دین و جامعه مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal دین و جامعه ۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ سکولاریسم حوزوی؛ چالشها و ابهامات پیشرو.. وحید فراهانی امروزه به جای توصیه به عدم ورود سکولاریسم و مقابله پیشگیرانه، باید به توصیف سکولاریسم حوزوی پرداخته و اگر سالها پیش سکولاریسم حوزوی پدیده بود، امروزه در مسئله و در صورت عدم حساسیت به زودی تبدیل به معضل خواهد شد. این نوشتار میکوشد تا با بازگویی برخی از رخدادهای ماههای گذشته و از سویی تبیین بیشتر بحث از طریق تحلیل خاستگاههای سکولاریسم در حوزه، برخی از ابهامات موضوع را کاسته و آخرین برآورد نسبت به این موضوع را به مخاطب ارائه دهد. به نظر میرسد یکی از چالشهای مهم در خصوص سکولاریسم حوزوی، چالش بر سر معناشناسی و از سویی کلیدواژهای است که در اذهان بسیاری از حوزویان تابو است. امروزه سکولارترین جریانات فکری حوزه نیز حاضر به پذیرفتن این کلیدواژه نیستند و خود را قویا ضدسکولاریسم معرفی میکنند. بر این اساس فهم گوهره سخنان رهبری در این خصوص و از سویی بررسی تبارهای مختلف سکولاریسم حوزوی میتواند به تبیین و تنقیح بیشتر موضوع کمک کند. جانمایهی سخنان هشداردهندگانی که نگران سکولاریسم در حوزه هستند را میتوان «عدم کارآمدی یا عدم کفایت حمایت علمی و سیاسی حوزه علمیه از مسائل نظام جمهوری اسلامی» دانس ... دین و جامعه ۰۰:۵۶ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ️بحران «معنا» (و بدیل مذهبی بحران دینی).. احسان شریعتی ️رزومهٔ بحث مراسم پیش رو: یادمان ۴۲مین سالگرد هجرت معلم. برغم غلبهٔ گفتمانهای سنتگرا-و-بنیادگرایانهٔ دینی بر فضای جامعه در چند دههٔ گذشته، چرا هنوز به ایفای «رسالتی اجتماعی» برای دین قائلایم؟ به عبارتی دیگر، چه نیازی به «اصلاحگری» دینی، بهویژه در شرایط حاکمیت دینی و بهشکل متناقضنما، بحران معنوی-اخلاقی ناشی از آن؟. بحران اخلاقی-معنوی کنونی جامعهٔ ایرانی ناشی از غلبهٔ گفتمان و عملکرد دورانی بنیادگرایی سنتی است. این بحران به نقطه یا مرحلهٔ تعیینکنندهٔ خود رسیده است و جامعه و نظم (یا بینظمی) موجود، باید تصمیم بگیرد:. - یا پیرایشگری بخردانهٔ انتقادی، انسانی و مردمی، اصلاحگری دینی گوش بسپارد؛. - و یا در آینده، به زبان خشن و قاهرانهٔ سکولاریسمی دینهراس و نامتساهل تن دهد …برای تحقق تدریجی نظمی نوین و پیمودن راه رشدی موزون-و-پایدار، وظیفهٔ «ما»، مقابله با افراط-و-تفریطهای فرهنگی گذشته است. در برابر حاکمیت روایت شرعی-فقاهتی بر جامعه، شاهد واکنشهای گوناگونی بودهایم در عقب نشینی بهسمت: سنت، اخلاق، معنویت، عرفانهای شرقی و غربی، فرقهگرایی، جهانوطنی، فردگرایی، و خصوصیسازی دینی، ... دین و جامعه ۰۰:۵۴ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ دعوت به دین به روش فرعون.. سلمان کدیور.. یکی از جاهای گم تاریخ صدر اسلام، تاریخ جاهلیت است وقتی انسان پیرامونش میخواند اینکه اینها چه موجودات عجیب و غریبی در فسق و فساد و جهل بودند، آدم حیرت میکند مگر اینها اصلا قابل هدایت بودند که پیامبری برایشان مبعوث شود.. ولی میبینیم که پیامبر چه کرد با اینها. طی یکی دو دهه از همین قومی که به زنای دسته جمعی خود مفتخر بودند، به فحشای زنانشان میبالیدند، تبدیل شدند به مجاهدین و مومنان و اولین هستههای نهضت اسلام.. قرآن راز از این معجزه را «محبت» عنوان میکند. اگر رافت و محبت پیامبر نبود، اگر حرص او به هدایت مردمان نبود، چنان که جانش را به مهلکه افکند، این همه انسان گرداگرد او جمع نمیشدند. این را قرآن صریح بارها میفرماید.. پیامبر. ص. با بسط محبت اجتماعی و نشر عاطفه و عشق به همنوع جامعه سخت و خشن و فاسد جاهلی را «رشد» داد و به خود جلب کرد. ... دین و جامعه ۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ️افزایش زندانیان زن و تبدیل شدن زندان به کیفر اصلی، میطلبد کار تحقیقاتی عمیقی در خصوص حقوق و امور زندانیان زن صورت گیرد ️ دفاع پایان نامه بانوی طلبه سطح سه با عنوان «حقوق زندانیان زن در فقه اسلامی». انسان جائز الخطا است و چه بسا انسانها بصورت تعمدی و یا از روی اشتباه مرتکب جرمی شده که به ناچار متحمل کیفر آن میشوند، حضور زنان در زندان بدون رعایت حقوق آنها و بدون نگاه اصلاح طلبانه و انسان دوستانه نسبت به آنها تبعات منفی بسیاری را بدنبال خواهد داشت که در پی آن معضلات اجتماعی فراوانی به وجود میآید، لذا شناسائی و بررسی حقوق زندانیان زن در فقه و قانون میتواند در حل آن معضلات، تاثیر بسزائی داشته باشد …حبس اگر چه نزد برخی حقوقدانان و جامعه شناسان کیفری مناسب و ملایم است اما این مجازات دامنه گستردهای دارد، مناسب است با بررسی مسائل مربوط به زندان و زندانی و حقوق زندانیان زن از دیدگاه فقه و قانون، حقوق آنها مورد توجه قرار گرفته و رعایت گردد تا در زمینه اصلاح زندانی که به اصلاح جامعه نیز منتهی میشود اقدامات مفیدی صورت گیرد …شناخت همه جانبه مجازات زندان و هدف از اعمال آن و بررسی این مجازات از دیدگاه فقهی و حقوقی و همچنین بررسی تأثیر مجازات حبس بر زنان با هدف فراهم نمودن بستر لازم جهت پژوهشهای آتی از اهداف این ... دین و جامعه ۲۳:۳۶ ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ همایش علمی بین المللی اربعین. با پذیرش مقاله به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی مهلت ارسال چکیده مقاله: ۳۱تیر ۹۸. مهلت ارسال اصل مقالات: ۳۱ مرداد ۹۸. محل برگزاری همایش:. تهران، ۸ مهر و کربلا، ۱۴ مهر. دین و جامعه ۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ …️ شکل و ساختار قرآن. ️ Form and structure of the Quran. نویسنده: آنجلیکا