📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


کتاب بپوشیم برنامه‌ی روز جهانی کتاب – ۵ مارس ۲۰۱۵ – بود. داستان چی بود؟

هر بچه‌ای که بهترین ایده لباس پوشیدن از نوع کتابی را به نمایش می‌گذاشت، ۵۰ پوند جایزه می‌گرفت …گوزن زرد پیشنهاد می‌کند که پدرها و مادرها سعی کنند لباس ساده‌ای را براساس شخصیت داستانی محبوب فرزندانشان درست کنند و با این لباس در برنامه‌های ویژه‌ی کودکان در هفته‌ی کتاب شرکت کنند. به‌خصوص در کتاب‌گردی رو پنج‌شنبه، بیست و هشتم آبان که قرار است همگی با هم به کتاب‌فروشی‌ها برویم و کتاب بخریم. ...
  • گزارش تخلف

«بت دوره گرد» روایت نابودی انسان دربرابر هجوم بی وقفه خاطرات است

رمان شرح ماجراهایی ست که برای شخصیت اول این داستان _ که یک زن است _ رخ می‌دهد. خواننده در این اثر به تماشای مبارزه میان انسان و ذهن می‌نشیند. از یک سوی تقلای یک فرد برای بیرون آمدن از گرداب خاطرات روزگار از دست رفته و از سویی دیگر واکنش شخصیت هایی که هریک با نگاه و تفکر خاص خود در این ماجرا درگیر شده‌اند. ...
  • گزارش تخلف

با صدای «دیرت نشه‌» ی مادر یک روز تازه شروع می‌شد. باز هم مسیر تکراری

از حکیمیه به نوبنیاد و از آنجا سیدخندان. نوبنیاد. از وقتی یادم می‌آید اسم آن میدان، نوبنیاد است. خنده‌دار نیست؟ پیش‌ترها چرا؛ ولی از وقتی زهره ذهنم را تسخیر کرد دیگر به نوبنیاد نمی‌خندیدم. آن روزها هربار با میدانی نوبنیاد روبه‌رو می‌شدم. میدانی که یک‌طرفش می‌خندید و طرف دیگر اخم داشت. تازگی‌اش این بود که طرف اخمو و طرف خندان بدون هیچ‌گونه نظمی گاه به گاه جا عوض می‌کردند. و سیدخندان. ...
  • گزارش تخلف

دموکراسی یا دموقراضه - مهدی شجاعی⬆ … …

سید مهدی شجاعی در سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد و هفده سال بعد با دیپلم ریاضی، برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد. او در بدو ورود به دانشکده، گرایش کارگردانی تئاتر را برگزید و حدود سه سال نیز با همین گرایش پیش رفت و عموم واحدهای کارگردانی را پشت سر گذارد. در این زمان که به سن بیست سالگی رسیده بود، از میان مسیرهای مختلف پیش رو، نویسندگی را به عنوان حرفه برگزید. به همین جهت از رشته کارگردانی به نمایشنامه نویسی و ادبیات دراماتیک تغییر جهت داد و همچنین با اعلام انصراف از ادامه تحصیل همزمان در رشته علوم سیاسی، علیرغم گذراندن عموم واحدهای مهم و اساسی، تمرکز خود را به‌طور ویژه در حوزه داستان نویسی قرار داد. [۱]. حوالی سال‌های ۵۸ و ۵۹ یعنی حدود ۲۰ سالگی، اولین آثار او چه در مطبوعات و چه در قالب کتاب منتشر شدند …. بخشی از کتاب فوق؛. پادشاه:. چرا مساله دشمن را آنچنان که باید و شاید جدی نمیگیرید و نگرانی لازم را در مردم ایجاد نمیکنید؟!. ...
  • گزارش تخلف

Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab. «لحظه مادلن» پروست چطور دنیا را تحت تاثیر قرار داد

معصومه علی‌گل. رمان هفت جلدی «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» به خاطر داستان طویل و درونمایه «حافظه غیرارادی» یکی از شاهکارهای ادبیات فرانسه به شمار می‌رود. بهترین نمونه این درونمایه بخشی است که مربوط به «کیک مادلن» می‌شود و این بخش در ابتدای داستان «طرف خانه سوان» در جلد اول آمده است …پروست در رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته»، حافظه را محور داستان قرار داده است. کیک مادلن یکی از عناصر کلیدی این داستان است: به صورتی که وجود این کیک در دل اصلی‌ترین درونمایه داستان یعنی «حافظه غیرارادی» نقش اصلی را بازی می‌کند و خاطره‌های گذشته شخصیت داستان با خوردن و بوییدن این کیک زنده می‌شود. در طول داستان قوه بینایی، شنوایی و بویایی خاطرات مهم راوی داستان را جلوی چشم او می‌آورد و گاهی همین خاطره‌ها باعث می‌شود داستان به بخش‌های ابتدایی کتاب بازگردد. قدرت پروست در ادبیات و فرهنگ فرانسه تا آنجا پیش رفته که اصطلاح «مادلن پروست» امروزه برای اشاره به نشانه‌های حسی که خاطره‌ای را زنده می‌کند به کار می‌رود …به تازگی «سیمون هفر» منتقد و گزارشگر روزنامه‌ «تلگراف» درباره ماندگاری مفهوم مادلن گزارشی تهیه کرده ...
  • گزارش تخلف

