من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii


‍ فرهاد قنبری:. سینما پارادیزو_ جوزپه تورناتوره

سینما پارادیزو قصه یک فیلمساز سرشناس است که خاطرات دوران کودکی خود را به یاد می‌آورد. بخش اصلی این خاطرات مربوط به دوره‌ای است که او با حضور در تنها سینمای دهکده، سینما پارادیزو، به تماشای فیلم سینمایی می‌نشیند و از این طریق عاشق و علاقه‌مند به سینما می‌شود. حضور مداوم او در این سالن علاوه بر تماشای فیلم‌ها باعث دوستی عمیق او با آپارتچی سینما می‌شود …. «سینما پارادیزو» بوی خوش نوستالژی است. سینما پاراریزو داستان خشونت ورزی تکنولوژی ای است که روزانه با سرعت سرسام آوری در حال درنوردیدن مرزهای جدید و فروپاشی خاطرات نسل‌های مختلف است. فروریختن سینما پارادیزو فروریختن تمام امیدها و خاطرات نسلی بود که بخشی از سالها و روزهای زیبای عمر خود را با آن سینما می‌شناخت. هر کدام از ما مخاطبان سینما پارادیزو خود را داشته‌ایم، سینما پارادیزویی که روزی در مقابل دیده گانمان غبار گرفته یا به تلی از خاکستر بدل شده است‌. تورناتوره در این فیلم با کنار هم قرار دادن بخش‌های زیبایی از سینمای کلاسیک جهان ادای دینی شکوهمند از بزرگان تاریخ سینما را به نمایش می‌گذارد، از هنری فوندا تا ویسکونتی، چارلی چاپلین تا بربا ...
  • گزارش تخلف

در اکثر نقاط جهان مردم برای دفاع از فلسطین به صورت خودجوش در هر ساعتی از شبانه روز به خیابان میریرند و خشم خود را ابراز می‌کنند

اما در کشور ما مسئله فلسطین فان شده است. شعار جنیگلی فینگیلی در روز قدس
  • گزارش تخلف

روشنفکر «نمی‌خواهم». روشنفکر «چه می‌خواهم»

از میرزا فتح‌علی خوندزاده و میرزا قاخان کرمانی بگیر تا سید حسن تقی‌زاده و دکتر ارانی و بهار و نیمایوشیج و صادقهدایت و ذبیح بهروز، ولی در مجموع آنها را به دو گروه تقسیم می‌کنم:. الف. روشنفکر «نمی‌خواهم». ب. روشنفکر «چه می‌خواهم». متأسفانه جامعهٔ عقل گریز ما همیشه به «روشنفکران نمی‌خواهم» (امثال صادق هدایت) بها داده است و از «روشنفکر چه می‌خواهم» (امثال سیدحسن تقی زاده و دکتر ارانی) با بی اعتنایی و گاه نفرت یاد کرده است. ولی آنها که سازندگان این سرزمین‌اند بیشتر همان «روشنفکران چه می‌خواهم» اند چه ارانی باشد و چه تقی زاده. در ایران برای این که شما مصداق روشنفکر نمی‌خواهم شوید کافی است که از مادرتان قهر کنید و بگویید «خورشت بادمجان رادوست ندارم» و یک عدد رمان پست مدرن کذایی و یا چند شعر جیغ بنفش بی‌وزن بی‌قافیه و بی‌معنی («احمدای» مدرن) هم در این عوالم مرتکب شوید و به تمام کائنات هم بد و بیراه بگویید و دهن کجی کنید ولی روشنفکر چه می‌خواهم شدن بسیار دشوار است و «خربزه خوردنی» است که حتی پس از مرگ هم باید «پای لرز» آن بنشینید. از نکات عبرت آموز یکی هم این است که فرنگی جماعت نیز، برای روشنف ...
  • گزارش تخلف

دکتر شفیعی کدکنی در سخنان جلسه یک خرداد خود در کلاس درس شان اشاره‌ای به چگونگی تسلط انگلیسی‌ها در هند و از بین بردن زبان فارسی و ج

