«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» 🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۰:۴۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 💠 بررسی ترجمه سیاوش جمادی از کتاب هستی و زمان مارتین هایدگر 💠 سیاوش جمادی در ترجمه خود از کتاب هستی و زمان هایدگر در این عبارت: Die Exposition der frage nach dem Sinn von Sein در ترجمه فارسی خود، واژه Die Exposition را به برگردان کرده است. در حالی که معنای واژه ایضاح در خود نهفته است. البته ایشان خودسرانه به چنین ترجمهای دست نبردهاند، بلکه با التفات به هم ارزی دو واژه Interpreation و Auslegung با Exposition واژه اخیر را به ایضاح برگردان کردهاند. میدانیم که هایدگر واژه Interpreation را به معنای تفسیر نظری روش مند و علمی به کار میبرد و از سویی واژه Auslegung نیز در معنای تفسیر به کار میرو در حالی که به معنای تفسیر نظری روش مند و علمی نیست. بلکه به معنای مناسبت انسان با جهان پیرامون خود است. بنابراین نقد اصلی در همین ابتدا این است که اگرچه ایشان به دلیل جلوگیری از سوء فهم، واژه Auslegung را به واگشایی تعریف میکنند اما هرگز نشان نمیدهند که مقصود از این واگشایی چیست و نسبت به چیست؟ بدیهی است که هایدگر هرگز نخواسته است که فعل عامیانه aufbrechen را در معنای شکفتن به جای آن قرار دهد و در عین حال سیاوش جمادی هم توضیحی نمیدهد. بنابراین پیشنهاد ا ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۵۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ 💠 «پایدیا چیست؟» در این دوره رویکرد مطلق گرایانه اندیشمندان پیش از سقراط و رویکرد نسبی گرایانه سوفسطاییان به مساله آموزش و تربیت باغث واکنش افلاطون به مساله تربیت میشود. این دو اندیشمند تمام تلاش خود را برای تحقق مساله تربیت در پرتو حکمت محقق,می دانند. بنابراین تعلیم و تربیت ریشه یونانی است. وانگهی، میتوانیم حدس بزنیم که هدف اصلی اندیشه افلاطون در درجه نخست پرورش سیاست مدار نیست. بلکه هدف او تعلیم و تربیت و ادب و فرهنگ و خردپروری و دانش و فراست است (ضیمران، محمد). بنابراین پایدیای یونانی هدفش پرورش فیلسوفی است که اتفاقا پادشاه هم هست. آگاممنون در منظومه ایلیاد هم شهریار است و هم از دانش کافی برخوردار. لذا هدف پایدیای یونان شکل بخشی به فرد یونانی بود. این پایدیای یونانی در متن مدینه محقق,می شود. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۲۵ ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ 💠 «پایدیا چیست؟».. از این روی به معنای تربیت ثروتی است که هیچکس قادر نیست آن را از انسان بگیرد میتوانیم دریابیم که تربیت، آرمان انسان یونانی است که شخصیت فرد را شکل میدهد. در سراسر کتاب ایلیاد و اودیسه اثر هومر، ما، جاری شدن مفهوم پایدیا را در دورهای درک میکنیم که هومروس در آن زیست میکرده است. آشیل، آگاممنون، نستور پیر خردمند، همگی شخصیتهای پهلوانی و پهلوان منشی هستند که هومر در ایلیاد آنها را وصف کرده است. تربیت شخصیت انسان را درگرگون میکند و از او موجودی تازه میسازد. از این روی، ورنر یگر با بررسی مفهوم نشان میدهد که چگونه سیستم حماسی یونان شامل این مفهوم اساسی بوده و سپس در اندیشه افلاطون بسط یافته است. اگر تاکید ما برای شناخت اندیشه یونانی بر روی شناخت حماسههای یونان استوار است از این جهت است که این دو حماسه صرفا از وجه حماسی خوانده نشوند. بر حسب معمول، اکثر مفسران، پیشینه