📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


علی اصغر سید آبادی: سلام

از سال گذشته اتفاقی افتاده و افراد و گروه‌های برگزیده ترویج کتابخوانی شناسایی و ازشون تقدیر می‌شه. شورای برنامه ریزی این کار اعضای نهادهای غیردولتی فعال در ترویج کتابخوانی هستند و از سال دیگه اجراش هم توسط این گروه‌ها انجام می‌شه …امسال قراره معلم و کتابفروش برگزیده در حوزه ترویج کتابخوانی انتخاب کنند …اگر معلم یا کتابفروشی در شهرتان می‌شناسید که فعالیت‌ها و برنامه هایش باعث ترویج خریدن و خواندن کتاب می‌شه، معرفی اش کنید …هم می‌تونین به خودش بگین در این رویداد شرکت کنه و هم شما می‌تونین شرکتش بدین و هم اسم و شماره تلفنش رو بدین که دبیرخانه باهاش تماس بگیره. ...
  • گزارش تخلف

ضرورت گفت‌وگو میان مولف و منتقد!.. امیرحسین بریمانی

اگر مطلب را اینگونه شروع کنم که «ادبیات ما دچار بدفهمی‌ا‌ست» همگی پوزخندی می‌زنند و مرا عقب‌مانده می‌خوانند و می‌گویند «خودمان می‌دانیم». جالب آنکه راه و چاره طفره‌روی از مخاطب‌بودگی جملات تحقیرآمیز، همواره در دسترس عموم قرار داشته و انگاری مثل «مرگ برای همسایه» چنان در فرهنگ عامه تثبیت شده که لایتغیر و ابطال‌ناپذیر است. حال گستره این بدفهمی‌‌ را به یکی از نظریات غرب تقلیل می‌دهم تا مخاطبان چاره‌ای جز پذیرش مخاطب‌بودگی‌شان نداشته باشند: مرگ مولف! قضیه از این قرار است که رولان بارتی آمد و نظریه‌ای به فرهنگ نقادی در ادبیات افزود و گفت «به ما چه ربطی دارد مولف در زندگی شخصی‌اش چگونه است» و بدین طریق روانشناسی فروید از آثار داستایوفسکی را به چالش کشید. تاثیر این نظریه بر نقادی روانشناسانه، شگرف بود و منجر به تغییراتی در شیوه‌ قرائت متن شد. روانشناسی در ادبیات دیگر باید به نشانگان درون‌متنی توجه کند و از دال‌های بیرونی صرف‌نظر کند. حالا این چه ربطی دارد به اینکه مولف نباید از متنش دفاع کند؟ البته که تاویل و تفسیر متن در حوزه وظایف مولف نیست چرا که ارائه معنای قطعی و برداشتی لوگوس‌محورانه از ...
  • گزارش تخلف

در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۲۰۰۰ ناشر زیر ۱۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند

ناشرانی که خواب کتاب می‌بینند. شمارگان کم‌کتاب، کاهش سرانه مطالعه و بسیاری دیگر از مشکلات حوزه نشر کم بود، حالا یک مورد دیگر هم به این موارد اضافه شده است؛ گزارش‌های آماری خانه‌کتاب نشان می‌دهد‌ در شش ماهه نخست سال ۹۴ بیش از ۲۰۰۰ ناشر زیر ده عنوان کتاب منتشر کرده‌اند که از این میان تعداد ناشرانی که تنها یک عنوان کتاب منتشر کرده‌اند، ‌ بیش از دیگران است.. به گزارش جام جم، براساس آمارهای نشر که موسسه خانه کتاب ارائه می‌دهد، ۳۳ هزار و ۸۸۶ عنوان کتاب در شش ماهه نخست سال جاری توسط ۳۲۱۸ ناشر به چاپ رسیده است، اما این آمار زمانی در خور تامل می‌شود که دریابیم حدود بیش از ۱۱ هزار ناشر پروانه نشر دارند. آمارهای انتشار کتاب صحه می‌گذارد که تعداد ناشران فعال واقعا اندک است و به نظر می‌رسد بقیه ناشران تنها گواهی نشر دارند و در طول سال یا هیچ کتابی منتشر نمی‌کنند یا تعداد بسیار کمی کتاب چاپ می‌کنند. آن طور که خبرگزاری تسنیم به نقل از آمارهای رسمی خانه کتاب گزارش داده در شش ماهه نخست امسال ناشران فعال به یکی از دو دسته زیر تعلق دارند: ناشران دارای پروانه نشر که تعدادشان ۳۲۱۸ ناشر است و نیز ناشران مور ...
  • گزارش تخلف