دکتر کدکنی ابتدا خاطره‌ای از دوران حضورشان در آکسفورد و برخوردشان با جنگی خطی می‌گویند که شامل اشعاری به سبک هندی از فردی انگلیسی‌زبان و عضو کمپانی هند شرقی است. سپس از اهداف انگلیسی‌ها در آموختن زبان فارسی و آشنایی با فرهنگ ایرانی سخن می‌گویند که با این کار زبان فارسی را در هند برانداختند و با رواج زبان اردو راه را برای زبان انگلیسی گشودند و اندک‌اندک آنچه خواستند، کردند. استاد در این بخش می‌گویند: «[انگلیسی‌ها] بعد از اینکه مسلط شدند، گفتند گور بابای زبان فارسی، شما زبان فارسی براتون خوب نیست. شما بیایید اردو رو که یک زبان محلی است، اینو بگیرید بزرگش کنید و همین کار رو کردند. می‌دونستند که زبان فارسی شاهنامه داره، مثنوی داره، سعدی داره، حافظ داره، نظامی داره؛ می‌تونه با شکسپیر کشتی بگیره. ولی زبان اردو چیزی نداره که با شکسپیر کشتی بگیره. بعد از مدتی بچهٔ هندی میگه: گور بابای این زبان اردو. من که می‌تونم شکسپیر بخونم، چرا این شعرهای ضعیف و این ادبیات چی چی … اصلا زبانم رو انگلیسی می‌کنم، چنانکه کردند». دکتر کدکنی پس از آن به ماجرای این روزهای زبان‌های محلی اشاره‌ای کوتاه می‌کنند و به ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:

برخی از ایرانیانی که به هر دلیلی زندگی در خارج از ایران را ترجیح داده‌اند و از طریق گرفتن ویزای اقامت، حق شهروندی یا پناهندگی و امثالهم در آمریکای شمالی و اروپا زندگی می‌کنند در مواجه با شهروندان غربی خود را در «جایگاه قربانی» قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند از این طریق حس ترحم و دلسوزی طرف غربی را برانگیخته و با این روش تایید آنها را بگیرند و خود را به رسمیت بشناسانند. این روش اشغال «جایگاه قربانی» در عرصه سیاست بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد (به عنوان مثال اسرائیل بیش از هفت دهه است در عرصه بین الملل با اشغال چنین جایگاهی دست به خشونت و کشتار مردم فلسطین می‌زند). بخش اعظمی از اپوزسیون خارج از کشور با چنین روشی سعی در جلب حمایت غربی‌ها و سیاستمداران آنها دارند. این افراد عمدتا در مواجه با شهروند غربی (در ناخوداگاهشان خود را در درجه پایین‌تری احساس می‌کنند) برای جلب نظر آنها تصویری اغراق شده، مخدوش و غیر واقعی از کشور و مشکلاتی که با آن مواجه بوده‌اند، ارائه می‌دهند. به عنوان مثال سازمان بدنام و خائن مجاهدین خلق یا بسیاری از اعضای سابق ساواک و سلطنت طلبان خود را دهه هاست در چشم غرب به عنو ...
  • گزارش تخلف

ترکیه بی سر و صدای سد ایلیسو را افتتاح کرد

عملیات آبگیری سد بزرگ ایلیسو در ترکیه با پیش بینی اعتراضات مردم عراق و مقامات این کشور بی سر و صدا از روز جمعه آغاز شده و نگرانی از کاهش آب دجله در پی آبگیری این سد به موضوع تنش بین عراق و ترکیه تبدیل شده است چرا که این اقدام ترکیه بحران‌های محیط زیستی منطقه را افزایش خواهد داد. مقامات ترکیه مدعی هستند که این سد با هدف تولید انرژی برقابی احداث شده و پس از آبگیری کامل، مشکلی برای جریان آب رودخانه دجله ایجاد نخواهد کرد …عملیات آبگیری سد بزرگ ایلیسو در ترکیه با پیش بینی اعتراضات مردم و مقامات عراق بی سر و صدا از روز جمعه ۱۱ خرداد ۹٧ آغاز شده و نگرانی از کاهش آب دجله در پی آبگیری این سد به موضوع تنش بین عراق و ترکیه تبدیل شده است. ظرفیت این سد معادل ۳ برابر بزرگترین سد ایران یعنی کرخه است؛ ترکیه با این کار از ورود ۵۶ درصد منابع آب دجله به خاک عراق جلوگیری می‌کند و تبعات زیست‌محیطی و تنش آفرینی بین کشورهای ترکیه عراق و ایران ایجاد خواهد کرد. پیش از این نیز، در سال ۱۹۹۲ ترکیه با افتتاح سد بزرگ آتاتورک بر رود فرات که ظرفیت آن معادل ۶۵۰ سد ایرانی بود، عملا آغاز شکل‌گیری ریزگردها در غرب ایران و ...
  • گزارش تخلف