نیوورث @studiesofshia_Form_and_Structure.pdf (529.4 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام Angelika Neuwirth. منبع: مطالعات شیعه در غرب. دین و جامعه ۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ️ شکل و ساختار قرآن. ️ Form and structure of the Quran @studiesofshia_ترجمه_و_نقد_مقاله.pdf (404.3 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام نویسنده: آنجلیکا نیوورث. Angelika Neuwirth. ترجمه و نقد: محمد جواد اسکندرلو. منبع: مطالعات شیعه در غرب. دین و جامعه ۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ شمارۀ ۱۳۰ ماهنامه خیمه منتشر شد. . در این شماره میخوانید:. یادداشت سیدهادی طباطبایی. در باب سودای تغییر دین. گفتوگو با آیتالله سیدکمال حیدری. به فهم افراد از دین اشکال دارم؛ نه به دین!. گفتوگو با حجتالاسلام دکتر حسین سوزنچی. که نقدهایی به نظرات آیتالله حیدری دارد. برخی فهمها عین دین هستند. گفتوگو با حجتالاسلام سیدعلی موسوی دریاباری. ... دین و جامعه ۱۶:۲۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ️محمد، قهرمان ضد روحانیون در دوران روشنگری اروپا.. جان تالن. ترجمه: ع ب. در قرن ۱۶ میلادی چاپ ترجمه قرآن و انتشار عمومی آن در اروپا اقدام بسیار تهورآمیز و خطرناکی محسوب میشد؛ به نظر روحانیون کلیسا این کار ممکن بود باعث فریب و گمراهی مردم شود. به عنوان نمونه، این حداقل اعتقاد شورای پروتستان شهر باسیل (Basel) در ۱۵۴۲ بود که با زندان افکندن یک چاپخانه محلی که قصد چاپ کتاب مقدس مسلمانان را داشت نمایان شد، البته این پروژه با مداخله «مارتین لوتر» (Martin Luther) اصلاحطلب مسیحی که اظهار داشت: «هیچ راهی برای مبارزه با ترکها- امپراطوری عثمانی- بهتر از انتشار و در معرض افکار عمومی قرار دادن دروغهای محمد نیست»، سرانجام عملی گردید …به این ترتیب چاپ ترجمه قرآن در ۱۵۴۳ این کتاب را در دسترس روشنفکران اروپایی قرار داد. البته بیشتر آنان قرآن را مطالعه میکردند تا با شناخت اسلام بهتر بتوانند علیه مسلمانان مبارزه کنند. البته کسان دیگری هم هدفشان از خواندن قرآن زیر سئوال بردن دکترین مسیحیت (تثلیث) بود. از جمله مایکل سروتوس (Michael Servetus) دانشمند جامع علوم دینی و تئولوژیست معتبر کاتالونی استدلالهای قرآنی فراوانی را در رد تثلیت مسیحیت مشاهده و عرضه کرد و در نوشتهاش ... دین و جامعه ۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ آیا «یؤمنون بالغیب» با شک میسازد یا «و بالآخره هم یوقنون»؟! آیا کلام پیشوایان را نخواندهاند که «اللهم ارزقنی الیقین…»؟ آیا نخواندهاند دعای سحر پاکان عالم را که «اللهم انی اسئلک ایمانا تباشر به قلبی و یقینا صادقا…»؟ آیا باور ندارند که شک پایه کفر است در کلام علی بن ابی طالب علیه السلام در نهج البلاغه؟ و آیا…. بلی میدانند و میخوانند اما رسوب مبانی شک گرایی مدرن غربی در ذهن و جان آنان لایهای غلیظ نشانده که زنگاری مانع از تابش حقیقت شده است. شریعت «سهله سمحه» یعنی «آسانگرای بزرگوارانه» با یقین و باور قطعی تحقق پیدا میکنند و با فطرت سازگار است نه با شک گرایی که از دفتر شریعت الهی اثری باقی نمیگذارد تا سمحه و سهله باشد یا عسری و حرجی. دریغ آنکه شاهدیم که حدیث ناشناسی روشنفکری دینی -که در مقالهای پیش از این از آن مشکل یاد کرده ام- سبب میشود تا به روایتی سنی که بی پایه و مردود است از کنز العمال متقی هندی، استناد کند و بر اساس آن ژرفنگری در دین را نکوهش کند؟ آیا روایت بی اعتبار «ایاکم و التعمق فی الدین…؛ بپرهیزید از ژرف شدن در دین…» با صریح آیه «لیتفقهوا فی الدین…؛ تا اینکه در دین، ژرف نگری کنند…» میسازد؟ یا تضاد دارد؟ ... دین و جامعه ۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ خطای روشنفکری در مواجهه با دین عامه. (نقدی بر یادداشت دین و اتوریته عامه...).. حسین انصاری نتایج خطای روشنفکری در مواجهه با دین عامه دردسر ساز است و گاهی ویرانگر. مواجهه روشنفکران با دین و مذهب عامه در تاریخ یکی دو قرنهاش، همیشه بر مرزهای خردمندی و حکمت حرکت نکرده و گاهی مرز اعتدال و انصاف علمی و حتی اخلاقی را زیر پا کرده است. چنین مرزشکنیها را از آفات اندیشه ورزی روشنفکرانه باید به حساب آورد که گاهی سبب ایزوله شدن و انزوای جریان روشنفکری در جامعه مذهبی نیز گردیده است. یکی از نمونهها برای چنین برخوردی را در یکی از نوشتههای اصحاب نواندیش ما به تازگی دیدم که در نوشته کوتاه زیر به آن پرداختهام و پرسشهای چندی را با نویسنده در میان آوردهام بلکه اذهان خوانندگان منصف، پاسخ خویش را بجویند و دریابند …در آغاز یادداشتی با عنوان «دین عمومی و اتوریتهٔ عامه» نوشتهاند:. «جز چند پیام کوتاه و کلی و چند برنامۀ عبادی ساده، دیگر اجزا و باورهای منسوب به دین، مخلوطی از تاریخ دین و تأملات بشری و فرهنگ زمانه و اجتهاد عالمان و ظنون است. دین در بهترین حالت، پدیدهای الهی – بشری یا به گمان من، بشری – الهی است. دین آسمانی، به این معنا که از صدر تا ذیل آن نسبتی روشن با آسمان و خدا داشته باشد، وج ... دین و جامعه ۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ همچنان درگیر مسأله شدن نا مسألهها.. محمدرضا پویافر مجموعه اتفاقاتی که هر از چندی در کشور میافتد و به سادگی قابلیت تبدیل شدن به مسله شماره یک جامعه را پیدا میکند، نشان میدهد که جامعه ایرانی با نوع نظام حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی در آن، جامعهای است که در آن به سادگی «نامسألهها تبدیل به مسأله میشوند». کافی است به همین اتفاقات یک هفته اخیر مروری کنیم تا چند مورد از شواهد نزدیک آن به دست بیاید:. ️یک روزدیگر