دین و جامعه مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal دین و جامعه ۲۱:۱۴ ۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ️وقتی فقه مدعی حاکمیت است، بدون شک باید تخصصی شود/ تخصصی شدن کنار گذاشتن اجتهاد رایج نیست حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم شمس ناتری، استاد حوزه و دانشگاه:. معلومات فکری بیشتر فقهای گذشته به قدری گسترده، دقیق و ریز نبوده که بخواهند پاسخگوی تمامی نیازهای جامعه اسلامی باشند، چون فقه ما مدعی اداره یک جامعه نبوده است ولی امروزه در جامعه جهانی فقه مدعی حاکمیت است، در اینجا مسلما باید تخصصی کار کنیم …از دیرباز در حوزههای علمیه موضوع اجتهاد مطرح بوده و اگر صحبت از فقیه شدن نیز طرح میشده است، توقع این بوده که افراد در تمامی گرایشها فقیه باشند …قرار است فقه یک حکومت و جامعه را مدیریت کند، در نتیجه شکی نیست باید دقیقتر، عمیقتر و به صورت گروهی این کار را انجام دهیم. چه اشکالی دارد با یک نگاه جدید بحث شورای فقها را مطرح کنیم کما اینکه در برخی از کشورهای اسلامی شورای علمای کبار را دارند. اینجا میتواند مناسبتر انجام شود …برای اینکه فقه را حکومتی کنیم بدین معنا که حکومت را بر مبنای آموزههای فقهی اداره کنیم چارهای جز تخصصی کردن فقه نداریم.. ... دین و جامعه ۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ تکفیر، سلاحی برای انحصاری سازی قلمروی دینی.. حسن محدثی.. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 180613_005.MP3 (39.5 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران. دین و جامعه ۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ دلالت جریانهای نظری جامعه شناسی دین برای ایران.. مقصود فراستخواه.. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 180613_004.MP3 (38.3 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران. دین و جامعه ۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ دین در رویارویی با وفاق - تضاد - پویایی. محمود نجاتی حسینی ۲ 180613_003.MP3 (32.6 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ۲۹ خرداد ۱۳۹۸. ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران. دین و جامعه ۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ نسبت دین و خشونت در ایران پساانقلابی.. محمدرضا پویافر.. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 180613_002.MP3 (30 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران. دین و جامعه ۱۴:۱۱ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ پنل دین در مواجهه با وفاق و تضاد: روایتها و قرائتها.. محمود نجاتی حسینی ۱.. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 180613_001 (My Recording) دانلود و مشاهده در تلگرام ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران. دین و جامعه ۱۱:۰۳ ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ️درباره مقدمه کتاب غنای آیت الله خامنهای- بخش دوم.. محمدصادق مستفید: گفتار آقای معرفت تا حدودی مبهم بوده و واضح نیست که کدام یک از اقوال در باب غناء را پذیرفته است خصوصا که نمیدانیم غناء در دیدگاه ایشان به چه معناست؟ با توجه به ذیل کلامشان، میتوان گفت: غناء در اعتقاد آقای معرفت، به غنای حلال و غنای حرام تقسیم میشود ولی باتوجه به جملهی ابتدائی و بدون توجه به ذیل کلام ایشان، غنا هرجور که باشد حلال است. چنانکه نویسندهی مقدمه نیز با تقطیعی که مرتکب شده، در صدد القای چنین معنایی است. فرض میکنیم فتوای آیت الله معرفت حلال بودن غنا باشد، در این صورت نیازی به اظهار تاسف و تعجب نویسندهی مقدمه نیست، چرا که چنین نظری به فیض کاشانی منسوب بوده و آیت الله خامنهای در صفحهی ۲۵۸ همین کتاب از استاد خویش حاج شیخ هاشم قزوینی نقل میکند که ایشان هم معتقد به چنین فتوایی بوده است. جای سوال است، چرا نویسندهی ناشناخته مقدمه از فتوای آقای معرفت اظهار شگفتی میکند ولی از فتوای فیض و قزوینی سخنی نمیآورد؟ شاید مقدمه نویس، کتاب را نخوانده و دانشی از فقه غنا ندارد!. جالب است نویسندهی مقدمه پس از آنکه تعجب خود را از فتوای آقای معرفت ابراز داشته، نقش عالمی ناقد به خود میگیرد و ... دین و جامعه ۱۱:۰۰ ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ️درباره مقدمه کتاب غنای آیت الله خامنهای- بخش نخست.. محمدصادق مستفید چند روزی است متن درس خارج غنای آیت الله خامنهای توسط انتشارات انقلاب اسلامی چاپ شده؛ کتابی است استوار و بایستهی توجه ولی متاسفانه در مقدمهی کوتاهی که برای کتاب نگاشته شده، شأن مقدمه بودن حفظ نشده و از دیدگاه اجتهادی آیت الله هادی معرفت انتقاد شده بدون آنکه میان نوشتار مقدمه با دیدگاه ایشان، مناسبتی باشد …نویسندهی مقدمه که معلوم نیست چه کسی است، در ابتدا بیان میکند که دربارنشینان اموی و عباسی به ترویج غناء میپرداختند ولی اهل بیت با غنا و آنچه در دربار بنی امیه و بنی عباس میگذشت، مبارزه مینمودند. سپس فتوائی از آیت الله هادی معرفت بدون ذکر نام ایشان، مبنی بر اینکه غناء فی نفسه حلال بوده و تنها لوازم غنا مورد نهی امامان قرار گرفته را نقل نموده و با اظهار تعجب فراوان از این فتوا در یک صفحه به نقد آن میپردازد …آقای معرفت به فتوایش در ضمن مصاحبهای با موضوع عزاداری سیدالشهداء اشاره کرده و میگوید: «بنده موسیقی را فی نفسه حلال میدانم و دلیلی بر حرمتش نیست. همان طوری که شیخ انصاری فرموده است موسیقی یا غنا ذاتا دلیل بر حرمتش نداریم، اصلا آنچه که دلیل داریم دلیل بر حرمت لوازمش است. پس اگ ... دین و جامعه ۱۹:۴۸ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ سرنوشت اخوان؛ پس از مرسی و رمضان …️ علیاشرف فتحی …محمد مرسی؛ تنها رهبر تاریخ چند هزار ساله مصر که در جریان یک انتخابات کاملا آزاد گفته میشود مرسی لحظاتی قبل از مرگش گفته رازهای زیادی میداند که اگر افشا کند آزاد خواهد شد، ولی به خاطر امنیت مصر سکوت کرده است. برخی رسانهها اینگونه برداشت کردند که رازهای مرسی درباره پشت پرده سازمان «اخوانالمسلمین» بوده است؛ جنبشی که ۹۱ سال پیش حسنالبناء تحت تأثیر تعالیم سید جمالالدین اسدآبادی و محمد عبده تأسیس کرد و مرسی نیز از چهرههای برجسته آن در دهه اخیر بود. این جنبش با شعار «الاسلام هو الحل» (اسلام، همان راهحل است) در قرن اخیر الهامبخش گروههای سیاسی، نظامی و فکری فراوانی در کشورهای اسلامی بوده و به عنوان «پدر اسلامگرایی و اسلام سیاسی معاصر» شناخته میشود …شاید امروز کمتر کسی به اندازه بشار اسد از مرگ مرسی خوشحال باشد. مرسی وقتی پس از پیروزی اعتراضات مردمی در جریان بهار عربی به قدرت رسید، اعتراضات در سوریه نیز اوج گرفته بود و مرسی همراه با دیگر حامیان خود، تصمیم گرفت از مخالفان اسد حمایت کند. او از هیچ فرصتی برای حمله به اسد دریغ نکرد و حتی در جریان کنفرانس جنبش عدم تعهد در تهران که تابستان۹۱ برگزار شد، سخنرانی تندی علیه اسد ایراد کرد. وی همچنین کنفرانسی با نام «یاری ... دین و جامعه ۱۹:۴۶ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ️مراقب هستیم حوزه به وادی خطوط سیاسی نیفتد/ حوزه باید حامی و ناصح نظام باشد/ به بهانه استقلال حوزه، شواری عالی را میکوبند گفتگوی شبکه اجتهاد با آیتالله سید احمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه علمیه قم:. بسیاری از این اتهامات که «حوزه جناحی عمل میکند» دروغ محض است، مطلقا این مسئله نسیت؛ اصلا اعضای شورا نسبت به این موضوع حساسیت دارند.. مقام معظم رهبری به اعضای شورای عالی تاکید کردند که مراجع عالی تقلید زعمای حوزه هستند، شما باید رضایت