در این کانال مطالبی در رابطه با فلسفه زبان نگرش ها بە مسائل زبانی زبان آموزی، تک زبانگی و چند زبانگی نشانە شناسی تحلیل گفتمان صرف و نحو و آواشناسی زباشناسی نظری و کاربردی رویکردهای زایشی، شناختی، نقش‌گرا .. د.میرمکری https://t.me/linguisticsacademy


واگویه ‌چیست؟.. ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﺍ «ﻭﺍﮔﻮیه» ﻣﯽگویند

ﻭﺍﮔﻮیه ﻫﺎ ﺍﺛﺮﺍﺕ عمیقی ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺩ ﮔﻮینده ﺩﺍﺭﻧﺪ …ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ MIT امریکا، پژوهشی ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﻃﯽ ﺁﻥ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻓﻘﻂ یک ﺑﺎﺭ ﺑﮕﻮیید:. «ﻓﻼﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍنم ﺍﻧﺠﺎﻡ دهم». ﺑﺎید یک ﻧﻔﺮ ﺩیگر ۱۷ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮید ﮐﻪ «ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍنید ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩهید». ﺗﺎ ﺍﺛﺮ ﻫﻤﺎﻥ یک بار ﺭﺍ ﺧﻨﺜﯽ ﮐﻨﺪ!. خیلی ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭﺍﮔﻮیهﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﺎشید …ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﻼﻡ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ‌ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻔﺪﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﮐﻼﻡ ﺩیگرﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ قویتر است!. _ آکادمی زبان بدن_. ...
  • گزارش تخلف

چکیده

زبان‌‌شناسی متن شاخه‌‌ای از تحلیل گفتمان است که به بررسی زبان در سطح جمله و فراتر از جمله می‌‌پردازد. رویکردهای مختلفی برای تشخیص ساختار درونی متون و چگونگی تولید و درک آن‌ها ارائه شده که یکی از آن‌ها رویکرد حل ‌مسئله مایکل هوی است. این رویکرد دارای چهار رکن است: موقعیت، مسئله، پاسخ‌، و ارزیابی. در تحقیق حاضر، سعی بر آن است تا، با استفاده از زبان‌‌شناسی متن، این رویکرد توضیح و به این پرسش‌‌ها پاسخ داده شود که ساختار متن سرمقالة روزنامه‌‌های ایرانی تا چه میزان بر اساس الگوی مایکل هوی ‌تعمیم‌پذیر است و چگونه می‌‌توان میزان انتظار وقایع آن را توسط خوانندگان با استفاده از این الگو مشخص کرد. بر این اساس، در تحقیق حاضر، تعداد ۲۰ متن سرمقاله‌‌ (سخن سردبیر) های روزنامه‌‌های ایرانی از دو روزنامة سراسری کشور، اعتماد و آفتاب یزد، انتخاب و بررسی شده است. تحلیل داده‌‌ها بر اساس این رویکرد حاکی از این امر است که ساختار تولید متن روزنامه‌‌های بررسی‌شده تا حد زیادی با چهار رکن الگوی حل ‌مسئلۀ مایکل هوی یعنی موقعیت، مسئله، پاسخ و ارزیابی منطبق است و با استفاده از این الگو میزان انتظار و ضریب پیش‌‌بینی ...
  • گزارش تخلف

زبان بدن خود را تقویت کنید 👇..۱_ برقراری تماس چشمی با طرف مقابل

طبیعتا در خیلی از مقاله‌های مرتبط خوانده‌اید که برقراری تماس چشمی با طرف مقابلتان یکی از راههای موفقیت در امر تاثیرگذاری بر طرف مقابل است. باید گفت که در اوج سادگی، ارتباط چشمی یکی از بهترین موارد برای نشان دادن اعتماد به نفس بوده و انتقال این حس می‌تواند تاثیر بسیاری روی فرد مقابلتان بگذارد. البته از مواردی که باید دانست این است که تحرک بیش از حد چشمان می‌تواند اثر منفی به همراه داشته و شما را پریشان نشان دهد. صورتی که هنگام مکالمه با دیگران به چشمان آنها نگاه نمی‌کنید بهترین کار تمرین است، با کمی تمرین به مهارتی دست می‌یابید که بسیار تاثیرگذار است. قطعا تماس چشمی باید به گونه‌ای باشد که به جای معرفی شما بعنوان فردی با اعتماد به نفس، شما را فردی گستاخ نشان ندهد. بنابراین تماس چشمی اگر با لبخند و تبسم همراه باشد تاثیر بهتری خواهد گذاشت. ...
  • گزارش تخلف

