📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


دانشگاه کمبریج مالکیت قانونی آرشیوهای «آرتور شنیتسلر» را به دست آورد..» آرشیوهای شنیتسلر شامل ٣٠ هزار دستنوشته و نامه می‌شود

این آرشیوها نشانی از آن دارند که شنیتسلر جایگزینی برای پایان «داستان رویا» نوشته بود و همچنین بازبینی‌هایی که این نویسنده روی آثارش انجام می‌داد و حداقل ٢٠ دفتر یادداشت برای این کار داشت.
  • گزارش تخلف

۱۰ نکته‌ای که برای نوشتن رمان باید از «استفن کینگ» آموخت

«جیمز اسمیت»، رمان‌نویس و محقق ادبی انگلستان با تحلیل آثار «استفن کینگ» ۱۰ نکته برای نوشتن یک رمان را از این استاد کتاب‌های دلهره‌آور یادآور شده است. ۱۰ نکته‌ای که برای نوشتن رمان باید از «استفن کینگ» آموخت. به نقل از «گاردین»، «اسمیت» (James Smythe) در آستانه نخستین جایزه «استفن کینگ» نویسنده رمان‌های مشهوری چون «درخشش» (Shining) و «مسیر سبز» (Green Miles)، با تحلیل آثار این استاد داستان‌های دلهره‌آور، ۱۰ نکته مهم برای نوشتن یک رمان را یادآور شده است:.۱ – هر آن‌چه دلتان می‌خواهد بنویسید. «کینگ» به عنوان نویسنده داستان‌های دلهره‌آور شناخته شده است اما، حقیقت این است که وی در هر گونه ادبی که فکرش را بکنید اثری دارد. داستان‌های هیجان‌انگیزی چون «بیچار‌گی» (Misery) و «بازی جرالد»، رمان‌های ادبی چون «کیسه استخوان‌ها» و «فصول مختلف»، داستان‌های دادگاه‌های جنایی مانند «آقای مرسدس»، روایت‌های آخرالزمانی چون «ایستگاه» (The Stand)، قصه‌های فانتزی چون «چشمان اژدها» و مجموعه برج تاریک» و … او هم‌چنین یکی از بهترین داستان‌های جوانان را به رشته تحریر درآورده است؛ داستانی با نام «پیاده‌روی طولانی». ...
  • گزارش تخلف

ولی خب، همیشه همین‌جور است، هیچ فرقی نمی‌کند که آدم کار خوب‌ بکند یا کار بد؛ وجدان آدمی‌زاد که شعور ندارد؛ همین‌جور آدم را آزارمی‌

من اگر یک سگ زرد داشتم که به اندازه‌ی وجدان آدمی‌زاد بی‌شعور بود، زهرمی‌دادم می‌کشتمش. توی دل آدم پر از وجدان است. وجدان بیش‌تر از همه‌ی چیزهای توی دل آدم جامی‌خواهد؛ تازه، هیچ فایده‌ای هم ندارد … «سرگذشت هاکلبری فین، مارک، دریابندری، خوارزمی، ۳۰۷». ...
  • گزارش تخلف

#معرفی_فیلمپسرانگی (به انگلیسی: Boyhood) درام حماسی آمریکایی‌ای است محصول سال ۲۰۱۴ به نویسندگی و کا

پسرانگی (به انگلیسی: Boyhood) درام حماسی آمریکایی‌ای است محصول سال ۲۰۱۴ به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر و بازی پاتریشا آرکت، الار کولترین، لورلی لینکلیتر و ایتن هاک. این فیلم به طور مداوم در یک دورهٔ دوازده‌ساله با فیلمبرداری از الار کولترین که از کودکی به بزرگسالی می‌رسید، ساخته شده است. فیلمبرداری این فیلم در تابستان ۲۰۰۲ شروع و در اکتبر ۲۰۱۳ به پایان رسید …این فیلم اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس سال ۲۰۱۴ آمریکا منتشر شد و نمایش رسمی‌اش به میانهٔ سال ۲۰۱۴ محول گردید. پسرانگی همچنین در بخش اصلی جشنوارهٔ ۶۴ فیلم برلین در بخش رقابتی نامزد دریافت خرس طلایی بهترین فیلم بود و در نهایت خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای «لینکلیتر» به ارمغان آورد و 👈در جشنواره فیلم سیاتل نیز جایزهٔ بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگری را بدست آورد. ...
  • گزارش تخلف