رب‌گری یه).. کسی که به انتقاد از شیوه‌های بیان رئالیستی و کلاسیک در رمان پرداخت

او و همه پیروان این جنبش از جمله ناتالی ساروت، میشل بوتور و … مخالف قهرمان پروری در داستان هستند. شخصیت پردازی و روایت را از رمان هایشان حذف و تنها به ثبت آنی و لحظه‌ای رویدادها می‌پردازد. فرم داستان نویسی او بر عدم توالی زمانی استوار است. ...
  • گزارش تخلف

به رب‌گری یه چند ایراد می‌گرفتند:.۱) او روانشناسی و انسان گرایی را از آثارش بیرون رانده تا به اشیاء و مکانها بروز و اختیار کامل بد

اشیاء و مکانهایی که در توصیف‌های طولانی و دقیق زبان نگاه بازسازی می‌شوند. به عبارت دیگر واقعیتی صرفا مادی، بی چهت و بدون دستیابی یا ارجاع به هر گونه حس یا نماد ذهنی که در آن به جای قهرمان، ضد قهرمان یا حتی یک شخصیت اصلی تنها نگاه‌ها یا صداها حضور دارند.۲) نامشخص بودن توالی وقایع در طول زمان. و این به قدرت درک سنت گرایان از داستان لطمه می‌زد. اما فی الواقع هدف رب‌گری یه ویران‌گری نبوده، بلکه او می‌خواهد منطق شیوه‌ای که پیش از او بوده را ادامه دهد. او با برقرار کردن عدم پیوستگی، با آفریدن جزیره‌های کوچک حسی اما دور از هم و با ایجاد نوعی پازل که برخی از تکه هایش موجود نیست مسیر داستانش را ادامه می‌دهد. هنر او استفاده از نوعی مواد اولیه ادبی بود که از طریق آنها مفاهیم به شکلی نو و بی سابقه ساخته می‌شوند. شامل قطعات روایتی منفک از هم، هسته‌های موضوعی و الگو‌های فرهنگی است. او در آغاز این ماده اولیه را از نوعی ادبیات روانشناسانه و داستان گرایانه که در آثار «ساتر» و «کامو» موجود بود به امانت گرفت. مثل کار ابتدایی او (یک پادشاه کشی) که متاثر از قتل پوچ کامو بود و حتی کار (در هزار تو) که متاثر ...
  • گزارش تخلف

به گزارش خبرگزاری فارس، کمپین کتابخوانی روشنا که از دو هفته قبل با محوریت کتاب «نامیرا» نوشته صادق کرمیار آغاز شده است، با ایجاد ب

بر این اساس پایگاه اینترنتی این کمپین با ایجاد صفحه‌ای ویژه با نام نذر کتاب این امکان را به بازدیدکنندگان داده تا با انتخاب منطقه محروم مد نظر خود که در قالب لیستی در این بخش مهیا شده است، امکان مطالعه این کتاب را فراهم بیاورند. بر این اساس بازدیدکننده درگاه نذر کتاب به نشانی www. roushana. ir می‌تواند تعداد نسخه‌هایی که برای هر منطقه محروم مد نظر دارد را به صورت اینترنتی خریداری کرده و کمپین روشنا نیز مسئولیت توزیع این تعداد نسخه را در آن منطقه ویژه بر عهده خواهد گرفت. نسخه جدید کتاب نامیرا برای حضور در این کمپین با قیمت شش هزار تومان و با طراحی جلد تازه‌ای از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر و توسط شش موسسه پخش و نشر کتاب در سراسر کشور در دست توزیع قرار گرفته است. استقبال از این کتاب تاکنون منجر به فروش بیش از ۳۰ هزار نسخه از آن در قالب کمپین روشنا شده است. علاقه مندان برای تهیه کتاب می‌توانند جدای از کتابفروشی‌ها، با ارسال شماره ۷۲ به پیامک ۳۰۰۰۳۳۰۰۶۹۹۲ و نیز خرید آن‌لاین در پایگاه‌های اینترنتی ketabroom. ir، manvaketab. ir و bookroom. ...
  • گزارش تخلف

