دین و جامعه مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal دین و جامعه ۱۵:۴۵ ۱۳۹۸/۰۳/۲۱ یک تجربه در مناسک دینی معنوی و نواندیشانه.. محمدرضا جلائیپور نواندیشان دینی در ایران بیشتر در سطح اندیشهی دینی و مدل دینشناسیشان به روشنگری و اصلاح دینی پرداختهاند و به پرورش مناسک دینی جمعی متناسب با نظام باورشان و نیازهای مخاطبانشان توجه کافی نداشتهاند. مراسم شبهای قدر امسال به میزبانی موسسهی چارسوق در کتابخانهی ملی تجربهای از مناسک معنوی و نواندیشانه بود که در فرم و محتوا به سازگاری با اخلاق و عقلانیت و خادم معنویت بودن برنامه حساسیت داشت …مثلا در عین پیوستگی با سنت دینی، به تبعیض جنسیتی حساسیت داشت، یعنی سخنران زن داشت، مکان نشستن زنها بدتر از مردان نبود و دستاندرکاران مراسم صرفا مردان نبودند. دوستار محیط زیست و حتیالامکان به تخریب نکردن محیط زیست حساس بود. دوستار کودک بود و فضای ویژهی نگهداری کودکان با مربی کودک داشت. دوستار هنر بود و به وجوه زیباییشناختی مناسک دینی توجه داشت، چه در قرائت قرآن و مناجاتخوانی و همخوانی دعای جوشن کبیر و چه در توجه به بوی خوش و نور شمع و تصاویر و فضایی که مناسب تجربهی معنوی جمعی باشد. به غنای معنوی سخنرانیها و سازگاری محتوایشان با اخلاق و عقلانیت حساس بود و در مناجاتهای فارسی هم به نیازهای م ... دین و جامعه ۲۲:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ تغییرات کاربردی مهریه در گذر زمان.. حسن فرشتیان «مهریه»، «مهر» و یا «کابین» در گذر زمان، تغییرات و تحولاتی کرده و کارکردهای مختلفی داشته است. در ابتدا، کارکردی عاطفی و اقتصادی داشته است ولی در گذر زمان، کارکردهای گوناگون دیگری بر آن تحمیل شده است. مهریه رایج کنونی از کارکرد اولیه خویش فاصله بسیاری گرفته است و با حفظ روبنای این نهاد، تغییراتی کاربردی و بنیادین در آن ایجاد شده است. در این نوشتار، لازم است نخست، نگاهی اجمالی به «کارکرد نخست مهریه در عصر تشریع» شود و سپس، «کارکرد کنونی» آن واکاوی گردد. پس از آن، در بخش سوم «پیشنهاداتی برای کارآمد شدن مهریه در دوران ما» ارائه خواهد شد …متن کامل این مقاله در سایت دین آنلاین منتشر شده است:. ... دین و جامعه ۲۲:۰۷ ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ️برگزاری همایش اهدای عضو از دیگاه اسلام در انگلیس یک همایش و کارگاه آموزشی تحت عنوان «دیدگاه اسلام درباره اهدای عضو پس از مرگ» پاییز امسال در بیرمنگام انگلیس برگزار میشود …موسسه اسلامی المهدی در بیرمنگام روزهای ۱۱ و ۱۲ مهرماه میزبان این همایش خواهد بود …مرکز تحقیقاتی اهدا و پیوند اعضای انگلیس در دانشگاه بدفورد در برگزاری این همایش همکاری میکند …محققان و علاقمندان میتوانند مقالات خود در مورد موضوع همایش را تا تاریخ ۴ مردادماه به کمیته برگزاری ارسال کنند …باورها و دیدگاههای مسلمانان درباره اهدای عضو، دیدگاههای دینی درباره روح و مالکیت بدن، و فتاوای فقهی در زمینه اهدای عضو برخی از مباحث مورد بررسی در این همایش است …منبع: شبکه اجتهاد. ... دین و جامعه ۲۲:۰۵ ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ دشواری دینداری … (یادداشت وارده از یکی از مخاطبان دین و جامعه).. رحمان بیات درروایات به نقل از ائمه معصومین (علیها سلام) آمده روزگاری میرسد که دینداری برای مردم دشواروسخت میشود چنان سخت که گویی تکه آتشی در دست نگه میداری (به این مضمون) حال اینکه این دشواری در دینداری چگونه است وبه چه شکلی است چندان روشن نیست. اما به نظر میرسد که روزگار ما همان روزگاری است! از یک سو هجوم شبهات بویژه از طریق رسانهها وفضای مجازی نگه داری دین واعتقادات را سخت نموده است. از سوی در جامعه ما که نظام وحکومتش بنام دین ومذهب است وجود برخی تعارضات در گفتار وعمل وگسترش ریاکاری همچنین مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری، اختلاسات و …این سختی در دینداری برای عامه مردم را چندبرابر کرده است. گرچه قرار بود وهست! که حکومت ونظام اسلامی تسهیل کننده دینداری در جامعه ودربین مردم باشد اما مجموعه عملکرد ونتیجه برخی سیاست گذاریها وسخت گیریها این شده که دینداری در جامعه امروزی چنان سخت ودشوار باشد که سختتر از آتش گداختهای که دردست قابل نگه داشتن نیست!؟ …. پس در چنین شرایطی تنها کسانی میتوانند دین واعتقادات خود را حفظ نمایند که دارای معرفت وآگاهی دینی باشند!!؟ چنین کسانی هستند که میدانند باید حساب دیند ... دین و جامعه ۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ️ماجرای روسریها️. این همدلان ناهمزبان (ایدههای سفر به ارمنستان-۱).. مهدی سلیمانیه ️سفری به ارمنستان داشتم. سه روزه و کوتاه و زمینی؛ و بعدتر، در بازگشت، سفری مجدد به تبریز. تبریز عزیز … به مانند سفرهای قبل، سفر، سرشار از ایده بود و پرسش. برخی از این دیدهها و ایدهها را اینجا میگذارم و مینویسم.. ️دیدن «ایروان» هم برایم مثل بسیاری از شهرهای این خویشتن فرهنگی فراسرزمینی، برایم هدف بود و خواستنی. مثل بغداد، بخارا، سمرقند، بلخ و هرات. نامهایی که در پسشان، داستان دهها قرن آشنایی و در آمیختگی است. چون خویشی و عزیزانی که از هم دور افتادهاند. با چنین میل و کششی پا به سفر گذاشتم.. ... دین و جامعه ۲۲:۱۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶ دین عمومی و اتوریتۀ عامه.. رضا بابایی جز چند پیام کوتاه و کلی و چند برنامۀ عبادی ساده، دیگر اجزا و باورهای منسوب به دین، مخلوطی از تاریخ دین و تأملات بشری و فرهنگ زمانه و اجتهاد عالمان و ظنون است. دین در بهترین حالت، پدیدهای الهی – بشری یا به گمان من، بشری – الهی است. دین