ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ برشی از سخنرانی پژوهشگر اجتماعی و روزنامهنگار اصلاحطلب در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مست ✅جامعه و دولتی که ریسکپذیر نباشند موفق نخواهند بود اما دولتی میتواند ریسکپذیر باشد که شکننده نباشد. یعنی پشتیبانی ملت خود را داشته و به آن اعتماد داشته باشد، در غیر این صورت، به وضعیت موجود بسنده میکند. از اوایل انقلاب تاکنون –به قبل از آن کاری ندارم- تصمیمات ریسکپذیر بسیار اندک گرفته شده، وقتی چنین تصمیماتی گرفته شده که عملا هزینههای وضع موجود بسیار زیاد شده و دولت مجبور به ریسک شده است؛ مساله ریسکپذیری، موضوع بسیار مهمی است. منابع بین مردم و دولت گیر کرده است …. ... ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ این مطلب تلخیصی از سخنرانی آقای عباس عبدی است که در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مستند «روزگ منبع مطلب فوق تارنمای روزنامه اعتماد میباشد …🔵قسمت ششم: دولتهای شکننده، جوامع بدون پس انداز!. عمده وجود این شکاف بین منافع دولت و ملت منابع نفتی است. در ساخت اجتماعی، جامعه به دولت پول میدهد و از او امنیت و برنامه میخرد. حال اگر دولت پول نخواهد دیگر نه امنیت میدهد و نه برنامه و به آن شکلی که خود تفسیر و تعبیر میکند عمل میکند. اینجا آن رابطه عادی از میان میرود و استقلال دولت از ملت، این شکاف را به وجود میآورد. از سوی دیگر، جامعه نیز قادر نیست چیزی به نام قدرت جامعه را از خود نشان دهد. به همین دلیل است که در جامعه ایران، چیزی به نام منافع جامعه خیلی وجود ندارد زیرا سازماندهی خوبی ندارند. من یا شما نمیتوانیم به تنهایی نماینده مردم باشیم، تنها از طریق سازماندهی و تشکیلات است که میتوان این نمایندگی را محقق کرد و تا وقتی که این اتفاق نیفتد بعید است که بتوان آن رابطه اول بین دولت و ملت را برای تنظیم برنامهها در حوزه محیط زیست یا هر حوزه دیگر بهبود بخشید. بنابراین با این وضعیت، منطق حاکم بر تصمیمگیری دولت برای امور اقتصادی به طور اعم و به طور خاص محیط زیست، هزینه کردن از جیب دیگرا ... ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ قاعدتا یک کانال با برد مخاطب محدود نمیتواند محل مناسبی برای تبریک اعلام جایزه اسکار اصغر فرهادی باشد اما وقتی رسانههای ملی، ملی نیستند چارهای جز این نیست که هر خرد رسانه کوچکی وظیفه ملی خود را به درستی انجام دهد. اصغر فرهادى در مراسم اسکار ٢٠١٧: تقسیم جهان به ما و دشمنان ما ترسناک و فریبکارانه است.. متاسفم که امشب در کنار شما نیستم. دلیل عدم حضور من، بىاحترامى به مردم سرزمینم و ٦ کشور دیگر است که به واسطه قانون غیرانسانى «منع ورود مهاجران به امریکا» مورد توهین قرار گرفته اند. تقسیم دنیا به الگوى «ما و دشمنان ما» ترسناک و یک توجیه فریبکارانه برای خشونت و جنگ است. جنگهایی که مانع دموکراسی هستند. فیلمسازان مى توانند دوربین شان را براى ثبت خصوصیات مشترک بشرى و شکستن کلیشهها از ملیتها و مذاهب مختلف به کار بیاندازند. آنها فاصله بین «ما» و «دیگران» را تهى از معنى مىکنند. چیزى که این روزها بیش از پیش به آن نیازمندیم. ... ساحت زیست ۱۷:۴۲ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ برنا نشریه انجمن علمی برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران است که این شماره خود را به تحلیل جنبشها و سمنهای محیط زیستی اختصاص داده 🔴 در این شماره از میخوانیم:. ♻️ مقدمه؛ پروبلماتیک توسعه پایدار و مسئله سمنها. 