وقتی کاووس آگاه شد که سیاوش چه بر سرش آمده و چگونه سر از تنش جداشده است جامه درید و رخ را خونین کرد و از تخت به خاک افتاد

ایرانیان مویه کردند و دیدگانشان پر از خون بود و رخشان زرد شده بود. تمام پهلوانان چون طوس و گودرز و گیو و شاپور و فرهاد و بهرام و رهام و زنگه و خراد برزین و گرگین و اشکش و شیدوش همگی به سوگواری نشستند. خبر به نیمروز رسید که ایران از مرگ سیاوش به عزا نشسته است وقتی تهمتن این خبر را شنید از هوش رفت و در زابل غوغایی بر پا شد. زال صورت می¬خراشید و زواره گریبان درید و فرامرز سینه‌چاک کرد و رستم مویه می‌کرد که جهان چون تو شاهی ندیده است دریغ و افسوس که دشمن‌شاد شد و همه کوشش‌های من از بین رفت. یک هفته سوگواری کردند و روز هشتم سپاهیان از کشمیر و کابل جمع شدند و به‌سوی کاووس راه افتادند. بزرگان ایران به استقبالشان رفتند و همه زار و گریان بودند. وقتی رستم به کاووس رسید گفت: عشق سودابه باعث این بلا شد و چنین ضرری به ایران رساند. سیاوش به خاطر بدگویی‌های این زن شوم از بین رفت اکنون من به کینخواهی سیاوش آمده‌ام. کاووس گریان می‌نگریست و پاسخی نداد پس تهمتن به‌سوی کاخ سودابه رفت و گیسوانش را کشید و از پرده‌سرا بیرون آورد و او را با خنجر به دونیم کرد. ...
  • گزارش تخلف

از کاخ سیاوش ناله و مویه بلند شد و فرنگیس به نفرین افراسیاب پرداخت و افراسیاب صدای او را شنید و به گرسیوز گفت: او را بیاورید و بگو

همه نامداران شاه را نفرین کردند. پیلسم با رخی خونین و روانی داغ به نزد لهاک و فرشیدورد رفت و گفت: دوزخ بهتر از تخت افراسیاب است. باید نزد پیران رویم و از او کمک جوییم. پس چنین کردند. وقتی پیران خبر مرگ سیاوش را شنید بی¬هوش شد و بعد جامه چاک می‌کرد و خاک‌برسر می‌ریخت و ناله می‌کرد. پیلسم به او گفت زودتر بشتاب که فرنگیس درخطر است. پیران که چنین شنید شتابان با ده پهلوان روانه شد و بعد از دو روز رسید و فرنگیس را دید که بی‌هوش است و او را می‌زنند. دلش پر از درد شد و افراسیاب را نفرین کرد. وقتی فرنگیس او را دید گفت: تو با من بد کردی اما پیران به پایش افتاد و گفت تا نگهبانان او را رها کنند سپس نزد افراسیاب رفت و به او گفت: شاها چرا چنین کردی؟ ...
  • گزارش تخلف

