🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علم‌سیاست و علم‌حقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken


‍ 💠 اندیشمندان و بزرگان این سرزمین در نهایت غربت و در زمانه عسرت، دنیا را تنها ترک می‌کنند …💠 بزرگ نادرزاد، مترجم نامی ایران و دان

وی در حوزۀ فلسفه و علوم سیاسی آثار و مقالات نویسندگان بزرگی چون آلکسی دو توکویل، ارنست کاسیرر، رمون آرون، آنری کربن، شارل ورنر، آلن دو بنوا، کریستیان دلاکمپانی و غیره را به فارسی‌زبانان معرفی کرده است …💠 روانش شاد باد. 💠 جایی برای آنان که می‌اندیشند؛ چاه به چشمه‌ای که از آن آب می‌نوشیدیم حسرت می‌برد.۱. پنجشنبه ها:تحلیل آثار و دکتر.۲. طول هفته: فلسفه به زبان ساده. 🔻🔻🔻🔻🔻. ...
  • گزارش تخلف

💠 اشاره به این وضع منحط را صایب تبریزی و علی قلی سلیم به ترتیب چنین وصف کرده اند:

💠 هم چو عزم سفر هند که در هر دل هست/ رقص سودای تو در هیچ سری نیست که نیست. 💠 نیست در ایران زمین سامان تحصیل کمال/ تا نیامد سوی هندوستان حنا رنگین نشد
  • گزارش تخلف

💠 «اندکی تامل»

💠 ژان شاردن در سفرنامه خود می‌نویسد:در دوره گذار ایران، وقتی در جایی مالیات زیادی از روستاییان بگیرند، آنان به درگاه شاه یا حاکم می‌روند و شکوه می‌کنند، اگر فریاد رسی نبود کشور را ترک می‌کنند. اکنون می‌توانیم قرینه بسازیم که در ایران، دانشمندان و اندیشمندان و کار آفرینان شکوه به درگاه دولت می‌برند، بدیهی است که آنان که می‌توانند ایران را ترک می‌کنند. هم چنین بدیهی است که در غیاب امیران، انیران مسلط شوند …💠 بامهر. 💠 جایی برای آنان که می‌اندیشند؛ چاه به چشمه‌ای که از آن آب می‌نوشیدیم حسرت می‌برد.۱. پنجشنبه ها:تحلیل آثار و دکتر.۲. طول هفته: فلسفه به زبان ساده. 🔻🔻🔻🔻🔻. ...
  • گزارش تخلف

💠 مردم ایران همگی، از یک سنخ هستند؛ آنها حتی زمانی که " «یک دیگر را نمی‌فهمند گونه‌ای» " با یک دیگر دارند

پیوند آنها از کردستان تا بلوچستان، و از بلوچستان تا آذربایجان و از آنجا تا دورترین نقاط خراسان، است. این مردمان در عین کثرتی که به لحاظ فرهنگی دارند وحدت خود را حفظ کرده‌اند. آنها خودشان را در ایران و ایران را در خودشان دوست می‌دارند.. 💠 با من آمیزش او الفت موج است و کنار/ روز و شب با من و پیوسته گریزان از من ...
  • گزارش تخلف