📝 دکتر زهرا فرضی زاده. ♻️ مقاله اول؛ چارچوبی برای تحلیل اثرگذاری سمنها در مذاکرات سیاستی بین المللی. 📝 الیزابت کارل، میشل بتسیل، محمد رضا اقبالی. ♻️ مقاله دوم؛ درباره چیستی سمنهای زیست محیطی. 📝 دیوید پاتر، میشل بتسیل، عمادالدین پاینده. ♻️ مقاله سوم؛ سمنهای زیست محیطی و پویایی سازمانی در چین. 📝 گوبین یانگ، سپیده یادگار. ... ساحت زیست ۰۹:۴۳ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ آثار ناگاتو ایواساکی در. Nuisance Galerie Tokyo ساحت زیست ۰۹:۴۲ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ های ساخته شده توسط ایواساکی به شدت فیگورهای طبیعی دارند و اینکار وجههای هراس آور به بعضی از مجسمههای او میدهد … ساحت زیست ۰۹:۴۱ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ مجموعههای محدودی از مجسمههای حیوانات نیز دارد که البته به شهرت پیکرههای انسانی او نیست ولی آنها نیز شگفتآورند و تعلق خاطر وی ساحت زیست ۰۹:۴۱ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ایواساکی با این پیکرهها میخواهد یادآوری کند که وجود و زندگی ما تماما مدیون طبیعت و برآمده از آن است و انسان نباید خواستگاه ساحت زیست ۰۹:۴۰ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ایواساکی از چوب و نه چیزی بیشتر ساخته شده است؛ به جز استعداد، مقدار زیادی از استعداد وی این مجسمهها را در مکانهای مختلف به صورتها و چیدمانهای متفاوتی به نمایش گذاشته است: در جنگل، گالریها، فضاهای مدرن و شهری اغلب به حالت ایستاده ولی گاه بدون سر یا دیگر اجزای بدن و یا در موقعیتی نمادین … … ... ساحت زیست ۰۹:۳۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ محیطی.. 🔵قسمت هشتم: چوبها و انسانها.. ناگاتو ایواساکی (Natago Iwasaki) ۱۹۸۳-۲۰۱۷ هنرمند با استعداد ژاپنی چندان مشهور نیست؛ اما قدرت فراوانی در تغییر شکل تختهپارههایی که با آب به ساحل آمدهاند به مجسمههایی واقعی شبیه انسان دارد. او با شماری از آثار هنری خود یک صحنه فراموشنشدنی را برای ببیننده ایجاد میکند. اگر ترس یا تعجب اولیه خود را کنار بگذارید، و با دقت بیشتری نگاه کنید متوجه جزئیات بسیار دقیق مجسمهها خواهید شد پیکرههایی که با تصرف غیرممکن چوب بدون هیچ مواد و مصالح دیگر ساخته شدهاند. nagato-iwasaki. com …. ... ساحت زیست ۱۰:۰۸ ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ برشی از مقاله علوم اجتماعی و آب، دستورکارهای مغفول نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی یکی از مهمترین ابعاد مغفول در نظام مدیریت منابع و مصارف آب در ایران، ابعاد اجتماعی است. نظام مدیریت منابع آب در ایران در دهههای گذشته با فروکاستن ابعاد اجتماعی مسئله آب به مفاهیمی چون «فرهنگ صرفهجویی» یا استفاده از کمک متخصصین علوم اجتماعی برای همراه نمودن مردم با تصمیمهای این نظام، خوانشی تقلیلگرایانه و گمراهکننده از ابعاد اجتماعی حکمرانی و مدیریت منابع آب ارائه شده است. ... ساحت زیست ۱۰:۰۷ ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ برشی از مقاله علوم اجتماعی و آب، دستورکارهای مغفول؛ نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی: هر نظام مدیریت منابع مشترک نیازمند سطح بالایی از همکاری، اعتماد و بازیهای برد-برد میان کنشگران ذینفع در منبع است و چنین همکاریای بدون وجود اعتماد و سرمایه اجتماعی امکانناپذیر است. مطالعات اجتماعی آب باید دستور کاری برای بررسی سطح سرمایه اجتماعی و سازوکارهای تولید یا فرسایش آن داشته باشد. ... ساحت زیست ۱۰:۰۷ ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول. اول: متخصصین علوم اجتماعی در خدمت تقلیل گرایی آبی!.. 