محمد علی نجفی مدیر پیشین بخشهای مختلف دولتی به قتل همسر دومش اعتراف میکند. موضوع در سریعترین زمان ممکن رسانهای میشود و همه تحلیل گران و غیرتحلیل گران مشغول بحث و تحلیل در مورد نجفی، شخصیت کثیف یا پاک او، زندگی دومش، قتل همسرش و سایر موارد مربوط به آن میشود. بحث داغ میشود و با واکنشهای شدید گروه هایی که حالا فرصتی برای تسویه حساب با رقیب پیدا کردهاند، یک جنگ تمام عیار شکل میگیرد که با وارد شدن صدا وسیما به آن و انعکاس نسبتا وسیع رسانهای ابعاد تازهای پیدا میکند. اینجا دیگربه متهم پرونده با حروف الفبا و ناشناس اشاره نمیشود. کاملا با نام و مشخصات و با جزئیات در مورد آن صحبت میشود و حتی تعداد فشنگهای اسلحه قاتل هم در برابر ... دین و جامعه ۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ ️متن کامل سند ۳۱ صفحهای واتیکان در مخالفت با برداشتهای مدرن از جنسیت و تاکید بر تقسیم بندی دوگانه سنتی “MALE AND FEMALE.pdf (265.5 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام منبع: مطالعات زنان و خانواده. دین و جامعه ۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ ️انتشار سند مهم واتیکان در مخالفت با مفاهیم و مصادیق مدرن در باب جنسیت: خداوند جنسیت را تعیین میکند/انسانها نمیتوانند جنیست خود را تغییر دهند/ جنسیت، زنانه یا مردانه است و دیگر هیچ/ هویتهای قابل تغییر جنسی، اغلب بر درکی مغشوش از آزادی در حیطه احساسات و خواستهها استوار است … همزمان با ماه «سربلندی» دگرباشان (LGBT Pride month)، واتیکان روز دوشنبه با انتشار یک دستورالعمل ۳۱ صفحهای برای مربیان کاتولیک، ضمن مخالفت با مفهوم امروزی جنسیت که پیچیدهتر از تقسیم افراد به دو جنس است، میگوید نظریههای جدید در باب جنسیت، از طبیعت به دور است و بر این مطلب تاکید کرده که جنسیت را نه افراد، بلکه خدا انتخاب میکند. بیانیه بر این باور است که پذیرش مفاهیم انعطاف پذیر از جنسیت، خطری برای خانوادههای سنتی است و تفاوتهای طبیعی میان مردان و زنان را نادیده میمی گیرد. این بیانیه، ضمن تاسف از «درخواست برای پذیرش حق تعیین جنسیت، پذیرش شکلهای جدید خانواده که متفاوت از الگوی زن- مرد است و آن را باقیمانده جوامع مردسالار میداند»، تاکید میکند که مفهوم طیفی بودن جنسیت، چیزی جز مفهوم معشوش شده آزادی در حوزه احساسات و تمایلات نیست …البته این بیانیه از نگاه مدافعان کاتولیک نگاه همدلان ... دین و جامعه ۱۶:۰۳ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ نقش پول در «رستگاری فقهی».. علی زمانیان.. رستگاری، مهمترین دغدغههای فرد مؤمن و دیندار است میخواهد که رضایت خداوند را کسب نماید و پس از مرگ، به بهشت او وارد شود. از این رو در نظر عموم دینداران، رستگاری یعنی گرفتن نامهی اعمال به دست راست و وارد شدن به بهشت خداوند است. این دریافت از مفهوم رستگاری، گرچه همهی معنای آن را در برنمیگیرد اما در جمهور مؤمنان در نسبت به معانی دیگررستگاری، از عمومیت بیشتری برخوردار است.. به نحو کاملا مجمل، میتوان سه گونهی وصول به رستگاری را از یکدیگر تفکیک نمود. گرچه تمایز سهگانه به این معنا نیست که هر یک از آنان با دیگر صور رستگاری، هیچ وجه مشترکی ندارند، بلکه علاوه بر وجه اشتراک، اما در نهایت سه رویکرد و سه نگاه به موضوع رستگاری است. از این رو و با توجه به رویکردهای سهگاه، سه گونه سبک زندگی دیندارانهی معطوف به رستگاری شکل میگیرد. سبکهایی که ویژگیها و مختصات خود را دارد و آن را از سایر سبکهای وصول به رستگاری متمایز میکند.. آن سه رویکرد عبارت است از:.۱. رستگاری از طریق فقه (رستگاری فقهی).۲. ... دین و جامعه ۱۵:۳۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ …. مطلب بعد اینکه شما از بعضی از مراجع نام بردید و من اسم نمیبرم ولی خدمتتون عرض کنم اینکه در اصول و فقه یک مطلبی داریم به نام اجماع که فکر کنم این مسئله را بدونید احیتاج به توضیح نیست. مثلا اگر مرجعی تراشیدن ریش را حرام و یا احتیاط واجب نداند ولی خیلی از فقها این تراشیدن رو حرام و یا احیاط واجب بدونند این میشه اجماع و این از نظر عقلی تاکید میکنم از نظر عقلی محکمتر خواهد بود با اون نظر شاذ مرجع تقلید. لذا اینکه مردم کمتر به سمت این مراجع به اصطلاح شما آسان گیر نمیروند دلیل عقلی داره نه کم اطلاعی مردم …. در نتیجه به همین سادگی نیست که بحث آسان گیری در فقه مطرح بشه. خود حضرت امام (ره) هم از کسایی بود که انقد آسان گیری در فقه داشت که خیلی از مواقع خود همین افراد که نام بردید و از مراجع و شاگرد امام بودند به امام اعتراض میکردند. و مطلب آخر اینکه خود همین مرجعی که نام بردید در چندین مورد نظر خلاف نظر قبلی خوشون را داشتند و این از نظر عقلی خود بنده باید دقیقتر نگاه کرد که جرا این طور شده و نظر صد درصد خلاف نظر قبلی داده و تازه این نظرش شاذ و مخالف اجماع علمای دیگه هستش … ... دین و جامعه ۱۵:۲۹ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ نقد یکی از مخاطبان دین و جامعه بر یادداشت «دین و اتوریته عامه». لینک یادداشت اصلی این مورد خدمتتون عرض کنم آسان گیری در روایت از روی جمع کردن افراد برای مرجع تقلید نیست بلکه از روی قاعده و اصول هایی هستش که افراد نخبه در حوزهها شبانه رو زحمت کشیدن با مطالعه و کوشش شبانه روزی به این مرحله رسیدن که در فلان مسئله دلیلی برای حرمت و وجوب نداریم نه اینکه خود مرجع از روی شهرت و هوس و غیره به اون حکم آسان رسیده باشه …شما (اقای بابایی) شیخ انصاری رو شاهد مثال آوردید که ایشان آن بحثهای پیچیده را در کتاب مکاسب بحث کرده است، در صورتی که اگر شما همین کتاب شیخ انصاری را مطالعه کنید به عکس نظر خودتون