آنها را تحصیل کنید. ما بر این اساس برای نظرات مراجع حریم ویژه قائل هستیم. مراجع شناخته شده تقلید، اگر نظری داشته باشند در پی اجرایی کردن آن نظر میرویم …معتقدم بریدن از نظام اسلامی به بهانه استقلال توطئه دشمن است، ما نمیتوانیم خود را از نظام اسلامی جدا کنیم.. نقدهای سازندهای که مراجع و ائمه محترم جمعه دارند نشان این است که حوزه وابسته به دولت نشده است و نخواهد شد …تفصیل گفتگو. ... دین و جامعه ۱۹:۴۵ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ️راهنمای ربانی در تشیع نخستین. سرچشمههای عرفان دراسلام.. تالیف: محمدعلی امیرمعزی ترجمه: نورالدین الله دینی.۳۵۹ صفحه. قطع رقعی/ جلدسخت. چاپ اول ۱۳۹۸٫۵۳۰۰۰ تومان. ناشر: نامک. شابک: ۹۷۸۶۰۰۶۷۲۱۷۹۸. دین و جامعه ۱۱:۱۸ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ رستگاری آیینی. نقش مداحان در رستگاری آیینی.. ️ علی زمانیان پیش از این از سه گونه رستگاری یاد شد. یکی از انواع سهگانه با مفهوم رستگاری مناسکی، شعایری صورتبندی گردید. اما این مفهوم گویا وافی به مقصود نیست و گرچه با رستگاری فقهی متفاوت است و خط مرز روشنی با رستگاری فقهی ندارد اما به نوعی به اشتراک مفهومی میرسند. از این رو بهتر است این گونه رستگاری را با ذیل عنوان «رستگاری آیینی» و یا «رستگاری نمایشی» صورتبندی نماییم.. رستگاری آیینی، آن گونه از رستگاری است که از مسیر و جادهی آیینها و نمایشها عبور میکند. این نوع رستگاری عموما مبتنی بر رویکرد جمعگرایانه است. به سخن دیگر، پدیدهای اجتماعی است که در قالب و چهرهی نمایشهای اجتماعی خود را نشان میدهد. رستگاری از طریق حضور در نمایش، تقریبا در تمامی ادیان شایع است. شعایر به صورت نمایشهای عموما جمعی درمیآید و اشخاص با حضور فیزیکی در این آیینها احساس میکنند به سمت رستگاری رهسپار میشوند. ... دین و جامعه ۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ علی شریعتی و منتقدانش نام دکتر علی شریعتی در کارنامه انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک ایدئولوگ برده میشود. او زمانه بعد از انقلاب را ندید اما خیلی زود در دو طیف روحانیان و روشنفکران انقلابی، کسانی به نقد و مخالفت با اندیشههای شریعتی پرداختند. به همین مناسبت دین آنلاین با بیژن عبدالکریمی گفتگویی کرده و از او درباره راز مخالفتشماری از روحانیان با اندیشههای شریعتی پرسیده است. در ادامه این پرونده مطالبی از آیتالله خامنهای، عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، حسن محدثی، سیدجواد میری، رضا بابایی، علی اشرف فتحی آورده شده است …️ بیژن عبدالکریمی: شریعتی به دنبال دین به منزله «خودآگاهی» و به مثابه نحوهای از «بودن در جهان» بود. و مخالقان شریعتی به روایت آیتالله خامنهای. سروش و شریعتی در انتظار از دین. ملکیان: شریعتی، تاریخ ما را تحریف میکرد. شریعتی با مطهری درمیزگردی با حضور حسن محدثی. بازگشت به خویشتن شریعتی با سلفیها به قلم سیدجواد میری. ... دین و جامعه ۲۲:۴۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۹ فهرستی مفید، برای اهل اندیشه: …انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران. اطلاعات عمومی. واردات و صادرات جرعه آرامش با کلام وحی. جنسی یا جنسیتی. عرفانی خرابات. نامه، مقاله، پروپوزال (رایگان). کتابخانه بزرگ شیفتگان کتاب). اسمان شب تا اعماق کیهان. که باید با طلا نوشت. زندگی با تو درسته؟. صوتی. دین و جامعه ۲۲:۴۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ️انتشار کتاب «زیارت اسلامی در جهان مدرن» به زبان انگلیسی.. اطلاع رسانی آکادمیک طومار اندیشه منبع: طومار اندیشه. دین و جامعه ۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ️دفاع از پایان نامه با عنوان «حقوق زنان در فرض تعدد زوجات».. جامعه الزهرا..