من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


نه!. هرآنکس که در جهان بزرگ بوده است فراموش نخواهد شد

اما هر کس به شیوه‌ی خویش و هر کس به قدر عظمت محبوب خویش بزرگ بوده است. زیرا آنکس که خویشتن را دوست داشت به واسطه‌ی خویشتن بزرگ شد، و آنکس که دیگران را دوست داشت به برکت ایثار خویش بزرگی یافت؛ اما آنکس که خدای را دوست داشت از همه بزرگ‌تر شد. یکایک آنان باید به یاد آورده شوند، اما هر کس به قدر توقع خویش بزرگی یافت؛ یکی با توقع امر ممکن بزرگی یافت و دیگری با توقع امر ابدی، اما آنکس که ناممکن را می‌خواست از همه بزرگ‌تر شد …. یکی به واسطه‌ی قدرتش و یکی به واسطه‌ی خردش و یکی به واسطه‌ی امیدش و یکی به واسطه‌ی عشقش بزرگ بود؛ اما ابراهیم از همه بزرگ‌تر بود، بزرگ به دلیل قدرتش که قدرت آن بی‌قدرتی است، بزرگ به دلیل خردش که رمز آن دیوانگی است، بزرگ به دلیل امیدش که صورت آن جنون است و بزرگ به دلیل عشقش که نفرت از خویشتن است.. سورن کی یر کیگور. ترس و لرز، مدیحه‌ای برای ابراهیم. ...
  • گزارش تخلف

نظر فلاسفه درباره‌ی قربانی‌شدن اسماعیل توسط ابراهیم. (نویسنده: ناشناس)

معروف‌ترین تفسیر متعلق به کرکگور است که بر اساس آن ابراهیم با قربانی کردن فرزندش از اخلاق فراتر رفت و درون را بر برون ترجیح داد …قربانی‌کردن عملی است که در وهله‌ی نخست ضداخلاقی تلقی می‌شود و طبیعی است که هر عمل ضدعقلانی واکنش فلاسفه را برمی‌انگیزد، به‌ویژه آنکه این عمل به ظاهر غیراخلاقی از سوی یک پیامبر سربزند. دوم اینکه هر متفکری در غرب یا مسیحی بوده یا یهودی و به نوعی ناچار بوده است داستان ابراهیم را از جنبه‌ی دینی تفسیر کند. «آگوستین» نخستین فیلسوفی است که درباره‌ی قربانی‌شدن اسماعیل توسط ابراهیم به اظهارنظر پرداخت: آگوستین معتقد است این ایمان ابراهیم بوده است که او را به سمت قربانی‌کردن فرزندش سوق داد نه عقلش. در دوره‌های بعدی قرون وسطی، «آکوئیناس» این داستان را تفسیر کرد. او در تفسیر عمل ابراهیم هم جنبه‌ی دینی را در نظر گرفت و هم سعی کرد تفسیری فلسفی و عقل‌گرایانه از آن ارایه دهد. به اعتقاد او فرمان الهی که سبب‌ساز عمل قربانی‌کردن از سوی ابراهیم بود، هم از لحاظ دینی و ایمانی قابل توجیه است و هم از نظر عقلانی …در دوره روشنگری نیز این کانت بود که به تفسیر این عمل پرداخت و مدعی شد که ...
  • گزارش تخلف

‍‍ فرهاد قنبری:. تلما_ یواخیم تریر

در هزاره سوم کارگردانان نسبتا جوان و خوش فکری توانستند بر تکیه بر لایه‌های روانی انسان، نوع نگاه تازه و بدیلی از بحران‌های اخلاقی، اجتماعی و فکری انسان مدرن را به نمایش بگذارند …گاسپار نوئه، آندره زویاگنیتسف، اصغر فرهادی، یورگوس لانتیموس و (کمی قدیمی‌تر) لارس فون تریه از چهره‌های شناخته شده این ژانرهای اجتماعی محسوب می‌شوند. ‌. یواخیم تریر کارگردان نروژی را هم باید از این دست کارگردان‌ها برشمرد. آخرین فیلم تریر «تلما» روایتی از جدال‌های درونی دختر جوانی است که به سلاح قدرت ماورائی مسلح است و در مواجه با غرایز انسانی از قبیل حسادت، شهوت، غضب و امثالهم به صورت ناخوداگاه دست به ویرانگری کشتار و نابودی می‌زند.. «تلما» در خانواده‌ای به شدت معتقد به مسیح بزرگ شده است و با ورود به محیطی مانند دانشگاه کم کم با سبک زندگی جدیدی مانند مصرف مشروب سیگار و رابطه جنسی آشنا می‌شود. آشنایی هایی که هر کدام «تلما» را تحت فشار سوپر ایگو قرار داده و باعث صرع و بیداری دوباره «غریزه ویرانگریش» می‌شود. او در کودکی به صورت ناخوادگاه (حسادت) باعث مرگ برادران کوچک خود شده است و حال در بزرگسالی در مواجه با عشق (ه ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