میرسید …اگر در کتاب مکاسب شیخ انصاری مطالعه دقیقی کنید خواهید دید که خود شیخ انصاری از فقهایی هستند که هیچ روایت و حدیث و نشانه که در فقه دلیل نامیده میشود رو به همین سادگی قبول نمیکند و باید برای شیخ انصاری صد درصد مشخص بشه والا شیخ اصلا اون حدیث و روایت و دلیل رو قبول نمیکند. برای مثال شما را ارجاع میدم به بحث موسیقی که شیخ در کتاب مکاسب بحث کرده است. شیخ در بحث موسیقی ادلهای را که در حرمت موسیقی از فقهای قبل و معاصر خودش در مورد حرام بودن موسیقی بیان شده را قبول نمیکنه و اصلا می ... دین و جامعه ۱۵:۱۹ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ️مرجعیت سایتی، فقاهت تلگرامی/ فضای مجازی و یورش نومراجع و آیت اللهها.. برگ اول- حوزه و مرزهای بسته در سنت علمی حوزههای علمیه شیعی، کلاس درس ملاک اصلی تعیین میزان علمیت و دانش بود. سنجش علمی در مدل سنتی در کنار تقوای عالمان موجبات کارآمدی سیستم اجتهاد و مرجعیت را فراهم آورده بود. همین امر باعث میشد تا یگانه مسیر رسیدن به درجات علمی و جایگاههای اختصاصی حوزوی صرفا از طریق جهد علمی و تهذیب نفسانی میسر گردد؛ مسیری که برای به بار نشستن به دههها تلاش مستمر نیاز داشت …برگ دوم- انقلاب اسلامی و فرصتهای جدید (مهاجرت از حوزه). انقلاب اسلامی عرصه جدیدی در جایگاه اجتماعی و سیاسی طلاب و نقشهای آنان ایجاد کرد. حجم انبوهی از شغلهای دولتی و غیر دولتی اختصاصی همانند عضویت در مجلس خبرگان، ریاست قوه قضاییه، ۶ جایگاه در شورای نگهبان، نهادهای نمایندگی در ارگانهای مختلف، نهادهای تبلیغی و پژوهشی اختصاصی و …. در کنار بیشمار اشتغالات غیر اختصاصی مانند نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری، پستهای مختلف دولتی، استادی دانشگاه، قضاوت، وکالت و … … باعث شد تا مسیر حرکتی حوزویان دستخوش تغییر اساسی شود. این فرصتهای جدید بیش از جایگاه علمی سنتی، به کاغذی نیاز داشتند که با نام مدرک علمی شناخته میشد و این سرآغاز نهضت ... دین و جامعه ۱۵:۱۷ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ازدواج موقت.. ️ کامیل احمدی شاهد دگردیسی در مقوله ازدواج موقت و شکل گیری تبلیغات صیغه بصورت آپاراتی و ترویج صیغه از سوی سایتهای معروف و پربازدید با مجوزهای قانونی هستیم. به خاطر قبح اجتماعی که صیغه از دیرباز برای زنان داشته و دارد و به دلیل مشکلات عدیده حقوقی و قانونی از قبیل حضانت، نفقه، ارث و ماهیت نابرابر آن، در میان جامعه زنان ایران هرگز مشروعیت و مقبولیت عمومی را پیدا نکرد و جامعه مدنی و زنان برابری طلب از مخالفان سرسخت آن هستند …ما امروزه شاهد روشها و شیوههای متفاوتی در مقوله صیغه بزرگسالان نسبت به گذشته هستیم. در گذشته این امر بیشتر به شکلی سنتی صورت میگرفت و خیلی عام نبود و منحصر به فرد و اشخاصی بود که تمکن مالی بیشتری داشتنند. ناگفته نماند کسانی که در گذشته نیز خود را درگیر موضوع ازدواج موقت میکردند هم دچار مشکلاتی میشدند که البته این مشکلات همواره برای جامعه زنان بیشتر بوده است.. صیغه در کل از مشروعیتی شبهه قانونی برخوردار است و در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی شرایط قانونی و امکان ثبت ازدواج موقت در دفاتر رسمی به وجود آمد اگر چه قریب به اتفاق این صیغهها جایی ثبت نمیشود و از همین اندک پو ... دین و جامعه ۱۵:۱۳ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ فساد و افسادهای نوپدید و رسالتهای بزرگ فقهای اسلام.. محمد علی میرزایی: چرا فکر میکنیم که فقه و فقیه و حوزه علمیه در برابر مسائلی مانند تولید محصولات صنعتی خوراکی ویرانگر برای کودکان و نیز روش عمل سودجویانه و مافیایی رسانهها و ترویج این خوراکیهای مضر برای نسل کودک و نوجوان یک ملت باید همینطور خنثی عمل کنند و به سکوت بگذرانند و در عوض، صبح تا شب از بیحجابی و ضعف ایمان مردم گله کنند؟. دین اسلام نسبت به بهداشت و سلامت هر دو نهایت اهتمام و حساسیت را دارد؛ اما این حساسیت و اهمیت در منطق فقهی ما نمود و ظهور کافی نیافته است …فقهای بزرگ و مراجع عظیم الشآن و حوزه مبارکه قم و نجف و الازهر و دیگر نهادهای بزرگ دینی وظیفه دارند که در برابر پدیدههای افسادی و تباه کننده نسل انسانی مقاومت کنند، حساسیت نشان بدهند و دین را در پهنه واقعیاش هدایت و رهبری کنند …ادامه مطلب ... ‹ 9 10 11 12 13 14 15 ›
دین و جامعه ۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ سکولاریسم حوزوی؛ چالشها و ابهامات پیشرو.. وحید فراهانی امروزه به جای توصیه به عدم ورود سکولاریسم و مقابله پیشگیرانه، باید به توصیف سکولاریسم حوزوی پرداخته و اگر سالها پیش سکولاریسم حوزوی پدیده بود، امروزه در مسئله و در صورت عدم حساسیت به زودی تبدیل به معضل خواهد شد. این نوشتار میکوشد تا با بازگویی برخی از رخدادهای ماههای گذشته و از سویی تبیین بیشتر بحث از طریق تحلیل خاستگاههای سکولاریسم در حوزه، برخی از ابهامات موضوع را کاسته و آخرین برآورد نسبت به این موضوع را به مخاطب ارائه دهد. به نظر میرسد یکی از چالشهای مهم در خصوص سکولاریسم حوزوی، چالش بر سر معناشناسی و از سویی کلیدواژهای است که در اذهان بسیاری از حوزویان تابو است. امروزه سکولارترین جریانات فکری حوزه نیز حاضر به پذیرفتن این کلیدواژه نیستند و خود را قویا ضدسکولاریسم معرفی میکنند. بر این اساس فهم گوهره سخنان رهبری در این خصوص و از سویی بررسی تبارهای مختلف سکولاریسم حوزوی میتواند به تبیین و تنقیح بیشتر موضوع کمک کند. جانمایهی سخنان هشداردهندگانی که نگران سکولاریسم در حوزه هستند را میتوان «عدم کارآمدی یا عدم کفایت حمایت علمی و سیاسی حوزه علمیه از مسائل نظام جمهوری اسلامی» دانس ...