مفهوم پایدیا را به دوره یونان باستان بازمی گردانند. این در حالی است که میتوانیم به صورت مشهود رگه هایی از نحوه تربیت را در اندیشه ایران باستان هم نشان دهیم آنجا که افلاطون خودش در باب تربیت شاهزادگان ایران سخن میگوید:پس از آنکه فرزندی در خاندان شاهی زاده شد او را به دست دایگان ناشایست نمیسپارند ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ 💠 امروز ۱۲شهریور سالروز کشته شدن رئیسعلی دلواری (۱۲۶۱–۱۲۹۴ خورشیدی) مبارز مشروطهخواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نی «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۳۷ ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ 💠 " «اندکی تامل» " 💠 تمامی این سفرنامه نویسان که از غرب به ایران میآمدند در پی این بودند که وضعیت آشفته و نابسامان ایران را به دولت متبوع خود برسانند. اما جالب توجه است که فرستادگان ایرانی در سفارت خود جز بی آبرویی و افتضاح چیزی به بار نمیآوردند؛ به عنوان مثال پژوهشگر هلندی دیگری با بررسی اسناد هلندیان، پس از اشاره به شکست سفارت ایران (موسی بیگ) با سفیر کمپانی هندشرقی هلند مینویسد:رفتار او را نمیتوان سرمشق دانست، او بسیار شراب میخورد، مایه مزاحمت بانوان را فراهم میکرد و از فحاشی ابایی نداشت. افزون بر این، او پیوسته به هیات رییسه کمپانی برای انجام کارهای بی اهمیت مراجعه میکرد.. در این فقره، بند ایجاد مزاحمت … بسیار جالب توجه است …از سویی محمدرضا بیگ در سفارت خود؛ بزرگترین دستاوردش رسوایی دل بردن از بانوی جوان هفده سالهای بود که پایان نامیمون پیدا کرد. محمدرضا بیگ آن دوشیزه را که از او آبستن شده بود مخفیانه سوار کشتی کرد و در بندر دانتسیگ مجبور شد برای وضع حمل او توقف کند و چون در تنگ دستی افتاد بخشی از هدایای لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه را فروخت و چون پیشاپیش متوجه شد که شاه از کارهای او باخبر شده ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۵۰ ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ 💠 امروز ۲۷ آگوست، زادروز آن نابغه قرن هفدهم و هجدهم.. آقای فیلسوف روزت مبارک «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۰:۴۴ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 💠 «تامل و تفکر».. 💠 وظیفه فلسفه، فهم آن چیزی است که اکنون هست، زیرا آنچه هست خرد است تا آنجا که به فرد مربوط میشود، هرفردی، در هر صورت فرزند زمان خویشتن است. به همین ترتیب هم، فلسفه یعنی زمانه فلسفه به صورتی که در افکار ما فهم میشود. این تصور که فلسفهای میتواند از زمانه خود فراتر رود به همان اندازه ابلهانه است که تصور کنیم فردی میتواند از زمانه خود بپرد. اگر نظریه او به واقع از زمانه او فراتر برود، اگر این نظریه برای خود، دنیایی به آن صورتی که هست بسازد، این نظریه بی گمان وجود دارد، اما تنها درون عقاید آن فرد؛ یعنی فضایی انعطاف پذیر که در آن، تخیل، میتواند هرآنچه را که میخواهد بنا کند؛ به این صورت توان گفت:. 💠 اینجا گل سرخ است، اینجا برقص. 🌐. 🌐. 🌐، ۲۵ jn، سال ۱۸۲۰.. 💠 فیلسوفان وجدان بیدار جامعه هستند. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۴۳ ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ 💠 اکنون به ناگاه دفتری از فلسفه کانت چشمم را جلب کرد. این یادداشتها راهگشای کارم بود «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۴:۳۲ ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ رستم الحکما با اشاره به سوزاندن اسناد دفترهای هزارساله ایران توسط عبدالله خان حاکم اصفهان مینویسد: " دیگر آنکه محراب بیگ قوشچی گو به قدرت اختیاری که داشت, دفترهای هزارساله ایران را که سرای جهانشاهی, که مشهور به چهار حوض میباشد و در دفترخانه ملوک صفویه بوده, همه را به یراق آتش بازی صرف نمود و جباخانهای که آلات و اسباب نفیسه و اشیای غریبه و عجیبه بسیاری در آن بود و کتابخانه مبارکه را بر باد فنا داد و سر رشته حساب از دست اهل ایران گم نمود و احتساب را از ایران برانداخت و منصب محتسبی از بلاد ایران برافتاد (رستم الحکما, صفحه ۲۱۰)، نقل از جوادطباطبایی, تاملی درباره ایران صفحه ۳۴۹) …بدیهی است که از یورش مغول تا زمانی که جنبش مشروطه خواهی مردم ایران بر بار نشست اکثر این تاریخ نویسان منشیان درباری بودند و از ترس جان خود وقایع تاریخی را تحریف میکردند.. 💠 جایی برای آنان که میاندیشند؛ چاه به چشمهای که از آن آب مینوشیدیم حسرت میبرد. 🔻🔻🔻🔻🔻. ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۴۵ ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ 💠 یک صفحه ستایش شیخ الاسلام مجلسی، از شاه سلطان حسین بی درایت؛ قهرمان عادل کشور ستانی که با دو دست ادب، تاج شاهی را به محمود افغان بدیهی است که نظام اندیشه تاریخی کشور در سراشیب سقوط باشد «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۳۷ ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ 💠 پتیارگی شاهان ایران.. 💠 بخش دوم/تحلیل، تاریخی_سیاسی 🌐 در آن زمان که اروپا از خواب سنگین سدههای میانه برخاسته بود حضور سفرنامه نویسان اروپایی در ایران بسیار قابل تامل است. اگرچه اروپاییان که در پی این بودند علت انحطاط خود را در آیینه شرق ببیند و اگر چه در برخی از داوریهای آنها خطا راه یافته است، به دلیل اینکه از مجرای منطق تحولات جدید به تاریخ ایران نظر میکردند، مواد تاریخ را به محک مفاهیم غرب میزدند که در نوشتههای مصنوع و پرتکلف، تاریخ نویسان آن دوره هویدا نبود. من پیش از این بخشی از تحلیل گفتههای دکتر را در خصوص عدم تکوین دولت در ایران آوردم؛ به نظر میرسد که در آنجا، طرح مساله و تحریر محل نزاع را پیش میکشد تا با ایضاح اصول خود و برجسته کردن برخی مواد تاریخی، تفاوت نوشتههای ایرانی و اروپایی را نشان دهد؛ در آن دوره ایرانیان به بازگانان و سفرنامه نویسان روی خوشی نشان نمیدادند و به جز عدهای معدود الباقی را جاسوس میانگاشتند (تفکری که به عنوان میراثی نامبارک در ایران فعلی هم جریان دارد). یکی از این تفاوتهای اساسی عدم کنجکاوی ایرانیان در خصوص ملتها و اخلاق و آداب و رسوم آنها است. چنانکه ژان شاردن مینویسد: ایرانیان علاقه چندانی ... «تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۰:۳۲ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 💠 هگل، فیلسوف آلمانی در مقایسه میان «رایش» کهن آلمان و امپراطوری ناپلوئن مینویسد: شاهنشاهی ایران (Reich) به معنای جدید کلمه است، w. f. Hegel; Vorlesungen über die philosophie der Geschichte; s (eite) ۴۱۴ …💠 درس گفتارهای فلسفه تاریخ🔺🔺. 💠 هگل واژه Volk را درست در معنای همان واژه Nation به عنوان ملت اخذ میکند و معتقد است که بر خلاف چین و هند که به سوی حیات ارگانیک و گیاهی رانده شدند ایران توانست وحدت خود را در عین تکثر اقوام گوناگون حفظ کند.. جایی برای آنان که میاندیشند؛ چاه به چشمهای که از آن آب مینوشیدیم حسرت میبرد. 🔻🔻🔻🔻🔻. ... ‹ 25 26 27 28 ›