۲۸خردادماه دین و جامعه ۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ نشستهای جامعه شناسی دین در چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران-۳ دین در مواجهه با وفاق و تضاد: روایتها و قرائتها؟. چهارشنبه ۲۹ خرداد- ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ سالن شریعتی. دین و جامعه ۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ نشستهای جامعه شناسی دین در چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران-۲ دین در جامعه ایران: در مسیر همبستگی اجتماعی یا خاص گرایی شیعی؟. سه شنبه ۲۸ خرداد- ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ سالن شریعتی. دین و جامعه ۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ نشستهای جامعهشناسی دین در چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران-۱ دین در مواجهه با پویایی: روایتها و سنجشها. سه شنبه ۲۸ خرداد- ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ – سالن مطهری. دین و جامعه ۰۱:۰۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ️فضل الرحمان روشنفکر بزرگ دینی.. ناصر مهدوی Audio دانلود و مشاهده در تلگرام گفتن اینکه دوره دین به پایان رسیده؛ هم سخنی است غیر واقعی و هم غیر اخلاقی؛ و پذیرفتن دین رسمی عامیانه نیز رفتن در راهی است که ثمری جز ضایع کردن عمر ندارد. راه میانه تغییر نگاه است از دینداری عامیانه به سوی دینداری عاقلانه اخلاقی، راهی که فضل الرحمان به آن پایبند است و روشنفکران دینی از آن دم میزنند ….٧خرداد ماه ٩٨ …. منبع: روشنفکری دینی کیان. ... ‹ 8 9 10 11 12 13 14 ›
دین و جامعه ۲۱:۱۴ ۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ️وقتی فقه مدعی حاکمیت است، بدون شک باید تخصصی شود/ تخصصی شدن کنار گذاشتن اجتهاد رایج نیست حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم شمس ناتری، استاد حوزه و دانشگاه:. معلومات فکری بیشتر فقهای گذشته به قدری گسترده، دقیق و ریز نبوده که بخواهند پاسخگوی تمامی نیازهای جامعه اسلامی باشند، چون فقه ما مدعی اداره یک جامعه نبوده است ولی امروزه در جامعه جهانی فقه مدعی حاکمیت است، در اینجا مسلما باید تخصصی کار کنیم …از دیرباز در حوزههای علمیه موضوع اجتهاد مطرح بوده و اگر صحبت از فقیه شدن نیز طرح میشده است، توقع این بوده که افراد در تمامی گرایشها فقیه باشند …قرار است فقه یک حکومت و جامعه را مدیریت کند، در نتیجه شکی نیست باید دقیقتر، عمیقتر و به صورت گروهی این کار را انجام دهیم. چه اشکالی دارد با یک نگاه جدید بحث شورای فقها را مطرح کنیم کما اینکه در برخی از کشورهای اسلامی شورای علمای کبار را دارند. اینجا میتواند مناسبتر انجام شود …برای اینکه فقه را حکومتی کنیم بدین معنا که حکومت را بر مبنای آموزههای فقهی اداره کنیم چارهای جز تخصصی کردن فقه نداریم.. ...
دین و جامعه ۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ تکفیر، سلاحی برای انحصاری سازی قلمروی دینی.. حسن محدثی.. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 180613_005.MP3 (39.5 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران.
دین و جامعه ۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ دلالت جریانهای نظری جامعه شناسی دین برای ایران.. مقصود فراستخواه.. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 180613_004.MP3 (38.3 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران.
دین و جامعه ۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ دین در رویارویی با وفاق - تضاد - پویایی. محمود نجاتی حسینی ۲ 180613_003.MP3 (32.6 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ۲۹ خرداد ۱۳۹۸. ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران.
