محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra


برشی از مقاله «علوم اجتماعی و آب، دستورکارهای مغفول» نوشته محمدفاضلی وسجادفتاحی:

جامعه‌شناسی تاریخی بحران آب در حوضه زاینده‌رود نشان می‌دهد که افزایش منابع آبی حوضه به دلایل گوناگون نه تنها نمی‌تواند کمبود آب را در این حوضه حل نماید بلکه با افزایش شکاف بین مصارف و منابع آبی حوضه، بحران آب را در آن تشدید می‌کند؛ اما نظام مدیریت منابع و مصارف آب به دلیل نادیده گرفتن تاریخ در مطالعات خود، بدون توجه به تجارب تاریخی گذشته، همچنان بر طبل تکرار راهکارهای قدیمی و پرهزینه‌ای می‌کوبد که توانایی حل مسئله را ندارند. ...
  • گزارش تخلف

علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول. سوم:.. 🖋و

منبع: تارنمای شمس. آب با تاریخ و زمان. ✅برنامه‌ریزی برای توسعه و مدیریت منابع آب، بدون توجه به دو مقوله تاریخ و زمان می‌تواند به تکرار تجارب ناموفق گذشته یا اقداماتی بدون آینده‌نگری بینجامد که به‌واسطه اثرات انباشتی و رابطه آن‌ها با سایر متغیرها در طول زمان، سبب ایجاد ناپایداری در منابع آبی گردد. عدم توجه به تجارب تاریخی در نظام مدیریت منابع و مصارف آب در ایران سبب شده است که این نظام برخی اشتباهات و اقدامات ناکارآمد را چندین و چند بار تکرار نماید. ✅طرح‌های مختلف مدیریت و توسعه منابع آب در حوضه زاینده‌رود آشکارترین نمود این مسئله است. جامعه‌شناسی تاریخی بحران آب در حوضه زاینده‌رود نشان می‌دهد که افزایش منابع آبی حوضه به دلایل گوناگونی که مجال پرداختن به آن‌ها در اینجا نیست نه‌تنها نمی‌تواند کمبود آب را در این حوضه حل نماید بلکه با افزایش شکاف بین مصارف و منابع آبی حوضه، بحران آب را در آن تشدید می‌کند؛ اما این نظام به دلیل نادیده گرفتن تاریخ در مطالعات خود، بدون توجه به تجارب تاریخی گذشته، همچنان بر طبل تکرار راهکارهای قدیمی و پرهزینه‌ای می‌کوبد که توانایی حل مسئله را ندارند. ✅کم‌توجهی ...
  • گزارش تخلف

☑️ تحلیل

🔵🔵🔵 از شهید محبوبه متحدین زندانی سیاسی رژیم پهلوی تا، سپیده قولیان زندانی سیاسی حامی کارون در جمهوری اسلامی! …مبارزات انقلابی ملت ایران علیه رژیم پهلوی حاصل مجاهدت‌ها و مبارزات بزرگ مردان و زنانی است که در رژیم گذشته با تحمل مشقات و به جان خریدن شکنجه‌ها و زندان‌ها رژیم سلطنتی را از صفحه تاریخ پس زدند. بی شک انقلاب ۵۷ نه حاصل تلاش یک جریان خاص که برایند مبارزات تک تک مردم ایران است. مبارزانی همچون خمینی‌ها؛ خامنه ای‌ها، طالقانی‌ها، صفر قهرمانیان‌ها، خسرو گلسرخی‌ها، جزنی‌ها و امثال اینهاست. اما با وقوع انقلاب به سبب برخی حوادث حاکمیت جدید در وضعیتی قرار گرفت که در هر برهه ایی به دلایلی بخشی از جریان‌های دخیل در انقلاب کنار گذاشته شدند. به این معنی که نظام نوخواسته وارد فرایند الترناتیو زدایی و حذف مخالفان شد. دامنه این این حذف‌ها از جریان مجاهدین آغاز با حذف حزب توده و جریانهای چپ ادامه یافت، این حذف‌ها به همین محدود نشد و احزابی نظیر جبهه ملی تا نهضت آزادی، جاما و …را نیز شامل شد. در مرحله تثبیت این حذف‌ها به جریانهای موسوم به خط امام کشیده شد و پس از آن نیز با حذف جریان انحرافی در دول ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟» نوشته، استاد حقوق دانشگاه راتگرز آمریکا:

حیوانات اهلی هرگز مستقل نخواهند شد. دلیل اهلی‌سازی حیوانات دقیقاً همین است، می‌خواهیم حیواناتِ اهلی به ما وابسته باشند. آن‌ها برای همیشه در جهنمِ آسیب‌پذیری و ضعف باقی خواهند ماند و برای همۀ امورشان به ما متکی خواهند بود. ما آن‌ها را پرورش دادیم تا سازگار و نوکرصفت باشند و ویژگی‌هایی داشته باشند که خوشایند ماست، هرچند بسیاری از این ویژگی‌ها برای حیوانات زیان‌آور است. … ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟» نوشته، استاد حقوق دانشگاه راتگرز آمریکا:

🔵دربارۀ موضع کسانی که نگران‌اند پایان اهلی‌سازی به‌معنای ازدست‌رفتن تنوع گونه‌ای باشد، باید گفت حیوانات اهلی موجوداتی هستند که ما، به‌وسیلۀ پرورش انتخابی و حبس، خلقشان کرده‌ایم. [و در عالم واقع چنین حیواناتی از اساس وجود ندارند]. مربوط به تلاش برای اهلی سازی حیوانات بومی آفریقا توسط استعمارگران اروپایی است. اگر به دلایل مختلف استعمارگران موفق به اهلی کردن گورخر‌ها می‌شدند آن وقت می‌توانستیم از گونه‌ای به نام گورخراهلی نام ببریم؟ …. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟» نوشته، استاد حقوق دانشگاه راتگرز آمریکا:

🔵کسانی هم هستند مثل سو دونالدسون و ویل کیملیکا که در کتاب خود زوپلیس می‌گویند انسان‌ها به هم وابسته هستند و می‌پرسند چه اشکالی دارد اگر حیوانات به ما وابسته باشند؟ روابط انسانی ممکن است متضمن وابستگی به یکدیگر باشد، اما این وابستگی یا برمبنای انتخاب است یا نشان‌دهندۀ تصمیمات اجتماعی برای مراقبت از اعضای آسیب‌پذیرترِ جامعه‌ای است که به هم پیوند خورده و جنبه‌های پیچیدۀ یک قرارداد اجتماعی از آن‌ها محافظت می‌کند. به‌علاوه، ذات وابستگیِ انسانیْ فرد وابسته را از حقوق اصلی محروم نمی‌کند، حقوقی که، در صورت زیان‌آور‌بودن وابستگی، قابل‌دفاع هستند. روی جلد کتاب زوپلیس با عنوان فرعی نظریه‌ای سیاسی درباره حقوق حیوانات است … … ...
  • گزارش تخلف

این مطلب تلخیصی است از مقاله «چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟»

نوشته: استاد حقوق دانشگاه راتگرز آمریکا،،. قسمت آخر: قوانین حمایت از حیوانات اهلی مثل تصویب قوانین رفاهی برای افراد زیر شکنجه است!. اهلی کاملاً وابسته به انسان‌ها هستند، انسان‌هایی که تمام وجوه زندگیِ آن‌ها را کنترل می‌کنند. برخلاف کودکان، که به‌هرحال روزی مستقل خواهند شد، حیوانات هرگز مستقل نخواهند شد. دلیل اهلی‌سازی حیوانات دقیقاً همین است، می‌خواهیم حیواناتِ اهلی به ما وابسته باشند. آن‌ها برای همیشه در جهنمِ آسیب‌پذیری و ضعف باقی خواهند ماند و برای همۀ امورشان به ما متکی خواهند بود. ما آن‌ها را پرورش دادیم تا سازگار و نوکرصفت باشند و ویژگی‌هایی داشته باشند که خوشایند ماست، هرچند بسیاری از این ویژگی‌ها برای حیوانات زیان‌آور است. ممکن است آن‌ها را به یک معنی خوش‌حال کنیم، اما این رابطه هرگز نمی‌تواند طبیعی یا عادی باشد. هرچقدر هم که با آن‌ها خوب رفتار کنیم، به جهان ما تعلق ندارند. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول» نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی:

