📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


برادران سیسترز

رمانی از نویسنده‌ی کانادایی پاتریک دوویت است که در سال٢٠١١ چاپ شد و جوایز ادبی اصلی کانادا را دریافت کرد و نامزد دریافت جایزه بوکر شد. این کتاب تقریبا در تمام فهرستهای بهترین سال حضور داشت و در امریکا و کانادا جزء پر فروش‌ترین کتابها بود و هنوز هم هست. برادران سیسترز وسترنی سیاه ,تفکر برانگیز و در عین حال کمیک است که از سطر اول تا اخر خواننده را رها نمی‌کند …پاتریک دوویت درست مثل تارانتینو می‌داند که چطور نوع نگاه ماجراهای خون بار را خنده را جلوه دهد و درست مثل مارک تواین می‌داند که خواننده تمایل دارد ایرادات شخصی راوی را عفو کند. کلیوند پلین دیلر. اخرین باری که بعد از چند ماه کار توی معدن برگشتم به شهر یه کیسه بزرگ طلا همراهم بود ,با اینکه میدونستم این کار دیوانگی ست ولی تصمیم گرفتم تو یکی از گرون‌ترین رستورانهای شهر یه غذای حسابی بخورم. به استحضارتون برسونم که مجبور شدم برای یه وعده غذا سی دلار پول بدم. غذایی که اگر توی شهر خودم خورده بودم نیم دلار بیشتر خرج نداشت. ...
  • گزارش تخلف

مجله نمایش شماره ۱۹۷ ویژه بهمن ماه ۹۴ منتشر شد

تازه‌ترین شماره مجله نمایش با نگاه ویژه «اقتباس در تئاتر» منتشر شد. مخاطبان و علاقمندان می‌توانند درنگاه وی‍‍‍زه این شماره مقالاتی با عنوان‌های «روند» تطبیق کودک با قهرمان داستان «در نمایشنامه‌های اقتباسی از ادبیات عامیانه» نوشته منوچهر اکبرلو، «بررسی رساله‌ی خلسه، مشهور به خواب نامه، از منابع نمایشی دوره‌ی قاجار» نوشته دکتر علی اصغر فهیمی فر- غلامحسین دولت آبادی و «عملکرد روایت در درام و داستان: چند ویژگی اقتباس دراماتیک از داستان» نوشته مهدی نصیری را به همراه گفتگویی با «دکتر فرشید ابراهیمیان» را بخوانند. در این شماره مجله از نمایش‌های روی صحنه به سراغ چندی از آنها رفته‌ایم و از آن میان نمایش‌ «دربارانداز» به کارگردانی امیرکاوه آهنین جان، نمایش «کابوس هایی در مضرات دخانیات» به کارگردانی افسانه زمانی، نمایش «جوجه تیغی» به کارگردانی بهرام افشاری، نمایش «شب آوازهایش را می‌خواند» به کارگردانی رضا گوران و نمایش «بهمن» به کارگردانی افروز فروزند و همچنین نمایشنامه «خانه آلیسون» از حسن پارسایی را مورد نقد و بررسی قرار داده‌ایم. در گستره تئاتر جهان، ازدیگر بخش‌های این مجله می‌باشد. در این شما ...
  • گزارش تخلف

🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮.. ماگدا: چرا منو دید می‌زنی؟. تومک: چون دوستت دارم، راست می‌گم

ماگدا: چی می‌خوای؟. تومک: نمی‌دونم. ماگدا: می‌خوای منو ببوسی؟. تومک: نه. ماگدا: می‌خوای با من بخوابی و عشق‌بازی کنی؟. تومک: نه. ماگدا: می‌خوای با من سفر کنی؟. تومک: نه. ماگدا: پس چی می‌خوای؟.
  • گزارش تخلف

🖊نشست «هرمنوتیک قرآن» برگزار می‌شود

معاونت پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی نشست «هرمنوتیک قرآن» (نخستین گامها در تفسیر قرآن) را با حضور محمد مجتهد شبستری و علیرضا قائمی نیا برگزار می‌کند. این نشست دوشنبه ۲۶ بهمن ساعت ۱۰ الی ۱۲ در محل سالن اجتماعات شهید مفتح دانشکده الهیات دانشگاه تهران واقع در خیابان شهید مطهری، تقاطع شهید مفتح ساختمان شماره ۱ دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار می‌شود. ...
  • گزارش تخلف