آسمانی، به این معنا که از صدر تا ذیل آن نسبتی روشن با آسمان و خدا داشته باشد، وجود خارجی ندارد. از همین رو است که عالمان عمیق و متقی، تسامح و تواضع بیشتری دارند و کمتر دیگران را به نادانی یا دشمنی متهم میکنند؛ چون میدانند که حقیقت چندان آشکار نیست که بتوان در هیچ مسئلهای به جزم و یقین رسید و مخالف را به نادانی و کوری یا سرسپردگی به بیگانگان متهم کرد.. «اما» گرایش مردم عادی و عامی همواره به سوی کسانی است که با جزم و قطع بیشتری سخن میگویند و تصویری روشنتر ارائه میدهند و بر آن پافشاری میکنند. این میل و گرایش، دلایل جامعهشناختی و فرهنگی دارد و البته در منابع دینی نیز میتوان گزارههایی در تأیید آن یافت؛ اگرچه با روح دینداری و بدیهیات دینی و «شریعت سهله و سمحه» نمیسازد. از پیامبر اسلام (ص) چندین روایت نقل شده است که فرمودهاند در دین «تعمق» نکنید: «إ ... دین و جامعه ۱۴:۱۵ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶ آوازی که شجریان در جوانی برای عید فطر خواند عيدانه فطر | چهارگاه (Mohammad Reza Shajarian) دانلود و مشاهده در تلگرام آواز عیدانه محمدرضا شجریان به مناسبت عید فطر را میشنوید که سالها پیش و در ابتدای فعالیت هنری او در برنامه گلها از رادیو ایران پخش شد …منبع: کانال تلگرامی اسکان نیوز. دین و جامعه ۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶ دین عمومی و اتوریتۀ عامه.. دین در بهترین حالت، پدیدهای الهی – بشری یا به گمان من، بشری – الهی است دین آسمانی، به این معنا که از صدر تا ذیل آن نسبتی روشن با آسمان و خدا داشته باشد، وجود خارجی ندارد. از همین رو است که عالمان عمیق و متقی، تسامح و تواضع بیشتری دارند و کمتر دیگران را به نادانی یا دشمنی متهم میکنند؛ چون میدانند که حقیقت چندان آشکار نیست که بتوان در هیچ مسئلهای به جزم و یقین رسید و مخالف را به نادانی و کوری یا سرسپردگی به بیگانگان متهم کرد.. «اما» گرایش مردم عادی و عامی همواره به سوی کسانی است که با جزم و قطع بیشتری سخن میگویند و تصویری روشنتر ارائه میدهند و بر آن پافشاری میکنند. این میل و گرایش، دلایل جامعهشناختی و فرهنگی دارد و البته در منابع دینی نیز میتوان گزارههایی در تأیید آن یافت؛ اگرچه با روح دینداری و بدیهیات دینی و «شریعت سهله و سمحه» نمیسازد. از پیامبر اسلام (ص) چندین روایت نقل شده است که فرمودهاند در دین «تعمق» نکنید: «إیاکم و التعمق فی الدین فإن الله تعالی قد جعله سهلا؛ از سختگیری در دین بپرهیزید که خدا دین را بر شما آسان کرده است.» (کنز العمال، ج۳، ص۳۵). به عبارت دیگر، باریکبینی و نازکاندیشی و خیالپردازی و تعمیم در دین ممنوع است. اما در نظر د ... دین و جامعه ۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶ اطلاعیه: آغاز فعالیت دین و جامعه در «بله» ️بعد از یک سال بررسی پیام رسانهای مختلف ایرانی، امروز با افتخار اعلام میکنیم که کانال دین و جامعه همزمان با تلگرام، از امروز در پیام رسان ایرانی بله هم فعالیت میکند. تمامی محتواها و مطالبی که از روز تأسیس کانال دین و جامعه در تلگرام منتشر شده و شامل بیش از ۱۰۰۰ مطلب میشود در کانال ما در «بله» هم بارگذاری شده است. از این پس هم تمام مطالب کانال تلگرامی ما همزمان در «بله» در دسترس خواهند بود تا دوستانی که به هر دلیل تمایل به استفاده از تلگرام ندارند یا در دسترسی به این پیام رسان دچار سختی هستند، به سادگی بتوانند هم از محتوای دین و جامعه استفاده کنند و هم ما را از نقد و نظرها و یادداشتها و مقالات و مطالب پیشنهادی خود بهره مند کنند. در عین حال فعالیت دین و جامعه در تلگرام همچنان ادامه خواهد داشت. آدرس ما در «بله»، دقیقا مانند آدرس کانال تلگرامی ما با پیشوند آدرس پیام رسان بله است:. ... دین و جامعه ۱۸:۱۹ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ درباره دینداری در ایران.. محمدرضا پویافر.. [بخش دوم و پایانی] … جمع بندی در مجموع نمی¬توان گفت که دینداری ایرانیان چه در حوزۀ باورها و چه در حوزۀ رفتارهای دینی در قیاس با دهه¬های گذشته کاهش داشته است. در این مورد بهتر است بگوییم که دینداری در برخی مولفه¬ها کمتر و در برخی بیشتر شده است. در حالی که بجاآوردن نماز، حضور در نماز جمعه و جماعت کاهش نشان میدهد، برخی شاخصهای دیگر مانند حضور در مجالس روضه و همچنین حضور در اماکن زیارتی روبه افزایش بوده است. برخی شواهد تکمیلی نشان از افزایش حضور در آیینهای دیگری همچون اعتکاف دارند؛ در حالی که این افزایش در مشارکتهای آیینی لزوما همراه با ارتقای شاخص هایی در سایر ابعاد عملی دینداری همچون اخلاق دینی نبوده است. مقایسه نتایج در شاخص کل اخلاق دینی بین دو پیمایش ملی دینداری (کاظمی و فرجی، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵) نشان میدهد که تعداد افراد در سطح زیاد و خیلی زیاد تقید به اخلاق دینی از ۸۵ درصد در سال ۹۰ به ۹/۷۸ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است. تغییرات در دینداری ایرانیان، لزوما تغییرات یک سویه (افزایش یا کاهش) در میزان پایبندی به تمامی شاخصها نیست. این تغییرات میتواند نشان دهنده نوعی «انتقال نوع دینداری» و در عین حال، تکثر در دینداری ... دین و جامعه ۱۸:۱۹ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ درباره دینداری در ایران.. محمدرضا پویافر.. [بخش ۱ از ۲] وضعیت دینداری ایرانیان و تحولات آن به ویژه طی سالهای اخیر مورد اختلاف نظر جدی بوده است. در یادداشت، بر اساس پیمایشهای ملی دینداری انجام شده و همچنین برخی مقالات اخیر برای مراکز پژوهشی، تلاش شده تا به مهمترین پرسشها در این مورد پاسخ داده شود:. مروری بر پیمایشهای دینداری دیروز تا امروز:. از دهه ۱۳۵۰ تا کنون ۱۰ پیمایش مهم ملی انجام شده که حداقل بخشی از سوالات آنها مربوط به شاخصهای دینداری ایرانیان مسلمان بوده است:.