جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ✅بدعتی در یک بیمارستان: تعریف کد بحران برای تذکر به بدحجابها!.. ✍سیمین کاظمی اگر کسی در بیمارستان کار کرده باشد یا حتی گذارش به آنجا افتاده باشد، میداند که کدهایی که گه گاه از بلندگوهای بیمارستان پخش میشود کدهای بحران و اضطرار در تعریف بیمارستانی هستند و برای هر کدام باید اقدامات خاص به طور سریع و فوری انجام شود. مثلا کد ۹۹ کد احیای بیمار دچار ایست قلبی و ریوی است و اعضای تیم احیا باید در کوتاهترین زمان ممکن خود را به بالین بیمار برسانند و عملیات احیاء را شروع کنند. اعلام هر کد برای پرسنل شاغل در بیمارستان بسیار جدی و حیاتی و طبعا توأم با استرس شغلی است. اخیرا نامهای به امضای مدیر داخلی یک بیمارستان منتشر شده است که کد ۱۴ را برای اعلام رؤیت مراجعین بدحجاب (زنان) اعلام کنند تا متنی از از بلندگوی بیمارستان قرائت شود! این متن تعجب و حیرت درمانگران شاغل در بیمارستانها را برانگیخته که چگونه میتوان کنشی را که اساسا در چارچوب وظایف کنشگران سلامت نیست به عنوان یک ضرورت آن هم به شکل اضطرار در قالب کد بحران تعیین کرد …در اندیشه رابرت کی مرتون جامعه شناس آمریکایی وقتی در مسیر رسیدن به یک هدف از ابزار مناسب یا شیوههای قابل قبول جامعه استفاده نشود و به شیوههای ناهنج ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ 🔹 آزادی!. کدامین آزادی؟. آزادی، اسبیست خسته و لنگان که هر روز گلوله بارش میشود …میهن!. کدامین میهن؟. خاکی که هر روز چندینبار میکشیم؟. دشتی که مرده شویخانه شده است؟. کوهی که تابوت گشته است؟. سنگ، گل، ماسه و ریگی. که بند و زندان زاییده است؟. نمیدانم کدام است میهن؟. کدام است آزادی؟. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۰۷/۱۳ 🔅 دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه + منابع کنکور. تکمیلی.. 🌐جامعهشناسی علامه نام_دروس_و_ضرایب_کارشناسی_ارشد_مجموعه.pdf ( 295.8 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۰۰:۲۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۳ ✅ ﭼﺮاﯾﯽ ﺗﺎرﯾﺨﯽ- اجتماعی هژمونی نظام مردسالار بر زن. 🖋 ساچلی پژوهان 📍 تاکنون اغلب بینشهای ستمگران بر فضاهای فکری سلطه داشتهاند. بنابراین برای رسیدن به جهانبینی انسانیتر لازم است از طرف همه ستمدیدگان به دنیا نگاه شود. چگونگی شکلگیری هویت و نقش تاریخی-فرهنگی زنان سهم زیادی در این هژمونی نظام مردسالار دارد و دستگاههای کنترل اجتماعی در طول تاریخ هم کاملا در این فرایند موثر بودهاند. هر نقش دو وجه دارد. وجه اول، وجه بیرونی است که همان رفتار و کنش است؛ و وجه دوم، وجه درونی است که همان هویت است. رفتار، هویت را میسازد و هویت، به رفتار جهت میدهد. به بیانی دیگر، هویت با رفتار میآید و رفتار در …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅ شهروند ایرانی و دولت محوری!.. ✍ مهران صولتی 🔹 فراز و فرود دلار طی چندماه اخیر دست کم این خاصیت را داشت که از نگاه تقلیل گرایانه و دولت محور ما به مسائل پیچیده اجتماعی پرده برداشت. چه آن زمانی که صعود قیمت ارز دستاورد بی تدبیری و بی عرضه گی دولت تلقی شد و چه اکنون که سقوط ناگهانی بهای آن، نتیجه فریب کاری دولت قلمداد میشود، تنها یک چیز در تحلیلهای مردم عادی و حتی برخی تحصیل کردگان مشهود است؛ «دست دولت پشت همه قضایا است!». کسی هم نمیپرسد این دولت بی عرضه که نتوانست مانع افزایش افسار گسیخته قیمت ارز شود چگونه توانست ناگهان بهای دلار را به نحو قابل توجهی کاهش دهد؟! این در حالی است که عموم کارشناسان اذعان دارند که دولت در ایران به دلیل تزاحمات زیادی که از سوی سایر نهادها متوجه آن است تا حد زیادی ناکارآمد است. دولتی که نه میتواند درست مالیات بگیرد، نه قادر است معوقات بانکی را وصول کند و نه میتواند هزینههای خود را کاهش داده و اندکی خود را چابکتر سازد چه توقعی است که بتواند یک تنه بازار آشفته ارز را سامان دهد! اما محوریت دولت در تحلیلها، با گذشت بیش از یک سده از وقوع مشروطیت همچنان با ما همراه است. از پیش از مشروطه که دولت تنها چ ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅لاشه سگ زیر بالش ایرانیان.. ✍🏻مجتبی لشکربلوکی.. روستایی بود که فقط یک چاه آب داشت سگی به داخل چاه افتاد و مرد. آب چاه دیگر قابل استفاده نبود. روستاییان پیش پیر ده رفتند تا بپرسند که چه باید بکنند؟. پیرمرد با تجربه به آنان گفت که صد سطل از چاه آب بردارند و دور بریزند تا آب تمیز جای آن را بگیرد. روستاییان صد سطل آب برداشتند اما فرقی نکرد و آب کثیف و بدبو ماند. دوباره پیش او برگشتند. او پیشنهاد کرد که صد سطل دیگر هم آب بردارند. روستاییان این کار را انجام دادند اما باز هم فایدهای نداشت. روستاییان بنابر گفته او برای بار سوم هم صد سطل آب از چاه برداشتند اما مشکل حل نشد. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۴ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅ جهان وطنی ایرانی ✍🏻 دکتر نعمت الله فاضلی …🔵 دکتر فاضلی در این یادداشت به کمک مفهوم «جهان وطنانه شدن» یا چشم انداز جهان وطنانه روایتی از تغییر زندگی ایرانیان در دوران معاصر را ارائه میکند.. ✅ «جهان وطنانه شدن زندگی روزمره انسان ایرانی» از مهمترین تغییراتی است که جامعه ما در حال حاضر آن را تجربه میکند …🔻جهان وطنانه شدن به تعبیر گیدنز همان کوچک شدن دنیا و فشرده شدن زمان و مکان در جهان امروز است …✅ در این موقعیت جهان وطنانه ما انسانها باید شیوههای تازهای از فهم پذیر کردن این جهان را کسب کنیم تا امکان زیستن در آن را به دست آوریم …🔻جهان وطنانه تنها مفهومی برای زیستن نیست، بلکه در عین حال «نگرشی برای فهمیدن» و شناختن این شیوه تازه زندگی در جامعه است …🔻 جهان بینی جهان وطنانه به ما الزام میکند که امر جهانی را بشناسیم و محلی کنیم؛ یعنی بتوانیم دانشها، زبان، تجربهها، هنرها و تمامی داشتههای محلی خود را در بافت و بستر جهان امروز قرار داده تا «امر محلی» اعتبار و سودمندی خود در برابر «امر جهانی» باز تعریف کند …🔻ویژگی مهم و تاثیرگذار زیست جهان وطنانه، نفوذ همه جانبه آن در زندگی روزمره و عادی همگان است.. ✅ تا ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅ چرا دیگر جوراب سوراخ را نمیدوزیم؟.. ✍🏻فردین علیخواه 🔹این روزها جورابهای سوراخ بهندرت ترمیم میشوند. ممکن است بعضیاوقات جورابهایی ببینیم که فرسوده باشند ولی بهندرت با جورابهای ترمیمشده برخورد میکنیم. این وضعیت برخلاف دو یا سه دهه قبل است که دیدن افرادی با جورابهای وصلهپینه شده چندان دشوار نبود. حتی در مواردی رنگ نخترمیم جوراب با رنگ جوراب در تضاد بود و فرد اصراری هم نداشت تا آن تفاوت رنگ را از چشم دیگران پنهان سازد. به نظر میرسد که در سالهای اخیر جورابها، بهمحض سوراخ شدن به سمت سطل زباله پرتاب میشوند. چرا؟. 🔹نکته آن است که گاهی اوقات تغییرات کوچک در زندگی روزمره، حاصل تغییرات بزرگتری است و برخی از جامعه شناسان مانند جورج زیمل تلاش کردند تا با تحلیل مسائل شاید پیشپاافتاده، این ایده را بهخوبی نشان دهند. بر این اساس، پرسش آن است که زمینههای اجتماعی وقوع این تغییر کوچک؛ یعنی کاهش محسوس جورابهای سوراخ ترمیمشده چیست؟ در ادامه به چند مورد اشاره میکنم:. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅ شما کدام گزینه را انتخاب میکنید؟.. ✍🏻 محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🔹 تحریمها اعمال شدهاند، بیماریهای اقتصاد ایران بروز کردهاند، قیمت ارز بالا رفته و نرخ تورم افزایش یافته است و حتما برخی در این شرایط شغل خود را از دست داده یا میدهند. دولت نمیتواند نسبت به این شرایط بیتفاوت باشد و بستههای حمایتی برای جبران این شرایط ارائه شود. اخبار را که زیر و رو کنید، خواهید دید که یکی از کارهای حمایتی دولت که قول آن داده شده، تأمین کالاهای اساسی مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این خبر را که دیدم سه حالت به ذهنم رسید.. 🔹 حالت اول، دولت چیزی حدود ۵ میلیارد دلار تا پایان سال ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان کالاهای اساسی میدهد تا کالا ارزان وارد شود و ارزان به دست مصرفکننده برسد. تصور من این است که دولت هر قدر هم تلاش کند و وزرا قول نظارت بدهند، در نهایت، بخشی از ارزی که به این قیمت داده میشود و کالایی که با این قیمت وارد خواهد شد، تبدیل به رانت میشود. ارز میرود و کالا نمیآید، یا کالای واردشده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به قیمت کالای وارداتی با ارز بازاری فروخته میشود، و تفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان با قیمت بازاری ارز – حداقل بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان – به رانت تبدیل ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ 🔰 آموزش: حق طبیعی یا طبقاتی. 👤 گفتوگو مجله چشمانداز ایران با رضا امیدی New Doc 4.pdf ( 2.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ✅ حکومت ایدئولوژیک. Ideological state 📍 ایدئولوژی نوعی نظام اعتقادی ذات گرایانه است که در آن انسان موظف به تحقق اهداف تعیین شده و متعین است. ذات انگاری آن نوع از تلقی است که مدعی دستیابی انحصاری به حقیقت است. حقیقتی که وظایف مشخصی برای انسان تعریف و برای تحقق آن بایدها و نبایدهای ثابت و انعطاف ناپذیری را دیکته میکند. حکومتهای ایدئولوژیک، مشروعیت خود را از یک نظام اعتقادی کسب میکنند که آن نظام تکالیف و وظایف مشخصی را در برنامه کاری خود دارد. وظایفی که خارج از اراده و حاکمیت مردم تعیین و همگان موظف به انجام آن هستند. در نظامهای اعتقادی همه چیز در خدمت به اهداف آرمانی تعریف میشود و قدرت نیز در بدو امر همچون سایر منابع برای پیشبرد اهداف مصرف