🔵هر طرحی در حوزه آب، به‌ویژه در کشوری با اقلیم ایران که کمبود آب مسئله‌ای دیرپا در تاریخ آن است، می‌تواند روابط و معادلات قدرت در جوامع محلی را تغییر داده، سبب افزایش قدرت برخی گروه‌های ذینفع شده و از قدرت برخی گروه‌های اجتماعی دیگر بکاهد که دراین‌بین عموماً منافع گروه‌هایی که از قدرت کمتری در جامعه برخوردارند و نمایندگانی در سطوح گوناگون قدرت ندارند نادیده گرفته می‌شود. یکی از اتهاماتی که به طرح‌های انتقال آب وارد می‌کنند، میزان نفوذ نمایندگان استان مقصد در ساختار سیاسی قدرت است جدا از اینکه این طرح‌ها توجیه علمی دارند یا خیر. چنانکه در باره طرح انتقال آب خزر به سمنان نیز وابستگی روسای جمهور سابق و فعلی به این استان را عامل اساسی در طرح و اجرای این پروژه می‌دانند … ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول» نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی:

✅افزایش شدت و خشونت تضاد آبی می‌تواند بهترین و کارآمدترین پروژه‌های آبی از حیث اقتصادی و تکنیکی را با شکست مواجه نماید. شکسته شدن خط لوله انتقال آب به یزد در سال ۱۳۹۱ توسط کشاورزان شرق اصفهان و درگیری‌های خشونت‌آمیز در بلداجی در اواخر تیرماه ۱۳۹۵ بر سر مسئله انتقال آب برای استفاده در کارخانه فولاد، تنها نمونه‌هایی از تضادهای خشونت‌آمیز مرتبط با آب است که در صورت عدم توجه نظام مدیریت منابع و مصارف آب به رابطه آب با قدرت و تضاد می‌تواند منجر به نمونه‌هایی شدیدتر در آینده گردیده و مقدمات جنگ آب را بین جوامع محلی و استان‌های مختلف فراهم آورد. تحلیل تضادهای اجتماعی از همین‌رو یکی از مهم‌ترین دستور کارهای مطالعات اجتماعی آب است. مربوط به شکستن لوله انتقال آب به یزد توسط کشاورزان شرق اصفهان است. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول» نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی:

🔵رابطه ایرانیان با منابع آبی تا دهه ۱۳۲۰، توسط نظام‌های حکمرانی‌ای تعریف و سامان داده می‌شد که در مدت زمانی طولانی تکامل یافته و توانسته بودند وضعیت بالنسبه پایداری را در رابطه انسان ایرانی با منابع آبی نسبتاً اندک و وضعیت اقلیمی کشور پدید آورند. رابطه‌ای مستقیم بین حرکت از نظام حکمرانی آب به نظام مدیریت منابع آب و خلع ید از ذی‌نفعان گوناگون و کاهش مشارکت آن‌ها از این دهه (هزار و سیصد و بیست) به بعد وجود دارد. مربوط به عکس‌های هوایی از قنات حسن آباد مهریز است که آب را از دل کویر به این روستا می‌رساند … ...
  • گزارش تخلف

علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول. دوم:.. 🖋و

منبع: تارنمای شمس. ◀️رابطه آب، قدرت و تضاد. ✅هر طرحی در حوزه آب، به‌ویژه در کشوری با اقلیم ایران که کمبود آب مسئله‌ای دیرپا در تاریخ آن است، می‌تواند روابط و معادلات قدرت در جوامع محلی را تغییر داده، سبب افزایش قدرت برخی گروه‌های ذینفع شده و از قدرت برخی گروه‌های اجتماعی دیگر بکاهد که دراین‌بین عموماً منافع گروه‌هایی که از قدرت کمتری در جامعه برخوردارند و نمایندگانی در سطوح گوناگون قدرت ندارند نادیده گرفته می‌شود. همچنین با توجه به ارزشمند بودن کالای آب، طرح‌های توسعه و مدیریت منابع و مصارف آب بر شدت و خشونت تضاد در جوامع محلی اثرگذارند؛ از این رو هرگونه طرحی در این زمینه باید از حیث ارتباط با مسئله قدرت، شدت و خشونت تضاد در جوامع محلی تحلیل و بررسی شده و درباره آن تحلیلی‌هایی روشن از منافع ذینفعان در جریان اجرای این طرح‌ها، اختیارات و اقتدارهای هر یک و منازعات و تعارضات بین این منافع ارائه گردد …✅اثرگذاری طرح‌ها و پروژه‌های توسعه و مدیریت منابع و مصارف آب بر شدت و خشونت تضاد در جوامع محلی، در دهه‌های گذشته نادیده گرفته شده که همین امر شدت تضاد در ارتباط با مسئله آب را در درون و برون ب ...
  • گزارش تخلف

برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد

زنانه‌نگر تأکید دارد که نگاه فلاسفۀ بزرگ و معتبر به انسان، به عنوان موجودی عاقل، وی را از طبیعت جدا می‏‌کند و برتر از آن قرار می‌دهد و با این کار فراموش می‌کند که انسان‌ها نیز، ولو عاقل، در واقع حیوان هستند و بخشی از طبیعت. این رهیافت ارتباط میان خشونت علیه زنان، خشونت علیه طبیعت و هرزه‏نگاری را آشکار می‌کند … … ...
  • گزارش تخلف

برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد

زنانه‏‌نگر بهره‌کشی از زنان و حیوانات را در پیوند با یگدیگر می‌داند؛ آنها تحت سلطۀ ناموجه قرار گرفته‌اند. این دیدگاه به طور خاص تبعیض جنسی و تبعیض میان انواع و گونه‏‌ها را در پیوند با هم می‌داند؛ نظامی که برتری و فروتریِ موجودات غیر‏انسان را با عضویت آنان در گروهای زیستی تقویت و ترویج می‌کند … … ...
  • گزارش تخلف

برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد

فلسفۀ زیست‏‌محیطی در غرب اخلاق محیط‏زیست است. خلاف فلسفۀ اخلاق متداول در غرب، فلسفۀ اخلاق محیط‏ زیست در غرب (چه از نوع زنانه‏‌نگر و چه غیر‌‏زنانه‌‏نگر) مبتنی بر این ادعاست که انسان‏ها در قبال حیوانات و طبیعت مسئولیت (یا وظیفۀ) اخلاقی دارند. البته دربارۀ مبانی این مسئولیت اختلاف نظر وجود دارد. برخی ادعا می‌کنند مبنای این مسئولیت ارزش ذاتی حیوانات و طبیعت است و این نگرش در تضاد با نگاه متداول فلسفی‌ای قرار گرفته که آنها را به شکل ابزارهایی در مسیر مطامع خود می‌دید …. ...
  • گزارش تخلف