۱. پیمایش گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی در ایران (اسدی، ۱۳۵۳) در سطح ملی و مرحله دوم آن پنج سال بعد (اسدی، ۱۳۵۸)، در سطح تهران، با تعدادی سوال در مورد دینداری.۲. آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران (محسنی، ۱۳۷۴)، با تعدادی سوال در مورد دینداری.۳. موج نخست پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان که اولین موج این پیمایش (رضایی، ۱۳۷۹) در سال ۱۳۸۰ منتشر شد، با تعدادی سوال در مورد دینداری.۴. موج دوم پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان به فاصله سه سال از موج اول (گودرزی، ۱۳۸۲)، با تعدادی سوال در مورد دینداری.۵. پیمایش ملی تحولات فرهنگی جامعه ایران (گودرزی، ۱۳۸۳)، ... دین و جامعه ۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ فایل صوتی نشست زیست روزمره زنان طلبه.. منبع: طلبه بانو دین و جامعه ۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ️در پارادایم سنتی حوزه، هر خوانشی از دین، زن را موجودی ابزاری و درجه دوم تبدیل میکند و زن را تنها بهره مند از حقوق زیستن میداند وقتى پارادایمى رنگ قداست و دینى به خود گرفت، خدشه و تزلزل آن، حتى توسط حوزویان، نه روشنفکران، حرکتى ضد دینى عنوان میشود. مقصود آنکه تصحیح و یا تغییر در اجزا و عناصر این پارادایم در نگاه به زن، نیاز به گفتگوهاى عالمانه دارد وگرنه موجهاى تبلیغاتى و سیاسى با شعار دفاع از زن، تنها به سخت و محکم شدن این پارادایم سنتى میانجامد …همچنان که اکنون در فضاى علمى حوزه، شاهد انتشار کتابها و مقالههاى بسیارى هستیم که میکوشد الگوى فعالیت اجتماعى زن مسلمان را ترسیم کند و آن را به گفتمانى پذیرفته و رایج درآورد …اما پیشفرضهاى پارادایم سنتى حوزه چیست که خوانش دینی را تحت تاثیر خود قرار داده است. تنها براى نمونه، به پارهاى از دیدگاههاى شمارى از عالمان دینى اشاره میشود. باید توجه داشت ذکر این سخنان، تنها تصریحاتى نسبت به این پیش فرضهاست و نباید به عنوان دلیل به آنها نگریست …در فضاى سنتى، آنچه براى زن مطلوب و شایسته است، حصر زن در خانه و اشتغال کامل او به شوهردارى و پرورش فرزندان است. به بیان دیگر، در هیچ دورهاى از زندگى زن، حتى در میانسالى که کار او در منزل بسیار کم شده، نباید حضور و مسؤولی ... دین و جامعه ۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ️استراتژی «مدارا»، سنجه قالب و استراتژی «تغییر خرد»، «مقاومت»، «مبادله» مواجهه دیگر زنان طلبه در مناقشات زناشویی است ️موقعیت اجتماعی زنان طلبه در حال تغییر است. ️در نشست «زیست روزمره زنان طلبه» مطرح شد؛. استراتژی «مدارا»، سنجه قالب مواجهه زنان طلبه با مناقشات است. هدف آنها از این رفتار، حفظ بنیان خانواده و به ویژه برقراری آرامش و امنیت فرزندان در محیط خانه است … استراتژی «تغییر خرد»، راه دیگر آنها در مواجهه با مناقشات است. آنان معمولا در سن پایین ازدواج کرده و خودشان را با اخلاق و خصوصیات همسرشان وفق میدهند. این گروه معتقدند باید شبیه همسرشان رفتار کنند چرا که او منطقی فکر میکند … استراتژی بعدی «مقاومت» است. این حالت زمانی بروز پیدا میکند که این گروه از زنان، استراتژی مدارا را آنقدر ادامه میدهند که با واقعیت زندگی روبرو شده و کنشهای مقاومتی مثل ابراز خشم و نارضایتی، مثل ترک موقت خانه به نشانه اعتراض را از خود بروز میدهند، اما این استراتژی نیز تغییری حاصل نمیکند و موقتی است.. استراتژی «مبادله» یکی از بهترین استراتژیهای زنان طلبه در زندگی است. این استراتژی از نوع سازگارانه و اطاعتی است و در عین رعایت آموزههای حوزوی، آنان منافع خود را نیز در نظر میگیرند. ... دین و جامعه ۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ قسمتی از گفتگوی جان هیک و عبدالکریم سروش.. ترجمه: جلال توکلیان، سروش دباغ فصلنامه مدرسه، شماره دوم، آذر ۱۳۸۴. ️هیک: تلقی خودتان را از پلورالیسم دینی چگونه صورت بندی میکنید و چگونه آن را به مخاطبان خود عرضه میکنید؟. ️سروش: صورت بندی ام از پلورالیسم دینی مبتنی بر دو رویکرد است. در رویکرد اول، دینداری را به سه سنخ تقسیم میکنم: دینداری معیشت اندیش، دینداری حقیقت اندیش، دینداری تجربت اندیش. دینداری معیشت اندیش، دینداری جمهور دینداران است، آنها دین را دوست دارند، چرا که دین هم دنیا و هم آخرت آنها را آباد میکند. مطابق گفته بعضی از روحانیان، برای داشتن زندگی خوب در دنیا و آخرت غیر از دین به چیز دیگری نیاز نیست. دغدغه اصلی در این دینداری تقلیدی، سود و منفعت است. در این نوع دینداران، دین مانند ملیت است. همانطور که کسی بلژیکی یا هلندی زاده میشود، مسلمان یا مسیحی به دنیا میآید و همان طور که کسی گرایشی به تغییر ملیت خود ندارد، تمایلی هم به تغییر دینش ندارد. ... دین و جامعه ۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ️بازگشت غلو به تفکر شیعی در قرن سیزدهم هجری (نگاهی به منازعات فکری در تبریز).. رسول جعفریان شیخ احمد احسایی (۱۱۶۶ ۱۲۴۳ق) یکی از شخصیتهای برجسته و کلیدی در افکار نو خرافی در قرن سیزدهم هجری است که با نگارش آثار مختلف خود، تأثیری بسزا در تولید جریانهای فکری این دوره از خود برجای گذاشت. شرح حال تفصیلی وی و انعکاس برخی از اخبار او و آنچه میان وی و علما گذشته را میتوان در کتاب «بهائیان» محمد باقر نجفی، یافت. (تهران، نشر مشعر ۱۳۸۳ش، صص ۱۷ ۱۰۳) انتشار نوشتهها و