💠 «اندکی تامل» / تاریخی_اجتماعی/تا انتها بخوانید

💠 این یاد داشت که پس از این بر قلم می‌رود، حاصل کتاب ۵۸۶ صفحه‌ای تاملی درباره ایران و نظریه انحطاط ایران است.. 💠 ژان شاردن می‌نویسد:خلاصه اینکه ایرانیان مانند هر ملت دیگری با استعدادهای فطری و خوب به دنیا می‌آیند، اما هیچ قومی به اندازه ایرانیان استعدادهای خود را ضایع نمی‌گذارد …💠 جلال الدین رومی در مجالس سبعه صفحه ۹۲، نقل می‌کند که مردی عازم نام، از بنی اسراییل از خانه خود بیرون آمد، در شهر دیگری شد و به خدمت شیخی رسید و به او گفت ای شیخ! در این راه که آمدم عجایب‌ها دیدم؛ گفت چه دیدی؟ گفت:قومی دیدم که کشت کرده بودند، چون تمام شد، آتش در زدند …💠 این دو قرینه که یکی به تصریح و دیگری به کنایه بیان می‌شود نشان می‌دهد که مردم ایران به جای اینکه اوضاع نابسامان را به حکومت‌ها و فلک کج رفتار و … نسبت دهند، باید در خود نظر کنند. هیچ قومی استعدادهای خود را اینگونه ضایع نکرده است. این سخن بدان معنا نیست که نقش عوامل دیگر را نادیده بگیریم؛ اما از این مساله غفلت کردیم که مشکل، درونی است.. 💠 در فاصله کمتر از دوسال به دنبال مرگ نادرشاه افشار، دو شاه به قتل آمدند و سومی از حلیه بصر عاری شد. این کار ب ...
  • گزارش تخلف

💠 «اندکی تامل»

💠 در سده‌های اخیر این کشور، ذهن مردم چنان به ادبیات و عرفان‌های مبتذل خوگر شده بود، که با تکیه بر بی خیالی‌های تقدیر، در ژرفای خیال اندیشی‌های بیکران غرق شده بود، تا مبادا گرد عمل بر دامن کبریایی آن بنشیند. به مقیاسی که اروپا شتاب و دگرگونی‌های بی سابقه‌ای پیدا می‌کرد، بی خبری مردم ایران از تحولات جهان بیشتر می‌شد. بدیهی است که در این اوضاع نابسامان، که نشانه‌های آخرالزمان فرهنگ ایران هویدا شده، بود از پشت شیشه کبود نظام سنت قدمایی، دیدن آن نشانه‌ها ممکن نبود. لذا هست که هیچگاه این عرفان‌های مبتذل دنیاگریز، ناظر بر عرفان عاشقانه شمس تبریز نیست …💠 تاملی درباره ایران. 💠 سیدجواد طباطبایی. 💠 فیلسوف سیاست. 💠 جایی برای آنان که می‌اندیشند؛ چاه به چشمه‌ای که از آن آب می‌نوشیدیم حسرت می‌برد.۱. پنجشنبه ها:تحلیل آثار و دکتر.۲. طول هفته: فلسفه به زبان ساده. ...
  • گزارش تخلف

💠 بررسی ترجمه استاد سیاوش جمادی.. 💠 بخش پنجم.. 💠 هایدگر در ادامه طرح خود می‌نویسد:

💠 Dabei ist die angerührte frage doch keine bliebige. Sie hat das Forschen von Plato und Aristotles in Atem gehalten, um freilich auch von da an zu verstummen, «als tematische Frage wirklicher untersuchung. Was die beiden gewonnen hat sich in mannigfachen verschiebungen und übermalungen bis in die Logik Hegels durchgehalten …💠 هایدگر در این عبارت، ابتدای به ساکن از فعل angerühren استفاده می‌کند که به معنای لمس کردن است. اما او با تصرف معنایی، مقصودش این است که» پرسشی که بر آن دست نهاده شده است «. البته (doch) دلبخواه نیست.. 🌐 هایدگر با آوردن ضمیر Sie در حالت مونث، آن را به عبارت پیشین در واژه Frage پیوند می‌دهد که به معنای پرسش است. بنابراین، از Sie تا gehalten عبارت به درستی ترجمه شده است. در حالی که استفاده از واژه Atem به معنی نفس یا دم و بازدم است و احتمال می‌رود که جمادی به این دلیل که نمی‌توان در ترجمه همه واژگان را به درستی برگرداند، از آن دم و بازدم، جوشش و خروش را فهمیده است که بی مناسبت نیست.. اما آنچه که برای ما در این عبارت مهم است، آشفتگی ترجمه ایشان و دست بردن در ترجمه و ...
  • گزارش تخلف

💠 «اندکی تامل»