دین و جامعه ۰۰:۵۶ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ️بحران «معنا» (و بدیل مذهبی بحران دینی).. احسان شریعتی ️رزومهٔ بحث مراسم پیش رو: یادمان ۴۲مین سالگرد هجرت معلم. برغم غلبهٔ گفتمانهای سنتگرا-و-بنیادگرایانهٔ دینی بر فضای جامعه در چند دههٔ گذشته، چرا هنوز به ایفای «رسالتی اجتماعی» برای دین قائلایم؟ به عبارتی دیگر، چه نیازی به «اصلاحگری» دینی، بهویژه در شرایط حاکمیت دینی و بهشکل متناقضنما، بحران معنوی-اخلاقی ناشی از آن؟. بحران اخلاقی-معنوی کنونی جامعهٔ ایرانی ناشی از غلبهٔ گفتمان و عملکرد دورانی بنیادگرایی سنتی است. این بحران به نقطه یا مرحلهٔ تعیینکنندهٔ خود رسیده است و جامعه و نظم (یا بینظمی) موجود، باید تصمیم بگیرد:. - یا پیرایشگری بخردانهٔ انتقادی، انسانی و مردمی، اصلاحگری دینی گوش بسپارد؛. - و یا در آینده، به زبان خشن و قاهرانهٔ سکولاریسمی دینهراس و نامتساهل تن دهد …برای تحقق تدریجی نظمی نوین و پیمودن راه رشدی موزون-و-پایدار، وظیفهٔ «ما»، مقابله با افراط-و-تفریطهای فرهنگی گذشته است. در برابر حاکمیت روایت شرعی-فقاهتی بر جامعه، شاهد واکنشهای گوناگونی بودهایم در عقب نشینی بهسمت: سنت، اخلاق، معنویت، عرفانهای شرقی و غربی، فرقهگرایی، جهانوطنی، فردگرایی، و خصوصیسازی دینی، ...
دین و جامعه ۰۰:۵۴ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ دعوت به دین به روش فرعون.. سلمان کدیور.. یکی از جاهای گم تاریخ صدر اسلام، تاریخ جاهلیت است وقتی انسان پیرامونش میخواند اینکه اینها چه موجودات عجیب و غریبی در فسق و فساد و جهل بودند، آدم حیرت میکند مگر اینها اصلا قابل هدایت بودند که پیامبری برایشان مبعوث شود.. ولی میبینیم که پیامبر چه کرد با اینها. طی یکی دو دهه از همین قومی که به زنای دسته جمعی خود مفتخر بودند، به فحشای زنانشان میبالیدند، تبدیل شدند به مجاهدین و مومنان و اولین هستههای نهضت اسلام.. قرآن راز از این معجزه را «محبت» عنوان میکند. اگر رافت و محبت پیامبر نبود، اگر حرص او به هدایت مردمان نبود، چنان که جانش را به مهلکه افکند، این همه انسان گرداگرد او جمع نمیشدند. این را قرآن صریح بارها میفرماید.. پیامبر. ص. با بسط محبت اجتماعی و نشر عاطفه و عشق به همنوع جامعه سخت و خشن و فاسد جاهلی را «رشد» داد و به خود جلب کرد. ...
دین و جامعه ۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ️افزایش زندانیان زن و تبدیل شدن زندان به کیفر اصلی، میطلبد کار تحقیقاتی عمیقی در خصوص حقوق و امور زندانیان زن صورت گیرد ️ دفاع پایان نامه بانوی طلبه سطح سه با عنوان «حقوق زندانیان زن در فقه اسلامی». انسان جائز الخطا است و چه بسا انسانها بصورت تعمدی و یا از روی اشتباه مرتکب جرمی شده که به ناچار متحمل کیفر آن میشوند، حضور زنان در زندان بدون رعایت حقوق آنها و بدون نگاه اصلاح طلبانه و انسان دوستانه نسبت به آنها تبعات منفی بسیاری را بدنبال خواهد داشت که در پی آن معضلات اجتماعی فراوانی به وجود میآید، لذا شناسائی و بررسی حقوق زندانیان زن در فقه و قانون میتواند در حل آن معضلات، تاثیر بسزائی داشته باشد …حبس اگر چه نزد برخی حقوقدانان و جامعه شناسان کیفری مناسب و ملایم است اما این مجازات دامنه گستردهای دارد، مناسب است با بررسی مسائل مربوط به زندان و زندانی و حقوق زندانیان زن از دیدگاه فقه و قانون، حقوق آنها مورد توجه قرار گرفته و رعایت گردد تا در زمینه اصلاح زندانی که به اصلاح جامعه نیز منتهی میشود اقدامات مفیدی صورت گیرد …شناخت همه جانبه مجازات زندان و هدف از اعمال آن و بررسی این مجازات از دیدگاه فقهی و حقوقی و همچنین بررسی تأثیر مجازات حبس بر زنان با هدف فراهم نمودن بستر لازم جهت پژوهشهای آتی از اهداف این ...