افکار او در میان علمای ایران، واکنشهای زیادی را، همزمان از نوع موافق و مخالف، در حد شیفتگی و تکفیر برانگیخت. غالب عالمان از میان مجتهدان برجسته عتبات، احساشان این بود که مطالب وی متفاوت با چیزی است که پیش از آن به عنوان افکار شیعی وجود داشته است؛ اما یک نکته مهم که سبب میشد تصمیم گرفتن در باره آن، قدری دشوار باشد، تمایلات غالیانه وی نسبت به محبت اهل بیت و درست کردن محملهای متعدد و متفاوت او در این باره بود. این افکار، تشیع را نه بر محور اسلام، بلکه بیش از هر چیز، بر محور امامان مطرح میکرد، و برای این کار، تئوریهای تازهای که بانیان آن، و در رأس آنها شیخ احمد، مدعی برآمدن آنها از روایات بودند، مطرح میشد. بالا بردن ... دین و جامعه ۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۰۳/۱۳ پایان ماه رمضان و روز اول ماه شوال درهر سال، یکی از مهمترین جشنها و اعیاد مسلمانان در کشورهای اسلامی برگزار میشود که در تقویم م این عید از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب میشود که معمولا با تعطیلی رسمی و چند روزه همراه است و مسلمانان با توجه به فرهنگ و رسوم کشور خود به جشن و سرور و برگزاری مراسم خاص دینی و عرفی میپردازند. در این مختصر مروری کوتاه بر مطالب سفرنامه هایی که به نمودهایی از این عید در پهنه اجتماعی مردم پرداختهاند و نیز به چگونگی برگزاری این مراسم در کشورهای اسلامی پرداخته میشود …متن کامل در. ... دین و جامعه ۲۰:۵۷ ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ خلط تصوف فرقهای و تصوف غیرفرقهای.. مهدی مسائلی یکی از خطاهایی که در مقابله با تصوف صورت میگیرد خلط تصوف فرقهای و تصوف غیر فرقهای و یکسان انگاری آنهاست. تصوف فرقهای مسلمانان را از بدنه امت اسلامی جدا میکند، مکان عبادی و آداب دینی آنها را به مرور تغییر میدهد و خانقاه، تکیه یا زاویه را جایگزین مسجد میکند. تصوف فرقهای به اندازه اقطابش مسلمانان را به گروههای فراوان تقسیم میکند و تازه در هر زمان نیز به تعداد شیوخ مدعی رهبری هر فرقه، انشعابهای جدید در آنها ادامه دارد. ولی تصوف غیر فرقهای اینگونه نیست و همان مسیری را میرود که باقی امت اسلامی به دنبال آن میروند و قصد تقسیمبندی و تفرقه میان امت اسلامی را ندارد. البته میتوان ایراداتی در زمینه عرفان و سیرسلوک به آن داشت و آن را نقد کرد؛ منتها نباید با همان روشی که با تصوف فرقهای برخورد میشود با تصوف غیرفرقهای تعامل کرد. از این گذشته نباید هرکسی را که گزاره عرفانی مشترکی با تصوف غیرفرقهای دارد، به عنوان صوفی معرفی کرد و در ادامه چالش برخورد با تصوف فرقهای را درباره آن مطرح کرد. متاسفانه این همان روشی است که بعضی به وسیله آن بزرگان علمای شیعه همچون امام خمینی را به تصوف م ... دین و جامعه ۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ️امام حسین علیه السلام از منظر آکادمیکها مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. دانلود و مشاهده در تلگرام ️Al-Husayn bin 'Ali - Hussain in the eyes of academics (Robert M Gleave؛ Andrew J. Newman & Sajjad Rizvi). Dr. Rebecca Masterton embarks on a journey to discover the legend of Imam Hussain (pbuh) through the eyes of academia …. منبع: مطالعات شیعه در غرب. ... دین و جامعه ۲۰:۵۳ ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ پارههای اسلام شناسی (۱).. محمد حسین رفیعی @studiesofshia_پاره های اسلام شناسی 1.pdf (1.8 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام چکیده. نوشتار حاضر مشتمل بر معرفی برخی مقالات لاتین در حوزه مطالعات اسلامی است که تاکنون ترجمه و منتشر نشدهاند. نویسنده در نوشتار حاضر تلاش دارد در راستای معرفی مقالات، به اختصار محتوای هر یک از مقالات را مورد مداقه قرار دهد. برخی از عناوین مقالات معرفی شده بدین شرح اند:.۱- مهدی (عج) و گنج طالقان.۲- احیاگری اسلامی و بریتانیای کبیر: تصویر محمد رشید رضا چنانکه در نشریه المنار انعکاس یافته.۳- رویکرد پسااستعماری به تاریخ اسلام در قرن چهارم هجری/دهم میلادی.۴- نزاع با خلیفه؛ تصویر عثمان بن عفان در سه متن تاریخ نگاری عهد عباسی.۵- کتاب فتوح الشام قدامی به مثابه مورد پژوهشی درباب انتقال حدیث درباب فتح شامات. منبع: مطالعات شیعه در غرب. ... ‹ 10 11 12 13 14 15 16 ›
دین و جامعه ۱۵:۴۵ ۱۳۹۸/۰۳/۲۱ یک تجربه در مناسک دینی معنوی و نواندیشانه.. محمدرضا جلائیپور نواندیشان دینی در ایران بیشتر در سطح اندیشهی دینی و مدل دینشناسیشان به روشنگری و اصلاح دینی پرداختهاند و به پرورش مناسک دینی جمعی متناسب با نظام باورشان و نیازهای مخاطبانشان توجه کافی نداشتهاند. مراسم شبهای قدر امسال به میزبانی موسسهی چارسوق در کتابخانهی ملی تجربهای از مناسک معنوی و نواندیشانه بود که در فرم و محتوا به سازگاری با اخلاق و عقلانیت و خادم معنویت بودن برنامه حساسیت داشت …مثلا در عین پیوستگی با سنت دینی، به تبعیض جنسیتی حساسیت داشت، یعنی سخنران زن داشت، مکان نشستن زنها بدتر از مردان نبود و دستاندرکاران مراسم صرفا مردان نبودند. دوستار محیط زیست و حتیالامکان به تخریب نکردن محیط زیست حساس بود. دوستار کودک بود و فضای ویژهی نگهداری کودکان با مربی کودک داشت. دوستار هنر بود و به وجوه زیباییشناختی مناسک دینی توجه داشت، چه در قرائت قرآن و مناجاتخوانی و همخوانی دعای جوشن کبیر و چه در توجه به بوی خوش و نور شمع و تصاویر و فضایی که مناسب تجربهی معنوی جمعی باشد. به غنای معنوی سخنرانیها و سازگاری محتوایشان با اخلاق و عقلانیت حساس بود و در مناجاتهای فارسی هم به نیازهای م ...