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۰:۴۶ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ 💠 بررسی ترجمه سیاوش جمادی از کتاب هستی و زمان مارتین هایدگر 💠 سیاوش جمادی در ترجمه خود از کتاب هستی و زمان هایدگر در این عبارت: Die Exposition der frage nach dem Sinn von Sein در ترجمه فارسی خود، واژه Die Exposition را به برگردان کرده است. در حالی که معنای واژه ایضاح در خود نهفته است. البته ایشان خودسرانه به چنین ترجمهای دست نبردهاند، بلکه با التفات به هم ارزی دو واژه Interpreation و Auslegung با Exposition واژه اخیر را به ایضاح برگردان کردهاند. میدانیم که هایدگر واژه Interpreation را به معنای تفسیر نظری روش مند و علمی به کار میبرد و از سویی واژه Auslegung نیز در معنای تفسیر به کار میرو در حالی که به معنای تفسیر نظری روش مند و علمی نیست. بلکه به معنای مناسبت انسان با جهان پیرامون خود است. بنابراین نقد اصلی در همین ابتدا این است که اگرچه ایشان به دلیل جلوگیری از سوء فهم، واژه Auslegung را به واگشایی تعریف میکنند اما هرگز نشان نمیدهند که مقصود از این واگشایی چیست و نسبت به چیست؟ بدیهی است که هایدگر هرگز نخواسته است که فعل عامیانه aufbrechen را در معنای شکفتن به جای آن قرار دهد و در عین حال سیاوش جمادی هم توضیحی نمیدهد. بنابراین پیشنهاد ا ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۵۸ ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ 💠 «پایدیا چیست؟» در این دوره رویکرد مطلق گرایانه اندیشمندان پیش از سقراط و رویکرد نسبی گرایانه سوفسطاییان به مساله آموزش و تربیت باغث واکنش افلاطون به مساله تربیت میشود. این دو اندیشمند تمام تلاش خود را برای تحقق مساله تربیت در پرتو حکمت محقق,می دانند. بنابراین تعلیم و تربیت ریشه یونانی است. وانگهی، میتوانیم حدس بزنیم که هدف اصلی اندیشه افلاطون در درجه نخست پرورش سیاست مدار نیست. بلکه هدف او تعلیم و تربیت و ادب و فرهنگ و خردپروری و دانش و فراست است (ضیمران، محمد). بنابراین پایدیای یونانی هدفش پرورش فیلسوفی است که اتفاقا پادشاه هم هست. آگاممنون در منظومه ایلیاد هم شهریار است و هم از دانش کافی برخوردار. لذا هدف پایدیای یونان شکل بخشی به فرد یونانی بود. این پایدیای یونانی در متن مدینه محقق,می شود. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۲۵ ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ 💠 «پایدیا چیست؟».. از این روی به معنای تربیت ثروتی است که هیچکس قادر نیست آن را از انسان بگیرد میتوانیم دریابیم که تربیت، آرمان انسان یونانی است که شخصیت فرد را شکل میدهد. در سراسر کتاب ایلیاد و اودیسه اثر هومر، ما، جاری شدن مفهوم پایدیا را در دورهای درک میکنیم که هومروس در آن زیست میکرده است. آشیل، آگاممنون، نستور پیر خردمند، همگی شخصیتهای پهلوانی و پهلوان منشی هستند که هومر در ایلیاد آنها را وصف کرده است. تربیت شخصیت انسان را درگرگون میکند و از او موجودی تازه میسازد. از این روی، ورنر یگر با بررسی مفهوم نشان میدهد که چگونه سیستم حماسی یونان شامل این مفهوم اساسی بوده و سپس در اندیشه افلاطون بسط یافته است. اگر تاکید ما برای شناخت اندیشه یونانی بر روی شناخت حماسههای یونان استوار است از این جهت است که این دو حماسه صرفا از وجه حماسی خوانده نشوند. بر حسب معمول، اکثر مفسران، پیشینه مفهوم