذ نداریم که بعدا اگر خواستیم به آن مراجعه کنیم و ببینیم چه گفتهایم. این ننوشتن، باعث میشود سوای بحث مسئولیتنپذیری، حتی مسائل شخصی خودمان را هم که مثلا فردا باید چه کارهایی بکنیم و کجاها برویم، حتی این را هم عادت نکنیم که شبی دو دقیقه روی یک تکه کاغذ آن هم برای خودمان، بنویسیم. این فرهنگ شفاهی، مستقیما ازهمان مسئولیت نپذیرفتن ما نشات گرفته. وقتی مسئولیت آنچه را که به عهده داری نپذیرفتی، آن وقت طبیعی است که آن را باید جای دیگر جبران کنی و این مسئولیت را به جای خودت هم که شده، از کس دیگری بخواهی. توقعت را از دولتت و حکومتت زیاد کنی …. 🔰 چرا درماندهایم. ✍ حسن نراقی. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۷ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ 📊 | مسمومیت با مشروبات الکلی تقلبی به روایت آمار جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۴ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ 🔹در جنوب ایران در میان اعراب در شب عروسی وقتی که عروس را بخانۀ داماد میآوردند، قبل از ورود مرد بر روی یک بلندی میایستاد و قبل از و داستان به همین جا ختم نمیشد بلکه به هنگام شوهر دادن دختر نیز پدر به داماد شلاقی را میداد که او آن را برا بالای تخت زن آویزان میکرد. این شلاق نشان سلطه مرد بر زن بود. و آویزان کردن آن بر بالای تخت و و در جای دیگر نشان به اطاعت کشاندن جنسی زن …البته نباید فکر کرد که این شلاق فقط برای ترساندن زن بود و هیچگاه بکار گرفته نمیشد. پاپ سیل وستر (Silvester) که در دوران «ایوان مخوف» زندگی میکرد به شوهر روسی توصیه میکرد که در صورتی که زن از اطاعت وی سر باز زد او را معادل با گناهش با شلاق بزن، اما نه در مقابل دیگران، بلکه در تنهایی. ضربه را مستقیما به صورت و گوشش وارد مکن، وقتی که با مشت به ناحیه قلباش میزنی مواظب باش، وسیله چوبی یا آهنی بکار نبری. او را با شلاق بزن و دقیقا بدان که بکجا میزنی. شلاق دردنکاک و موثر است، بازدارنده و تنبه آور …در یک کلام، خانواده، برای دختر که در آن، وی میبایست درس اطاعت از پدر و برادر بزگرتر یعنی اطاعت از جنس مرد را میآموخت، حکم مدرسهای را داشت که وی را برای اطاعت از شوهر آیندهاش بطور کلی و در اینجا اطاعت جنسی از او آماده میساخت. از اینرو اطاعت از شوهر ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۱ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ✅حاکمیت نگران چیست؟ مردم چه میخواهند؟.. ✍ محسن جلال پور جامعه شناسان از وجود شکافی عمیق میان مردم و سیاستگذاران سخن میگویند و به نظر میرسد دلیل اصلی این شکاف، تفاوت و در خیلی موارد تضاد فاحش میان دغدغه و اولویت اصلی تصمیمگیران کشور با دغدغه و اولویت مردم است …اقتصاددانان معتقدند یکی از موانع اصلی توسعه و پیشرفتهای متعارف و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در کشور همین شکاف در دغدغههای مردم و اولویتهای مسوولان است. چند پدیده خاص سبب گسترش دامنه و عمق شکاف میان دغدغهها و اولویتهای اصلی مردم و مقامات کشور شده یا دست کم اینکه سبب ایجاد سوءتفاهم و سردرگمی و گیج شدن ذهن جامعه و حتی مقامات کشور میشود و در نتیجه خود همین مسأله سبب به هم ریختگی صحنه سیاستگذاری و اجرا و فعالیت اقتصادی و همچنین تشدید و تعمیق تنشهای مزمن در کشور شده است. تنشهایی که در چند دهه گذشته همواره به عنوان عامل اخلالگر فضای و کسب و کار عمل کردهاند. این تنشها را میشود در سه عنوان کلی دسته بندی کرد:.