دین و جامعه ۲۲:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ تغییرات کاربردی مهریه در گذر زمان.. حسن فرشتیان «مهریه»، «مهر» و یا «کابین» در گذر زمان، تغییرات و تحولاتی کرده و کارکردهای مختلفی داشته است. در ابتدا، کارکردی عاطفی و اقتصادی داشته است ولی در گذر زمان، کارکردهای گوناگون دیگری بر آن تحمیل شده است. مهریه رایج کنونی از کارکرد اولیه خویش فاصله بسیاری گرفته است و با حفظ روبنای این نهاد، تغییراتی کاربردی و بنیادین در آن ایجاد شده است. در این نوشتار، لازم است نخست، نگاهی اجمالی به «کارکرد نخست مهریه در عصر تشریع» شود و سپس، «کارکرد کنونی» آن واکاوی گردد. پس از آن، در بخش سوم «پیشنهاداتی برای کارآمد شدن مهریه در دوران ما» ارائه خواهد شد …متن کامل این مقاله در سایت دین آنلاین منتشر شده است:. ...
دین و جامعه ۲۲:۰۷ ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ️برگزاری همایش اهدای عضو از دیگاه اسلام در انگلیس یک همایش و کارگاه آموزشی تحت عنوان «دیدگاه اسلام درباره اهدای عضو پس از مرگ» پاییز امسال در بیرمنگام انگلیس برگزار میشود …موسسه اسلامی المهدی در بیرمنگام روزهای ۱۱ و ۱۲ مهرماه میزبان این همایش خواهد بود …مرکز تحقیقاتی اهدا و پیوند اعضای انگلیس در دانشگاه بدفورد در برگزاری این همایش همکاری میکند …محققان و علاقمندان میتوانند مقالات خود در مورد موضوع همایش را تا تاریخ ۴ مردادماه به کمیته برگزاری ارسال کنند …باورها و دیدگاههای مسلمانان درباره اهدای عضو، دیدگاههای دینی درباره روح و مالکیت بدن، و فتاوای فقهی در زمینه اهدای عضو برخی از مباحث مورد بررسی در این همایش است …منبع: شبکه اجتهاد. ...
دین و جامعه ۲۲:۰۵ ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ دشواری دینداری … (یادداشت وارده از یکی از مخاطبان دین و جامعه).. رحمان بیات درروایات به نقل از ائمه معصومین (علیها سلام) آمده روزگاری میرسد که دینداری برای مردم دشواروسخت میشود چنان سخت که گویی تکه آتشی در دست نگه میداری (به این مضمون) حال اینکه این دشواری در دینداری چگونه است وبه چه شکلی است چندان روشن نیست. اما به نظر میرسد که روزگار ما همان روزگاری است! از یک سو هجوم شبهات بویژه از طریق رسانهها وفضای مجازی نگه داری دین واعتقادات را سخت نموده است. از سوی در جامعه ما که نظام وحکومتش بنام دین ومذهب است وجود برخی تعارضات در گفتار وعمل وگسترش ریاکاری همچنین مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری، اختلاسات و …این سختی در دینداری برای عامه مردم را چندبرابر کرده است. گرچه قرار بود وهست! که حکومت ونظام اسلامی تسهیل کننده دینداری در جامعه ودربین مردم باشد اما مجموعه عملکرد ونتیجه برخی سیاست گذاریها وسخت گیریها این شده که دینداری در جامعه امروزی چنان سخت ودشوار باشد که سختتر از آتش گداختهای که دردست قابل نگه داشتن نیست!؟ …. پس در چنین شرایطی تنها کسانی میتوانند دین واعتقادات خود را حفظ نمایند که دارای معرفت وآگاهی دینی باشند!!؟ چنین کسانی هستند که میدانند باید حساب دیند ...
دین و جامعه ۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ️ماجرای روسریها️. این همدلان ناهمزبان (ایدههای سفر به ارمنستان-۱).. مهدی سلیمانیه ️سفری به ارمنستان داشتم. سه روزه و کوتاه و زمینی؛ و بعدتر، در بازگشت، سفری مجدد به تبریز. تبریز عزیز … به مانند سفرهای قبل، سفر، سرشار از ایده بود و پرسش. برخی از این دیدهها و ایدهها را اینجا میگذارم و مینویسم.. ️دیدن «ایروان» هم برایم مثل بسیاری از شهرهای این خویشتن فرهنگی فراسرزمینی، برایم هدف بود و خواستنی. مثل بغداد، بخارا، سمرقند، بلخ و هرات. نامهایی که در پسشان، داستان دهها قرن آشنایی و در آمیختگی است. چون خویشی و عزیزانی که از هم دور افتادهاند. با چنین میل و کششی پا به سفر گذاشتم.. ...