🖋و منبع: تارنمای شمس. ◀️مقدمه. 🔵ایجاد شکافی عمیق بین منابع آبی تجدیدپذیر و مصارف آب در کشور و قرار گرفتن ایران در آستانه ورشکستگی آبی، گویاترین نمود ناکامی سیستم مدیریت منابع و مصارف آب در ایران، علیرغم صرف هزینههای هنگفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در شش دهه گذشته است. یکی از مهمترین علل ناکامی این نظام مدیریت، جدا از ایرادهایی که میتوان بر خود مفهوم مدیریت منابع آب وارد نمود، عدم توجه به مسئله آب در ایران به مثابه مسئلهای پیچیده، بینرشتهای و بدخیم است که سبب شده ارزیابیهای صورت گرفته از پروژهها و طرحهای برآمده از این نظام مدیریت، صرفاً به ابعاد اقتصادی و فنی محدود شده و بهواسطه نادیده گرفتن سایر ابعاد، در بعضی موارد حتی اهداف اقتصادی مدنظر از آنها نیز در کوتاه و بلندمدت محقق نگردد. از مهمترین ابعاد مغفول در نظام مدیریت منابع و مصارف آب در ایران، ابعاد اجتماعی است. نظام مدیریت منابع آب در ایران در دهههای گذشته با فروکاستن ابعاد اجتماعی مسئله آب به مفاهیمی چون «فرهنگ صرفهجویی» یا استفاده از کمک متخصصین علوم اجتماعی برای همراه نمودن مردم با تصمیمهای این نظام، خوانشی تقلیلگر ... ساحت زیست ۱۲:۵۵ ۱۳۹۵/۱۲/۰۶ یکی از مهمترین عوارض آن چه دکتر محمد فاضلی ساخت «پیچ خطرناک و برهه حساس» نامیده و غالبا توسط ساختارسیاسی عرضه میگردد، قربانی شدن و چه چیز را در ساختارسیاسی «این برهه حساس» ساز نیم قرن اخیر، درجه دومتر از محیط زیست میتوان یافت؟. گفتمان مسلط سیاسی با برساخت اموری که حساس و سرنوشت ساز تلقی میشود اما عموما در جهت منافع گروههای ذی نفع عمل میکند، سعی در به حاشیه راندن همه مفاهیمی دارد که در کوتاه مدت مسئله امنیتی درست نخواهند کرد. بدین ترتیب محیط زیست نیز با خاصیت «دیر آشکاری و کند اثرگذاری» خود یکی اولین قربانیان این نگاه امنیتی مستتر در گفتمان «برهههای حساس» است. به عبارتی تا مسئلهای مثل آب منجر به شورشهای عیان شهری و روستایی نشود هیچ گاه در دستورکار قرار نخواهد گرفت. از قضا از آنجا که از بین مسائل مختلف محیط زیستی تنها مسئله آب و هوا است که میتواند چنین شورش هایی را سبب شود نمیتوان در این نگاه و گفتمان امید به بهبودی مسائل دیگر زیست محیطی مثل جنگل زداییهای گسترده یا تصویب قوانین حمایت از حیوانات را انتظار داشت. به نظر میرسد مشکلات محیط زیستی ما چنان در ساختارسیاسی ریشه دارند که هر گونه فعالیت محیط زیستی را میتوان یک فعالیت سیاسی دانست و هرکنشگری سیاسی را نیز یک فعالیت محیط زیستی محسوب کرد!. ایمان معمار ... ساحت زیست ۱۲:۲۱ ۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ساخت «پیچ خطرناک و برهه حساس» هر ایرانی بارها از مسئولان، روزنامهنگاران، مدیران دولتی و حتی روشنفکران عبارتهایی نظیر «پیچ خطرناک»، «برهه حساس» یا «برهه تاریخی» را شنیده است. صورت کلی جمله این است: «ما در این پیچ خطرناک/مقطع حساس/برهه تاریخی/برهه حساس، وظیفه داریم …، باید … کنیم، و نمیتوانیم …». شما خودتان میتوانید جای سهنقطهها را با انواع عبارات پر کنید ولی ساختار کلی تغییر خاصی نمیکند. «برهه حساس» تبدیل به ساختار تکرارشونده شده است و ضروری است درباره آن تأمل کنیم. چند نکته مهم درخصوص این «ساخت برهه حساس» قابل تأمل است. اول، وقتی