میشود …در مراحل نخستین شکل گیری حکومتهای اعتقادی، قدرت تابعی از عوامل مشروعیت بخش است که در قالب احکام و پارادایمهای ثابت پشتیبانی میشود. هم سنخی بین باور تودهها …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ✅رنجی به نام معمولی بودن.. ✍🏻فردین علیخواه 🔹من یک فمینیست هستم/ شعر، کتاب و قهوه اصل ترک/ سفر، دورهمیهای دوستانه و مکاشفه فردی/ نوشتن، ورزش و کافه/ طراحی داخلی، عکاسی و گاهی هم شعر/ مینویسم پس هستم/ عکاسی، طبیعت، طراحی/ مجسمهسازی، طراحی جواهر، عکاسی/ خیره به جهان مینگرم/. اینها ویژگیهایی است که برخی از کاربران شبکههای اجتماعی در توصیف خود آوردهاند. هدف این نوشته، نه تحقیر، بلکه تحلیل این موضوع است …🔹زیمل، جامعهشناس آلمانی، یکی از ویژگیهای زندگی در شهرهای بزرگ را فشار بر فرد برای رفتار عقلانی و حسابگرانه میدانست. درواقع شرایط زندگی در شهرهای بزرگ بهگونهای است که افراد چارهای جز رفتار عقلانی ندارند. فرد بهجای آنکه با قلب به جهان اطراف اش نگاه کند با سر (مغز) نگاه میکند. کیفیت در روابط اجتماعی تبدیل به کمیت میشود و این جریان آبی است که همه را همراه خود میبرد. به همین دلیل یکی از کارکردهای شهرهای بزرگ «یکسانسازی» است. ساکنان شهرها عمدتا شبیه یکدیگرند. کمتر عاطفی و بیشتر حسابگرند. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ✅هشت گناه آموزش و پرورش ایران.. ✍🏻 علی زمانیان 👈نوشتهی حاضر، به پروسهی جاری در آموزش و پرورش و به نتیجه و برونداد ساختار آموزش و پرورش میپردازد. تلاش میکند برخی کاستیها و ضعفهایی را در ناحیهی فرایند و محصول آموزش و پرورش یادآوری کند. البته مدعی نیست که میتواند حق مطلب را ادا کند، بلکه میخواهد برخی نکات را برجسته نماید.. 🔰به نحو اجمال برخی از ضعفها، سستیها و اشکالات وارده بر آموزش و پرورش به قرار زیر است؛.۱️⃣ آموزش حفظیات. به جای تفکر، به حفظیات و انباشت اطلاعات (که بعضا بیفایده و بلا استفاده است)، تاکید میگردد. دانشآموزان را به از بر کردن ماشینوار محتوای نقل وا میدارد. از این بدتر، آنان را به ظرفها و مخزنهایی مبدل میکند که باید به وسیلهی معلم پر شود. هر قدر این ظرفها با فروتنی بیشتری اجازه دهند که پرشان کنند، دانشاموزان بهتری خواهند بود …۲️⃣ آموزش سکوت. نقش دانشآموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفا آموختن و فرا گرفتن و سکوت در برابر معلم است. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ 🔰 غیاب «پرسش» در قطع تاریخی. 🔹 جامعهشناسی به مثابهی پلی بر سکوت!. 🖋 آرزو رضایی مجاز «پرسش» عطفی در دنیای معاصر است؛ نقطهای که بر حتمیت پیش از خود تردید میکند و چشماندازهای روبهرو را نیز بر مبانی شکی طرح میافکند که هرچند امکان اعتماد تام و تمام را سلب کرده، اما ایجادکنندهی گوشبزنگی در افقهای پیش رو، در حد اعلای غافلگیرکنندهای نیز هست. در این بزنگاه، شگفتیهای هر آن، هرچند ترسناک است اما پیوست مازادی به زیستیست که در میانهی آشوب جهانی، امکانهای زیباشناختی خود را مدام وامینهد. این عطف، بر هم زنندهی نظم موجود است؛ راویای بیرون از روایت خطی روزها، بالای لب تکگوی دانای کل که خواست هر برشی و درنهایت «آزادی» را منکوب و محدود میکرده است …پرسش، سرپیچی از وضع موجود است؛ و با «تردید» در نظم برساختی، موج میاندازد. این سرپیچیست که «ژولیا کریستوا» آن را آغاز کنندهی آزادی میداند. کریستوا معتقد است: «آزادی به مثابهی سرپیچی صرفا گزینهای دمدستی نیست، بلکه انتخابی بنیادین است. بدون آن، نه حیات ذهن ممکن است و نه زندگی در جامعه. در اینجا منظورم «حیات» است نه صرفا معاش، تکرار، و مدیریت.» وی پرسشکردن از قوانین، هنجارها و ارزشها را لحظهای حیاتی در زندگی روانی افراد ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ✅ گناهان نابخشودنی آموزش و پرورش. 🖋 محمدباقر تاجالدین 📍 نظام آموزش و پرورش کشور مرتکب گناهان نابخشودنی ای شده است که برای بری و دور شدن از این گناهان ضمن توبهای نصوح باید از بنیاد تغییرات اساسی در سیاستگذاری و ها و برنامههای خودش ایجاد کند تا شاید اندکی موجب التیام زخمهای وارد شده به جسم و جان و روان دانش آموزان و جامعه نماید. در این نوشته به برخی گناهان نابخشودنی آموزش و پرورش کشور به طور فهرست وار به شرح زیر میپردازم: ۱. آموزش ایدئولوژی نظام آموزش و پرورش کشور در بسیاری از کتابهای درسی و همچنین برنامههای روزانه مدارس تمام کوشش …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۰ 🔰 تحمل بدون اعتراض بحران. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی معمولا یک فرض اساسی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر وضعیت اجتماعی خصوصا وضعیت اقتصادی یک جامعه به وضعیت بحرانی یا خارج از حد نرمال برسد؛ آن گاه اعتراضات اجتماعی شکل گرفته و در نتیجه دولت را تسلیم مردم میسازد. اما تجربه وضعیت فلاکت بار اقتصادی در ونزوئلا که ابرتورمی یک میلیون درصدی را تجربه میکند، نشان داد که این فرض چندان هم درست نیست. لذا این سوال اساسی مطرح میشود که چرا با وجود وضعیت فلاکت بار در ونزوئلا، اعتراضات جمعی توسعه نیافت و موجب تغییر وضعیت نشد؟ در پاسخ به این سوال، دو دلیل میتوان ارایه کرد:. اولا «بحرانی» بودن وضعیت، مفهومی کشدار هست. به این معنی که آن چیزی که مردم در زمان عادی آن را بحران دانسته و آن را زمینه ساز اوج نارضایتیها میدانند، در زمان بحران، مردم راضی میشوند که وضعیت بحرانیشان به وضعیتی بدتر از بحران نرسد. به این ترتیب وضعیت بحرانی به خاطر وضعیت بدتر از بحران تحمل گردیده، در نتیجه اعتراضات جمعی شکل نمیگیرد … ثانیا وضعیت بحرانی جامعه موجب میشود که مردم احساس کنند که با انجام اعتراضات نه تنها مشکلی حل نمیشود بلکه مشکلی به مشکلات جامعه اضافه میگردد. چنانکه ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ✅دانشجویان مهمانداری هواپیمایی ملی ایران، «هما»، دهه ۴۰ شمسی … جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ 🔹 دانشگاه مرده است، زنده باد دانشگاه!. 🖋 بهروز مرادی «گاه» در زبان پارسی به معنی «جا» و «مکان» است. قرار بود دانشگاه مکان ارائه و جستن و یافتن و اندوختن دانش باشد که اگر چنین میبود، انسانهایی دانشمند، بینش دار، فضیلت مند، فرهیخته، مجرب و شریف از آن تولید میگردید. اما اینک خروجی هایی دیگرگون از دانشگاهها به جامعه سرازیر میگردند که نه صاحب دانش اند و نه دارای بینش. نه فرهیختهاند و نه متخصص. اینان که عمدتن نمره جویانی بی انگیزهی رشد کردن اند، در سراسر ترمهای درسی مکرر، کتابی در برنامهی درسی خود ندارند و عمومن با جزواتی حداقلی و با عنایات ارتباطاتی از سوی مدرسین، کار ترم را به سرانجام میرسانند. مدرسین دانشگاه نیز مأموریت یافتهاند تا با این نمره جویان کتاب نخوانده همکاری حداکثری کنند و بر آنها سخت نگیرند که مبادا شهریهای که قرار است از سوی این «مشتریان خرید مدرک» پرداخت بشود، از کف برود! مدرسین مذکور بیشترین دغدغه اشان نه پرورش منابع انسانی متعهد و متخصص، بلکه خالی نماندن کلاسهای اشان و تأمین منافع دنیوی اشان است. گاهی چنین مدرسانی از مزایای پاداشهای دنیوی نمره جویان نیز بهره مند میشوند و بدین ترتیب با معاملهای پایاپا؛ بازار عرض ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ✅چرا زمین فقرا خشکتر است؟.. ✍🏻فاطمه کاشی 🔹مشکلات زیستمحیطی هم بر محیط فیزیکی و هم بر نظام اجتماعی تاثیر میگذارد. گرچه تخریب محیطزیست به زندگی همه اجتماعات ضربه میزند، اما کسانی که سهم کمتری از منابع دارند بیشتر از بقیه خسارت میبینند. در سال ۲۰۰۴ موسسه منابع جهانی (WorldRecourses Institute) در گزارش خود نوشت: «مدیریت محیطزیست باید منافع فقرا را در نظر بگیرد، چون آنها بیش از دیگران در معرض آسیبهای تخریب محیطزیست هستند و صدایشان کمتر در تصمیمات مدیریتی شنیده میشود.». 🔹چرا تخریب محیطزیست، طبقات پایینتر را بیشتر تحتتاثیر قرار میدهد؟ بهطور کل احتمال اینکه فعالیتهای مخرب محیطزیست همچون دفع زباله، انواع آلودگی، فرسایش منابع و امثالهم در مناطق فقیر که مالیات، زمین، نیروی کار و منابع ارزانتر هستند، اتفاق بیفتد، بیشتر است. این امر نه تنها در درون کشورها، بلکه در تقسیم کار جهانی هم بهخوبی قابلمشاهده است. آلودهکنندهترین صنایع معمولا در کشورهای در حال توسعه و فقیرتر وجود دارد. کشورهای توسعهیافته اگر هم به این صنایع نیاز داشته باشند آنها را به کشورهای در حال توسعه برونسپاری میکنند. اوراقسازی کشتی، مدیریت پسماند ز ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ✅بیثباتی اقتصادی و اضطراب اجتماعی.. ✍🏻رضا امیدی 🔸بیثباتیهای اقتصادی تجربهشده طی دهههای اخیر عمدتا در دوران نوسانات قیمت نفت و چالشهای مربوط به مناسبات منطقهای و بینالمللی نمود شدیدتری یافته، اما مجموعهای از سیاستگذاریها و رویههای غلط نهادی و ناکارآمدیهای نظام سیاستگذاری موجب شده تا چالشهای بیرونی بهطرزی غیرمتعارف بر عرصههای داخلی تأثیر بگذارد. گسترۀ تأثیر بیثباتیهای چند ماهۀ اخیر تا اندازهای منحصر بهفرد است و وضعیت آنچنان مبهم و سیال است که زمینه را برای هر نوع تنش روانی و اجتماعی فراهم کرده است. بهبیان زیگموند بامن (جامعهشناس لهستانی) چنین وضعیتی مستعد انواعی از سرکوبهای اجتماعی (نظیر طرد و فقر و …) است.. 🔸براساس برآوردهای انجامشده در وزارت رفاه در دورۀ اول تحریمهای اقتصادی (۹۲-۱۳۹۱) بیش از ۴ میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر مطلق افزوده شد و سطح مصرف جامعه بیش از ۷ درصد کاهش یافت. براساس برآوردهای فعلی نیز، تداوم وضعیت موجود دستکم بیش از ۴٫۵ میلیون نفر را به فقر مطلق دچار میکند …🔸عدم پیوند نهادی میان سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی موجب شده تا سرعت و شدت تأثیر سیاستهای فقرزایی و فرودستسازی بهمراتب بیش ... ‹ 38 39 40 41 42 43 44 ›