دین و جامعه ۲۲:۱۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶ دین عمومی و اتوریتۀ عامه.. رضا بابایی جز چند پیام کوتاه و کلی و چند برنامۀ عبادی ساده، دیگر اجزا و باورهای منسوب به دین، مخلوطی از تاریخ دین و تأملات بشری و فرهنگ زمانه و اجتهاد عالمان و ظنون است. دین در بهترین حالت، پدیدهای الهی – بشری یا به گمان من، بشری – الهی است. دین آسمانی، به این معنا که از صدر تا ذیل آن نسبتی روشن با آسمان و خدا داشته باشد، وجود خارجی ندارد. از همین رو است که عالمان عمیق و متقی، تسامح و تواضع بیشتری دارند و کمتر دیگران را به نادانی یا دشمنی متهم میکنند؛ چون میدانند که حقیقت چندان آشکار نیست که بتوان در هیچ مسئلهای به جزم و یقین رسید و مخالف را به نادانی و کوری یا سرسپردگی به بیگانگان متهم کرد.. «اما» گرایش مردم عادی و عامی همواره به سوی کسانی است که با جزم و قطع بیشتری سخن میگویند و تصویری روشنتر ارائه میدهند و بر آن پافشاری میکنند. این میل و گرایش، دلایل جامعهشناختی و فرهنگی دارد و البته در منابع دینی نیز میتوان گزارههایی در تأیید آن یافت؛ اگرچه با روح دینداری و بدیهیات دینی و «شریعت سهله و سمحه» نمیسازد. از پیامبر اسلام (ص) چندین روایت نقل شده است که فرمودهاند در دین «تعمق» نکنید: «إ ...
دین و جامعه ۱۴:۱۵ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶ آوازی که شجریان در جوانی برای عید فطر خواند عيدانه فطر | چهارگاه (Mohammad Reza Shajarian) دانلود و مشاهده در تلگرام آواز عیدانه محمدرضا شجریان به مناسبت عید فطر را میشنوید که سالها پیش و در ابتدای فعالیت هنری او در برنامه گلها از رادیو ایران پخش شد …منبع: کانال تلگرامی اسکان نیوز.
دین و جامعه ۱۴:۱۳ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶ دین عمومی و اتوریتۀ عامه.. دین در بهترین حالت، پدیدهای الهی – بشری یا به گمان من، بشری – الهی است دین آسمانی، به این معنا که از صدر تا ذیل آن نسبتی روشن با آسمان و خدا داشته باشد، وجود خارجی ندارد. از همین رو است که عالمان عمیق و متقی، تسامح و تواضع بیشتری دارند و کمتر دیگران را به نادانی یا دشمنی متهم میکنند؛ چون میدانند که حقیقت چندان آشکار نیست که بتوان در هیچ مسئلهای به جزم و یقین رسید و مخالف را به نادانی و کوری یا سرسپردگی به بیگانگان متهم کرد.. «اما» گرایش مردم عادی و عامی همواره به سوی کسانی است که با جزم و قطع بیشتری سخن میگویند و تصویری روشنتر ارائه میدهند و بر آن پافشاری میکنند. این میل و گرایش، دلایل جامعهشناختی و فرهنگی دارد و البته در منابع دینی نیز میتوان گزارههایی در تأیید آن یافت؛ اگرچه با روح دینداری و بدیهیات دینی و «شریعت سهله و سمحه» نمیسازد. از پیامبر اسلام (ص) چندین روایت نقل شده است که فرمودهاند در دین «تعمق» نکنید: «إیاکم و التعمق فی الدین فإن الله تعالی قد جعله سهلا؛ از سختگیری در دین بپرهیزید که خدا دین را بر شما آسان کرده است.» (کنز العمال، ج۳، ص۳۵). به عبارت دیگر، باریکبینی و نازکاندیشی و خیالپردازی و تعمیم در دین ممنوع است. اما در نظر د ...
دین و جامعه ۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶ اطلاعیه: آغاز فعالیت دین و جامعه در «بله» ️بعد از یک سال بررسی پیام رسانهای مختلف ایرانی، امروز با افتخار اعلام میکنیم که کانال دین و جامعه همزمان با تلگرام، از امروز در پیام رسان ایرانی بله هم فعالیت میکند. تمامی محتواها و مطالبی که از روز تأسیس کانال دین و جامعه در تلگرام منتشر شده و شامل بیش از ۱۰۰۰ مطلب میشود در کانال ما در «بله» هم بارگذاری شده است. از این پس هم تمام مطالب کانال تلگرامی ما همزمان در «بله» در دسترس خواهند بود تا دوستانی که به هر دلیل تمایل به استفاده از تلگرام ندارند یا در دسترسی به این پیام رسان دچار سختی هستند، به سادگی بتوانند هم از محتوای دین و جامعه استفاده کنند و هم ما را از نقد و نظرها و یادداشتها و مقالات و مطالب پیشنهادی خود بهره مند کنند. در عین حال فعالیت دین و جامعه در تلگرام همچنان ادامه خواهد داشت. آدرس ما در «بله»، دقیقا مانند آدرس کانال تلگرامی ما با پیشوند آدرس پیام رسان بله است:. ...
دین و جامعه ۱۸:۱۹ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ درباره دینداری در ایران.. محمدرضا پویافر.. [بخش دوم و پایانی] … جمع بندی در مجموع نمی¬توان گفت که دینداری ایرانیان چه در حوزۀ باورها و چه در حوزۀ رفتارهای دینی در قیاس با دهه¬های گذشته کاهش داشته است. در این مورد بهتر است بگوییم که دینداری در برخی مولفه¬ها کمتر و در برخی بیشتر شده است. در حالی که بجاآوردن نماز، حضور در نماز جمعه و جماعت کاهش نشان میدهد، برخی شاخصهای دیگر مانند حضور در مجالس روضه و همچنین حضور در اماکن زیارتی روبه افزایش بوده است. برخی شواهد تکمیلی نشان از افزایش حضور در آیینهای دیگری همچون اعتکاف دارند؛ در حالی که این افزایش در مشارکتهای آیینی لزوما همراه با ارتقای شاخص هایی در سایر ابعاد عملی دینداری همچون اخلاق دینی نبوده است. مقایسه نتایج در شاخص کل اخلاق دینی بین دو پیمایش ملی دینداری (کاظمی و فرجی، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵) نشان میدهد که تعداد افراد در سطح زیاد و خیلی زیاد تقید به اخلاق دینی از ۸۵ درصد در سال ۹۰ به ۹/۷۸ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است. تغییرات در دینداری ایرانیان، لزوما تغییرات یک سویه (افزایش یا کاهش) در میزان پایبندی به تمامی شاخصها نیست. این تغییرات میتواند نشان دهنده نوعی «انتقال نوع دینداری» و در عین حال، تکثر در دینداری ...