سیستمی (جامعه، قدرت سیاسی، یا سازمانی) همواره در برهه حساس قرار دارد، یعنی سیستم طبیعی عمل نمیکند و چیزهایی غیرطبیعی در میان است که مانع عملکرد درست سیستم میشود. بیمار سرطانی همواره در وضعیت حساسیت بالاست، زیرا هر لحظه ممکن است بیماری تشدید شود و بیمار از پا درآید. ارگانیسم سالم همواره در وضعیت «برهه حساس» نیست. تداوم «برهه حساس» بیش از آنکه نشانه هشیاری و سرزندگی باشد، نشانه بیماری است. ... ساحت زیست ۰۹:۵۶ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ 🎧 Joe Hisaishi – Princess Mononoke ( 07:40, 17.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ساحت زیست ۰۹:۵۵ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ و حفظ آن را میتوان مهمترین دل مشغولی میازاکی دانست او تقریبا در تمام آثارش محوریت را به موضوع طبیعت و نیروی زندگی بخش آن داده است که انسانها با طمع خود آن را از بین میبرند. ساحت زیست ۰۹:۵۵ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ابوشی نماد دشمنان طبیعت است. او خدای جنگل را ناراحت میکند و این جنگ پایان ندارد ساحت زیست ۰۹:۵۴ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ و متعلقاتش یک موجود زنده و قابلاحترام است بهطوری که در چشمانداز سان (دختری که با گرگها بزرگ شده)، نابودی یک میمون یا گراز یا درخت هیچ فرقی با کشته شدن یک انسان ندارد. ساحت زیست ۰۹:۵۳ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ✳️پرنسس مونونوکه (Princess Mononoke) اثر بسیار زیبا و دیدنی با داستانی فاتتزی و رویایی که در عین حال با واقعیت نیز عجین است؛ تبدیل به تجربهای شده است که نمیتوان شبیهاش را جای دیگری دید. داستان پرنسس مونونوکه سفر آخرین شاهزاده قوم Emishi و تلاش برای برقراری صلح بین انسانها و موجودات ساکن جنگل است. در این سفر خوایان جنگل مانند گرگها، میمونها، و خوکهای وحشی و خدای مرگ و زندگی حضور دارند. و لیدی ابوشی (Lady Ebudhi) که جنگل را در جستجوی سنگ آهن به نابودی میکشاند …اینبار تلاش برای حفظ محیطزیست نقش پررنگتری در خط اصلی داستان دارد و اصلا محیطزیست این بار تبدیل به موجودات زنده میشوند …خدای گوزنها، خدای جنگل و …. این اثر جدیترین و پیچیدهترین اثر میازاکی است، پس به همان نسبت نیز پیام محیطزیستی خود را در دل پیچیدگیهای جنگ و بقا، خودخواهی و فداکاری، شخصیتهای خاکستری نه صرفا سیاه یا سفید، به شیوه جهانشمولتر و در ابعاد وسیعتری تعریف میکند. آنچه میازاکی در این فیلم و برخی از مهمترین فیلمهای دیگرش میگوید این است که: «از تکنولوژی و صنعت راه گریزی نیست و اینها از بیخ و بن اشتباه نیستند ولی آنچه مهم است خودخواه نب ... ‹ 140 141 142 143 144 145 146 ›
ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ برشی از سخنرانی پژوهشگر اجتماعی و روزنامهنگار اصلاحطلب در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مست ✅جامعه و دولتی که ریسکپذیر نباشند موفق نخواهند بود اما دولتی میتواند ریسکپذیر باشد که شکننده نباشد. یعنی پشتیبانی ملت خود را داشته و به آن اعتماد داشته باشد، در غیر این صورت، به وضعیت موجود بسنده میکند. از اوایل انقلاب تاکنون –به قبل از آن کاری ندارم- تصمیمات ریسکپذیر بسیار اندک گرفته شده، وقتی چنین تصمیماتی گرفته شده که عملا هزینههای وضع موجود بسیار زیاد شده و دولت مجبور به ریسک شده است؛ مساله ریسکپذیری، موضوع بسیار مهمی است. منابع بین مردم و دولت گیر کرده است …. ...
ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ این مطلب تلخیصی از سخنرانی آقای عباس عبدی است که در یکصدوچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مستند «روزگ منبع مطلب فوق تارنمای روزنامه اعتماد میباشد …🔵قسمت ششم: دولتهای شکننده، جوامع بدون پس انداز!. عمده وجود این شکاف بین منافع دولت و ملت منابع نفتی است. در ساخت اجتماعی، جامعه به دولت پول میدهد و از او امنیت و برنامه میخرد. حال اگر دولت پول نخواهد دیگر نه امنیت میدهد و نه برنامه و به آن شکلی که خود تفسیر و تعبیر میکند عمل میکند. اینجا آن رابطه عادی از میان میرود و استقلال دولت از ملت، این شکاف را به وجود میآورد. از سوی دیگر، جامعه نیز قادر نیست چیزی به نام قدرت جامعه را از خود نشان دهد. به همین دلیل است که در جامعه ایران، چیزی به نام منافع جامعه خیلی وجود ندارد زیرا سازماندهی خوبی ندارند. من یا شما نمیتوانیم به تنهایی نماینده مردم باشیم، تنها از طریق سازماندهی و تشکیلات است که میتوان این نمایندگی را محقق کرد و تا وقتی که این اتفاق نیفتد بعید است که بتوان آن رابطه اول بین دولت و ملت را برای تنظیم برنامهها در حوزه محیط زیست یا هر حوزه دیگر بهبود بخشید. بنابراین با این وضعیت، منطق حاکم بر تصمیمگیری دولت برای امور اقتصادی به طور اعم و به طور خاص محیط زیست، هزینه کردن از جیب دیگرا ...
ساحت زیست ۱۳:۲۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ قاعدتا یک کانال با برد مخاطب محدود نمیتواند محل مناسبی برای تبریک اعلام جایزه اسکار اصغر فرهادی باشد اما وقتی رسانههای ملی، ملی نیستند چارهای جز این نیست که هر خرد رسانه کوچکی وظیفه ملی خود را به درستی انجام دهد. اصغر فرهادى در مراسم اسکار ٢٠١٧: تقسیم جهان به ما و دشمنان ما ترسناک و فریبکارانه است.. متاسفم که امشب در کنار شما نیستم. دلیل عدم حضور من، بىاحترامى به مردم سرزمینم و ٦ کشور دیگر است که به واسطه قانون غیرانسانى «منع ورود مهاجران به امریکا» مورد توهین قرار گرفته اند. تقسیم دنیا به الگوى «ما و دشمنان ما» ترسناک و یک توجیه فریبکارانه برای خشونت و جنگ است. جنگهایی که مانع دموکراسی هستند. فیلمسازان مى توانند دوربین شان را براى ثبت خصوصیات مشترک بشرى و شکستن کلیشهها از ملیتها و مذاهب مختلف به کار بیاندازند. آنها فاصله بین «ما» و «دیگران» را تهى از معنى مىکنند. چیزى که این روزها بیش از پیش به آن نیازمندیم. ...