دین و جامعه ۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ نسبت دین و خشونت در ایران پساانقلابی.. محمدرضا پویافر.. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 180613_002.MP3 (30 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران.
دین و جامعه ۱۴:۱۱ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ️ پنل دین در مواجهه با وفاق و تضاد: روایتها و قرائتها.. محمود نجاتی حسینی ۱.. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ 180613_001 (My Recording) دانلود و مشاهده در تلگرام ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲۳۰. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران.
دین و جامعه ۱۱:۰۳ ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ️درباره مقدمه کتاب غنای آیت الله خامنهای- بخش دوم.. محمدصادق مستفید: گفتار آقای معرفت تا حدودی مبهم بوده و واضح نیست که کدام یک از اقوال در باب غناء را پذیرفته است خصوصا که نمیدانیم غناء در دیدگاه ایشان به چه معناست؟ با توجه به ذیل کلامشان، میتوان گفت: غناء در اعتقاد آقای معرفت، به غنای حلال و غنای حرام تقسیم میشود ولی باتوجه به جملهی ابتدائی و بدون توجه به ذیل کلام ایشان، غنا هرجور که باشد حلال است. چنانکه نویسندهی مقدمه نیز با تقطیعی که مرتکب شده، در صدد القای چنین معنایی است. فرض میکنیم فتوای آیت الله معرفت حلال بودن غنا باشد، در این صورت نیازی به اظهار تاسف و تعجب نویسندهی مقدمه نیست، چرا که چنین نظری به فیض کاشانی منسوب بوده و آیت الله خامنهای در صفحهی ۲۵۸ همین کتاب از استاد خویش حاج شیخ هاشم قزوینی نقل میکند که ایشان هم معتقد به چنین فتوایی بوده است. جای سوال است، چرا نویسندهی ناشناخته مقدمه از فتوای آقای معرفت اظهار شگفتی میکند ولی از فتوای فیض و قزوینی سخنی نمیآورد؟ شاید مقدمه نویس، کتاب را نخوانده و دانشی از فقه غنا ندارد!. جالب است نویسندهی مقدمه پس از آنکه تعجب خود را از فتوای آقای معرفت ابراز داشته، نقش عالمی ناقد به خود میگیرد و ...
دین و جامعه ۱۱:۰۰ ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ️درباره مقدمه کتاب غنای آیت الله خامنهای- بخش نخست.. محمدصادق مستفید چند روزی است متن درس خارج غنای آیت الله خامنهای توسط انتشارات انقلاب اسلامی چاپ شده؛ کتابی است استوار و بایستهی توجه ولی متاسفانه در مقدمهی کوتاهی که برای کتاب نگاشته شده، شأن مقدمه بودن حفظ نشده و از دیدگاه اجتهادی آیت الله هادی معرفت انتقاد شده بدون آنکه میان نوشتار مقدمه با دیدگاه ایشان، مناسبتی باشد …نویسندهی مقدمه که معلوم نیست چه کسی است، در ابتدا بیان میکند که دربارنشینان اموی و عباسی به ترویج غناء میپرداختند ولی اهل بیت با غنا و آنچه در دربار بنی امیه و بنی عباس میگذشت، مبارزه مینمودند. سپس فتوائی از آیت الله هادی معرفت بدون ذکر نام ایشان، مبنی بر اینکه غناء فی نفسه حلال بوده و تنها لوازم غنا مورد نهی امامان قرار گرفته را نقل نموده و با اظهار تعجب فراوان از این فتوا در یک صفحه به نقد آن میپردازد …آقای معرفت به فتوایش در ضمن مصاحبهای با موضوع عزاداری سیدالشهداء اشاره کرده و میگوید: «بنده موسیقی را فی نفسه حلال میدانم و دلیلی بر حرمتش نیست. همان طوری که شیخ انصاری فرموده است موسیقی یا غنا ذاتا دلیل بر حرمتش نداریم، اصلا آنچه که دلیل داریم دلیل بر حرمت لوازمش است. پس اگ ...