۱️⃣ تنش بر سر سبک زندگی:. بدون شک دخالت وسیع و عمیق در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم یکی از این تنشهای مزمن در کشور است. وقتی دخالت حکومت در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم م ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۸ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ 📊 | سرعت اینترنت در ایران و جهان چقدر است؟ ‹ 37 38 39 40 41 42 43 ›
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ 🔹 امنیت تنها به معنی. عدم جنگ در کشور نیست،. امنیت حقیقی یعنی تمام افراد جامعه بدون توجه به نژاد، دین، طبقه. جنسیت و پایگاه اجتماعی از. حقوق یکسان برای رشد برخوردار باشند …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ✅ داستانی درباره؛ خودکمبینی ایرانیان و جامعه نمایشی غربیان!.. ✍مرتضی کریمی فلورانس عاشق ایران است. پسر بیست و چند ساله فرانسوی که به واسطه مولانا پایش به ایران باز شده است. کافه تهران شلوغ است و جای نشستن نیست. راه میافتیم دنبال کافه، همان حوالی. یک جایی بالاخره پیدا میکنیم برای نشستن. پیشخدمت منو را میآورد. فلورانس که خودش دوست دارد با آدمها ارتباط بگیرد، فارسی-انگلیسی میگوید منو به زبان فرانسه یا انگلیسی ندارید؟ پیشخدمت یک کلمه انگلیسی نمیداند. ترجمه میکنیم برایش. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ 📊 | چه کشورهایی جزو مجموعه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) هستند؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ✅ ضرورت بازنگری بنیادین در سیاستگذاریها- بخش اول گفتگو با ایرنا.. ✍رضا امیدی 🔸مسئله فقر و نابرابری تنها به قوه مجریه مربوط نمیشود و مسئله کل حاکمیت است زیرا انواع نهادهای فرادولتی داریم که منابع گستردهای دارند و از ابتدا نیز فلسفه وجودی آنها مقابله با فقر و نابرابری بوده اما عملا کارکردهای دیگری پیدا کردهاند و بعضا در تضاد با منطق تأسیسشان عمل میکنند. پالایش سالیانه و یکپارچهسازی منابع حاکمیت در این حوزه باید در دستور کار نظام سیاستگذاری قرار گیرد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در حال حاضر مشکل برای مقابله با فقر و نابرابری تنها کمبود منابع نیست بلکه پراکندگی منابع مالی و اطلاعاتی و سازمانی، قدرت سیاستگذاری را کاهش داده است …🔸با فعالیتهای وزارت رفاه در سالهای اخیر میتوان با دقت نسبتا بالایی جمعیت فقیر را شناسایی کرد و لایهبندی نسبتا دقیقی از وضعیت برخورداری جامعه به دست داد، اما در مورد اینکه برای این بخش گزینشی و این لایههای مختلف چه نوع خدماتی باید ارائه شود، مطالعات جدی و برنامههای ارزشیابیشده وجود ندارد. در کنار سیاستهای هدفمند و گزینشی برای طبقات خاص و پایین، نیازمند سیاستهایی همگانی برای تقویت همبستگی اجتماعی هستیم. بهطور مثال باید ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ✅ دسترسی رایگان به سایتهای مشهور علمی – خبری. 