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ✅بدعتی در یک بیمارستان: تعریف کد بحران برای تذکر به بدحجابها!.. ✍سیمین کاظمی اگر کسی در بیمارستان کار کرده باشد یا حتی گذارش به آنجا افتاده باشد، میداند که کدهایی که گه گاه از بلندگوهای بیمارستان پخش میشود کدهای بحران و اضطرار در تعریف بیمارستانی هستند و برای هر کدام باید اقدامات خاص به طور سریع و فوری انجام شود. مثلا کد ۹۹ کد احیای بیمار دچار ایست قلبی و ریوی است و اعضای تیم احیا باید در کوتاهترین زمان ممکن خود را به بالین بیمار برسانند و عملیات احیاء را شروع کنند. اعلام هر کد برای پرسنل شاغل در بیمارستان بسیار جدی و حیاتی و طبعا توأم با استرس شغلی است. اخیرا نامهای به امضای مدیر داخلی یک بیمارستان منتشر شده است که کد ۱۴ را برای اعلام رؤیت مراجعین بدحجاب (زنان) اعلام کنند تا متنی از از بلندگوی بیمارستان قرائت شود! این متن تعجب و حیرت درمانگران شاغل در بیمارستانها را برانگیخته که چگونه میتوان کنشی را که اساسا در چارچوب وظایف کنشگران سلامت نیست به عنوان یک ضرورت آن هم به شکل اضطرار در قالب کد بحران تعیین کرد …در اندیشه رابرت کی مرتون جامعه شناس آمریکایی وقتی در مسیر رسیدن به یک هدف از ابزار مناسب یا شیوههای قابل قبول جامعه استفاده نشود و به شیوههای ناهنج ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ 🔹 آزادی!. کدامین آزادی؟. آزادی، اسبیست خسته و لنگان که هر روز گلوله بارش میشود …میهن!. کدامین میهن؟. خاکی که هر روز چندینبار میکشیم؟. دشتی که مرده شویخانه شده است؟. کوهی که تابوت گشته است؟. سنگ، گل، ماسه و ریگی. که بند و زندان زاییده است؟. نمیدانم کدام است میهن؟. کدام است آزادی؟. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۰۷/۱۳ 🔅 دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه + منابع کنکور. تکمیلی.. 🌐جامعهشناسی علامه نام_دروس_و_ضرایب_کارشناسی_ارشد_مجموعه.pdf ( 295.8 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۰۰:۲۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۳ ✅ ﭼﺮاﯾﯽ ﺗﺎرﯾﺨﯽ- اجتماعی هژمونی نظام مردسالار بر زن. 🖋 ساچلی پژوهان 📍 تاکنون اغلب بینشهای ستمگران بر فضاهای فکری سلطه داشتهاند. بنابراین برای رسیدن به جهانبینی انسانیتر لازم است از طرف همه ستمدیدگان به دنیا نگاه شود. چگونگی شکلگیری هویت و نقش تاریخی-فرهنگی زنان سهم زیادی در این هژمونی نظام مردسالار دارد و دستگاههای کنترل اجتماعی در طول تاریخ هم کاملا در این فرایند موثر بودهاند. هر نقش دو وجه دارد. وجه اول، وجه بیرونی است که همان رفتار و کنش است؛ و وجه دوم، وجه درونی است که همان هویت است. رفتار، هویت را میسازد و هویت، به رفتار جهت میدهد. به بیانی دیگر، هویت با رفتار میآید و رفتار در …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅ شهروند ایرانی و دولت محوری!.. ✍ مهران صولتی 🔹 فراز و فرود دلار طی چندماه اخیر دست کم این خاصیت را داشت که از نگاه تقلیل گرایانه و دولت محور ما به مسائل پیچیده اجتماعی پرده برداشت. چه آن زمانی که صعود قیمت ارز دستاورد بی تدبیری و بی عرضه گی دولت تلقی شد و چه اکنون که سقوط ناگهانی بهای آن، نتیجه فریب کاری دولت قلمداد میشود، تنها یک چیز در تحلیلهای مردم عادی و حتی برخی تحصیل کردگان مشهود است؛ «دست دولت پشت همه قضایا است!». کسی هم نمیپرسد این دولت بی عرضه که نتوانست مانع افزایش افسار گسیخته قیمت ارز شود چگونه توانست ناگهان بهای دلار را به نحو قابل توجهی کاهش دهد؟! این در حالی است که عموم کارشناسان اذعان دارند که دولت در ایران به دلیل تزاحمات زیادی که از سوی سایر نهادها متوجه آن است تا حد زیادی ناکارآمد است. دولتی که نه میتواند درست مالیات بگیرد، نه قادر است معوقات بانکی را وصول کند و نه میتواند هزینههای خود را کاهش داده و اندکی خود را چابکتر سازد چه توقعی است که بتواند یک تنه بازار آشفته ارز را سامان دهد! اما محوریت دولت در تحلیلها، با گذشت بیش از یک سده از وقوع مشروطیت همچنان با ما همراه است. از پیش از مشروطه که دولت تنها چ ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅لاشه سگ زیر بالش ایرانیان.. ✍🏻مجتبی لشکربلوکی.. روستایی بود که فقط یک چاه آب داشت سگی به داخل چاه افتاد و مرد. آب چاه دیگر قابل استفاده نبود. روستاییان پیش پیر ده رفتند تا بپرسند که چه باید بکنند؟. پیرمرد با تجربه به آنان گفت که صد سطل از چاه آب بردارند و دور بریزند تا آب تمیز جای آن را بگیرد. روستاییان صد سطل آب برداشتند اما فرقی نکرد و آب کثیف و بدبو ماند. دوباره پیش او برگشتند. او پیشنهاد کرد که صد سطل دیگر هم آب بردارند. روستاییان این کار را انجام دادند اما باز هم فایدهای نداشت. روستاییان بنابر گفته او برای بار سوم هم