دین و جامعه ۲۳:۳۶ ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ همایش علمی بین المللی اربعین. با پذیرش مقاله به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی مهلت ارسال چکیده مقاله: ۳۱تیر ۹۸. مهلت ارسال اصل مقالات: ۳۱ مرداد ۹۸. محل برگزاری همایش:. تهران، ۸ مهر و کربلا، ۱۴ مهر.
دین و جامعه ۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ …️ شکل و ساختار قرآن. ️ Form and structure of the Quran. نویسنده: آنجلیکا نیوورث @studiesofshia_Form_and_Structure.pdf (529.4 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام Angelika Neuwirth. منبع: مطالعات شیعه در غرب.
دین و جامعه ۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ️ شکل و ساختار قرآن. ️ Form and structure of the Quran @studiesofshia_ترجمه_و_نقد_مقاله.pdf (404.3 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام نویسنده: آنجلیکا نیوورث. Angelika Neuwirth. ترجمه و نقد: محمد جواد اسکندرلو. منبع: مطالعات شیعه در غرب.
دین و جامعه ۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ شمارۀ ۱۳۰ ماهنامه خیمه منتشر شد. . در این شماره میخوانید:. یادداشت سیدهادی طباطبایی. در باب سودای تغییر دین. گفتوگو با آیتالله سیدکمال حیدری. به فهم افراد از دین اشکال دارم؛ نه به دین!. گفتوگو با حجتالاسلام دکتر حسین سوزنچی. که نقدهایی به نظرات آیتالله حیدری دارد. برخی فهمها عین دین هستند. گفتوگو با حجتالاسلام سیدعلی موسوی دریاباری. ...
دین و جامعه ۱۶:۲۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ️محمد، قهرمان ضد روحانیون در دوران روشنگری اروپا.. جان تالن. ترجمه: ع ب. در قرن ۱۶ میلادی چاپ ترجمه قرآن و انتشار عمومی آن در اروپا اقدام بسیار تهورآمیز و خطرناکی محسوب میشد؛ به نظر روحانیون کلیسا این کار ممکن بود باعث فریب و گمراهی مردم شود. به عنوان نمونه، این حداقل اعتقاد شورای پروتستان شهر باسیل (Basel) در ۱۵۴۲ بود که با زندان افکندن یک چاپخانه محلی که قصد چاپ کتاب مقدس مسلمانان را داشت نمایان شد، البته این پروژه با مداخله «مارتین لوتر» (Martin Luther) اصلاحطلب مسیحی که اظهار داشت: «هیچ راهی برای مبارزه با ترکها- امپراطوری عثمانی- بهتر از انتشار و در معرض افکار عمومی قرار دادن دروغهای محمد نیست»، سرانجام عملی گردید …به این ترتیب چاپ ترجمه قرآن در ۱۵۴۳ این کتاب را در دسترس روشنفکران اروپایی قرار داد. البته بیشتر آنان قرآن را مطالعه میکردند تا با شناخت اسلام بهتر بتوانند علیه مسلمانان مبارزه کنند. البته کسان دیگری هم هدفشان از خواندن قرآن زیر سئوال بردن دکترین مسیحیت (تثلیث) بود. از جمله مایکل سروتوس (Michael Servetus) دانشمند جامع علوم دینی و تئولوژیست معتبر کاتالونی استدلالهای قرآنی فراوانی را در رد تثلیت مسیحیت مشاهده و عرضه کرد و در نوشتهاش ...
دین و جامعه ۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ آیا «یؤمنون بالغیب» با شک میسازد یا «و بالآخره هم یوقنون»؟! آیا کلام پیشوایان را نخواندهاند که «اللهم ارزقنی الیقین…»؟ آیا نخواندهاند دعای سحر پاکان عالم را که «اللهم انی اسئلک ایمانا تباشر به قلبی و یقینا صادقا…»؟ آیا باور ندارند که شک پایه کفر است در کلام علی بن ابی طالب علیه السلام در نهج البلاغه؟ و آیا…. بلی میدانند و میخوانند اما رسوب مبانی شک گرایی مدرن غربی در ذهن و جان آنان لایهای غلیظ نشانده که زنگاری مانع از تابش حقیقت شده است. شریعت «سهله سمحه» یعنی «آسانگرای بزرگوارانه» با یقین و باور قطعی تحقق پیدا میکنند و با فطرت سازگار است نه با شک گرایی که از دفتر شریعت الهی اثری باقی نمیگذارد تا سمحه و سهله باشد یا عسری و حرجی. دریغ آنکه شاهدیم که حدیث ناشناسی روشنفکری دینی -که در مقالهای پیش از این از آن مشکل یاد کرده ام- سبب میشود تا به روایتی سنی که بی پایه و مردود است از کنز العمال متقی هندی، استناد کند و بر اساس آن ژرفنگری در دین را نکوهش کند؟ آیا روایت بی اعتبار «ایاکم و التعمق فی الدین…؛ بپرهیزید از ژرف شدن در دین…» با صریح آیه «لیتفقهوا فی الدین…؛ تا اینکه در دین، ژرف نگری کنند…» میسازد؟ یا تضاد دارد؟ ...
دین و جامعه ۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ خطای روشنفکری در مواجهه با دین عامه. (نقدی بر یادداشت دین و اتوریته عامه...).. حسین انصاری نتایج خطای روشنفکری در مواجهه با دین عامه دردسر ساز است و گاهی ویرانگر. مواجهه روشنفکران با دین و مذهب عامه در تاریخ یکی دو قرنهاش، همیشه بر مرزهای خردمندی و حکمت حرکت نکرده و گاهی مرز اعتدال و انصاف علمی و حتی اخلاقی را زیر پا کرده است. چنین مرزشکنیها را از آفات اندیشه ورزی روشنفکرانه باید به حساب آورد که گاهی سبب ایزوله شدن و انزوای جریان روشنفکری در جامعه مذهبی نیز گردیده است. یکی از نمونهها برای چنین برخوردی را در یکی از نوشتههای اصحاب نواندیش ما به تازگی دیدم که در نوشته کوتاه زیر به آن پرداختهام و پرسشهای چندی را با نویسنده در میان آوردهام بلکه اذهان خوانندگان منصف، پاسخ خویش را بجویند و دریابند …در آغاز یادداشتی با عنوان «دین عمومی و اتوریتهٔ عامه» نوشتهاند:. «جز چند پیام کوتاه و کلی و چند برنامۀ عبادی ساده، دیگر اجزا و باورهای منسوب به دین، مخلوطی از تاریخ دین و تأملات بشری و فرهنگ زمانه و اجتهاد عالمان و ظنون است. دین در بهترین حالت، پدیدهای الهی – بشری یا به گمان من، بشری – الهی است. دین آسمانی، به این معنا که از صدر تا ذیل آن نسبتی روشن با آسمان و خدا داشته باشد، وج ...