ساحت زیست ۱۷:۴۲ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ برنا نشریه انجمن علمی برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران است که این شماره خود را به تحلیل جنبشها و سمنهای محیط زیستی اختصاص داده 🔴 در این شماره از میخوانیم:. ♻️ مقدمه؛ پروبلماتیک توسعه پایدار و مسئله سمنها. 📝 دکتر زهرا فرضی زاده. ♻️ مقاله اول؛ چارچوبی برای تحلیل اثرگذاری سمنها در مذاکرات سیاستی بین المللی. 📝 الیزابت کارل، میشل بتسیل، محمد رضا اقبالی. ♻️ مقاله دوم؛ درباره چیستی سمنهای زیست محیطی. 📝 دیوید پاتر، میشل بتسیل، عمادالدین پاینده. ♻️ مقاله سوم؛ سمنهای زیست محیطی و پویایی سازمانی در چین. 📝 گوبین یانگ، سپیده یادگار. ...
ساحت زیست ۰۹:۴۲ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ های ساخته شده توسط ایواساکی به شدت فیگورهای طبیعی دارند و اینکار وجههای هراس آور به بعضی از مجسمههای او میدهد …
ساحت زیست ۰۹:۴۱ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ مجموعههای محدودی از مجسمههای حیوانات نیز دارد که البته به شهرت پیکرههای انسانی او نیست ولی آنها نیز شگفتآورند و تعلق خاطر وی
ساحت زیست ۰۹:۴۱ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ایواساکی با این پیکرهها میخواهد یادآوری کند که وجود و زندگی ما تماما مدیون طبیعت و برآمده از آن است و انسان نباید خواستگاه
ساحت زیست ۰۹:۴۰ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ایواساکی از چوب و نه چیزی بیشتر ساخته شده است؛ به جز استعداد، مقدار زیادی از استعداد وی این مجسمهها را در مکانهای مختلف به صورتها و چیدمانهای متفاوتی به نمایش گذاشته است: در جنگل، گالریها، فضاهای مدرن و شهری اغلب به حالت ایستاده ولی گاه بدون سر یا دیگر اجزای بدن و یا در موقعیتی نمادین … … ...
ساحت زیست ۰۹:۳۹ ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ محیطی.. 🔵قسمت هشتم: چوبها و انسانها.. ناگاتو ایواساکی (Natago Iwasaki) ۱۹۸۳-۲۰۱۷ هنرمند با استعداد ژاپنی چندان مشهور نیست؛ اما قدرت فراوانی در تغییر شکل تختهپارههایی که با آب به ساحل آمدهاند به مجسمههایی واقعی شبیه انسان دارد. او با شماری از آثار هنری خود یک صحنه فراموشنشدنی را برای ببیننده ایجاد میکند. اگر ترس یا تعجب اولیه خود را کنار بگذارید، و با دقت بیشتری نگاه کنید متوجه جزئیات بسیار دقیق مجسمهها خواهید شد پیکرههایی که با تصرف غیرممکن چوب بدون هیچ مواد و مصالح دیگر ساخته شدهاند. nagato-iwasaki. com …. ...
ساحت زیست ۱۰:۰۸ ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ برشی از مقاله علوم اجتماعی و آب، دستورکارهای مغفول نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی یکی از مهمترین ابعاد مغفول در نظام مدیریت منابع و مصارف آب در ایران، ابعاد اجتماعی است. نظام مدیریت منابع آب در ایران در دهههای گذشته با فروکاستن ابعاد اجتماعی مسئله آب به مفاهیمی چون «فرهنگ صرفهجویی» یا استفاده از کمک متخصصین علوم اجتماعی برای همراه نمودن مردم با تصمیمهای این نظام، خوانشی تقلیلگرایانه و گمراهکننده از ابعاد اجتماعی حکمرانی و مدیریت منابع آب ارائه شده است. ...
ساحت زیست ۱۰:۰۷ ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ برشی از مقاله علوم اجتماعی و آب، دستورکارهای مغفول؛ نوشته محمد فاضلی و سجاد فتاحی: هر نظام مدیریت منابع مشترک نیازمند سطح بالایی از همکاری، اعتماد و بازیهای برد-برد میان کنشگران ذینفع در منبع است و چنین همکاریای بدون وجود اعتماد و سرمایه اجتماعی امکانناپذیر است. مطالعات اجتماعی آب باید دستور کاری برای بررسی سطح سرمایه اجتماعی و سازوکارهای تولید یا فرسایش آن داشته باشد. ...