دین و جامعه ۱۸:۱۹ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ درباره دینداری در ایران.. محمدرضا پویافر.. [بخش ۱ از ۲] وضعیت دینداری ایرانیان و تحولات آن به ویژه طی سالهای اخیر مورد اختلاف نظر جدی بوده است. در یادداشت، بر اساس پیمایشهای ملی دینداری انجام شده و همچنین برخی مقالات اخیر برای مراکز پژوهشی، تلاش شده تا به مهمترین پرسشها در این مورد پاسخ داده شود:. مروری بر پیمایشهای دینداری دیروز تا امروز:. از دهه ۱۳۵۰ تا کنون ۱۰ پیمایش مهم ملی انجام شده که حداقل بخشی از سوالات آنها مربوط به شاخصهای دینداری ایرانیان مسلمان بوده است:.۱. پیمایش گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی در ایران (اسدی، ۱۳۵۳) در سطح ملی و مرحله دوم آن پنج سال بعد (اسدی، ۱۳۵۸)، در سطح تهران، با تعدادی سوال در مورد دینداری.۲. آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران (محسنی، ۱۳۷۴)، با تعدادی سوال در مورد دینداری.۳. موج نخست پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان که اولین موج این پیمایش (رضایی، ۱۳۷۹) در سال ۱۳۸۰ منتشر شد، با تعدادی سوال در مورد دینداری.۴. موج دوم پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان به فاصله سه سال از موج اول (گودرزی، ۱۳۸۲)، با تعدادی سوال در مورد دینداری.۵. پیمایش ملی تحولات فرهنگی جامعه ایران (گودرزی، ۱۳۸۳)، ...
دین و جامعه ۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ️در پارادایم سنتی حوزه، هر خوانشی از دین، زن را موجودی ابزاری و درجه دوم تبدیل میکند و زن را تنها بهره مند از حقوق زیستن میداند وقتى پارادایمى رنگ قداست و دینى به خود گرفت، خدشه و تزلزل آن، حتى توسط حوزویان، نه روشنفکران، حرکتى ضد دینى عنوان میشود. مقصود آنکه تصحیح و یا تغییر در اجزا و عناصر این پارادایم در نگاه به زن، نیاز به گفتگوهاى عالمانه دارد وگرنه موجهاى تبلیغاتى و سیاسى با شعار دفاع از زن، تنها به سخت و محکم شدن این پارادایم سنتى میانجامد …همچنان که اکنون در فضاى علمى حوزه، شاهد انتشار کتابها و مقالههاى بسیارى هستیم که میکوشد الگوى فعالیت اجتماعى زن مسلمان را ترسیم کند و آن را به گفتمانى پذیرفته و رایج درآورد …اما پیشفرضهاى پارادایم سنتى حوزه چیست که خوانش دینی را تحت تاثیر خود قرار داده است. تنها براى نمونه، به پارهاى از دیدگاههاى شمارى از عالمان دینى اشاره میشود. باید توجه داشت ذکر این سخنان، تنها تصریحاتى نسبت به این پیش فرضهاست و نباید به عنوان دلیل به آنها نگریست …در فضاى سنتى، آنچه براى زن مطلوب و شایسته است، حصر زن در خانه و اشتغال کامل او به شوهردارى و پرورش فرزندان است. به بیان دیگر، در هیچ دورهاى از زندگى زن، حتى در میانسالى که کار او در منزل بسیار کم شده، نباید حضور و مسؤولی ...
دین و جامعه ۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ️استراتژی «مدارا»، سنجه قالب و استراتژی «تغییر خرد»، «مقاومت»، «مبادله» مواجهه دیگر زنان طلبه در مناقشات زناشویی است ️موقعیت اجتماعی زنان طلبه در حال تغییر است. ️در نشست «زیست روزمره زنان طلبه» مطرح شد؛. استراتژی «مدارا»، سنجه قالب مواجهه زنان طلبه با مناقشات است. هدف آنها از این رفتار، حفظ بنیان خانواده و به ویژه برقراری آرامش و امنیت فرزندان در محیط خانه است … استراتژی «تغییر خرد»، راه دیگر آنها در مواجهه با مناقشات است. آنان معمولا در سن پایین ازدواج کرده و خودشان را با اخلاق و خصوصیات همسرشان وفق میدهند. این گروه معتقدند باید شبیه همسرشان رفتار کنند چرا که او منطقی فکر میکند … استراتژی بعدی «مقاومت» است. این حالت زمانی بروز پیدا میکند که این گروه از زنان، استراتژی مدارا را آنقدر ادامه میدهند که با واقعیت زندگی روبرو شده و کنشهای مقاومتی مثل ابراز خشم و نارضایتی، مثل ترک موقت خانه به نشانه اعتراض را از خود بروز میدهند، اما این استراتژی نیز تغییری حاصل نمیکند و موقتی است.. استراتژی «مبادله» یکی از بهترین استراتژیهای زنان طلبه در زندگی است. این استراتژی از نوع سازگارانه و اطاعتی است و در عین رعایت آموزههای حوزوی، آنان منافع خود را نیز در نظر میگیرند. ...
دین و جامعه ۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ قسمتی از گفتگوی جان هیک و عبدالکریم سروش.. ترجمه: جلال توکلیان، سروش دباغ فصلنامه مدرسه، شماره دوم، آذر ۱۳۸۴. ️هیک: تلقی خودتان را از پلورالیسم دینی چگونه صورت بندی میکنید و چگونه آن را به مخاطبان خود عرضه میکنید؟. ️سروش: صورت بندی ام از پلورالیسم دینی مبتنی بر دو رویکرد است. در رویکرد اول، دینداری را به سه سنخ تقسیم میکنم: دینداری معیشت اندیش، دینداری حقیقت اندیش، دینداری تجربت اندیش. دینداری معیشت اندیش، دینداری جمهور دینداران است، آنها دین را دوست دارند، چرا که دین هم دنیا و هم آخرت آنها را آباد میکند. مطابق گفته بعضی از روحانیان، برای داشتن زندگی خوب در دنیا و آخرت غیر از دین به چیز دیگری نیاز نیست. دغدغه اصلی در این دینداری تقلیدی، سود و منفعت است. در این نوع دینداران، دین مانند ملیت است. همانطور که کسی بلژیکی یا هلندی زاده میشود، مسلمان یا مسیحی به دنیا میآید و همان طور که کسی گرایشی به تغییر ملیت خود ندارد، تمایلی هم به تغییر دینش ندارد. ...