دین و جامعه ۱۹:۴۸ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ سرنوشت اخوان؛ پس از مرسی و رمضان …️ علیاشرف فتحی …محمد مرسی؛ تنها رهبر تاریخ چند هزار ساله مصر که در جریان یک انتخابات کاملا آزاد گفته میشود مرسی لحظاتی قبل از مرگش گفته رازهای زیادی میداند که اگر افشا کند آزاد خواهد شد، ولی به خاطر امنیت مصر سکوت کرده است. برخی رسانهها اینگونه برداشت کردند که رازهای مرسی درباره پشت پرده سازمان «اخوانالمسلمین» بوده است؛ جنبشی که ۹۱ سال پیش حسنالبناء تحت تأثیر تعالیم سید جمالالدین اسدآبادی و محمد عبده تأسیس کرد و مرسی نیز از چهرههای برجسته آن در دهه اخیر بود. این جنبش با شعار «الاسلام هو الحل» (اسلام، همان راهحل است) در قرن اخیر الهامبخش گروههای سیاسی، نظامی و فکری فراوانی در کشورهای اسلامی بوده و به عنوان «پدر اسلامگرایی و اسلام سیاسی معاصر» شناخته میشود …شاید امروز کمتر کسی به اندازه بشار اسد از مرگ مرسی خوشحال باشد. مرسی وقتی پس از پیروزی اعتراضات مردمی در جریان بهار عربی به قدرت رسید، اعتراضات در سوریه نیز اوج گرفته بود و مرسی همراه با دیگر حامیان خود، تصمیم گرفت از مخالفان اسد حمایت کند. او از هیچ فرصتی برای حمله به اسد دریغ نکرد و حتی در جریان کنفرانس جنبش عدم تعهد در تهران که تابستان۹۱ برگزار شد، سخنرانی تندی علیه اسد ایراد کرد. وی همچنین کنفرانسی با نام «یاری ...
دین و جامعه ۱۹:۴۶ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ️مراقب هستیم حوزه به وادی خطوط سیاسی نیفتد/ حوزه باید حامی و ناصح نظام باشد/ به بهانه استقلال حوزه، شواری عالی را میکوبند گفتگوی شبکه اجتهاد با آیتالله سید احمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه علمیه قم:. بسیاری از این اتهامات که «حوزه جناحی عمل میکند» دروغ محض است، مطلقا این مسئله نسیت؛ اصلا اعضای شورا نسبت به این موضوع حساسیت دارند.. مقام معظم رهبری به اعضای شورای عالی تاکید کردند که مراجع عالی تقلید زعمای حوزه هستند، شما باید رضایت آنها را تحصیل کنید. ما بر این اساس برای نظرات مراجع حریم ویژه قائل هستیم. مراجع شناخته شده تقلید، اگر نظری داشته باشند در پی اجرایی کردن آن نظر میرویم …معتقدم بریدن از نظام اسلامی به بهانه استقلال توطئه دشمن است، ما نمیتوانیم خود را از نظام اسلامی جدا کنیم.. نقدهای سازندهای که مراجع و ائمه محترم جمعه دارند نشان این است که حوزه وابسته به دولت نشده است و نخواهد شد …تفصیل گفتگو. ...
دین و جامعه ۱۹:۴۵ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ️راهنمای ربانی در تشیع نخستین. سرچشمههای عرفان دراسلام.. تالیف: محمدعلی امیرمعزی ترجمه: نورالدین الله دینی.۳۵۹ صفحه. قطع رقعی/ جلدسخت. چاپ اول ۱۳۹۸٫۵۳۰۰۰ تومان. ناشر: نامک. شابک: ۹۷۸۶۰۰۶۷۲۱۷۹۸.
دین و جامعه ۱۱:۱۸ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ رستگاری آیینی. نقش مداحان در رستگاری آیینی.. ️ علی زمانیان پیش از این از سه گونه رستگاری یاد شد. یکی از انواع سهگانه با مفهوم رستگاری مناسکی، شعایری صورتبندی گردید. اما این مفهوم گویا وافی به مقصود نیست و گرچه با رستگاری فقهی متفاوت است و خط مرز روشنی با رستگاری فقهی ندارد اما به نوعی به اشتراک مفهومی میرسند. از این رو بهتر است این گونه رستگاری را با ذیل عنوان «رستگاری آیینی» و یا «رستگاری نمایشی» صورتبندی نماییم.. رستگاری آیینی، آن گونه از رستگاری است که از مسیر و جادهی آیینها و نمایشها عبور میکند. این نوع رستگاری عموما مبتنی بر رویکرد جمعگرایانه است. به سخن دیگر، پدیدهای اجتماعی است که در قالب و چهرهی نمایشهای اجتماعی خود را نشان میدهد. رستگاری از طریق حضور در نمایش، تقریبا در تمامی ادیان شایع است. شعایر به صورت نمایشهای عموما جمعی درمیآید و اشخاص با حضور فیزیکی در این آیینها احساس میکنند به سمت رستگاری رهسپار میشوند. ...