🖋 علی رضا چمن زار 📍 سایتهای مشهور علمی-خبری نظیر اکونومیست، فاینسیال تایمز، کورا و … محدودیتهایی برای دسترسی به نوشتههایی که منتشر میکنند، میگذارند. این محدودیتها گاها زمانی است; به این صورت که در یک هفته یا ماه، تعداد خاصی از نوشتهها را به رایگان در اختیار شما قرار میدهند و زمانی که به سقف آن برسید با پیام اشتراک روبرو میشوید. بعضی دیگر از این محدودیتها مربوط به موقعیت مکانی میباشد …راه حل روبرو شدن با محدودیت دوم، استفاده از پروکسیها و VPNها برای دور زدن تحریم میباشد. این راهحل برای محدودیت زمانی نیز کاربرد دارد، به این صورت که شما در هر بار اتصال، میتوانید به تعداد محدودیت ذکر شده، دسترسی داشته باشید. راهحل کاربردی و دائم برای حل محدودیت زمانی استفاده از افزونههاییست که به این منظور برای مرورگرهای مختلف ساخته میشود. در بررسی این افزونهها، به Bypass Paywalls رسیدیم که به زعم ما بهترین و کاملترین افزونه از لحاظ پوشش سایتها بود …. 🔸 آموزش دسترسی آزاد و رایگان به بیش از ۵۰ سایت معرفی شده در لینک زیر 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنی ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ✅ شهادت و قربانی در اسلام: بسترهای الهیاتی، سیاسی و اجتماعی (از مرگ تا شهادت). 🖋 هاجر قربانی 📍 مرگ از پدیدههایی است که میتوان برای آن گونههای مختلفی را در نظر گرفت. بخشی از این گونهها در فضای علمی نظیر علم پزشکی تعریف و به رسمیت شناخته شدهاند و با یک اصطلاح تخصصی term تعریفی جهانی از خود بجای میگذارند و کاملا هم در هر فضا و اجتماعی معلومالحال و قابل تشخیص هستند. اما به رسمیتشناختن برخی از این گونههای مرگ هنگامی میتواند مجاز و تعریفشده باشد که از نگاه کاربران آن فرهنگ هم معنادار شود. یعنی آنها براساس تجربهی زیستهشان گونهای از مرگ را درک کرده و آن را از دیگر گونههای مرگ متمایز کنند. در اینجا باید …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 🔹یکی از راهبردهای رژیمهای تمامیتخواه یا توتالیتر این است که چنان قوانین کیفری سختگیرانهای وضع کنند که اگر نص آنها در نظر گرفته ولی در مرحله بعد، از اجرای کامل آنها امتناع میشود. بدین ترتیب رژیم میتواند با گذشت بودن خودش را به رخ بکشد: میبینید، اگر میخواستیم میتوانستیم همهتان را دستگیر و محکوم کنیم ولی نترسید ما اهل مدارا و آسان گیری هستیم …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 🔹 ایران از نظر اجتماعی چقدر پیشرفته است؟ رتبه ایران از نظر پیشرفت اجتماعی ۸۸ در میان ۱۴۶ کشور جهان است …🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ✅مدل «چاله و بیمارستان».. ✍ محمد فاضلی 🔹 حکایت کردهاند که چالهای در بزرگراهی ایجاد شده بود و هر شب و روز موتورسواران و خودروها در آن افتاده و کشته و زخمی میشدند. سه مدیر را برای حل مشکل فراخواندند. اولی گفت بهتر است بیمارستانی در حاشیه بزرگراه بسازیم تا زخمیهای حوادث زودتر به بیمارستان برسند و قربانیان کمتر شوند. دومی دغدغه هزینههای ساخت بیمارستان داشت و پیشنهاد کرد دو تیم اورژانس در شیفتهای شب و روز در محل مستقر شوند و حادثهدیدگان را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند تا هزینه ساخت بیمارستان بر بیتالمال بار نشود. سومی خواستار بهترین استفاده از امکانات موجود بود و از اینرو پیشنهاد داد این چاله را پر کرده و چاله دیگری جلوی یکی از بیمارستانهای موجود حفر کنند تا هزینه ساخت بیمارستان یا استقرار اورژانس در محل چاله موجود بر دوش خلقالله تحمیل نشود. 