سخن آنکه از نگاه پسا استعماری به زبان، زبان¬های مورد ستم، تمایل به استعمارزدایی از زبان خود دارند یا سعی می¬کنند در زبان رسمی که ز

زبان¬های مورد تبعیض سعی می¬کنند برای استعمارزدایی از زبان خود آنگونه که آلتوسر معتقد است از حاشیه به مرکز آیند و آن تصورات نادرستی را که حاکمیتی مخملین بعنوان ایدئولوژی خود در قالب هنر، ادبیات و فرهنگ تحمیل می¬نماید و از زبان به عنوان ابزاری در تداوم آن تصاویر کمک می¬گیرد، مخدوش سازند و یکی از راه حل¬ها را هم در این می¬بینند که از خود آن زبان جهت مقاومت و تغییر اندیشه¬های نادرستی که گاهی حتی خود ملت استعمارزده آن را درباره¬ی زبانشان باور می¬کنند، استفاده نمایند. به عنوان مثال تا جایی که بتوانند از بکارگیری زبان استعماری خودداری می¬کنند و یا همزبانان خود را برای استفاده از آن مورد عتاب قرار می¬دهند و واژگان بومی خود را در متون زبان استعماری وارد می‌کنند (glossing) و با این کار بر صدای نادیده گرفته شده¬ی خود تاکید می‌ورزند. بنابراین زبان در چنین مواردی بعنوان نماد و مشخصه¬ی مهم فرهنگی و سیاسی در جهت مطرح نمودن شرایط نامطلوب حاکم بکار گرفته می¬شود. پس احتمال دارد از منظر فرازبانشناسانه و رویکردی پسا استعماری، استفاده تعدادی از کردها از املای «کورد» در متون فارسی علیرغم داشتن این آگاهی که ...
  • گزارش تخلف

سویی دیگر اگرچه ممکن است از نظر تاریخی واژه¬ی کرد نامی باشد که از سوی اقوام کهن غیر کرد برملتی که امروزه کرد نام دارند، نهاده شده

در فرایند قرض¬گیری واژگانی، زبان میزبان واژه¬ی خارجی را از نظر صورت و آوا و غیره طبق نظام و ساختار واژگانی خود تغییر و منطبق بر آن می¬نماید تا از نامانوس بودن آن پیشگیری کند، در صورت نامانوس بودن واژه¬ی قرضی، گویشور زبان (اهل زبان)، به طور طبیعی در مقابل پذیرش آن در صورت اعمال نشدن تغییر بر آن، مقاومت خواهد نمود. هر چند قرض¬گیری واژگانی بنا به نظر آنتوان میه تغییری در ساختار زبان ایجاد نمی¬کند و باعث غنای واژگانی نیز می¬گردد؛ اما همین واژگان نیز قبل از ورود به زبان میزبان دچار دگرگونی و انطباق می¬شوند. با توجه به این دلایل، به نظر نمی¬رسد نوشتن واژه¬ی کرد در فارسی به صورت زنجیره حروف «کورد» موجب شود فارسی¬زبانان «کورد» را دقیقا مانند یک گویشور کرد تلفظ نمایند و دستگاه آوایی و ساختار واژگانی فارسی آمادگی کمی جهت پذیرش آن دارد، مگر مانند آنچه در ادامه خواهد آمد، توجیهاتی غیر زبانی برای آن ارائه شود. از دیدگاهی که بیان شد اهل زبان و زبان¬شناسان خود آن زبان هستند که پس از احساس لزوم برای حضور یک واژه برای فرم نوشتاری و گفتاری یک واژه¬ی قرضی با توجه به قواعد ساختواژه یا ساختار واژگانی خود ت ...
  • گزارش تخلف