ساحت زیست ۱۰:۰۷ ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ علوم اجتماعی و آب: دستورکارهای مغفول. اول: متخصصین علوم اجتماعی در خدمت تقلیل گرایی آبی!.. 🖋و منبع: تارنمای شمس. ◀️مقدمه. 🔵ایجاد شکافی عمیق بین منابع آبی تجدیدپذیر و مصارف آب در کشور و قرار گرفتن ایران در آستانه ورشکستگی آبی، گویاترین نمود ناکامی سیستم مدیریت منابع و مصارف آب در ایران، علیرغم صرف هزینههای هنگفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در شش دهه گذشته است. یکی از مهمترین علل ناکامی این نظام مدیریت، جدا از ایرادهایی که میتوان بر خود مفهوم مدیریت منابع آب وارد نمود، عدم توجه به مسئله آب در ایران به مثابه مسئلهای پیچیده، بینرشتهای و بدخیم است که سبب شده ارزیابیهای صورت گرفته از پروژهها و طرحهای برآمده از این نظام مدیریت، صرفاً به ابعاد اقتصادی و فنی محدود شده و بهواسطه نادیده گرفتن سایر ابعاد، در بعضی موارد حتی اهداف اقتصادی مدنظر از آنها نیز در کوتاه و بلندمدت محقق نگردد. از مهمترین ابعاد مغفول در نظام مدیریت منابع و مصارف آب در ایران، ابعاد اجتماعی است. نظام مدیریت منابع آب در ایران در دهههای گذشته با فروکاستن ابعاد اجتماعی مسئله آب به مفاهیمی چون «فرهنگ صرفهجویی» یا استفاده از کمک متخصصین علوم اجتماعی برای همراه نمودن مردم با تصمیمهای این نظام، خوانشی تقلیلگر ...
ساحت زیست ۱۲:۵۵ ۱۳۹۵/۱۲/۰۶ یکی از مهمترین عوارض آن چه دکتر محمد فاضلی ساخت «پیچ خطرناک و برهه حساس» نامیده و غالبا توسط ساختارسیاسی عرضه میگردد، قربانی شدن و چه چیز را در ساختارسیاسی «این برهه حساس» ساز نیم قرن اخیر، درجه دومتر از محیط زیست میتوان یافت؟. گفتمان مسلط سیاسی با برساخت اموری که حساس و سرنوشت ساز تلقی میشود اما عموما در جهت منافع گروههای ذی نفع عمل میکند، سعی در به حاشیه راندن همه مفاهیمی دارد که در کوتاه مدت مسئله امنیتی درست نخواهند کرد. بدین ترتیب محیط زیست نیز با خاصیت «دیر آشکاری و کند اثرگذاری» خود یکی اولین قربانیان این نگاه امنیتی مستتر در گفتمان «برهههای حساس» است. به عبارتی تا مسئلهای مثل آب منجر به شورشهای عیان شهری و روستایی نشود هیچ گاه در دستورکار قرار نخواهد گرفت. از قضا از آنجا که از بین مسائل مختلف محیط زیستی تنها مسئله آب و هوا است که میتواند چنین شورش هایی را سبب شود نمیتوان در این نگاه و گفتمان امید به بهبودی مسائل دیگر زیست محیطی مثل جنگل زداییهای گسترده یا تصویب قوانین حمایت از حیوانات را انتظار داشت. به نظر میرسد مشکلات محیط زیستی ما چنان در ساختارسیاسی ریشه دارند که هر گونه فعالیت محیط زیستی را میتوان یک فعالیت سیاسی دانست و هرکنشگری سیاسی را نیز یک فعالیت محیط زیستی محسوب کرد!. ایمان معمار ...