نظر ارسالی یکی از دوستان عزیز و اعضای کانال در مورد مسیح علینژاد:

مسیح علی نژاد رویکرد خود در تاریخ زن ایرانی را بر الگوی دوران استقلال خواهی نوجوانان استوار میکند. که البته برایش دستاورد بزرگی نیز در جذب همین گروه سنی داشته است. همان تکرار همیشگی رفتار ساده‌ای که یکباره در میان تنش خانواده بی آنکه کمکی به حل آن کند یکباره به صرافت احساس پدر و مادر را مخاطب جمله‌ای بهت آمیز میکند «که شما هیچ کاری برای من نکرده‌اید.». مسیح علی نژاد تابع نعل به نعل این الگوی روانی دست به انکار تمام سیاستگذاری‌های دولت در حوزه زنان میزند، او با فراموش کردن صرف میلیاردها دلار از هزینه‌های ملی در حوزه آموزش اشتغال ورزش و فرهنگ در حوزه زنان، دستاورد دولت در توانمند سازی این قشر از جامعه را به محاق میفرستد. او فراموش میکند که پیش از هشتک‌های مجازیش دولت در عرصه واقعیت تمام حوزه‌های اجتماع را از استیلا مردان خارج کرده است و سهم عظیمی از اشتغال در نهادهای آمورشی فرهنگی بهداشت درمان و بالاخص سیاست را به روی زنان گشوده است. او از یاد میبرد که هزاران زن استاد دانشگاه پزشک نماینده مجلس و هنرمندانی در کلاس جهانی بعنوان بستر حق خواهی زن ایرانی به سیاستگذاری هزینه برتر از توئیتهای پ ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. پدیده‌ای به نام مسیح علینژاد

مسیح علینژاد خبرنگار دست چندم چند روزنامه اصلاح طلب در دهه هشتاد شمسی امروز به لطف رسانه‌ها و تریبون هایی که از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در اختیارش قرار گرفته است خود را نماینده جامعه زنان و مبارزان راه برابری حقوق جنسی در ایران معرفی می‌کند. رسانه‌ها و سیاست مداران آمریکایی و اسرائیلی به خوبی آگاهند که برای ارائه تصویر دلخواه خود از ایران به افرادی از قبیل علینژاد نیاز دارند. به همین دلیل تصاویر و کلیپ‌های مربوط به او را در. شبکه‌های معروف و پربیننده خود نمایش می‌دهند و روزنامه‌ها و خبرگزاری هایشان مدام با او مصاحبه کرده و پخش می‌کنند. در مورد آخر نیز کتاب او را که شرح حالی از زندگی علینژاد در ایران است در سراسر امریکا و انگلیس با تیراژ وسیع به چاپ رساندند.. مسیح علینژاد استاد فرصت طلبی و ارائه نمایشی است که از او طلب شده است‌‌. او در این سالها به خوبی توانسته است با استفاده از شبکه‌های مجازی و تلویزیون صدای آمریکا خود را به عنوان مدافع حقوق زنان و حامی آنها جا بزند و افرادی (عمدتا جوانان مخالف حجاب) را در داخل همراه خود کند. علینژاد (با کمک رسانه‌های غربی) در حال جعل تاریخ « ...
  • گزارش تخلف