دین و جامعه ۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ همچنان درگیر مسأله شدن نا مسألهها.. محمدرضا پویافر مجموعه اتفاقاتی که هر از چندی در کشور میافتد و به سادگی قابلیت تبدیل شدن به مسله شماره یک جامعه را پیدا میکند، نشان میدهد که جامعه ایرانی با نوع نظام حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی در آن، جامعهای است که در آن به سادگی «نامسألهها تبدیل به مسأله میشوند». کافی است به همین اتفاقات یک هفته اخیر مروری کنیم تا چند مورد از شواهد نزدیک آن به دست بیاید:. ️یک روزدیگر محمد علی نجفی مدیر پیشین بخشهای مختلف دولتی به قتل همسر دومش اعتراف میکند. موضوع در سریعترین زمان ممکن رسانهای میشود و همه تحلیل گران و غیرتحلیل گران مشغول بحث و تحلیل در مورد نجفی، شخصیت کثیف یا پاک او، زندگی دومش، قتل همسرش و سایر موارد مربوط به آن میشود. بحث داغ میشود و با واکنشهای شدید گروه هایی که حالا فرصتی برای تسویه حساب با رقیب پیدا کردهاند، یک جنگ تمام عیار شکل میگیرد که با وارد شدن صدا وسیما به آن و انعکاس نسبتا وسیع رسانهای ابعاد تازهای پیدا میکند. اینجا دیگربه متهم پرونده با حروف الفبا و ناشناس اشاره نمیشود. کاملا با نام و مشخصات و با جزئیات در مورد آن صحبت میشود و حتی تعداد فشنگهای اسلحه قاتل هم در برابر ...
دین و جامعه ۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ ️متن کامل سند ۳۱ صفحهای واتیکان در مخالفت با برداشتهای مدرن از جنسیت و تاکید بر تقسیم بندی دوگانه سنتی “MALE AND FEMALE.pdf (265.5 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام منبع: مطالعات زنان و خانواده.
دین و جامعه ۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ ️انتشار سند مهم واتیکان در مخالفت با مفاهیم و مصادیق مدرن در باب جنسیت: خداوند جنسیت را تعیین میکند/انسانها نمیتوانند جنیست خود را تغییر دهند/ جنسیت، زنانه یا مردانه است و دیگر هیچ/ هویتهای قابل تغییر جنسی، اغلب بر درکی مغشوش از آزادی در حیطه احساسات و خواستهها استوار است … همزمان با ماه «سربلندی» دگرباشان (LGBT Pride month)، واتیکان روز دوشنبه با انتشار یک دستورالعمل ۳۱ صفحهای برای مربیان کاتولیک، ضمن مخالفت با مفهوم امروزی جنسیت که پیچیدهتر از تقسیم افراد به دو جنس است، میگوید نظریههای جدید در باب جنسیت، از طبیعت به دور است و بر این مطلب تاکید کرده که جنسیت را نه افراد، بلکه خدا انتخاب میکند. بیانیه بر این باور است که پذیرش مفاهیم انعطاف پذیر از جنسیت، خطری برای خانوادههای سنتی است و تفاوتهای طبیعی میان مردان و زنان را نادیده میمی گیرد. این بیانیه، ضمن تاسف از «درخواست برای پذیرش حق تعیین جنسیت، پذیرش شکلهای جدید خانواده که متفاوت از الگوی زن- مرد است و آن را باقیمانده جوامع مردسالار میداند»، تاکید میکند که مفهوم طیفی بودن جنسیت، چیزی جز مفهوم معشوش شده آزادی در حوزه احساسات و تمایلات نیست …البته این بیانیه از نگاه مدافعان کاتولیک نگاه همدلان ...
دین و جامعه ۱۶:۰۳ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ نقش پول در «رستگاری فقهی».. علی زمانیان.. رستگاری، مهمترین دغدغههای فرد مؤمن و دیندار است میخواهد که رضایت خداوند را کسب نماید و پس از مرگ، به بهشت او وارد شود. از این رو در نظر عموم دینداران، رستگاری یعنی گرفتن نامهی اعمال به دست راست و وارد شدن به بهشت خداوند است. این دریافت از مفهوم رستگاری، گرچه همهی معنای آن را در برنمیگیرد اما در جمهور مؤمنان در نسبت به معانی دیگررستگاری، از عمومیت بیشتری برخوردار است.. به نحو کاملا مجمل، میتوان سه گونهی وصول به رستگاری را از یکدیگر تفکیک نمود. گرچه تمایز سهگانه به این معنا نیست که هر یک از آنان با دیگر صور رستگاری، هیچ وجه مشترکی ندارند، بلکه علاوه بر وجه اشتراک، اما در نهایت سه رویکرد و سه نگاه به موضوع رستگاری است. از این رو و با توجه به رویکردهای سهگاه، سه گونه سبک زندگی دیندارانهی معطوف به رستگاری شکل میگیرد. سبکهایی که ویژگیها و مختصات خود را دارد و آن را از سایر سبکهای وصول به رستگاری متمایز میکند.. آن سه رویکرد عبارت است از:.۱. رستگاری از طریق فقه (رستگاری فقهی).۲. ...
دین و جامعه ۱۵:۳۱ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ …. مطلب بعد اینکه شما از بعضی از مراجع نام بردید و من اسم نمیبرم ولی خدمتتون عرض کنم اینکه در اصول و فقه یک مطلبی داریم به نام اجماع که فکر کنم این مسئله را بدونید احیتاج به توضیح نیست. مثلا اگر مرجعی تراشیدن ریش را حرام و یا احتیاط واجب نداند ولی خیلی از فقها این تراشیدن رو حرام و یا احیاط واجب بدونند این میشه اجماع و این از نظر عقلی تاکید میکنم از نظر عقلی محکمتر خواهد بود با اون نظر شاذ مرجع تقلید. لذا اینکه مردم کمتر به سمت این مراجع به اصطلاح شما آسان گیر نمیروند دلیل عقلی داره نه کم اطلاعی مردم …. در نتیجه به همین سادگی نیست که بحث آسان گیری در فقه مطرح بشه. خود حضرت امام (ره) هم از کسایی بود که انقد آسان گیری در فقه داشت که خیلی از مواقع خود همین افراد که نام بردید و از مراجع و شاگرد امام بودند به امام اعتراض میکردند. و مطلب آخر اینکه خود همین مرجعی که نام بردید در چندین مورد نظر خلاف نظر قبلی خوشون را داشتند و این از نظر عقلی خود بنده باید دقیقتر نگاه کرد که جرا این طور شده و نظر صد درصد خلاف نظر قبلی داده و تازه این نظرش شاذ و مخالف اجماع علمای دیگه هستش … ...