معرفی فیلم.. نام فیلم: طعم گیلاس. کارگردان: عباس کیا رستمی

سال تولید:۱۹۹۷. جوایز: برنده نخل طلا در جشنواره کن سال ۱۹۹۷. جایزه بهترین فیلم خارجی، انجمن منتقدان فیلم بوستون ۱۹۹۸. مجله تایم در خرداد ۱۳۸۸ این فیلم را بعنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن نامید …طعم گیلاس یک فیلم ساختار شکنه از این لحاظ که بعد از انقلاب اسلامی برای اولین فیلمی بود به مقوله خود کشی پرداخت، بحثی که یک تابو در فضای سنتی و مذهبی جامعه بود. در طعم گیلاس نمی‌خواستم قهرمان سازی کنم که بیننده برای بدیعی دل بسوزاند و موقع مرگش کسی ناراحت شود با این که تماشاچی اورا در کلوز اپ همواره می‌بیند اما چیز زیادی در بارش نمی‌داند او راجع به علت خودکشی و مشکلات خود چیزی نمی‌گوید و انچه که مهم است این است که زندگی بعد از او هم چنان ادامه دارد. بعضی‌ها می‌خواهند با خود کشی انتقام خود را از دنیا بگیرند در حالی که اگر واقعا بفهمند پس از مرگشان هیچ اتفاقی نمی‌افتد قبل از اقدام به خودکشی عاقلانه‌تر با این قضیه بر خورد می‌کنند. ...
  • گزارش تخلف

دربارۀ صدیقه‌/ روح‌انگیز سامی‌نژاد (۱۳۷۶-۱۲۹۵). بازیگر نقش گلنار در فیلم «دختر لر»؛ بی‌هیچ مناسبتی

(عباس بهارلو، نقل از «صد چهرۀ سینمای ایران»، ۱۳۸۱، ص ۲۵). وقتی‌ در سال‌ ۱۳۱۲ فیلم‌ «دختر لر» ساختة مشترک‌ خان‌بهادر اردشیر ایرانی‌ و عبدالحسین ‌سپنتا، که‌ صدیقه‌ سامی‌نژاد در آن‌ نقش‌ «گلنار» را بازی‌ می‌کرد، در تهران‌ نمایش‌ داده‌ شد، در میان‌ مردمی‌ که‌ برای‌ بار نخست‌ سیمای‌ یک‌ زن‌ ایرانی‌را بر پردة‌ سینما دیده‌ بودند واکنش‌های‌ ناگواری برانگیخت‌، که‌ به‌درستی‌ روشن‌ نیست‌ و احتمالا هیچ‌گاه‌ نیز معلوم‌ نخواهد شد که‌ آیا خانم‌ صدیقه‌ سامی‌نژاد تصوری‌ از آن‌ واکنش‌ها در ذهن‌ داشته‌ است‌ یا خیر، و آیا اگر می‌داشت‌ حاضر به‌ ایفای نقش در آن‌ فیلم‌ می‌شد؟. در همین‌ دوره‌ آوانس‌ اوگانیانس‌، که‌کوشش‌هایش‌ برای‌ جلب‌ «خواتین‌ محترمه‌» به «مدرسة‌ آرتیستی‌ نسوان‌»، به‌‌مدیریت‌ فخرالزمان‌جبار وزیری‌، با شکست‌ روبه‌رو شده‌ بود، طرحی را مایة‌ کار فیلم‌ خود با نام‌ «حاجی‌ آقا، آکتر سینما» قرار داد که‌ ایران‌ را به‌ «راه‌ تجدد» می‌برد: انتقاد به‌مخالفت‌ خانواده‌های‌ سنتی‌ با بازشدن‌ پای ‌دختران‌شان‌ به‌ سینما. زمینة‌ فرهنگی‌ این‌ طرح‌ در جامعه‌ با شدت‌ و خشونت‌ در حال‌ گسترش‌ بود. به‌‌موازات‌ فع ...
  • گزارش تخلف

. . .ما نویسندگان همه چیز را باور می کنیم ، حق این را هم به خود میدهیم که برای افرینش جهان مطلوب هن

ما نویسندگان همه چیز را باور می‌کنیم، حق این را هم به خود میدهیم که برای افرینش جهان مطلوب هنوز دیر نشده است؛ جهانی مطلوب که در آن کسی حق نداشته باشد برای دیگری تصمیم بگیرد؛ حتی برای نحوه مرگ. جایی که عشق واقعی وجود داشته باشد و سعادت امکان پذیر باشد، جایی که «نسل‌های محکوم به صدسال تنهایی عاقبت بتوانند برای ابد روی کره زمین فرصتی مجدد به دست آورند.» …. برای سخنرانی نیامده‌ام /گابریل گارسیا مارکز. برگردان: بهمن فرزانه / نشر ثالث ...
  • گزارش تخلف