💠 فیض کاشانی در رساله «آینه شاهی» توضیح نمی‌دهد که چگونه احکام ناشی از دیانت که اولا و بالذات سیاسی نیستند می‌توانند در نظامی از اندیشه سیاسی وارد شوند؟! این در حالی است که تدوین نظام اندیشه سیاسی، بر پایه تفسیری از دیانت، تنها در صورتی می‌تواند ممکن باشد که سیاست در عین پیوند با دیانت در استقلال از آن لحاظ شود. در غیر این صورت دیانت به صرف اخلاق و رفتار فردی و نظریه رستگاری فروکاهش پیدا می‌کند …. (۴۱۸) …💠 بامهر🌼 ...
  • گزارش تخلف

💠 «بررسی ترجمه استاد سیاوش جمادی از وجود و زمان».. 💠 بخش چهارم

💠 هایدگر در ادامه عبارت خود و پس از طرح مساله می‌نویسد:. Gleichwohl hält man sich der Anstrengungen einer neu zu entfachenden «γιγαντομαχία περι τής όυσιας» für enthoben …💠 به حقیقت برگردان این عبارت رنج زیادی می‌طلبد. با این وجود سیاوش جمادی در ترجمه خود می‌نویسد:. 💠 با این همه تصور برآن است که بارمساعی برای ازنوبرافروختن «نبرد غول‌ها بر سر هستی» از دوش‌ها برداشته شده است …💠 اما در این عبارت، هایدگر به عنوان نمونه فعل عامیانه entfachen را اخذ می‌کند و به آن معنای دیگری می‌دهد. واژه Gleichwohl در این جا به درستی به «با این همه» برگردان شده است. هم چنین عبارت hält man sich به برگردان تصور بر این است درآمده است. اما در ادامه عبارت، ایشان اصطلاح neu zu entfachenden را به از نو برافروختن برگردان کرده‌اند که به نظر می‌رسد اشتباه است. هم چنین در برگردان، اصطلاح بارمساعی افزوده شده است در حالی که هایدگر با آوردن zu entfachenden مقصود خود را به برافروختن سوق می‌دهد. بنابراین، هایدگر با آوردن حالت جمع Anstrengungen و قرار دادن صفت neu پس از آن می‌خواهد بگوید که کوشش‌های جدید برای برافروختن «نبر ...
  • گزارش تخلف

💠 «اندیشه سیاسی دوره گذار»

💠 سیدجوادطباطبایی در کتاب تاملی درباره ایران فصل جدیدی تحت عنوان «اندیشه سیاسی دوره گذار» می‌گشاید که در باب تحلیل دوره ۳۰۰ ساله از فاصله جنگ چالدران تا شکست ایران در جنگ‌های ایران و روس است که به معنای واقعی ایران از هم فرو می‌پاشد. می‌دانیم که با انتقال اندیشه یونانی به عالم اسلام و هم چنین اندیشه باستانی ایران و ظهور اسلام سه جریان عمده اندیشگی در ایران شکل گرفت که به ترتیب ۱. فلسفه سیاسی ۲. سیاست نامه نویسی ۳. شریعت نامه نویسی نام گرفت. اما سیاست نامه نویسی به جریان غالب تبدیل شد و در عین حال دو جریان دیگر در آن حل شد. به عبارتی می‌توان گفت که جریان‌های فکری در ایران با هجوم مغول اهمیت خود را یکسره از دست داد و سنت به چنان تصلبی رسید که خروج از آن وضع دشوار جز با روشن کردن مختصات اندیشه عصر زرین ایران ممکن نمی‌شد. در این دوره، ایران و عثمانی و اروپا، در دوره پرمخاطره‌ای قرار گرفته بودند و در این بین اروپا به میدان اندیشه تجدد خواهی تبدیل شد که آن هم نتیجه وضع تامل حکیمان مسیحی سده‌های میانه اروپا بود. در این دوره اندیشه اروپایی و به خصوص جریان نوزایش با برقرار کردن پیوند جدید با سن ...
  • گزارش تخلف