دین و جامعه ۱۵:۲۹ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ نقد یکی از مخاطبان دین و جامعه بر یادداشت «دین و اتوریته عامه». لینک یادداشت اصلی این مورد خدمتتون عرض کنم آسان گیری در روایت از روی جمع کردن افراد برای مرجع تقلید نیست بلکه از روی قاعده و اصول هایی هستش که افراد نخبه در حوزهها شبانه رو زحمت کشیدن با مطالعه و کوشش شبانه روزی به این مرحله رسیدن که در فلان مسئله دلیلی برای حرمت و وجوب نداریم نه اینکه خود مرجع از روی شهرت و هوس و غیره به اون حکم آسان رسیده باشه …شما (اقای بابایی) شیخ انصاری رو شاهد مثال آوردید که ایشان آن بحثهای پیچیده را در کتاب مکاسب بحث کرده است، در صورتی که اگر شما همین کتاب شیخ انصاری را مطالعه کنید به عکس نظر خودتون میرسید …اگر در کتاب مکاسب شیخ انصاری مطالعه دقیقی کنید خواهید دید که خود شیخ انصاری از فقهایی هستند که هیچ روایت و حدیث و نشانه که در فقه دلیل نامیده میشود رو به همین سادگی قبول نمیکند و باید برای شیخ انصاری صد درصد مشخص بشه والا شیخ اصلا اون حدیث و روایت و دلیل رو قبول نمیکند. برای مثال شما را ارجاع میدم به بحث موسیقی که شیخ در کتاب مکاسب بحث کرده است. شیخ در بحث موسیقی ادلهای را که در حرمت موسیقی از فقهای قبل و معاصر خودش در مورد حرام بودن موسیقی بیان شده را قبول نمیکنه و اصلا می ...
دین و جامعه ۱۵:۱۹ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ️مرجعیت سایتی، فقاهت تلگرامی/ فضای مجازی و یورش نومراجع و آیت اللهها.. برگ اول- حوزه و مرزهای بسته در سنت علمی حوزههای علمیه شیعی، کلاس درس ملاک اصلی تعیین میزان علمیت و دانش بود. سنجش علمی در مدل سنتی در کنار تقوای عالمان موجبات کارآمدی سیستم اجتهاد و مرجعیت را فراهم آورده بود. همین امر باعث میشد تا یگانه مسیر رسیدن به درجات علمی و جایگاههای اختصاصی حوزوی صرفا از طریق جهد علمی و تهذیب نفسانی میسر گردد؛ مسیری که برای به بار نشستن به دههها تلاش مستمر نیاز داشت …برگ دوم- انقلاب اسلامی و فرصتهای جدید (مهاجرت از حوزه). انقلاب اسلامی عرصه جدیدی در جایگاه اجتماعی و سیاسی طلاب و نقشهای آنان ایجاد کرد. حجم انبوهی از شغلهای دولتی و غیر دولتی اختصاصی همانند عضویت در مجلس خبرگان، ریاست قوه قضاییه، ۶ جایگاه در شورای نگهبان، نهادهای نمایندگی در ارگانهای مختلف، نهادهای تبلیغی و پژوهشی اختصاصی و …. در کنار بیشمار اشتغالات غیر اختصاصی مانند نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری، پستهای مختلف دولتی، استادی دانشگاه، قضاوت، وکالت و … … باعث شد تا مسیر حرکتی حوزویان دستخوش تغییر اساسی شود. این فرصتهای جدید بیش از جایگاه علمی سنتی، به کاغذی نیاز داشتند که با نام مدرک علمی شناخته میشد و این سرآغاز نهضت ...
دین و جامعه ۱۵:۱۷ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ازدواج موقت.. ️ کامیل احمدی شاهد دگردیسی در مقوله ازدواج موقت و شکل گیری تبلیغات صیغه بصورت آپاراتی و ترویج صیغه از سوی سایتهای معروف و پربازدید با مجوزهای قانونی هستیم. به خاطر قبح اجتماعی که صیغه از دیرباز برای زنان داشته و دارد و به دلیل مشکلات عدیده حقوقی و قانونی از قبیل حضانت، نفقه، ارث و ماهیت نابرابر آن، در میان جامعه زنان ایران هرگز مشروعیت و مقبولیت عمومی را پیدا نکرد و جامعه مدنی و زنان برابری طلب از مخالفان سرسخت آن هستند …ما امروزه شاهد روشها و شیوههای متفاوتی در مقوله صیغه بزرگسالان نسبت به گذشته هستیم. در گذشته این امر بیشتر به شکلی سنتی صورت میگرفت و خیلی عام نبود و منحصر به فرد و اشخاصی بود که تمکن مالی بیشتری داشتنند. ناگفته نماند کسانی که در گذشته نیز خود را درگیر موضوع ازدواج موقت میکردند هم دچار مشکلاتی میشدند که البته این مشکلات همواره برای جامعه زنان بیشتر بوده است.. صیغه در کل از مشروعیتی شبهه قانونی برخوردار است و در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی شرایط قانونی و امکان ثبت ازدواج موقت در دفاتر رسمی به وجود آمد اگر چه قریب به اتفاق این صیغهها جایی ثبت نمیشود و از همین اندک پو ...
دین و جامعه ۱۵:۱۳ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ فساد و افسادهای نوپدید و رسالتهای بزرگ فقهای اسلام.. محمد علی میرزایی: چرا فکر میکنیم که فقه و فقیه و حوزه علمیه در برابر مسائلی مانند تولید محصولات صنعتی خوراکی ویرانگر برای کودکان و نیز روش عمل سودجویانه و مافیایی رسانهها و ترویج این خوراکیهای مضر برای نسل کودک و نوجوان یک ملت باید همینطور خنثی عمل کنند و به سکوت بگذرانند و در عوض، صبح تا شب از بیحجابی و ضعف ایمان مردم گله کنند؟. دین اسلام نسبت به بهداشت و سلامت هر دو نهایت اهتمام و حساسیت را دارد؛ اما این حساسیت و اهمیت در منطق فقهی ما نمود و ظهور کافی نیافته است …فقهای بزرگ و مراجع عظیم الشآن و حوزه مبارکه قم و نجف و الازهر و دیگر نهادهای بزرگ دینی وظیفه دارند که در برابر پدیدههای افسادی و تباه کننده نسل انسانی مقاومت کنند، حساسیت نشان بدهند و دین را در پهنه واقعیاش هدایت و رهبری کنند …ادامه مطلب ...