پست و مقام گرفتن در ایران چیزی شبیه قبول شدن در کنکور آن هم در رشته پزشکی و برق شریف است. خارج شدن از پست و مقام هم چیزی شبیه فیلم «مکعب».؛ از هزاران و دهها هزار نفری که سرسختانه تلاش جان فرسایی به کار می‌گیرند تا وارد لایه‌های تودرتوی قدرت شوند، تنها عده‌ای معدودی نمره قبولی دریافت کرده و پذیرفته می‌شوند. اما همین که پذیرفته شده و وارد این هسته می‌شوند بلافاصله خاصیت «پایستگی انرژی» می‌یابند و در بدترین حالت تنها از جایی به جای دیگر منتقل می‌شوند. این جابه جایی همیشگی هم نه تخصص و سواد می‌خواهد و نه رای و اراده مردم توان مقابله با آن را دارد. در این پایستگی سیاست مداران سن و سال و توان جسمی و روانی، عدد و عنوان بی ارزشی بیش نیست …در دولت‌ها و ساختار کلی سیستم همیشه عده‌ای جامع العلوم و همه من حریف حضور دارند که هر جا سرپرستی وزارتی، معاونتی، ریاست سازمانی، مدیر کلی … چیزی زمین می‌ماند، سریع بر شانه‌های همیشه مسئول و آماده ایثار این بزرگوراران قرار می‌گیرد …افرادی مانند صفار هرندی، بذر پاش، محسنی اژه‌ای، پرویز فتاح، سعیدی کیا، محسن رضایی، ولایتی، جنتی، صالحی امیری، فرهاد رهبر و بسیار ب ...
  • گزارش تخلف

من چهار حوزه می‌شناسم که حقیقت در آن‌ها خود را عیان می‌کند، همان‌هایی که من چهار رویهٔ برساختن حقیقت نامیده‌ام: هنر، عشق، سیاست و

خواست من از جوان‌ها این است که در این چهار شرط سیر کنند: با هنر در تمام اشکالش مواجه شوند؛ در عشق وفادارانه وارد شوند و برای مدتی طولانی بمانند؛ و در عمل سیاسی ساختن جهانی عادلانه، جهانی غیر از آنچه هست، مشارکت ورزند؛ و تا این اندازه از علم بی‌خبر نباشند، آن را به دست تکنولوژی یا سرمایه نسپارند … بدیو ...
  • گزارش تخلف

در دیالوگی از فیلم «کمال الملک» اتابک خطاب به استاد می‌گوید: «استاد، خواهش می‌کنم که ایران کوچک را تنها نگذارید

کمال الملک در پاسخ می‌گوید: شما از ایران دست بردارید مملکت بزرگی می‌شود!!». مسئله اصلی ایران قرن هاست که در همین دیالوگ کوتاه کمال المک بیان گنجانده شده است، ایران مملکت بزرگی است، آنقدر بزرگ که در آن برای هر تفکر و گفتمانی جا هست، آنقدر بزرگ که نیاز نیست کسی جمعتر بنشیند، آنقدر بزرگ که در آن همه از هر عقیده و مذهب و ایدئولوژی و قومیتی می‌تواند در گوشه دنجی تکیه داده و زندگی خود را سپری کند. ایران سرزمین بزرگی است اگر عده‌ای دست از سر آن بردارند. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

«گروهی از پزشکان به واسطه آنکه اطلاعات آنها نزد سازمان امور مالیاتی موجود است، برای دریافت مبالغ نجومی خارج از تعرفه یا فرار مالیاتی به صورت نقدی اقدام به دریافت مبلغ ویزیت و سایر هزینه‌های درمانی می‌نمایند و یا شماره کارت شخص دیگری را برای واریز مبلغ حق ویزیت به مراجعین ارائه می‌کنند.». رئیس سازمان نظام پزشکی با طرح این ادعای عجیب که «کارتخوان یک وسیله رفاهی است» گفت: «هیچکس نمی‌تواند به پزشکان امر کند که از کارتخوان استفاده کنند!». ایشان به صورت علنی اعلام می‌کنند که ما مالیات نمی‌دهیم و هر میزانی که دلمان بخواهد از مشتری هایمان وجه نقد دریافت می‌کنیم. البته این مسئله عدم پیروی از قانون و زورگویی در مقابل جامه فقط مختص پزشکان نیست و هر کس در هر قشر و صنفی به هر میزان که می‌تواند دست به چنین اعمالی می‌زند و هیچ ترسی از مواخذه و برخورد قانونی ندارد. از صاحبخانه تا بنگاهی که هر چقدر دلش بخواهد کرایه خانه‌ها و پورسانت خود را افزایش می‌دهد، از بقالی که به نرخ دلخواه خود کالاهایش را می‌فروشد تا راننده تاکسی و نانوا و …. همه این افراد متخلف (اعمم از پزشک و بقال و دلال و بساز بفروش و صاحبخان ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