موضعی گیری‌های سینمایی اقتصاددان. سعید لیلاز طرفدار بادیگارد حاتمی کیا

سعید لیلاز اقتصاددان در روزنامه اعتماد طی یادداشتی به تحلیل فیلم بادیگارد حاتمی کیا پرداخته است.. برهمین اساس لیلاز در روزنامه اعتماد نوشته است: فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا همیشه فضای دو قطبی در درون خود دارد. خیر مطلق و شر مطلق را همیشه در آن می‌توان دید. البته که فضای دوقطبی در محدوده نظام تعریف می‌شود و هرچه پیش می‌رود، دو قطبی میان خالصی و ناخالصی یا میان خیر و شر، عیان‌تر می‌شود. اما موضوع مهم و دغدغه همیشگی فیلم‌های آقای حاتمی‌کیا مربوط به اصلیت ناب انقلاب سال ١٣٥٧ است. من هم به عنوان کسی که از نزدیک در فضای چند سال منتهی به انقلاب اسلامی ایران زیسته‌ام، نمی‌توانم افسوس و ناراحتی خودم را از اینکه برخی از ماموریت‌های انقلاب روی زمین مانده، پنهان کنم. به این ترتیب است که این آتشفشان بی‌همتا که خاورمیانه و همه جهان را به لرزه درآورد، در این ٣٧ سال جزو مظلوم‌ترین‌ها در دنیا بوده است و همچنان باید انقلاب سال ٥٧ را ناتمام دانست. شاید برای درک موقعیت نیاز باشد که قدری به عقب و زمان انقلاب برگردیم. آنچه در ایران رخ داد، یک انقلاب ضد امپریالیستی بزرگ بود که قصد داشت، کشور را به جایگاه شایس ...
  • گزارش تخلف

حتی ممکن است چهره‌ای که قهرمان فیلم آقای حاتمی کیا نمایش می‌دهد، از نظر کسانی که آن روزها را ندیده‌اند، غیرواقعی باشد، اما اینگونه

یک نمونه از آنها را به یاد دارم. «مراد نانکلی» از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود که او را دستگیر کردند و از او در مورد سایر اعضای گروه و اسلحه‌های آنان، پرسیدند. او پاسخ داد که می‌داند اسلحه کجاست اما نمی‌گوید. می‌گفت، شرعا اجازه دروغ گفتن ندارم، پس نمی‌گویم که در مورد اسلحه و افراد گروه نمی‌دانم اما اطلاعاتی به ساواک نمی‌دهم. این فرد آنچنان زیر شکنجه‌های ساواک، از دنیا رفت که جسدش قابل شناسایی نبود. افرادی که وارد فعالیت‌های چریکی می‌شدند، می‌دانستند که چند ماه تا یک سال بیشتر زنده نخواهند ماند اما این کار را انجام می‌دادند. آن دوران مملو از داستان‌هایی است که امروز عجیب به نظر می‌رسد. امروز در فیلم بادیگار دیده می‌شود، افرادی برآمده از آن فضا به فساد آمیخته شده‌اند و این موضوعی دردآلود و حزن‌انگیز است. پیش از لیلاز، علی ربیعی وزیر کار نیز با تماشای این فیلم نشست و از آن تقدیر کرد. ...
  • گزارش تخلف

فلوبر به موپاسان گفته بود: آنچه را که انسان می‌خواهد بیان کند باید مدتی دراز و با دقت فراوان نگاه کند تا بتواند جنبه‌ای از آن را ب

زیرا در هر چیزی جنبه‌ی بیان نشده وجود دارد …. به این ترتیب است که کار انسان بدیع و اصیل می‌شود. از یادداشتهای فلوبر در هنگام نگارش مادام بواری. از کتاب فن داستان نویسی ترجمه محسن سلیمانی /تهران نشر امیر کبیر/۱۳۷۰ ماهر - ادمین کانال🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ...
  • گزارش تخلف

🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂.. شاید همه چیز با یک عکس آغاز شد.. تو در عکس نیستی

پدر وسط نشسته، دستی به شانه‌ی مامان و دست دیگر به شانه انسی، و ما سه برادر یک پله پایین‌تر نشسته‌ایم. یکی مان کم است. تو همیشه کم بودی، و گاه اصلا نبودی. مثل حالا که نیستی. زیرخروارها خاک در زمان گمشده‌ی جوانی ما خفته‌ای. جایی در خاطر ه های من پشت سه پایه‌ی دوربین ایستاده بودی و از دریچه. دوربین نگاه می‌کردی، با یک چشم بسته منتظر شکار. گفتی: «گویند که زاغ سیصد سال بزید و گاه سال عمرش از این نیز درگذرد. عقاب را سال عمر، سی بیش نباشد.». ...
  • گزارش تخلف

🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂.. یک زن قادر است خیلی چیزها را با دستهایش بیان کند