🔷تفکرات قهرمانان این داستان بسیار احمقانه به نظر میرسند، اما واقعیت این است که مدیران سازمانها، سیاستگذاران و سیاستمداران همواره در معرض این سبک از تصمیمسازی و تصمیمگیری قرار دارند. سبک چاله و بیمارستان، محصول چند چیز است:. 🔹خو گرفتن با چالهها، تصور بزرگراه بدون چاله ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 🔹فدرالیسم چیست؟.. منبع: بالاویزیون …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 04:35, 12.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📎
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ▫️ فرانقد؛ نقدی بر یک نقد: از جامعه شناسی تفسیری چقدر میدانیم؟. 🖋 بیتا مدنی به تازگی جناب علی طایفی در مرور گفتگوی دکتر ح. ا. تنهایی درباره گفتمان مطالبهگری هم پارادایم تفسیری و هم تحلیل دکتر تنهایی را بیراههای از مسائل اجتماعی ایران میداند. به نظر میرسد منتقد محترم بیش و پیش از هر چیز در فهم صحیح پارادایم تفسیری دچار سوء تعبیراتی است که به موازات شیوه غیر فنی نقادی او (که قصد پرداختن به آن در این مجال نیست)، مواردی را به پارادایم تفسیری (مشخصا دستگاه نظری هربرت بلومر) و به تبع آن تحلیل تنهایی نسبت میدهد که مخدوش و ناوارد است. در سطور پیش رو به برخی از این موارد اشاره و پاسخ داده میشود:.۱-وفق قضایای سه گانه کنش بلومر (قضیه اعیان، قضیه کنش متقابل اجتماعی، و قضیه تفسیر) کنش مدنی الزاما کنشی متقابل و نمادی است. این دو بر خلاف نظر منتقد محترم نه تنها تنافری با هم ندارند بلکه به نوعی هم فراخوانی مفهومی و عملی دارند. قضیه سوم یا قضیه تفسیر در دیالکتیک خود با خود و من اندامی با من اجتماعی است که شرح و بسط یافته است. به دیگر سخن کنشگر اجتماعی انتخاب میکند، کنترل میکند، به تعلیق در میآورد، از نو بنیاد مینهد تا به مطالبات خود دست یابد. در پارادایم تفسیری قرار ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 🔸 پارادایم تفسیری، تحلیلی بیراهه از مسایل اجتماعی. 🖋 علی طایفی اخیرا مصاحبهای با جامعه شناس تفسیرگرا، حسین ابوالحسن تنهایی پیرامون مطالبهخواهی جنبشهای اجتماعی صورت گرفته است که دارای نکات قابل توجه و نقدی است. اگرچه تفکیک انواع جنبشها و مطالبات آنان از یکدیگر در تمییز منافع و تضادهای اقشار و طبقات مختلف اجتماعی راهگشای تحلیل مسایل مرتبط است ولی تقلیل این کنشگریهای مدنی به کنشهای متقابل و استناد به رویکرد تفسیری در تبیین آنها گرهگاه هایی است که چه بسا نظریه پردازان مرتبط، سالهاست در راهگشایی آن درماندهاند. برخی زوایای قابل نقد سخنان وی چنین است:. جنبشهای مدنی و مطالبهگریهای آنها صرفا قشری نیست و مبتنی بر نظریه تلاقی بخشها، بهم وابسته و در تاثیر متقابل است لذا گذاردن مرز میان مطالبهگریهای صنفی و سیاسی خاصه در جامعه ایران که نهادهای اجتماعی آن هنوز تفکیک ساختاری نیافتهاند امری ذهنی و تفسیری-خیالی است. آنچه که در واقعیت بوقوع میپیوندد وخارج از علاقه و تفسیر ماست، ناظر بر اینست که تمایزهای این چنین نوعی منزه گرایی