یادداشتی کوتاه بر پدیده¬ی «کورد» نویسی در برابر «کرد» نویسی در متون فارسی

است مشاهده می¬شود شماری از کاربران کرد در شبکه¬های اجتماعی یا بر سایت¬های مختلف درکامنت¬ها و متون فارسی که می¬نویسند استفاده از املای «کورد» را به فرم «کرد» ترجیح می¬دهند. دلایل زبانی که برای اینکار ذکر می¬شود از پشتوانه¬ی توجیهی چندانی برخوردار نیست از جمله اینکه واژه¬ی «کرد» ممکن است با ستاک ماضی «کرد» از مصدر فعل «کردن» در زبان فارسی خلط شود. این در حالیست که بوضوح جایگاه فعل با اسم در جمله متفاوت بوده و چنین اشتباهی از سوی خواننده بهتر است به آشنا نبودن به ساختار جمله و نقش عناصر جمله و ضعف در معناشناسی خود خواننده ربط داده شود. دلایل دیگری نیز برای این امر ذکر می¬گردد از جمله تاکید بر اهمیت درست ادا نمودن صدای o در واژه¬ی «کرد» که مبادا به صورت [«ۆ» کوتاه و یا حتی کسره و فتحه در ابتدای واژه] تلفظ شود و معنای دیگری از آن استنباط گردد. این ایراد زمانی می¬توانست موجه باشد که بغیر از ستاک گذشته¬ی مصدر «کردن» که جایگاهش مشخص است، بیان نمودن این واژه با صداهای دیگر باعث تمایز معنایی شود که به نظر نمی¬رسد چنین اتفاقی بیافتد و حتی کلماتی با صورت و تلفظ یکسان با این واژه اما با معانی متفاو ...
  • گزارش تخلف

پیوند زبان شناسی و انسان شناسی فیزیکی

ما در قالب فکری خود یک زبان ایتالیایی، یک زبان آلمانی و یا یک زبان فرانسوی جدا را می‌سازیم؟ ما همواره به دلایل نامعلومی درتلاشیم تا گویشوران مختلف را دسته بندی کنیم. این شیوه‌ی اندیشیدن، در گوناگونی انسان نیز خود را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد ما به طور طبیعی افراد را در طبقه بندی‌های مجزا قرار می‌دهیم. جان رلتفورد برای بیان منطق پشت این اندیشه مثال قد را می‌زند. قد یک متغیر پیوسته است، آیا لازم است که گروه‌های بلند، متوسط و کوتاه و غیره را تشکیل بدهیم؟ (یعنی در روش خود از مقیاس فاصله‌ای به مقیاس ترتیبی برویم؟) مشکلات تشکیل چنین دسته بندی هایی از قبل مشخص است. مرزبندی‌ها باید کجا کشیده شوند؟ تا چه تعداد از این مرزبندی‌های کافی است؟ ...
  • گزارش تخلف

عاطفیت و یادگیری

به طور کلی یادگیری، و یادگیری زبان خارجی به طور خاص، با بافت عاطفی ­ا­ی که روند یادگیری در آن واقع می­شود، گره خورده است. یک کودک، زبان مادر یا زبان نزدیکانش را از طریق ایجاد پیوند میان نیازهای اولیه ­اش، با صداهایی مشخص، و برآورده شدن آن نیازها با صداهایی مشابه، فراگیرد. یادگیری به اصطلاح «زبان مادری» (یا زبانهای مادری، زمانی که کودک در یک خانواده­ای دو زبانه به دنیا بیاید)، از طریق ایجاد پیوندها به صورتی ناخودآگاه، صورت می­گیرد، و خارج از هرگونه برنامه و کنترل است. با فرض اینکه بیشتر نیازهای یک کودک، برآورده شدن نیازهای عاطفی اوست، و اینکه او جهان پیرامون خود را «با دهان» جستجو می­کند، نخستین واژه ­هایی او فرا می­گیرد، معمولا با مادرش و برآورده شدن نیازهای اولیه ­اش مرتبط هستند: ماما، بابا، قاقا، …. این بدان معنا نیست که کودک تا زمانی که نتواند صدایی را تولید کند، که در فرآیند ایجاد ارتباط میان یک دلالت حسی با یک شیء یا یک موقعیت، دارای کارکردی باشد، قادر نیست در باره آن شیء یا موقعیت فکر کند. «فکر، گستره­ی وسیع­تری نسبت به صورت کلامی زبان دارد و از نقطه نظر داشتن کارکرد، می­توان آن ...
  • گزارش تخلف