یا اینکه با آن‌ها تظاهر به انجام کاری کند،. در حالی که وقتی به دست‌های یک مرد فکر میکنم،. همچون کنده‌ی درخت بی حرکت و خشک به نظرم می‌رسند. دست‌های مردان فقط به درد دست دادن،. کتک زدن،. طبیعتا تیراندازی و چکاندن ماشه‌ی تفنگ. و امضاء میخورند …. اما به دستان زنان در مقایسه با دست‌های مردان. به گونه‌ای دیگر باید نگاه کرد:. ...
  • گزارش تخلف

🔵 جان‌گری فیلسوف انگلیسی، درباره‌ی داستان‌های شرلوک هلمز معتقد است برخلاف توصیف‌ها درباره‌ی او که شخصیتی منطقی است، جذابیت شرلوک ه

در عصری که شاهد شکست‌های بسیاری در بکارگیری خرد و منطق بودیم و به سیستم‌هایی اعتماد کردیم و خطاناپذیر پنداشتیم، این تصور که عقل به تنهایی می‌تواند راهنمای زندگی‌مان باشد فروریخت. اما همزمان شرلوک هلمز به عنوان نماد خرد‌گرایی پابرجاست. تناقضی که جای بررسی دارد …🔸‌گری با تقسیم استدلال به استنتاجی (رسیدن به نتیجه‌ای جزئی به وسیله‌ی اصلی کلی) و استقرائی (رسیدن به نتیجه‌ای کلی با مشاهدات جزئی) معتقد است هلمز نوع دیگری از استدلال را به کار می‌برد که بیشتر بر پایه‌ی حدسیات است و هیچ قطعیت یا ارزیابی دقیقی به ما نمی‌دهد (به تعبیر برخی: استدلال گمانه‌زن)؛ بلکه بهترین توضیح موجود را ارائه می‌دهد. گری با اشاره به این جمله‌ی هلمز که «وقتی گزاره‌های ناممکن را کنار می‌گذارید، آنچه باقی می‌ماند، هر قدر هم غیرمحتمل باشد، حتما حقیقت دارد» استدلال معکوس را مطرح می‌کند که با حذف، به نتیجه می‌توان رسید. اما این را نمی‌توان روشی دانست که او را برجسته می‌کند؛ به تعبیر خود هلمز «مشاهده‌ی جزئیات بی‌اهمیت» است …🔸‌گری به توصیفات خود ادامه می‌دهد؛ هر چقدر او به استدلال تکیه می‌کند، به حدس و گمان و تخیل هم تکیه م ...
  • گزارش تخلف

معلم من دانشی مردی لوتی منش بود. فضایل اخلاقی و رفتاری لوتی‌های جوانمرد را به کمال داشت

دکتر مهدوی دامغانی با بهره گیری از این مثل عامیانه که می‌گوید: «ملا شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل!» معلم مرا «ملای آدم» می‌داند. آدم به معنای انسانی با کمالات و فضایل اخلاقی والا و راه و رفتاری رادمردانه. معلم من شخصیتی است که امشب بخارا به نام او «شب محمد جعفر محجوب» برگزار کرده است. در این جا اجازه می‌خواهم چند کلمه دربارۀ او بگویم. چند کلمه از خاطرۀ آشنایی با او، و چند کلمه دربارۀ مقوله‌ای از کارهای پژوهشی او.. الف. خاطره. نخستین دیدار و آشنائیم با محمد جعفر محجوب در سال‌های ۱۳۳۷-۱۳۳۸ بود. درکلاس درس فارسی و انشاء نگاری برای محصلان ششم ادبی در آموزشگاه خزائلی. ...
  • گزارش تخلف

درباره دو کتاب تازه از نسرین قربانی

مردی که دوست می‌داشتم: آدم‌ها اغلب رفتارها و گفتارهاشان را برطبق سنجش خود، درست، دقیق و بهترین می‌دانند. غافل از آن که بسیاراتفاق افتاده تلنگری هرچند کوچک و نازک می‌تواند بدنه‌ی تفکری را فرو ریزد. مردی که دوست می‌داشتم، روایت ذهنی زنی عاصی و سرخورده است. زنی که تمام قد در برابر خود و اطرافیان نزدیک و سرانجام حاصل تفکرات یک سویه‌اش ایستاده ولی می‌خواهد از خودی که ساخته و ساخته‌اند، بیرون بیاید. در این راه طولانی مسیرهای زیادی را طی می‌کند. زمین می‌خورد. تحقیر می‌شود و دوباره می‌ایستد. جدالی سخت با زندگی که تقدیر فعلی او را می‌سازد …. این کتاب در دی ماه گذشته، توسط انتشارات کتابسرای تندیس به چاپ رسید. ...
  • گزارش تخلف