و تلاش برای حفظ ساختار قدرت و وضع موجود است …جنبشهای مدنی و گستره مطالبهگری آنها زمانی میتواند از مطالبه تغییر ساختار اج ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ▫️ «آسیبشناسی روند مطالبهگری در ایران». گفتوگوی سپیده پیری با دکتر حسین ابوالحسن تنهایی 🔸اغتشاش نیست، آشوب نیست؛ حساسیت اجتماعی و پیگیری نسبت به حقوق مدنی و اجتماعی است. «مطالبهگران» چشمان تیزبین جامعهاند. آمدهاند حقشان را طلب کنند. جامعه مطالبهگر حیات دارد و پویا است. طلب میکند و پاسخ میخواهد. با این نشانهها میتوان گفت جامعه ایران در چند سال اخیر الگوهای مختلفی از مطالبهگری را تجربه کرده است که غفلت از آن به گسترش برخی بیماریهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منجر شده است. ایران با دکتر حسین ابوالحسن تنهایی، جامعهشناس و مدرس دانشگاه گفتوگویی انجام داده است. او معتقد است «گفتمان مطالبهگری» در جامعه ایران شکل گرفته اما واکنش بیپاسخی یا بد پاسخی مسئولان در قبال کنشهای مدنی مردم، آرایش الگوی مطالبهگری را از رویکرد «صنفی» به «سیاسی» تغییر داده است …🔸 مطالبهگری یعنی چه؟. من اصطلاح «مطالبهگری» را بر اساس پارادایم تفسیرگرایی ساختم که در حقیقت یادگار استادم پروفسور «هربرت بلومر» مؤسس دستگاه نظری کنش متقابل نمادی است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ 📊 روند ماهانه نرخ تورم سالانه و نرخ تورم نقطه به نقطه از سال ۱۳۹۱ تا نیمه اول سال ۱۳۹۷
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ▫️ آیا دانشجو حقوقی دارد؟. 🖋 علیرضا چمنزار دانشجو بهعنوان بخشی از جامعه، شامل همان مواردی میشود که قانون اساسی بهعنوان حق و تکلیف برای او مشخص کرده است. اصل بنیادی حفظ کرامت انسانی و آزادی بهعنوان مبنا در جمهوری اسلامی ایران شناختهشده است. همه دانشجویان از حقوق برابر انسانی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار هستند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را سلب کند. دادخواهی حق مسلم فرد است و هر کس حق برخورداری از دادرسی عادلانه را دارد. دانشجو آزاد است که در هرکدام از تشکلها و انجمنهای سیاسی، صنفی، اسلامی و علمی که مجوز دارند، شرکت کند و به عضویت آن درآید. او همچنین میتواند در اجتماعات و تظاهرات مسالمتآمیز، بدون حمل سلاح که مخل مبانی اسلام نباشد، شرکت کند …تفتیش عقاید و هرگونه تجسس در زندگی و حریم خصوصی ممنوع است. دانشجویان، از حق آزادی اندیشه و بیان و عقیده و آزادی ابراز و ترویج و انتشار آن به هر صورتی برخوردارند. هر کس با هر قومیت و دینی، در انجام مراسم فرهنگی و عبادی خود و تشکیل جمعیت و انجمن در چارچوب قانون آزاد است و قومیتها حقدارند از زبان محلی و قومی خود در مطبوعات و رسانههای گروهی ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ 🔹 متاسفانه فرهنگ ارتباطی رایج بین ما ایرانیها غالبا فرهنگ شفاهی است علاقهای به رد و بدل کردن یک صفحه کاغذ نداریم که بعدا اگر خواستیم به آن مراجعه کنیم و ببینیم چه گفتهایم. این ننوشتن، باعث میشود سوای بحث مسئولیتنپذیری، حتی مسائل شخصی خودمان را هم که مثلا فردا باید چه کارهایی بکنیم و کجاها برویم، حتی این را هم عادت نکنیم که شبی دو دقیقه روی یک تکه کاغذ آن هم برای خودمان، بنویسیم. این فرهنگ شفاهی، مستقیما ازهمان مسئولیت نپذیرفتن ما نشات گرفته. وقتی مسئولیت آنچه را که به عهده داری نپذیرفتی، آن وقت طبیعی است که آن را باید جای دیگر جبران کنی و این مسئولیت را به جای خودت هم که شده، از کس دیگری بخواهی. توقعت را از دولتت و حکومتت زیاد کنی …. 