💠 بررسی ترجمه استاد سیاوش جمادی از کتاب وجود و زمان، مارتین هایدگر.. 💠 بخش سوم

💠 هایدگر در عبارت آغازین کتاب و از باب طرح بحث می‌نویسد:. 🌐 Die gennante frage ist heute in vergessenheit gekommen, obzwar unsere zeit sich als fortschritt anrechnet die Metaphysik wieder zu bejahen …💠 ترجمه سیاوش جمادی چنین است:پرسش یادشده را امروز به دست نسیان سپرده‌اند، هرچند زمانه ما را همچون پیشرفتی در تایید دگرباره متافیزیک برمی شمارند …💠 اکنون چند ملاحظه به نظرم می‌رسد!.۱. استاد سیاوش جمادی قطعا توجه داشته‌اند که هایدگر عبارت فوق با قرار دادن «ist» و انتقال فعل «kommen» به انتهای جمله به صورت p. p, ماضی نقلی ایجاد کرده است. این در حالی است که اگر مخاطب کتاب با این عبارت مواجه شود این احتمال می‌رود که از خود پرسش کند که «چه کسانی پرسش یاده شده (یعنی پرسش از وجود) را به فراموشی سپرده‌اند؟!».۲. از سویی ایشان در عبارت فوق، اصطلاح «als fortschritt» را به «پیشرفتی در …» برگردان کرده‌اند در حالی که اگر هایدگر در پی این بود که آن را به صورت ناشناخته به کار ببرد با توجه به اینکه واژه «Fortschritt» به لحاظ جنسیت، خنثی است، می‌گفت «ein fortschritt». 🌐 در نتیجه برگردان عبارت هایدگر، بدون ای ...
  • گزارش تخلف

💠 «اشرافیت و فضیلت».. 💠 تربیت برای هر جامعه‌ای امری بدیهی است

اما گاهی، به قدری این مفهوم بدیهی انگاشته می‌شود که می‌توان گفت نادیده گرفته می‌شود. تربیت به معنای عام در یونان گاهی با «امور اخلاقی» گاهی با «امورعملی و رفتارهای ظاهری» و گاهی با «حرفه‌ها و امور حرفه‌ای» پیوند پیدا می‌کند. مساله بنیادین در اینجا تقلید از تکلیف آن تصویر زیبای آرمانی است. تربیت به معنای خاص در یونان باستان، حامل یک فرآیند آگاهانه است. در یونان باستان، تربیت از اشراف یک قوم سرچشمه می‌گیرد که بر سر توده مردم قرار دارند. اشراف، خودشان را مطابق با آن نمونه آرمانی می‌سازند. دو اصطلاح «Kagathos» و «Gentleman» به روشنی مساله تربیت را نشان می‌دهد. این دو اصطلاح در اصل به معنای انسان آرمانی سلحشور هستند. بسیار بدیهی است که افراد به دلیل استعدادهای مختلف در درجات گوناگون قرار می‌گیرند. ...
  • گزارش تخلف

«💠 بررسی ترجمه استاد سیاوش جمادی از کتاب وجود و زمان مارتین هایدگر».. 💠 بخش دوم

ما، در ادامه بررسی ترجمه سیاوش جمادی از کتاب وجود و زمان هایدگر، این کتاب دوران ساز، بخش دیگری از عبارت هایدگر را بررسی می‌کنیم …هایدگر در عنوان فرعی این فصل می‌نویسد:. 🌐 Notwendigkeit, Struktur Und Vorrang der Seinsfrage. 💠 این عبارت در ترجمه استاد، به درستی به «ضرورت، ساختار و تقدم پرسش هستی ترجمه شده است». اما در عبارت و عنوان اصلی فصل که در عین حال «بند یکم» هستی و زمان هم هست، هایدگر می‌نویسد:. $۱: DieNotwendigkeit ausdrücklichen Wiederholung der frage nach dem Sein. مارتین هایدگر معتقد است که در طول تاریخ اندیشه غرب، پرسش از هستی به دست فراموشی سپرده شده است و از این روی نیاز است که ما دوباره به طرح این پرسش بپردازیم؛ در سنت فکری ما هم مساله وجود با بار معنایی متفاوتی مطرح شده است که عده‌ای به اشتباه مساله هایدگر را با مساله وجود ملاصدرا قیاس می‌گیرند. باری؛ در این بند استاد سیاوش جمادی در ترجمه این عبارت نوشته اند:. 💠 ضرورت اعاده گویا و بین (با تشدید ی) پرسش در باب هستی. که اکنون چند ملاحظه به نظر می‌رسد:. ...
  • گزارش تخلف