صد سطل آب از چاه برداشتند اما مشکل حل نشد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۴ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅ جهان وطنی ایرانی ✍🏻 دکتر نعمت الله فاضلی …🔵 دکتر فاضلی در این یادداشت به کمک مفهوم «جهان وطنانه شدن» یا چشم انداز جهان وطنانه روایتی از تغییر زندگی ایرانیان در دوران معاصر را ارائه میکند.. ✅ «جهان وطنانه شدن زندگی روزمره انسان ایرانی» از مهمترین تغییراتی است که جامعه ما در حال حاضر آن را تجربه میکند …🔻جهان وطنانه شدن به تعبیر گیدنز همان کوچک شدن دنیا و فشرده شدن زمان و مکان در جهان امروز است …✅ در این موقعیت جهان وطنانه ما انسانها باید شیوههای تازهای از فهم پذیر کردن این جهان را کسب کنیم تا امکان زیستن در آن را به دست آوریم …🔻جهان وطنانه تنها مفهومی برای زیستن نیست، بلکه در عین حال «نگرشی برای فهمیدن» و شناختن این شیوه تازه زندگی در جامعه است …🔻 جهان بینی جهان وطنانه به ما الزام میکند که امر جهانی را بشناسیم و محلی کنیم؛ یعنی بتوانیم دانشها، زبان، تجربهها، هنرها و تمامی داشتههای محلی خود را در بافت و بستر جهان امروز قرار داده تا «امر محلی» اعتبار و سودمندی خود در برابر «امر جهانی» باز تعریف کند …🔻ویژگی مهم و تاثیرگذار زیست جهان وطنانه، نفوذ همه جانبه آن در زندگی روزمره و عادی همگان است.. ✅ تا ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅ چرا دیگر جوراب سوراخ را نمیدوزیم؟.. ✍🏻فردین علیخواه 🔹این روزها جورابهای سوراخ بهندرت ترمیم میشوند. ممکن است بعضیاوقات جورابهایی ببینیم که فرسوده باشند ولی بهندرت با جورابهای ترمیمشده برخورد میکنیم. این وضعیت برخلاف دو یا سه دهه قبل است که دیدن افرادی با جورابهای وصلهپینه شده چندان دشوار نبود. حتی در مواردی رنگ نخترمیم جوراب با رنگ جوراب در تضاد بود و فرد اصراری هم نداشت تا آن تفاوت رنگ را از چشم دیگران پنهان سازد. به نظر میرسد که در سالهای اخیر جورابها، بهمحض سوراخ شدن به سمت سطل زباله پرتاب میشوند. چرا؟. 🔹نکته آن است که گاهی اوقات تغییرات کوچک در زندگی روزمره، حاصل تغییرات بزرگتری است و برخی از جامعه شناسان مانند جورج زیمل تلاش کردند تا با تحلیل مسائل شاید پیشپاافتاده، این ایده را بهخوبی نشان دهند. بر این اساس، پرسش آن است که زمینههای اجتماعی وقوع این تغییر کوچک؛ یعنی کاهش محسوس جورابهای سوراخ ترمیمشده چیست؟ در ادامه به چند مورد اشاره میکنم:. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ ✅ شما کدام گزینه را انتخاب میکنید؟.. ✍🏻 محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🔹 تحریمها اعمال شدهاند، بیماریهای اقتصاد ایران بروز کردهاند، قیمت ارز بالا رفته و نرخ تورم افزایش یافته است و حتما برخی در این شرایط شغل خود را از دست داده یا میدهند. دولت نمیتواند نسبت به این شرایط بیتفاوت باشد و بستههای حمایتی برای جبران این شرایط ارائه شود. اخبار را که زیر و رو کنید، خواهید دید که یکی از کارهای حمایتی دولت که قول آن داده شده، تأمین کالاهای اساسی مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این خبر را که دیدم سه حالت به ذهنم رسید.. 🔹 حالت اول، دولت چیزی حدود ۵ میلیارد دلار تا پایان سال ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان کالاهای اساسی میدهد تا کالا ارزان وارد شود و ارزان به دست مصرفکننده برسد. تصور من این است که دولت هر قدر هم تلاش کند و وزرا قول نظارت بدهند، در نهایت، بخشی از ارزی که به این قیمت داده میشود و کالایی که با این قیمت وارد خواهد شد، تبدیل به رانت میشود. ارز میرود و کالا نمیآید، یا کالای واردشده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به قیمت کالای وارداتی با ارز بازاری فروخته میشود، و تفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان با قیمت بازاری ارز – حداقل بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان – به رانت تبدیل ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ 🔰 آموزش: حق طبیعی یا طبقاتی. 👤 گفتوگو مجله چشمانداز ایران با رضا امیدی New Doc 4.pdf ( 2.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ✅ حکومت ایدئولوژیک. Ideological state 📍 ایدئولوژی نوعی نظام اعتقادی ذات گرایانه است که در آن انسان موظف به تحقق اهداف تعیین شده و متعین است. ذات انگاری آن نوع از تلقی است که مدعی دستیابی انحصاری به حقیقت است. حقیقتی که وظایف مشخصی برای انسان تعریف و برای تحقق آن بایدها و نبایدهای ثابت و انعطاف ناپذیری را دیکته میکند. حکومتهای ایدئولوژیک، مشروعیت خود را از یک نظام اعتقادی کسب میکنند که آن نظام تکالیف و وظایف مشخصی را در برنامه کاری خود دارد. وظایفی که خارج از اراده و حاکمیت مردم تعیین و همگان موظف به انجام آن هستند. در نظامهای اعتقادی همه چیز در خدمت به اهداف آرمانی