🔰 چرا درماندهایم. ✍ حسن نراقی. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۴ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ 🔹در جنوب ایران در میان اعراب در شب عروسی وقتی که عروس را بخانۀ داماد میآوردند، قبل از ورود مرد بر روی یک بلندی میایستاد و قبل از و داستان به همین جا ختم نمیشد بلکه به هنگام شوهر دادن دختر نیز پدر به داماد شلاقی را میداد که او آن را برا بالای تخت زن آویزان میکرد. این شلاق نشان سلطه مرد بر زن بود. و آویزان کردن آن بر بالای تخت و و در جای دیگر نشان به اطاعت کشاندن جنسی زن …البته نباید فکر کرد که این شلاق فقط برای ترساندن زن بود و هیچگاه بکار گرفته نمیشد. پاپ سیل وستر (Silvester) که در دوران «ایوان مخوف» زندگی میکرد به شوهر روسی توصیه میکرد که در صورتی که زن از اطاعت وی سر باز زد او را معادل با گناهش با شلاق بزن، اما نه در مقابل دیگران، بلکه در تنهایی. ضربه را مستقیما به صورت و گوشش وارد مکن، وقتی که با مشت به ناحیه قلباش میزنی مواظب باش، وسیله چوبی یا آهنی بکار نبری. او را با شلاق بزن و دقیقا بدان که بکجا میزنی. شلاق دردنکاک و موثر است، بازدارنده و تنبه آور …در یک کلام، خانواده، برای دختر که در آن، وی میبایست درس اطاعت از پدر و برادر بزگرتر یعنی اطاعت از جنس مرد را میآموخت، حکم مدرسهای را داشت که وی را برای اطاعت از شوهر آیندهاش بطور کلی و در اینجا اطاعت جنسی از او آماده میساخت. از اینرو اطاعت از شوهر ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۱ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ✅حاکمیت نگران چیست؟ مردم چه میخواهند؟.. ✍ محسن جلال پور جامعه شناسان از وجود شکافی عمیق میان مردم و سیاستگذاران سخن میگویند و به نظر میرسد دلیل اصلی این شکاف، تفاوت و در خیلی موارد تضاد فاحش میان دغدغه و اولویت اصلی تصمیمگیران کشور با دغدغه و اولویت مردم است …اقتصاددانان معتقدند یکی از موانع اصلی توسعه و پیشرفتهای متعارف و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در کشور همین شکاف در دغدغههای مردم و اولویتهای مسوولان است. چند پدیده خاص سبب گسترش دامنه و عمق شکاف میان دغدغهها و اولویتهای اصلی مردم و مقامات کشور شده یا دست کم اینکه سبب ایجاد سوءتفاهم و سردرگمی و گیج شدن ذهن جامعه و حتی مقامات کشور میشود و در نتیجه خود همین مسأله سبب به هم ریختگی صحنه سیاستگذاری و اجرا و فعالیت اقتصادی و همچنین تشدید و تعمیق تنشهای مزمن در کشور شده است. تنشهایی که در چند دهه گذشته همواره به عنوان عامل اخلالگر فضای و کسب و کار عمل کردهاند. این تنشها را میشود در سه عنوان کلی دسته بندی کرد:.۱️⃣ تنش بر سر سبک زندگی:. بدون شک دخالت وسیع و عمیق در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم یکی از این تنشهای مزمن در کشور است. وقتی دخالت حکومت در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم م ...