دین و جامعه ۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ️بازگشت غلو به تفکر شیعی در قرن سیزدهم هجری (نگاهی به منازعات فکری در تبریز).. رسول جعفریان شیخ احمد احسایی (۱۱۶۶ ۱۲۴۳ق) یکی از شخصیتهای برجسته و کلیدی در افکار نو خرافی در قرن سیزدهم هجری است که با نگارش آثار مختلف خود، تأثیری بسزا در تولید جریانهای فکری این دوره از خود برجای گذاشت. شرح حال تفصیلی وی و انعکاس برخی از اخبار او و آنچه میان وی و علما گذشته را میتوان در کتاب «بهائیان» محمد باقر نجفی، یافت. (تهران، نشر مشعر ۱۳۸۳ش، صص ۱۷ ۱۰۳) انتشار نوشتهها و افکار او در میان علمای ایران، واکنشهای زیادی را، همزمان از نوع موافق و مخالف، در حد شیفتگی و تکفیر برانگیخت. غالب عالمان از میان مجتهدان برجسته عتبات، احساشان این بود که مطالب وی متفاوت با چیزی است که پیش از آن به عنوان افکار شیعی وجود داشته است؛ اما یک نکته مهم که سبب میشد تصمیم گرفتن در باره آن، قدری دشوار باشد، تمایلات غالیانه وی نسبت به محبت اهل بیت و درست کردن محملهای متعدد و متفاوت او در این باره بود. این افکار، تشیع را نه بر محور اسلام، بلکه بیش از هر چیز، بر محور امامان مطرح میکرد، و برای این کار، تئوریهای تازهای که بانیان آن، و در رأس آنها شیخ احمد، مدعی برآمدن آنها از روایات بودند، مطرح میشد. بالا بردن ...
دین و جامعه ۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۰۳/۱۳ پایان ماه رمضان و روز اول ماه شوال درهر سال، یکی از مهمترین جشنها و اعیاد مسلمانان در کشورهای اسلامی برگزار میشود که در تقویم م این عید از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب میشود که معمولا با تعطیلی رسمی و چند روزه همراه است و مسلمانان با توجه به فرهنگ و رسوم کشور خود به جشن و سرور و برگزاری مراسم خاص دینی و عرفی میپردازند. در این مختصر مروری کوتاه بر مطالب سفرنامه هایی که به نمودهایی از این عید در پهنه اجتماعی مردم پرداختهاند و نیز به چگونگی برگزاری این مراسم در کشورهای اسلامی پرداخته میشود …متن کامل در. ...
دین و جامعه ۲۰:۵۷ ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ خلط تصوف فرقهای و تصوف غیرفرقهای.. مهدی مسائلی یکی از خطاهایی که در مقابله با تصوف صورت میگیرد خلط تصوف فرقهای و تصوف غیر فرقهای و یکسان انگاری آنهاست. تصوف فرقهای مسلمانان را از بدنه امت اسلامی جدا میکند، مکان عبادی و آداب دینی آنها را به مرور تغییر میدهد و خانقاه، تکیه یا زاویه را جایگزین مسجد میکند. تصوف فرقهای به اندازه اقطابش مسلمانان را به گروههای فراوان تقسیم میکند و تازه در هر زمان نیز به تعداد شیوخ مدعی رهبری هر فرقه، انشعابهای جدید در آنها ادامه دارد. ولی تصوف غیر فرقهای اینگونه نیست و همان مسیری را میرود که باقی امت اسلامی به دنبال آن میروند و قصد تقسیمبندی و تفرقه میان امت اسلامی را ندارد. البته میتوان ایراداتی در زمینه عرفان و سیرسلوک به آن داشت و آن را نقد کرد؛ منتها نباید با همان روشی که با تصوف فرقهای برخورد میشود با تصوف غیرفرقهای تعامل کرد. از این گذشته نباید هرکسی را که گزاره عرفانی مشترکی با تصوف غیرفرقهای دارد، به عنوان صوفی معرفی کرد و در ادامه چالش برخورد با تصوف فرقهای را درباره آن مطرح کرد. متاسفانه این همان روشی است که بعضی به وسیله آن بزرگان علمای شیعه همچون امام خمینی را به تصوف م ...
دین و جامعه ۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ️امام حسین علیه السلام از منظر آکادمیکها مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. دانلود و مشاهده در تلگرام ️Al-Husayn bin 'Ali - Hussain in the eyes of academics (Robert M Gleave؛ Andrew J. Newman & Sajjad Rizvi). Dr. Rebecca Masterton embarks on a journey to discover the legend of Imam Hussain (pbuh) through the eyes of academia …. منبع: مطالعات شیعه در غرب. ...
دین و جامعه ۲۰:۵۳ ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ پارههای اسلام شناسی (۱).. محمد حسین رفیعی @studiesofshia_پاره های اسلام شناسی 1.pdf (1.8 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام چکیده. نوشتار حاضر مشتمل بر معرفی برخی مقالات لاتین در حوزه مطالعات اسلامی است که تاکنون ترجمه و منتشر نشدهاند. نویسنده در نوشتار حاضر تلاش دارد در راستای معرفی مقالات، به اختصار محتوای هر یک از مقالات را مورد مداقه قرار دهد. برخی از عناوین مقالات معرفی شده بدین شرح اند:.۱- مهدی (عج) و گنج طالقان.۲- احیاگری اسلامی و بریتانیای کبیر: تصویر محمد رشید رضا چنانکه در نشریه المنار انعکاس یافته.۳- رویکرد پسااستعماری به تاریخ اسلام در قرن چهارم هجری/دهم میلادی.۴- نزاع با خلیفه؛ تصویر عثمان بن عفان در سه متن تاریخ نگاری عهد عباسی.۵- کتاب فتوح الشام قدامی به مثابه مورد پژوهشی درباب انتقال حدیث درباب فتح شامات. منبع: مطالعات شیعه در غرب. ...