پایدیا را به دوره یونان باستان بازمی گردانند. این در حالی است که میتوانیم به صورت مشهود رگه هایی از نحوه تربیت را در اندیشه ایران باستان هم نشان دهیم آنجا که افلاطون خودش در باب تربیت شاهزادگان ایران سخن میگوید:پس از آنکه فرزندی در خاندان شاهی زاده شد او را به دست دایگان ناشایست نمیسپارند ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ 💠 امروز ۱۲شهریور سالروز کشته شدن رئیسعلی دلواری (۱۲۶۱–۱۲۹۴ خورشیدی) مبارز مشروطهخواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نی
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۳۷ ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ 💠 " «اندکی تامل» " 💠 تمامی این سفرنامه نویسان که از غرب به ایران میآمدند در پی این بودند که وضعیت آشفته و نابسامان ایران را به دولت متبوع خود برسانند. اما جالب توجه است که فرستادگان ایرانی در سفارت خود جز بی آبرویی و افتضاح چیزی به بار نمیآوردند؛ به عنوان مثال پژوهشگر هلندی دیگری با بررسی اسناد هلندیان، پس از اشاره به شکست سفارت ایران (موسی بیگ) با سفیر کمپانی هندشرقی هلند مینویسد:رفتار او را نمیتوان سرمشق دانست، او بسیار شراب میخورد، مایه مزاحمت بانوان را فراهم میکرد و از فحاشی ابایی نداشت. افزون بر این، او پیوسته به هیات رییسه کمپانی برای انجام کارهای بی اهمیت مراجعه میکرد.. در این فقره، بند ایجاد مزاحمت … بسیار جالب توجه است …از سویی محمدرضا بیگ در سفارت خود؛ بزرگترین دستاوردش رسوایی دل بردن از بانوی جوان هفده سالهای بود که پایان نامیمون پیدا کرد. محمدرضا بیگ آن دوشیزه را که از او آبستن شده بود مخفیانه سوار کشتی کرد و در بندر دانتسیگ مجبور شد برای وضع حمل او توقف کند و چون در تنگ دستی افتاد بخشی از هدایای لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه را فروخت و چون پیشاپیش متوجه شد که شاه از کارهای او باخبر شده ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۵۰ ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ 💠 امروز ۲۷ آگوست، زادروز آن نابغه قرن هفدهم و هجدهم.. آقای فیلسوف روزت مبارک
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۰:۴۴ ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ 💠 «تامل و تفکر».. 💠 وظیفه فلسفه، فهم آن چیزی است که اکنون هست، زیرا آنچه هست خرد است تا آنجا که به فرد مربوط میشود، هرفردی، در هر صورت فرزند زمان خویشتن است. به همین ترتیب هم، فلسفه یعنی زمانه فلسفه به صورتی که در افکار ما فهم میشود. این تصور که فلسفهای میتواند از زمانه خود فراتر رود به همان اندازه ابلهانه است که تصور کنیم فردی میتواند از زمانه خود بپرد. اگر نظریه او به واقع از زمانه او فراتر برود، اگر این نظریه برای خود، دنیایی به آن صورتی که هست بسازد، این نظریه بی گمان وجود دارد، اما تنها درون عقاید آن فرد؛ یعنی فضایی انعطاف پذیر که در آن، تخیل، میتواند هرآنچه را که میخواهد بنا کند؛ به این صورت توان گفت:. 💠 اینجا گل سرخ است، اینجا برقص. 🌐. 🌐. 🌐، ۲۵ jn، سال ۱۸۲۰.. 💠 فیلسوفان وجدان بیدار جامعه هستند. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۹:۴۳ ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ 💠 اکنون به ناگاه دفتری از فلسفه کانت چشمم را جلب کرد. این یادداشتها راهگشای کارم بود