مسیح علینژاد و نژادپرستی چپ غربی.. ✍🏻 احسان منصوری

🔹روزنامه گاردین رپورتاژ آگهی عجیبی در تمجید از کتاب مسیح علینژاد منتشر کرده، مملو از دروغ‌های شاخدار. علینژاد خود را زندانی سیاسی نامیده و مدعی شده از ۷ سالگی علیه حجاب اجباری مبارزه کرده. او می‌گوید در ایران پس از انقلاب ریش گذاشتن و پوشیدن چادر مشکی اجباری بوده است …🔸گاردین روزنامه چپ و لیبرال اروپایی ست. اما از جذبه برتری تمدنی (و در واقع برتری نژادی) که از قصه علینژاد احساس می‌کند نمی‌تواند بگذرد. گیرم که مانند فاکس نیوز مدافع حمله نظامی به ایران نباشد. اما درجایگاه روزنامه چپگرای جهان متمدن، از مبارزه دخترک روستایی غربی شده ذوق زده می‌شود. علینژاد راه رشد در رسانه غربی را خوب می‌شناسد و خودش را به عنوان محصول به رسانه می‌فروشد: تصویر یک قربانی که حالا نماینده قربانی‌های دیگر شده.. 🔹پیشتر نوینسدگانی مانند اسد‌ بیگ نقدهای درخشانی درباره برکشیدن ملاله یوسف‌زی در غرب نوشته بودند که عینا درباره علینژاد قابل انطباق است. دختر روستایی که در خانواده‌ای مذهبی و جغرافیایی بدوی به دنیا آمده و تحت سلطه حاکمان متحجر محبوس بوده. ...
  • گزارش تخلف

شعر «ساعت پنج عصر» لورکا بخشی از مرثیه «ایگناسیو» دوست گاو باز لورکا است که دز هنگام ساعت پنج عصر دز میدان گاو بازی با شاخ گاوی از

در ساعت پنج عصر. درست ساعت پنج عصر بود. پسری پارچه‌ی سفید را آورد. در ساعت پنج عصر. سبدی آهک، از پیش آماده. در ساعت پنج عصر. باقی همه مرگ بود و تنها مرگ. در ساعت پنج عصر. باد با خود برد تکه‌های پنبه را هر سوی. ...
  • گزارش تخلف

فرهاد قنبری:. شعر کتیبه اخوان ثالث. شعر اخوان ثالث شعری بسیار عمیق و تفکر برانگیز است

می توان گفت اخوان در کنار نیما و شاملو در قله‌های شعر نو فارسی ایستاده است. دفاتر از این اوستا، آخر شاهنامه و زمستان او از شاهکارهای شعر نو به شمار می‌روند …شرایط سیاسی و اجتماعی کشور تاثیری عمیق بر شعر اخوان داشته است. اخوان به چشم خود کودتای بیشت و هشت مرداد و برد باد رفتن آمال و آرزوهای خود و تمام آزادیخواهان را دید. او شاعر عصر ناامیدی و شکست است. اشعاری مانند: قصه شهر سنگستان، آنگاه پس از تند، مرداب، قاصدک، سه ره پیداست، زمستان و خوان هشتم از تلخ‌ترین روایت‌های سر خوردگی و شکست و نا امیدی در شعر معاصر فارسی است …در این میان شعر کتیبه از فلسفی‌ترین اشعار اوست که اوج این سرخوردگی و ناامیدی انسان را نشان می‌دهد. اخوان در این شعر رنج و درد و پوچی زندگی انسان را تصویر می‌کند. انسانی که با تقلا و مشقت فراوان هر روز با ولعی سیری ناپذیر برای فرا رفتن از زندگی و کسب لذت بیشتر تلاش می‌کند و در پایان خود را در همان نقطه می‌بیند. شعر در مورد زندانیان به زنجیر بسته شده‌ای است که در مقابل خود سنگی را می‌بینند که بر روی آن نوشته شده «کسی راز مرا داند، که از این رویم به آن رویم بگرداند» زندانیان ...
  • گزارش تخلف