بیست و هشت مرداد فقط یه حادثه تاریخی نیست، بیست و هشت مرداد سرنوشت گشوده ماست که تا همچون آینه‌ای هر روز خود را در آن به نظاره بنشینیم. بیست و هشت مرداد برای کسانی که دل در گرو وطن و آزادی داشتند، کابوسی بود که هیچگاه فراموش نشد. نمود این تلخی ایام در اشعار شاعران بزرگ دهه سی کاملا هویداست …بعد از کودتا نیما یوشیج ماند و خانه همیشه ابری … …. نیمایی که دل فولادش شکست، دلی که دیگر با او نبود. «از برای من ویران سفر گشته مجالی دمی استادن نیست. منم از هر که در این ساعت غارت زده‌تر. همه چیز از کف من رفته به در. دل فولادم با من نیست. همه چیزم دل من بود و کنون می‌بینم. ...
  • گزارش تخلف

وقتی که به هر دلیلی اندک رنجشی از من حاصل می‌کرد، اولین نشانه‌ی خشمش این بود که می‌رفت سر قفسه‌ی کتابهایش، کتاب‌های مرا که خودش به

باز وقتی آن ملال برطرف می‌شد، می‌رفت کتاب‌ها را از قفسه‌های مختلف جمع می‌کرد و کنار هم می‌گذاشت به نشانه‌ی مهربانی و آشتی. این را خودش بارها، در حالات مختلف به من یادآور شده بود. ای از شفیعی کدکنی در مورد اخوان ثالث ...
  • گزارش تخلف

خاطره‌ای از سیمین بهبهانی در برخورد با اخوان ثالث …بعد از آن اخوان را کمتر می‌دیدم

دیدار ما فقط در مجامع روشنفکری اتفاق می‌افتاد، یا مثلا وقتی که برای خرید شیرینی به قنادی فردوسی (کافه سبیل) میرفتم او را آنجا میدیدم: از دور _به قول خودش_ «درودی بدرود». بعدها هم که برای رادیو ترانه میساختم، او را هم که برنامه هایی برای آنجا تنظیم میکرد در اداره‌ی رادیو میدیدم. یک روز به او گفتم: اگر اشکهایی که با خواندن شعرهایت خوانده‌ام جمع میکردم شاید یک بشکه میشد!. گفت: یعنی شعر من هنری بیشتر از این ندارد؟. گفتم: البته که دارد، بچه‌های من عاشق شعرهای تو هستند، گاهی هم پسرم آنها را برای من میخواند. گفت: یعنی بچه‌ها شعرهای مرا دوست دارند؟. دیدم از دست طنزش خلاصی ندارم. گفتم: نه، یعنی من و پسرم و پدرم و هفت جدم عاشق شعرهایت هستیم. گفت: شاعر دروغگوست، هفت جدت که شعر مرا نخوانده‌اند. ...
  • گزارش تخلف

‍‍ فرهاد قنبری:. فاطمه صادقی یا دختر خلخالی

هر از چند گاهی در فضای مجازی گاردها و ژست‌های تندی علیه برخی سخنان، رفتارها و نوشته‌های فاطمه صادقی به راه می‌افتد و با یاد آوری اینکه شما دختر «صادق خلخالی» هستید، سعی در حمله و محکوم کردن او می‌شود. در آخرین مورد نحوه پوشش و سخنان ایشان در پاریس مورد اعتراض قرار گرفته و با عنوان پوشش جدید دختر خلخالی مورد طعن و تمسخر قرار گرفته است. …دراندیشه هایدگر، انسان به جهان پرتاب شده است و این پرتاب شدگی به عنوان خصلت بنیادی بودن انسان در جهان است به گونه‌ای که پیش از او بوده است و هر انسانی از موردی خاص گرفته تا موجودیت انسانی، هیچ انتخابی در مورد اینکه در چه شرایطی و در چه عالمی وارد می‌شود را ندارد. سنت‌ها، پیشینه‌ها و وضعیت‌های خاص، خصلت «پرتاب شدگی» را برای انسان ایجاد می‌کند. اینکه به کدام کشور، به کدام شهر، به کدام خانواده پرتاب شویم (چشم به جهان بگشاییم) زیست جهان‌های متفاوتی را تجربه خواهیم کرد و جهان به گونه دیگری بر ما پدیدار خواهد شد …از لحظه‌ای که هستی بر ما نمودار می‌شود، تاریخ، زبان و نژاد یک سرزمین بر شانه‌های ما قرار گرفته است. اینکه در اولین برخورد با هستی، زنی با دامن کوتاه ...
  • گزارش تخلف