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۴:۳۲ ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ رستم الحکما با اشاره به سوزاندن اسناد دفترهای هزارساله ایران توسط عبدالله خان حاکم اصفهان مینویسد: " دیگر آنکه محراب بیگ قوشچی گو به قدرت اختیاری که داشت, دفترهای هزارساله ایران را که سرای جهانشاهی, که مشهور به چهار حوض میباشد و در دفترخانه ملوک صفویه بوده, همه را به یراق آتش بازی صرف نمود و جباخانهای که آلات و اسباب نفیسه و اشیای غریبه و عجیبه بسیاری در آن بود و کتابخانه مبارکه را بر باد فنا داد و سر رشته حساب از دست اهل ایران گم نمود و احتساب را از ایران برانداخت و منصب محتسبی از بلاد ایران برافتاد (رستم الحکما, صفحه ۲۱۰)، نقل از جوادطباطبایی, تاملی درباره ایران صفحه ۳۴۹) …بدیهی است که از یورش مغول تا زمانی که جنبش مشروطه خواهی مردم ایران بر بار نشست اکثر این تاریخ نویسان منشیان درباری بودند و از ترس جان خود وقایع تاریخی را تحریف میکردند.. 💠 جایی برای آنان که میاندیشند؛ چاه به چشمهای که از آن آب مینوشیدیم حسرت میبرد. 🔻🔻🔻🔻🔻. ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۱۸:۴۵ ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ 💠 یک صفحه ستایش شیخ الاسلام مجلسی، از شاه سلطان حسین بی درایت؛ قهرمان عادل کشور ستانی که با دو دست ادب، تاج شاهی را به محمود افغان بدیهی است که نظام اندیشه تاریخی کشور در سراشیب سقوط باشد
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۵:۳۷ ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ 💠 پتیارگی شاهان ایران.. 💠 بخش دوم/تحلیل، تاریخی_سیاسی 🌐 در آن زمان که اروپا از خواب سنگین سدههای میانه برخاسته بود حضور سفرنامه نویسان اروپایی در ایران بسیار قابل تامل است. اگرچه اروپاییان که در پی این بودند علت انحطاط خود را در آیینه شرق ببیند و اگر چه در برخی از داوریهای آنها خطا راه یافته است، به دلیل اینکه از مجرای منطق تحولات جدید به تاریخ ایران نظر میکردند، مواد تاریخ را به محک مفاهیم غرب میزدند که در نوشتههای مصنوع و پرتکلف، تاریخ نویسان آن دوره هویدا نبود. من پیش از این بخشی از تحلیل گفتههای دکتر را در خصوص عدم تکوین دولت در ایران آوردم؛ به نظر میرسد که در آنجا، طرح مساله و تحریر محل نزاع را پیش میکشد تا با ایضاح اصول خود و برجسته کردن برخی مواد تاریخی، تفاوت نوشتههای ایرانی و اروپایی را نشان دهد؛ در آن دوره ایرانیان به بازگانان و سفرنامه نویسان روی خوشی نشان نمیدادند و به جز عدهای معدود الباقی را جاسوس میانگاشتند (تفکری که به عنوان میراثی نامبارک در ایران فعلی هم جریان دارد). یکی از این تفاوتهای اساسی عدم کنجکاوی ایرانیان در خصوص ملتها و اخلاق و آداب و رسوم آنها است. چنانکه ژان شاردن مینویسد: ایرانیان علاقه چندانی ...
«تاریخ و فلسفه خِرَدگرایی» ۰۰:۳۲ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 💠 هگل، فیلسوف آلمانی در مقایسه میان «رایش» کهن آلمان و امپراطوری ناپلوئن مینویسد: شاهنشاهی ایران (Reich) به معنای جدید کلمه است، w. f. Hegel; Vorlesungen über die philosophie der Geschichte; s (eite) ۴۱۴ …💠 درس گفتارهای فلسفه تاریخ🔺🔺. 💠 هگل واژه Volk را درست در معنای همان واژه Nation به عنوان ملت اخذ میکند و معتقد است که بر خلاف چین و هند که به سوی حیات ارگانیک و گیاهی رانده شدند ایران توانست وحدت خود را در عین تکثر اقوام گوناگون حفظ کند.. جایی برای آنان که میاندیشند؛ چاه به چشمهای که از آن آب مینوشیدیم حسرت میبرد. 🔻🔻🔻🔻🔻. ...