من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


اگر حکومت در عرصه فرهنگ بخواهد کاری کند، باید بیاید اندیشه بالاتری عرضه کند؛ نه اینکه کنترل اندیشه کند

این جملات سخنان هیچ نویسنده و منتقدی نیست و هیچ روشنفکر دینی و غیر دینی هم آن را بیان نکرده است. این جملات بخشی از مصاحبه احمدی نژاد با ماهنامه بهار جاودانه است.
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

ژیژک در کتاب خواست ناممکن در نقد فرهنگ و اخلاقی که امروزه در هنر و فضاهای روشنفکری جریان دارد می‌نویسد:. «درباره‏ فرهنگ و اخلاق عمومی می‌‏توان به آن‏چه امروزه در هنر در جریان است نگاهی انداخت. برای نمونه، در لندن نمایشگاه‌هایی که بخواهند تأثیرگذار باشند باید آثاری مشمئزکننده، مثل ماهی مرده یا مدفوع گاو، را به نمایش بگذارند. خدای من، در نمایشگاهی کلونوسکوپی هم نشان دادند. امروزه، سازوکارهای فرهنگی‏ اقتصادی [برای تأثیرگذار بودن] باید نسبت به گذشته کالاهایی مؤثرتر و تکان‏ دهنده‏‌تر عرضه کنند. گرایش‏‌های اخیر در هنر این‏گونه ‏اند. اما نکته این‏جاست که این زیاده ‏روی‏‌های مرزشکنانه دارند ارزش تکان‏ دهنده‏ شان را از دست می‏ دهند. من فکر نمی‌‏کنم مرزشکنی ه‏ای از این دست دیگر مردم را تکان دهد. این چیزها، تا حدودی، خود بدل به جزئی از سیستم و عملکرد سرمایه داری امروز شده‏ اند. ...
  • گزارش تخلف

هنگامی که درباره‌ی این کره‌ی خاکی و مردم آن فکر میکنم به این نتیجه میرسم که خداوند آن را یا به حال خود رها ساخته و یا اداره‌ی آن ر

من هرگز شهری را ندیده‌ام که در آرزوی ویران سازی شهر همسایه‌ی خود نباشد. هرگز خانواده‌ای را ندیده‌ام که در آرزوی ریشه کن کردن خانواده‌ای دیگر نباشد. در هر جایی از این جهان، ضعیف از قوی متنفر است و در همان حال تنفر جلوی او به خاک می‌افتد و زمین را می‌بوسد. اقویا نیز ضعیفان را گله‌ی گوسفندی تلقی می‌کنند که باید به خاطر گوشت و پشمشان فروخته شوند. یک میلیون افراد نظامی قاتل از یک گوشه دنیا به گوشه‌ی دیگر آن هجوم می‌آورند و با نظم ویژه نظامیان آدم میکشند، غارت میکنند و از این راه نان خود را به دست می‌آورند، زیرا شغل شریف دیگری برای آنان وجود ندارد. شهرهایی که به نظر میرسد از صلح و آرامشی برخوردارند و هر جا که هنرها آغاز به شکوفایی میکند به زودی حسادتها به سوی آنها به حرکت در می‌آید. دلهره‌های مردمی که مورد حمله نیستند از ترس حمله معمولآ خیلی بیشتر از ستمکشی شهرهای محاصره شده است. عذاب و زجرهای پنهان بشر امروزه حتی از بدبختیهای اجتماعی آشکار دردناکتر است …. کاندید - ولتر. ...
  • گزارش تخلف

هزار سال از زندگی تلخ و بزرگوار فردوسی می‌گذرد

در تاریخ ناسپاس و سفله پرور ما، بیدادی که بر او رفته است، مانندی ندارد. و در این جماعت قوادان و دلقکان که ماییم با هوس‌های ناچیز و آرزوهای تباه، کسی را پروای کار او نیست و جهان شگفت شاهنامه همچنان بر «ارباب فضل» در بسته و ناشناخته مانده است. اما در این دوران دراز، شاهنامه زندگی صبور خود را در میان مردم عادی این سرزمین ادامه داده است، و هنوز هم صدای گرمش گاه‌گاه این‌جا و آن‌جا در خانه‌ای و قهوه خانه‌ای شنیده می‌شود و در هر حال این زندگی خواهد بود، و این صدا خاموش نخواهد شد، و هر زمان به آوایی و نوایی، سازگار مردم همان روزگار فراگوش می‌رسد. کتاب «مقدمه‌ای بر رستم و اسفندیار» نوشته شاهرخ مسکوب. ‌ ...
  • گزارش تخلف