که در محیط بیرونی کودک محرکهای عاطفی و فکری به اندازه مطلوب وجود داشته باشد

بدون حضور این محرک­ها یا افرادی که کودک بتواند از آنها تقلید کند، یا با آنها ازتباطی برقرار کند، توانش زبانی هیچگاه شکل نمی­گیرد. این موضوع بوسیله یک نمونه واقعی که در سال ۱۷۹۳ رخ داده است و بوسیله­ی تروفو (Truffaut) در فیلم پسر وحشی (savage boy) به تصویر کشیده شده، نشان داده شده است. [۳]. همانگونه که پیشتر نیز گفتیم، این بدان معنا نیست که کسی که قادر به سخن گفتن نیست نیز توانایی ذهنش برای بسط یافتن و پیچیده شدن نیز از دست رفته است. «توانایی بسط ایده­ها به صورت ذهنی، با مجموعه­ای از صدها پروتوکلی نشان داده می­شود که بزرگسالان با آنها موجب زنده کردن تجربه­های کودکی وفق دهنده­ای می­شوند که با خوب و بد ارتباط دارند. این ایده­ها، ایده­هایی هستند که کودک قادر به به زبان آوردن آنها نیست، اما در ارزیابی­ها و افکار تخیلی و پویایی که بعدا در شهادت بزرگترها [در مورد آنها] قابل دیدن است، آنها را خلاصه و فشرده می­کند» [۴]. خاطرات افراد بزرگسال از دوران کودکی­شان به شدت متفاوت است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی هر چقدر که فرد در دوران کودکی­اش به عقب­تر می­رود، خاطرات کمتری را از ...
  • گزارش تخلف

کتابشناسی.. Bettelheim, B. Love Is Not Enough; The Treatment Of Emotionally Disturbed Children

Glencoe, Ill. , Free Press, ۱۹۵۰ …Bettelheim, B. The Empty Fortress; Infantile Autism And The Birth Of The Self. New York, Free Press, ۱۹۶۷ …Massucco Costa, A. - Fonzi, A. Psicologia del linguaggio,. [۱] Massucco Costa e Fonzi, pp. ۱۳. [۲] Bettelheim, ۱۹۵۰, ۱۹۶۷ … [۳] Truffaut, ۱۹۶۹ … [۴] Massucco Costa e Fonzi, pp. ...
  • گزارش تخلف

«قضیه بسیار ساده است؛ در بیشتر عکس‌ها نکات بسیاری - بیش از آنچه دیده می‌شود - وجود دارد و این «بیش» شگفت‌انگیز است

با تخیلی سیال و نگاهی موشکافانه به عکس متوجه نکاتی خواهیم شد؛ نکاتی در باره پیچیدگی روابط؛ نکاتی در باره خواسته‌ها و رویکردهای شخصی؛ نکاتی در باره اینکه زندگی چگونه دگرگون می‌شود و چگونه بی‌تغییر می‌ماند؛ اینکه زمان و مکان چگونه زندگی را شکل می‌دهد.» کتاب زبان عکس اثر رابرت اکرت و چند عکس که هر کدام زبانی دارند. عکس‌ها از گالری عکس امیر شمس انتخاب شدەاند …. 👇👇👇 ...
  • گزارش تخلف