ساحت زیست ۱۲:۲۱ ۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ساخت «پیچ خطرناک و برهه حساس» هر ایرانی بارها از مسئولان، روزنامهنگاران، مدیران دولتی و حتی روشنفکران عبارتهایی نظیر «پیچ خطرناک»، «برهه حساس» یا «برهه تاریخی» را شنیده است. صورت کلی جمله این است: «ما در این پیچ خطرناک/مقطع حساس/برهه تاریخی/برهه حساس، وظیفه داریم …، باید … کنیم، و نمیتوانیم …». شما خودتان میتوانید جای سهنقطهها را با انواع عبارات پر کنید ولی ساختار کلی تغییر خاصی نمیکند. «برهه حساس» تبدیل به ساختار تکرارشونده شده است و ضروری است درباره آن تأمل کنیم. چند نکته مهم درخصوص این «ساخت برهه حساس» قابل تأمل است. اول، وقتی سیستمی (جامعه، قدرت سیاسی، یا سازمانی) همواره در برهه حساس قرار دارد، یعنی سیستم طبیعی عمل نمیکند و چیزهایی غیرطبیعی در میان است که مانع عملکرد درست سیستم میشود. بیمار سرطانی همواره در وضعیت حساسیت بالاست، زیرا هر لحظه ممکن است بیماری تشدید شود و بیمار از پا درآید. ارگانیسم سالم همواره در وضعیت «برهه حساس» نیست. تداوم «برهه حساس» بیش از آنکه نشانه هشیاری و سرزندگی باشد، نشانه بیماری است. ...
ساحت زیست ۰۹:۵۶ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ 🎧 Joe Hisaishi – Princess Mononoke ( 07:40, 17.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
ساحت زیست ۰۹:۵۵ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ و حفظ آن را میتوان مهمترین دل مشغولی میازاکی دانست او تقریبا در تمام آثارش محوریت را به موضوع طبیعت و نیروی زندگی بخش آن داده است که انسانها با طمع خود آن را از بین میبرند.
ساحت زیست ۰۹:۵۵ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ابوشی نماد دشمنان طبیعت است. او خدای جنگل را ناراحت میکند و این جنگ پایان ندارد
ساحت زیست ۰۹:۵۴ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ و متعلقاتش یک موجود زنده و قابلاحترام است بهطوری که در چشمانداز سان (دختری که با گرگها بزرگ شده)، نابودی یک میمون یا گراز یا درخت هیچ فرقی با کشته شدن یک انسان ندارد.
ساحت زیست ۰۹:۵۳ ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ✳️پرنسس مونونوکه (Princess Mononoke) اثر بسیار زیبا و دیدنی با داستانی فاتتزی و رویایی که در عین حال با واقعیت نیز عجین است؛ تبدیل به تجربهای شده است که نمیتوان شبیهاش را جای دیگری دید. داستان پرنسس مونونوکه سفر آخرین شاهزاده قوم Emishi و تلاش برای برقراری صلح بین انسانها و موجودات ساکن جنگل است. در این سفر خوایان جنگل مانند گرگها، میمونها، و خوکهای وحشی و خدای مرگ و زندگی حضور دارند. و لیدی ابوشی (Lady Ebudhi) که جنگل را در جستجوی سنگ آهن به نابودی میکشاند …اینبار تلاش برای حفظ محیطزیست نقش پررنگتری در خط اصلی داستان دارد و اصلا محیطزیست این بار تبدیل به موجودات زنده میشوند …خدای گوزنها، خدای جنگل و …. این اثر جدیترین و پیچیدهترین اثر میازاکی است، پس به همان نسبت نیز پیام محیطزیستی خود را در دل پیچیدگیهای جنگ و بقا، خودخواهی و فداکاری، شخصیتهای خاکستری نه صرفا سیاه یا سفید، به شیوه جهانشمولتر و در ابعاد وسیعتری تعریف میکند. آنچه میازاکی در این فیلم و برخی از مهمترین فیلمهای دیگرش میگوید این است که: «از تکنولوژی و صنعت راه گریزی نیست و اینها از بیخ و بن اشتباه نیستند ولی آنچه مهم است خودخواه نب ...