‍ فرهاد قنبری:. امیدی که دود بر هوا شد

به ندرت کسی در اردیبهشت انتخاباتی و پر نشاط سال گذشته فکر می‌کرد که در کمتر از یک سال روحانی و جهانگیری به این میزان محبوبیت خود را در میان مردم از دست بدهند. یک سال قبل در چنین روزهایی مناظره‌های انتخاباتی دهها میلیون نفر را ساعت‌ها پای گیرنده‌های تلویزیونی می‌نشاند و پس از اتمام آنها انبوهی از شادی‌ها و کری خواندن‌ها بود که در فضای مجازی به راه می‌افتاد. از اسحاقی که به شیر و پلنگ تشبیه می‌شد و لوله‌ای که دست به دست در میان حامیان روحانی می‌چرخید تا کمپین برای جمع کردن پول برای دختر مظلوم وزیر آموزش و پرورش وقت و آن یکی که در لباس انسان‌های فضایی به نمایش گذاشته می‌شد …مناظره‌های انتخاباتی حال و هوای خاصی داشت‌. مناظره تعارف‌ها را کنار می‌زد و در رسانه‌ای که برای ساعتی از کنترل پادگانی خارج شده بود حرف‌های جدیدی به زبان می‌آمد. کاندیدها هم می‌دانستند که آن روزها چیزی شبیه شب عید کودکان است و هر میزان بخواهند می‌توانند شلوغ کنند و با اخمی مواجه نشوند. شب عیدی که زود به پایان رسید و تلخی اولین روز کاری پس از سیزده به در به سرعت طعم دهان‌ها را تغییر داد …بدون شک بازنده اصلی حوادث یک سال ...
  • گزارش تخلف

‍ فرهاد قنبری:. داگویل- لارس فون تریه

داگویل شهر کوهستانی در ایلات متحده است که جمعیت آن بسیار کم است و مردم شهر انسان‌های ساده‌اند که به کار خودشان مشغول هستند. تا اینکه در یک شب دختری به نام گریس که از دست تعدادی گانگستر در حال فرار است به این شهر پناه می‌برد. روز بعد ساکنان داگویل در یک نشست همگانی به ماندن گریس رای می‌دهند به این شرط که او بتواند در طی دو هفته همدردی آنها را جلب کند. گریس به یکایک خانه‌های شهر می‌رود، در کار روزانه به اهالی کمک می‌کند. به مدت یک فصل او در داگویل روزگار را به خوشی می‌گذراند، و حتی به ازای کاری که می‌کند مزد می‌گیرد. در این میان به تام دل می‌بازد. تام هم به ظاهر عاشق اوست.. اول تابستان پلیس از راه می‌رسد. آنها به جستجوی گریس هستند. ...
  • گزارش تخلف

با آزادی جنسی شما نمی‌توانید به عشق دست یابید و گره از کار خود بگشایید

برای همین من فلسفۀ جدید برای عشق ورزی پیشنهاد می‌کنم که با آن از مشکلات روابط عاطفی فرار کرده نمی‌توانید ولی با همکاری هم برای رفع مشکل تلاش کرده می‌توانید.». به گفته بدیو، تمام تلاش ما پرهیز از مشکلات نهفته در روابط عاطفی و عشقی در جامعه‌ای تعهد هراس و ریسک گریز ما است. او از این شعارهای تبلیغاتی سایت جفت یابی فرانسوی Meetic – «در اینجا بی هیچ درد سری فرد دلخواهت را پیدا کن.» و «بدون عاشق شدن به دست بیاورش.» – شگفت زده است. به گفته او، «از نظر من این گونه شعارها و تبلیغات مهر و شاعرانگی هستی را نابود می‌سازد. با این سخنان هیجان و شگفتی را از عشق می‌زدایند. آنها به ما می‌گویند که با حساب و کتاب به دنبال کسی باش که سلیقه، افکار و رویاها، سرگرمی‌های مشابه خودت را داشته باشد. سایت میتیک به دنبال تنظیم ازدواج است اما به شکل جدید؛ نه به وسیله والدین که به واسطه خود عشاق. در این رابطه به دنبال قراردادی است که فرد را در برابر ریسک بیمه کند. اما این عشق نیست. ...
  • گزارش تخلف