ییاتی که تشخیص داده می‌شوند بلکه جزییات چیزهایی که به یاد آورده و تکرار می‌شوند و همیشه بین درک و حافظه ارتباط به وجود می‌آورند

حتی آن دسته از افرادی که رمان‌های پروست را نخوانده‌اند از سیر حافظه‌ای که راوی هنگام فرو بردن کیک مادلن در چای طی می‌کرد آگاه هستند؛ و این همان لحظه‌ای است که به «لحظه پروستی» معروف شده است …بعضی‌ از خواندن اثری چنین طولانی امتناع خواهند کرد اثری که در آن ظاهرا فعل کمی انجام شده است: اگرچه همین فعل سریع انجام می‌شود اما جزییات آن به دقت شرح داده می‌شود. شخصیت‌‌شناسی‌ها کاملا قابل توجه هستند؛ نه فقط شخصیت اشراف‌زادگان مغرور بلکه خودنماهای نامعقول، خدمتکارهای اجباری و ویژگی‌های مهربانی و انسانیت در آنچه اغلب دنیای نامهربانی و غیرانسانی قلمداد می‌شود نیز قابل توجه هستند. دوره‌ای که پروست در آن مشغول نوشتن رمان‌ها بود، یکی از دوران تحول بزرگ فرانسه به شمار می‌آید، دورانی که در آن انسان‌های اشراف‌زاده‌‌ دنیای او بعد از سقوط رژیم بناپارتی در ١٨٧٠ جایگاه‌شان تغییر پیدا کرد. در رمان به ماجرای «دریفوس»، واقعه مشهوری که در آن دوره فرانسه رخ داد، نیز پرداخته شده است. مادر پروست یهودی بود، با این حال پروست طبق آیین کاتولیک رم تربیت شد و برای حمایت از دریفوس با پای لنگ راه می‌رفت: با این حال رمان ا ...
  • گزارش تخلف

نویسنده که آثارش را با نام مستعار می‌نوشت و نام واقعی‌اش «ژان-پی‌یر آنگرمی» بود، بارها جوایز مختلف را از آن خود کرد که جایزه رنودو

او رمان‌های مهمی نوشته که بسیار از تجربیات شخصی خود او به عنوان یک دیپلمات الهام گرفته‌اند زیرا او سال‌ها به عنوان دیپلمات در هنگ‌کنگ، پکن، لندن، فلورانس و رم زندگی کرد. در فرانسه او در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ رییس برنامه‌های مشترک فرهنگی چین- فرانسه را برعهده داشت. علاقه او به اپرا موجب شده بود تا او در این رشته موسیقی نیز فعالیت کند.. خاطره و عشق و مرگ، سه بن مایه‌ی اصلی مرگ کثیف، اثر پی یر ژان رمی، نویسنده فرانسوی است؛ کتابی که ویژگی بارز آن، نثر شاعرانه و سبک پالوده‌اش است. سبکی که بیشتر اسلوب رمان نو فرانسه را به ذهن تداعی می‌کند: ژان شرال، یک نویسنده‌ی شصت و چند ساله سترون (هم در زندگی و هم درنوشتن)، گویی برای فراموشی و مرگ، به هنگ کنگ آمده؛ در زمستانی کثیف و در زیر رگبارهای مداوم بارانی که تمامی ندارد. و همچون جذام، چهره‌ی جزیره را می‌جود و از شکل می‌اندازد. اقامتگاه او، هتل - فاحشه خانه‌ای بدنام، موسوم به سه اژدها، است که خود، نماد مجسم نیستی و پلشتی و مرگ است؛ با دهلیز‌های تو در تو، راهرو‌های تنگ، اتاق‌ها و سالن‌ها و گوشه‌های تاریک و مرطوب، دیوارهای چرب و کثیف با گچ بری‌های درهم ...
  • گزارش تخلف

نشست تخصصی طراحی گرافیک و تصویرگری کتاب کودک در موزه‌ی گرافیک ایران

در راستای برگزاری نمایشگاه «با چشم ‌های کودکی» نشست تخصصی طراحی گرافیک و تصویرگری کتاب کودک، روز دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰ در موزه‌ی گرافیک ایران برگزار خواهد شد. در این نشست مصطفی رحمان‌دوست با محوریت؛ «داستان و شعر کودک»، ابوالفضل همتی آهویی با موضوع؛ «سیر تولید و تحول کتاب کودک با تمرکز بر تصویرسازی دهه‌ی شصت» و بهرام کلهرنیا درباره‌ی؛ «مجموعه اثرات تصویرگری کتاب کودک بر روزگار و جامعه» سخنرانی خواهند داشت. موزه‌ی گرافیک ایران بستری برای توجه و گفت‌گو درباره‌ی طراحی گرافیک است. این موزه به نشانی، بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید شمالی، محوطه‌ی پارک پلیس جای دارد. شرکت برای عموم علاقمندان در این نشست آزاد است. ...
  • گزارش تخلف