مردان جادوگر:. آقایان، ما به راستی بد بالا می‌رویم،. زنها همیشه از ما پیش‌اند؛

وقتی که شیطان به رقص می‌آردشان،. هزار قدم پیش می‌افتند …همسرایی نیمی دیگر:. اینک گفتاری آن سان که می‌شاید؛. برای رفتن به کاخ فرمانروا،. زنان شاید هزار قدم باید بروند،. و حال آن که مرد به یک خیز می‌رسد …. ☞ ...
  • گزارش تخلف

«دختری در قطار»

«دختری در قطار» پرفروش‎ترین کتاب سال ۲۰۱۵ در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه‎ای کتاب هری پاتر را شکست. «دختری در قطار» نه‌تنها یک رمان مهیج و پلیسی، بلکه تریلری روان‌شناسانه است، که موفق شد خیلی زود رکورد پرفروش‌ترین‌هایی چون هری پاتر را بشکند و همچنان در صدر باقی بماند. برخی این رمان را جلد دوم «دختر گمشده» می‌دانند. ماجرای همیشگی عشق و شکست، این‌بار با همراهی افکاری سرگردان، به داستانی معمایی منجر شده. «دختری در قطار» با روایتی مدرن، سراغ موضوعی کلاسیک می‌رود تا این‌بار، وحشت و خون را از میان درد و ترومای زنانه بیرون بکشد. ریچل که زنی دائم‌الخمر است برای خودش ارزشی قائل نیست؛ از نظر او زنان فقط از دو وجه قابل‌توجه‌اند: وضعیت ظاهری‌ و نقش مادری‌شان. پس با این حساب، او که ظاهری معمولی دارد و نازاست، نمی‌تواند مورد‌توجه مردی واقع شود؛ موهبتی که احتمالا از نظر او، زن‌های دیگر قصه آنا و مگان از آن بهره‌مندند. ریچل بیش از آن‌که در واقعیت زندگی کند، در خیال و بین آدم‌های خیالی‌یی که فقط خودش آن‌ها را می‌بیند سیر می‌کند؛ آن‌قدر که درگیر حوادث بین‌شان می‌شود؛ حوادثی که ه ...
  • گزارش تخلف

یادداشتی بر فیلم تنگسیر در ماهنامه‌ی چوک.. مسعود ریاحی. نمایشی فیلم تنگسیر، یک انتقام جنون‌وار است

طغیان جنون‌وار یک انسان علیه قدرت‌های حاکم. مولفه‌های این موقعیت، ممد تنگسیری (انتقام‌جو و یا طغیان‌گر)، آقا علی وکیل، عبدالکریم حاج حمزه، ابول گنده رجب و شیخ ابوتراب برازجانی (دستگاه حاکم (و مولفه‌ی سوم خشم و یا ماهیت انتقام. تنگسیر میان این مولفه‌ها داستان خوش‌ساخت خود را روایت می‌کند‌، با دوربینی بر دوش قهرمان اصلی آ، کلمه‌ی قهرمان برازنده‌ی این شخصیت است، او از هر نظر یک قهرمان واقعی است، تصمیمی که او می‌گیرد تقریبا هیچ کس حتی جرأت فکر کردن به آن را ندارد، از نظر دیگران او دیوانه شده است ولی او طبق قوانین و اعتقادات شخصی خود زندگی می‌کند. مخاطبان فیلم شاید در ابتدا نظری شبیه به همسر ممد تنگسیری داشته باشند و او را دیوانه بدانند، ولی هر چه داستان جلوتر می‌رود و پیروزی‌های اولیه حاصل می‌شود، مخاطب نیز همراه با شخصیت‌های فرعی فیلم، زیر لب می‌گوید کاش همه‌شان را بکشد، کاش که ریشه این افراد را بکند. ممد تنگسیری به تنهایی تصمیم می‌گیرد، تصمیمی درونی با انگیزش درونی و همه‌چیز را تغییر می‌دهد، تغییری علیه نظم حاکم. بعد از طغیان ممد تنگسیری، شهر دیگر همان شهر نیست و دستگاه حاکم هم دیگر همان ...
  • گزارش تخلف