آلن بدیو: عشق هردم باز آفریدن خود است؛ شعله‌اش را نگهدار تا پایدار بماند

بزرگترین فیلسوف زندۀ فرانسه می‌گوید که «عشق عبارت از تفاهم و قرارداد دو آدم خودخواه نیست. عشق فرآیند بازساختن و باز آفریدن است که آنها را مجبور به فراتر رفتن از خودخواهی می‌نماید. برای این که عشق پایدار بماند، باید روی آن کار کرد و خود را هردم باز آفرید.». آلن بدیو، فیلسوف چپ ۷۲ ساله، از فعالین جنبش‌های دانشجویی و کارگری، منتقد سرسخت سارکوزی و اولاند، چنان چهرۀ جنجال برانگیز در فرانسه به حساب می‌آید که وقتی هفته نامۀ معتبر «ماریان» زندگینامه‌اش را می‌نگاشت، عنوان زیر را انتخاب کرد: «بدیو: آیا این ستارۀ فلسفه، یک حرامزادۀ خبیث است؟» بدیو با لبخند شیرین در آپارتمان اش در پاریس می‌گوید: «همه می‌گویند که عشق عبارت از پیدا کردن فرد مناسب و مطابق به معیارها است، و پس از آن همه چیز درست می‌شود. عشق چنین نیست. سخن این پیر مرد را بشنوید: برای پیداکردن و پایداری عشق باید زیاد کار نمایید و زحمت بکشید!». در کتاب جدیدش در مورد زندگی همراه با عشق، آلن بدیو می‌نگارد: «تنها یکبار در زندگی خود از عشق به ستوه آمده و از آن دست کشیدم. آن عشق نخستینم بود، بعد از آن متوجه حقیقت موضوع شده و تلاش ورزیدم که اش ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. امروز به روز جهانی زمین مشهور است

زمین به عنوان بزرگترین و ارزشمندترین دارایی انسان روز به روز در حال نابودی بیشتر است و بشر حریص و طماع با جنونی افسارگسیخته در حال غارت بیشتر آن است. تخریب و چپاول درختان و جنگل‌ها، دستکاری‌های غیر اصولی در زمین برای برداشت و ذخیره آب، کشت بی رویه، بهره برداری و ایجاد معادن فراوان، تولید گازهای سمی و ویرانگر، ساخت خانه‌ها و جاده‌ها در دل بکرترین و صعب العبورترین جاها و …. امثالهم همه نشانه‌های از اشتهای سیر ناپذیر انسان و بستن کمر به قتل زمین است …نامگذاری روز زمین فرصتی است تا انسان برای لحظه‌ای هم شده به زمین بیاندیشید و تصمیمی جدی برای تغییر رویکرد خود نسبت به آن داشته باشد. رویکردی که باید به زمین به عنوان مآوا بنگرد و انسان را همچون زائری مشتاق (نه صاحبی ویرانگر) تعریف کند که در زمین قدم برمی دارد …دیالوگی از فیلم آینه آندری تارکوفسکی:. «در خانه‏ ای زندگی می‏کنم. که هیچ‏گاه ویرانش نخواهم کرد. می‏خواهم تمامی انسان‏های قرون و اعصار. به درون اش آیند و در آن سکنی گزینند. می‏خواهم که با زنان و کودکان شان بر روی یک‏ نیمکت بنشینم. ...
  • گزارش تخلف

‍ فرهاد قنبری:

در میان شاعران سده اخیر که به سبک نیمایی شعر سروده‌اند سهراب سپهری نگاه متفاوت و خاصی را وارد عرصه شعر فارسی نمود. سهراب اغلب از سوی جریان‌های ادبی دهه‌های چهل و پنجاه شمسی که دارای گرایشات سیاسی (عمدتا چپ) بودند مورد استقبال چندانی قرار نگرفت. در آن سالها نگاه قالب این بود که شعر قرار است وظیفه شمشیر را بر عهده بگیرد و به مبارزه با دیو سیاه فقر و تبعیض و استبداد برود. با چنین رویکردی بود که سپهری شاعری پرت از اجتماع تلقی می‌شد و شاعرانی مانند اخوان، ابتهاج، کسرایی، نصرت رحمانی، فروغ فرخزاد و به ویژه شاملو که با زبان شعر به مبارزه با ظلم و فساد و خفقان حاکم در جامعه رفته بودند شاعرانی محبوب‌تر و نام آشناتر به شمار می‌رفتند.. این نگاه منفی به شعر سهراب که حاصل از برداشتی ایدئولوژیک از شعر و هنر بود باعث شد شعر سهراب سپهری هیچگاه نتواند به جایگاه واقعی و شایسته خود در میان شاعران معاصر ایران دست پیدا کند …این تفاوت دیدگاه از نوع نگاه متقاوت سهراب به هستی نشات می‌گیرد، نگاهی که نمونه آن را می‌توان در میان هنرمندان و فیلسوفانی مانند تارکوفسکی و هایدگر نیز مشاهده کرد.. سهراب شاعری است که «چ ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

یکی از آثارو نتایج خوب شبکه‌های اجتماعی، توجه بیشتر به برخی مناسبات‌های فرهنگی و ملی از قبیل سالروز تولد یا درگذشت بزرگان هنری، سیاسی و فرهنگی است. قبل از ظهور این شبکه‌ها کمتر کسی روز تولد و درگذشت، سهراب سپهری، پروین اعتصامی و …یا روز بزرگداشت سعدی و مولانا و حافظ را به یاد می‌آورد اما در سالهای اخیر به لطف توجه برخی شبکه‌های اجتماعی، افراد زیادی برای یک روز هم که شده با برخی از آثار مفاخر بزرگ ادبی و هنری کشور مواجه شده و یاد آنها را در دل زنده نگه می‌دارند.. امروز یک اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی یکی از مفاخر ادبی ایران و جهان و سراینده عاشقانه‌ترین غزل‌های فارسی است، غزل هایی که اگر بارها و بارها خوانده شده و ورد زبانمان شوند هم ذره‌ای از جذابیت خود را از دست نمی‌دهند. سعدی علاوه بر نثر و شعر در موسیقی نیز نامی آشناست و بخش بزرگی از گنجینه موسیقی ایران با شعرهای سعدی ثبت و جاودانه شده‌اند.. بی گمان سعدی (به مانند فردوسی و حافظ) اگر اهل هر کشور دیگری (حتی کشورهای همسایه ما مانند قطر و ترکیه و عربستان و.) بود توجه و تجلیل بسیار بیشتری از آنچه که امروز در ایران صورت می‌گیرد می‌گرفت و در ...
  • گزارش تخلف

‍ فرهاد قنبری:

هیتلری که ما می‌شناسیم …کتاب «نبرد من» هیتلر از کتاب‌های نسبتا پر فروش و پر طرفدار در ایران محسوب می‌شود، پوسترها و عکس‌های هیتلر هم از پوسترهای محبوب دست فروش‌های خیابان انقلاب است، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز به وفور افرادی را مشاهده می‌کنیم که در حال تعریف و تمجید از هیتلر و عملکرد هستند.. علت این علاقه و طرفداری هموطنان ما از منفورترین چهره قرن بیست غرب از کجاست و چرا هیتلر در جامعه ما با چنین اقبالی مواجه می‌شود؟. در پاسخ به این سوال قبل از آنکه این هموطنان خود را دارای گرایشات فاشیسم و نژادپرستانه بدانیم و فحش و لعنت نثارشان کنیم باید خاستگاه و نوع متفاوت ما و غرب به هیتلر را مد نظر قرار دهیم. واقعیت این است که هیتلری که ما می‌شناسیم با هیتلری که مثلا یک فرانسوی یا انگلیسی می‌شناسد کاملا متفاوت است. جامعه فرانسه یا انگلیس به دلایل مختلفی از هیتلر متنفر است، دلایلی که برا ما ایرانی‌ها یا موضوعیت ندارد و یا کاملا با ذهنیت مان غربیه است. غربی‌ها از یک سو از اینکه هیتلر و یارانش کشور آنها را مورد شدیدترین حملات قرار داده و باعث مرگ و بدبختی بسیاری از هموطنانشان شده است متنفر ...
  • گزارش تخلف