ترجمه و تلخیصِ مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد. 🖋نوشته

✅سرآغاز فلسفۀ زیست‏‌محیطی در غرب اخلاق محیط‏زیست است. خلاف فلسفۀ اخلاق متداول در غرب، فلسفۀ اخلاق محیط‏ زیست در غرب (چه از نوع زنانه‏‌نگر و چه غیر‌‏زنانه‌‏نگر) مبتنی بر این ادعاست که انسان‏ها در قبال حیوانات و طبیعت مسئولیت (یا وظیفۀ) اخلاقی دارند. البته دربارۀ مبانی این مسئولیت اختلاف نظر وجود دارد. برخی ادعا می‌کنند مبنای این مسئولیت ارزش ذاتی حیوانات و طبیعت است و این نگرش در تضاد با نگاه متداول فلسفی‌ای قرار گرفته که آنها را به شکل ابزارهایی در مسیر مطامع خود می‌دید. برخی دیگر استدلال می‌کنند که حیوانات و طبیعت واجد کیفیت‌هایی هستند که آنها را در خور ملاحظات اخلاقی می‌‏کند. وجود اختلاف نظر دربارۀ مبانی این مسئولیت‌های انسانی، فلسفه‌های محیط‏ زیست غربی از آنچه فلاسفۀ بزرگ آن را انکار کرده‌‏اند، یعنی مسئولیت اخلاقی انسان‏ها نسبت به حیوانات و طبیعت، دفاع می‌کنند. به طور کلی در بازبینی فلسفۀ اخلاق در دوران معاصر، مسئلۀ مسئولیت اخلاقی به حیوانات و طبیعت هم تسری یافت و آنان نیز دارای جایگاه اخلاقی شناخته شدند. این‏گونه فلسفۀ اخلاق حیوانات شکل گرفت. زنانه‏‌نگر به فلسفۀ اخلاق حیوانات:. ...
  • گزارش تخلف

قیامت خوزستان

گویند در قیامت اعضا و جوارح شهادت می‌دهند به آن‌چه آدمی انجام داده است؛ و امروز خوزستان به قیاس اعضا و جوارح آدمی، قیامت تصمیم‌ها و کردارهای ایرانیان است و سرکردگان ایشان بیشتر. خوزستان اگرچه غمناک و غبارآلود، اما تمام‌قد ایستاده است، رستاخیزگونه، پیش روی همه تصمیم‌ها و کردارها، همه حماقت‌ها، جهالت‌ها، نفع‌طلبی‌ها، ساده‌انگاری‌ها و غفلت‌ها؛ خوزستان قیامت ماست که اکنون بر پا شده؛ مصداق سخنی از مولانا:. این جهان کوه است و فعل ما ندا. سوی ما آید نداها را صدا. فعل تو کان زاید از جان و تنت. همچو فرزندی بگیرد دامنت. پس تو را هر غم که پیش آید ز درد. بر کسی تهمت منه، بر خویش گرد. فعل تست این غصه‌های دم به دم. ...
  • گزارش تخلف

برشی از سخنرانی پژوهشگر اجتماعی و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در یکصد‌وچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مست

✅یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر جامعه میزان پس انداز آن است. پس انداز یعنی گذشتن از مصرف و مطلوبیت فعلی به نفع یک مطلوبیت بیشتر در آینده. اصولا وقتی پس‌انداز انجام می‌شود که ریسک آینده کم باشد. در جامعه‌ای که کوتاه‌مدت و بیسواد باشد یا تورم، هر روز ارزش پول آن را پایین بیاورد، کسی حاضر به پس انداز نیست. یکی از مشخصات جوامع پیشرفته این است که از مصرف و سود کوتاه‌مدت می‌گذرد و نگاه به آینده دارد. چنین نگاهی به محیط زیست داشته باشیم آنگاه متوجه می‌شویم که چرا به آسانی چاه می‌زنیم، در حالی که ممکن است مدت زمان کوتاهی بهره‌وری داشته باشد اما هزینه‌های بلندمدت آن برای جامعه بسیار سنگین است. در چنین جوامع ناپایداری که سیاستمدار آینده نگر نیست و فکر می‌کند که در آن رابطه شکاف دولت و ملت، دایما در معرض خطر است، همیشه می‌کوشد به منافع کوتاه‌مدت توجه کند و هزینه بلندمدت را کنار گذاشته و به صورت ریسک به آن نگاه کند. …. ...
  • گزارش تخلف