دین و جامعه ۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ علی شریعتی و منتقدانش نام دکتر علی شریعتی در کارنامه انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک ایدئولوگ برده میشود. او زمانه بعد از انقلاب را ندید اما خیلی زود در دو طیف روحانیان و روشنفکران انقلابی، کسانی به نقد و مخالفت با اندیشههای شریعتی پرداختند. به همین مناسبت دین آنلاین با بیژن عبدالکریمی گفتگویی کرده و از او درباره راز مخالفتشماری از روحانیان با اندیشههای شریعتی پرسیده است. در ادامه این پرونده مطالبی از آیتالله خامنهای، عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، حسن محدثی، سیدجواد میری، رضا بابایی، علی اشرف فتحی آورده شده است …️ بیژن عبدالکریمی: شریعتی به دنبال دین به منزله «خودآگاهی» و به مثابه نحوهای از «بودن در جهان» بود. و مخالقان شریعتی به روایت آیتالله خامنهای. سروش و شریعتی در انتظار از دین. ملکیان: شریعتی، تاریخ ما را تحریف میکرد. شریعتی با مطهری درمیزگردی با حضور حسن محدثی. بازگشت به خویشتن شریعتی با سلفیها به قلم سیدجواد میری. ...
دین و جامعه ۲۲:۴۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۹ فهرستی مفید، برای اهل اندیشه: …انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران. اطلاعات عمومی. واردات و صادرات جرعه آرامش با کلام وحی. جنسی یا جنسیتی. عرفانی خرابات. نامه، مقاله، پروپوزال (رایگان). کتابخانه بزرگ شیفتگان کتاب). اسمان شب تا اعماق کیهان. که باید با طلا نوشت. زندگی با تو درسته؟. صوتی.
دین و جامعه ۲۲:۴۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ️انتشار کتاب «زیارت اسلامی در جهان مدرن» به زبان انگلیسی.. اطلاع رسانی آکادمیک طومار اندیشه منبع: طومار اندیشه.
دین و جامعه ۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ️دفاع از پایان نامه با عنوان «حقوق زنان در فرض تعدد زوجات».. جامعه الزهرا..۲۸خردادماه
دین و جامعه ۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ نشستهای جامعه شناسی دین در چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران-۳ دین در مواجهه با وفاق و تضاد: روایتها و قرائتها؟. چهارشنبه ۲۹ خرداد- ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ سالن شریعتی.
دین و جامعه ۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ نشستهای جامعه شناسی دین در چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران-۲ دین در جامعه ایران: در مسیر همبستگی اجتماعی یا خاص گرایی شیعی؟. سه شنبه ۲۸ خرداد- ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ سالن شریعتی.
دین و جامعه ۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ نشستهای جامعهشناسی دین در چهارمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران-۱ دین در مواجهه با پویایی: روایتها و سنجشها. سه شنبه ۲۸ خرداد- ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ – سالن مطهری.
دین و جامعه ۰۱:۰۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ️فضل الرحمان روشنفکر بزرگ دینی.. ناصر مهدوی Audio دانلود و مشاهده در تلگرام گفتن اینکه دوره دین به پایان رسیده؛ هم سخنی است غیر واقعی و هم غیر اخلاقی؛ و پذیرفتن دین رسمی عامیانه نیز رفتن در راهی است که ثمری جز ضایع کردن عمر ندارد. راه میانه تغییر نگاه است از دینداری عامیانه به سوی دینداری عاقلانه اخلاقی، راهی که فضل الرحمان به آن پایبند است و روشنفکران دینی از آن دم میزنند ….٧خرداد ماه ٩٨ …. منبع: روشنفکری دینی کیان. ...