«💠 در باب تصویر و جغد مینروا».. 💠 اولین بار فریدریش هگل فیلسوف را به جغد مینروا تشبیه کرد

تشبیه فیلسوف به جغد ازآن‌روست که این پرنده کار خود را هنگامی آغاز می‌کند که روز رو به پایان است و تاریکی غروب بتدریج فضا را تیره می‌کند. فلسفه نیز هنگامی سربرمی‌آورد که شکلی از زندگی، دوران شکل‌گیری خود را گذرانده‌است و آرام‌آرام گرد و غبار خاکستری زمان برروی آن می‌نشیند. فلسفه در این هنگام کهن‌سالی، وضع موجود را با رنگ خاکستری خود به تصویر می‌کشد و امر واقع را در قلمرو فکر بازسازی می‌کند …💠 جایی برای آنان که می‌اندیشند؛ چاه به چشمه‌ای که از آن آب می‌نوشیدیم حسرت می‌برد.۱. پنجشنبه ها:تحلیل آثار و دکتر.۲. طول هفته: فلسفه به زبان ساده. 🔻🔻🔻🔻🔻. ...
  • گزارش تخلف

💠 «اهمیت تربیت در یونان».. از این جهت مخاطب عزیز می‌تواند با خیال آسوده آن را بخواند

منبع این تحلیل هم دوره آثار افلاطون است و هم کتاب پایدیا. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻. 💠 ورنر یگر در کتاب پایدیا به مساله مهم تربیت در یونان باستان اشاره می‌کند. در واقع می‌توان گفت که از این مجرا است که انسان یونانی نوع خود را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند. در واقع یگر با تاکید خاص بر مساله اراده آگاهانه انسان این امکان را فراهم می‌کند تا نشان دهد که انسان یونانی قادر است که جریان تحول خود را به مسیر خاصی هدایت کند. او به درستی وجود سازمان‌ها را برای پروراندن تن و روح آدمی در نظر می‌گیرد که از محتوای آن و جوهرش می‌توان به تربیت یاد کرد. اما این مساله تربیت در یونان باستان امری فردی نیست بلکه جامعه این وظیفه مهم را بر عهده داردو عمل و رفتار فرد درست از همین نقطه است که سرچشمه می‌گیرد. جامعه یونانی در اعضای خود آن چیزی را شکل می‌دهد که مطابق با خواست و اراده‌اش است. از این روی، تباهی و انحلال ضابطه‌ها باعث می‌شود که امر تربیت هم متزلزل شود. ...
  • گزارش تخلف

. هم چنین دکتر سیدجوادطباطبایی در کتاب زوال اندیشه سیاسی در ایران، در دو فصل ابتدایی کتاب خودشان به

هم چنین دکتر سیدجوادطباطبایی در کتاب زوال اندیشه سیاسی در ایران، در دو فصل ابتدایی کتاب خودشان به خوبی از عهده تحلیل امر سیاسی برآمده‌اند. از این روی است تاکید ما به شناخت غرب، در غیر این صورت هرگز نخواهیم فهمید که چیزی به عالم اسلام منتقل شده است! وظیفه ما تفکر است و برای شناخت جایگاه خود اگرچه ناچاریم از درون سنت پیش برویم اما پیش از آن راهی جز شناخت عالم غرب نداریم …💠 بامهر؛ ۱۳۹۶/۶/۱۳. 💠 جایی برای آنان که می‌اندیشند؛ چاه به چشمه‌ای که از آن آب می‌نوشیدیم حسرت می‌برد.۱. پنجشنبه ها:تحلیل آثار و دکتر.۲. طول هفته: فلسفه به زبان ساده. 🔻🔻🔻🔻🔻. ...
  • گزارش تخلف