تعریف میشود و قدرت نیز در بدو امر همچون سایر منابع برای پیشبرد اهداف مصرف میشود …در مراحل نخستین شکل گیری حکومتهای اعتقادی، قدرت تابعی از عوامل مشروعیت بخش است که در قالب احکام و پارادایمهای ثابت پشتیبانی میشود. هم سنخی بین باور تودهها …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ✅رنجی به نام معمولی بودن.. ✍🏻فردین علیخواه 🔹من یک فمینیست هستم/ شعر، کتاب و قهوه اصل ترک/ سفر، دورهمیهای دوستانه و مکاشفه فردی/ نوشتن، ورزش و کافه/ طراحی داخلی، عکاسی و گاهی هم شعر/ مینویسم پس هستم/ عکاسی، طبیعت، طراحی/ مجسمهسازی، طراحی جواهر، عکاسی/ خیره به جهان مینگرم/. اینها ویژگیهایی است که برخی از کاربران شبکههای اجتماعی در توصیف خود آوردهاند. هدف این نوشته، نه تحقیر، بلکه تحلیل این موضوع است …🔹زیمل، جامعهشناس آلمانی، یکی از ویژگیهای زندگی در شهرهای بزرگ را فشار بر فرد برای رفتار عقلانی و حسابگرانه میدانست. درواقع شرایط زندگی در شهرهای بزرگ بهگونهای است که افراد چارهای جز رفتار عقلانی ندارند. فرد بهجای آنکه با قلب به جهان اطراف اش نگاه کند با سر (مغز) نگاه میکند. کیفیت در روابط اجتماعی تبدیل به کمیت میشود و این جریان آبی است که همه را همراه خود میبرد. به همین دلیل یکی از کارکردهای شهرهای بزرگ «یکسانسازی» است. ساکنان شهرها عمدتا شبیه یکدیگرند. کمتر عاطفی و بیشتر حسابگرند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ✅هشت گناه آموزش و پرورش ایران.. ✍🏻 علی زمانیان 👈نوشتهی حاضر، به پروسهی جاری در آموزش و پرورش و به نتیجه و برونداد ساختار آموزش و پرورش میپردازد. تلاش میکند برخی کاستیها و ضعفهایی را در ناحیهی فرایند و محصول آموزش و پرورش یادآوری کند. البته مدعی نیست که میتواند حق مطلب را ادا کند، بلکه میخواهد برخی نکات را برجسته نماید.. 🔰به نحو اجمال برخی از ضعفها، سستیها و اشکالات وارده بر آموزش و پرورش به قرار زیر است؛.۱️⃣ آموزش حفظیات. به جای تفکر، به حفظیات و انباشت اطلاعات (که بعضا بیفایده و بلا استفاده است)، تاکید میگردد. دانشآموزان را به از بر کردن ماشینوار محتوای نقل وا میدارد. از این بدتر، آنان را به ظرفها و مخزنهایی مبدل میکند که باید به وسیلهی معلم پر شود. هر قدر این ظرفها با فروتنی بیشتری اجازه دهند که پرشان کنند، دانشاموزان بهتری خواهند بود …۲️⃣ آموزش سکوت. نقش دانشآموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفا آموختن و فرا گرفتن و سکوت در برابر معلم است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ 🔰 غیاب «پرسش» در قطع تاریخی. 🔹 جامعهشناسی به مثابهی پلی بر سکوت!. 🖋 آرزو رضایی مجاز «پرسش» عطفی در دنیای معاصر است؛ نقطهای که بر حتمیت پیش از خود تردید میکند و چشماندازهای روبهرو را نیز بر مبانی شکی طرح میافکند که هرچند امکان اعتماد تام و تمام را سلب کرده، اما ایجادکنندهی گوشبزنگی در افقهای پیش رو، در حد اعلای غافلگیرکنندهای نیز هست. در این بزنگاه، شگفتیهای هر آن، هرچند ترسناک است اما پیوست مازادی به زیستیست که در میانهی آشوب جهانی، امکانهای زیباشناختی خود را مدام وامینهد. این عطف، بر هم زنندهی نظم موجود است؛ راویای بیرون از روایت خطی روزها، بالای لب تکگوی دانای کل که خواست هر برشی و درنهایت «آزادی» را منکوب و محدود میکرده است …پرسش، سرپیچی از وضع موجود است؛ و با «تردید» در نظم برساختی، موج میاندازد. این سرپیچیست که «ژولیا کریستوا» آن را آغاز کنندهی آزادی میداند. کریستوا معتقد است: «آزادی به مثابهی سرپیچی صرفا گزینهای دمدستی نیست، بلکه انتخابی بنیادین است. بدون آن، نه حیات ذهن ممکن است و نه زندگی در جامعه. در اینجا منظورم «حیات» است نه صرفا معاش، تکرار، و مدیریت.» وی پرسشکردن از قوانین، هنجارها و ارزشها را لحظهای حیاتی در زندگی روانی افراد ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ✅ گناهان نابخشودنی آموزش و پرورش. 🖋 محمدباقر تاجالدین 📍 نظام آموزش و پرورش کشور مرتکب گناهان نابخشودنی ای شده است که برای بری و دور شدن از این گناهان ضمن توبهای نصوح باید از بنیاد تغییرات اساسی در سیاستگذاری و ها و برنامههای خودش ایجاد کند تا شاید اندکی موجب التیام زخمهای وارد شده به جسم و جان و روان دانش آموزان و جامعه نماید. در این نوشته به برخی گناهان نابخشودنی آموزش و پرورش کشور به طور فهرست وار به شرح زیر میپردازم: ۱. آموزش ایدئولوژی نظام آموزش و پرورش کشور در بسیاری از کتابهای درسی و همچنین برنامههای روزانه مدارس تمام کوشش …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۰ 🔰 تحمل بدون اعتراض بحران. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی معمولا یک فرض اساسی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر وضعیت اجتماعی خصوصا وضعیت اقتصادی یک جامعه به وضعیت بحرانی یا خارج از حد نرمال برسد؛ آن گاه اعتراضات اجتماعی شکل گرفته و در نتیجه دولت را تسلیم مردم میسازد. اما تجربه وضعیت فلاکت بار اقتصادی در ونزوئلا که ابرتورمی یک میلیون درصدی را تجربه میکند، نشان داد که این فرض چندان هم درست نیست. لذا این سوال اساسی مطرح میشود که چرا با وجود وضعیت فلاکت بار در ونزوئلا، اعتراضات جمعی توسعه نیافت و موجب تغییر وضعیت نشد؟ در پاسخ به این سوال، دو دلیل میتوان ارایه کرد:. اولا «بحرانی» بودن وضعیت، مفهومی کشدار هست. به این معنی که آن چیزی که مردم در زمان عادی آن را بحران دانسته و آن را زمینه ساز اوج نارضایتیها میدانند، در زمان بحران، مردم راضی میشوند که وضعیت بحرانیشان به وضعیتی بدتر از بحران نرسد. به این ترتیب وضعیت بحرانی به خاطر وضعیت بدتر از بحران تحمل گردیده، در نتیجه اعتراضات جمعی شکل نمیگیرد … ثانیا وضعیت بحرانی جامعه موجب میشود که مردم احساس کنند که با انجام اعتراضات نه تنها مشکلی حل نمیشود بلکه مشکلی به مشکلات جامعه اضافه میگردد. چنانکه ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ 🔹 دانشگاه مرده است، زنده باد دانشگاه!. 🖋 بهروز مرادی «گاه» در زبان پارسی به معنی «جا» و «مکان» است. قرار بود دانشگاه مکان ارائه و جستن و یافتن و اندوختن دانش باشد که اگر چنین میبود، انسانهایی دانشمند، بینش دار، فضیلت مند، فرهیخته، مجرب و شریف از آن تولید میگردید. اما اینک خروجی هایی دیگرگون از دانشگاهها به جامعه سرازیر میگردند که نه صاحب دانش اند و نه دارای بینش. نه فرهیختهاند و نه متخصص. اینان که عمدتن نمره جویانی بی انگیزهی رشد کردن اند، در سراسر ترمهای درسی مکرر، کتابی در برنامهی درسی خود ندارند و عمومن با جزواتی حداقلی و با عنایات ارتباطاتی از سوی مدرسین، کار ترم را به سرانجام میرسانند. مدرسین دانشگاه نیز مأموریت یافتهاند تا با این نمره جویان کتاب نخوانده همکاری حداکثری کنند و بر آنها سخت نگیرند که مبادا شهریهای که قرار است از سوی این «مشتریان خرید مدرک» پرداخت بشود، از کف برود! مدرسین مذکور بیشترین دغدغه اشان نه پرورش منابع انسانی متعهد و متخصص، بلکه خالی نماندن کلاسهای اشان و تأمین منافع دنیوی اشان است. گاهی چنین مدرسانی از مزایای پاداشهای دنیوی نمره جویان نیز بهره مند میشوند و بدین ترتیب با معاملهای پایاپا؛ بازار عرض ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ✅چرا زمین فقرا خشکتر است؟.. ✍🏻فاطمه کاشی 🔹مشکلات زیستمحیطی هم بر محیط فیزیکی و هم بر نظام اجتماعی تاثیر میگذارد. گرچه تخریب محیطزیست به زندگی همه اجتماعات ضربه میزند، اما کسانی که سهم کمتری از منابع دارند بیشتر از بقیه خسارت میبینند. در سال ۲۰۰۴ موسسه منابع جهانی (WorldRecourses Institute) در گزارش خود نوشت: «مدیریت محیطزیست باید منافع فقرا را در نظر بگیرد، چون آنها بیش از دیگران در معرض آسیبهای تخریب محیطزیست هستند و صدایشان کمتر در تصمیمات مدیریتی شنیده میشود.». 🔹چرا تخریب محیطزیست، طبقات پایینتر را بیشتر تحتتاثیر قرار میدهد؟ بهطور کل احتمال اینکه فعالیتهای مخرب محیطزیست همچون دفع زباله، انواع آلودگی، فرسایش منابع و امثالهم در مناطق فقیر که مالیات، زمین، نیروی کار و منابع ارزانتر هستند، اتفاق بیفتد، بیشتر است. این امر نه تنها در درون کشورها، بلکه در تقسیم کار جهانی هم بهخوبی قابلمشاهده است. آلودهکنندهترین صنایع معمولا در کشورهای در حال توسعه و فقیرتر وجود دارد. کشورهای توسعهیافته اگر هم به این صنایع نیاز داشته باشند آنها را به کشورهای در حال توسعه برونسپاری میکنند. اوراقسازی کشتی، مدیریت پسماند ز ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ✅بیثباتی اقتصادی و اضطراب اجتماعی.. ✍🏻رضا امیدی 🔸بیثباتیهای اقتصادی تجربهشده طی دهههای اخیر عمدتا در دوران نوسانات قیمت نفت و چالشهای مربوط به مناسبات منطقهای و بینالمللی نمود شدیدتری یافته، اما مجموعهای از سیاستگذاریها و رویههای غلط نهادی و ناکارآمدیهای نظام سیاستگذاری موجب شده تا چالشهای بیرونی بهطرزی غیرمتعارف بر عرصههای داخلی تأثیر بگذارد. گسترۀ تأثیر بیثباتیهای چند ماهۀ اخیر تا اندازهای منحصر بهفرد است و وضعیت آنچنان مبهم و سیال است که زمینه را برای هر نوع تنش روانی و اجتماعی فراهم کرده است. بهبیان زیگموند بامن (جامعهشناس لهستانی) چنین وضعیتی مستعد انواعی از سرکوبهای اجتماعی (نظیر طرد و فقر و …) است.. 🔸براساس برآوردهای انجامشده در وزارت رفاه در دورۀ اول تحریمهای اقتصادی (۹۲-۱۳۹۱) بیش از ۴ میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر مطلق افزوده شد و سطح مصرف جامعه بیش از ۷ درصد کاهش یافت. براساس برآوردهای فعلی نیز، تداوم وضعیت موجود دستکم بیش از ۴٫۵ میلیون نفر را به فقر مطلق دچار میکند …🔸عدم پیوند نهادی میان سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی موجب شده تا سرعت و شدت تأثیر سیاستهای فقرزایی و فرودستسازی بهمراتب بیش ...