📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


نوید محمدزاده: همیشه نباید از آدمها تقدیر کرد. بر داریوش مهرجویى بزرگ

وقتى یه تیم پزشکى اشتباه میکنه اعتراض به اون تیم و بیمارستانه! نه همه پزشکان عزیز که زحمت میکشن. همه چیو به خودتون نگیرین و آرام باشین. دکتر مایکل جکسون اشتباه کرد و مجازات شد. همیشه نباید از آدما تقدیر بشه. اگه یه بازیگر خطا کنه باید بهش رسیدگى بشه، اون رسیدگى دلیل بر این نیست که کل جامعه بازیگرى دچار مشکلن. وقتى بخیه یه بچه به جرم اینکه پول نداشته باز میشه، مربوط به اون آدمیه که انسانیت نداره نه همه پزشکان. قدرى تحمل داشته باشین و انتقادات رو بشنوین. (منبع: روزنامه سینما). ...
  • گزارش تخلف

توضیحی که نویسنده رمان «یار» لازم دانست:. 📢شخصیت «آران» متمایز از «دکتر تقی ارانی» است

خسروجردی: رمان یار در اعتدال و انصاف و تجربه‌های گویای خود انگار الزام به دفاع از همزاد قهرمان داستان خود، دکتر تقی ارانی هم هست. با این همه ناگزیرم که تمایز این دو، یعنی آران به عنوان قهرمان داستان و دکتر ارانی به عنوان یک شکل یا تصویری فضای تاریخی یک دوران بدهم که این دو، هر کدامشان جایگاه خودشان را دارند و تعریفی جداگانه می‌پذیرند. در تشخص این دو می‌توان از قهرمان داستان کلیدر نوشته محمود دولت آبادی نام برد که نامش گل محمد است که این قهرمان فرق ماهوی با گل محمد یاغی دارد و به نوعی می‌توان گفت که این آن نیست و فقط دولت آبادی به منظور الزام بیان موقعیت جغرافیای تارخیی یک دوران آن را آورده است. نشانه‌ای برای ره گم نشدن است. درست مثل قهرمان و نماد اعلای شاعر بزرگ ما حافظ که پیر مغان است و حافظ با سیمای اوست که غزل می‌سراید. حالا با توصیفی که دادم بهتر می‌توانم به اینهمانی دکتر تقی ارانی و شخصیت شایسته او جداگانه از رمان بپردازم و بگویم که او به تعبیر و قضاوت‌های تاریخی چگونه انسانی بوده است. در مورد داوری و بزرگداشت و پاسداشت دیدگاه او به اسلام همین بس که در زمان تحصیل در آلمان قصیده‌ای ...
  • گزارش تخلف

👓طنز و حاشیه. خرده شیشه دار: ردپای حضرات اصولگرا رو تو ادبیات داستانی امریکا دیدم!

گویا جناب تام سایر رفیق هکلبری فین هم اصولگرا بوده؛ میگید نه؟ پس اینو بخونید:. 📖 «تو میشی دختر خدمتکار. نصف شب میری پیرهن اون دخترسیاهه رو کش میری.». «آخه تام فردا صبحش جنجال میشه. این دختره گمون نکنم بیشتر از همین یه دونه پیرهن داشته باشه.». «خودم میدونم، ولی تو اون پیرهنه رو ربع ساعت بیشتر لازم نداری-همین قدر که نامه ناشناس رو ببری بذاری زیر در.». «خیلی خوب پس، پیرهن رو کش میرم، ولی با همین لباسهای خودم هم میتونم نامه رو ببرم.». «اون وقت چه جوری شکل دختر خدمتکار میشی؟». ...
  • گزارش تخلف

📢از نمایش به داستان …

تشکری: در دورانی که تئاتر در اجرا برایم تمام شده است، می‌گویم تئاتر ادبی محصول کار نویسنده دراماتیک است. دیگر با این توضیحات برمی‌گردم به گفتار آخر کتابم در همین مجموعه جدید «من سقراط محروح را دوست دارم» که چرا ما نیازمند نوعی دیگر از نمایشنامه هستیم. نمایشنامه‌هایی که کارکرد ادبیات در متن و اجرا دارد. این‌ها آثاری خواندنی هستند، هم چنان که بسیاری از داستان‌هایم کارکرد سینما را دارند. سال‌هاست که آرزویم نوشتن این گونه از نمایشنامه‌نویسی بوده است. چون استفاده از میزانسن میلی‌متری کلمه و نشانگان ادبیات در اکت نمایشنامه نویسی یک گونه ادبی است و نه وام‌دار صحنه. مخاطب حق دارد نمایشنامه‌های یک رمان‌نویس را هم بخواند و بداند یک نویسنده آثار دراماتیک، بعد از پیوستن به دنیای رمان اکنون چگونه می‌اندیشد و می‌نویسد. نویسندگان زیادی چون یاسمینا رضا، پیتر وایس. برتولت برشت، امانوئل اشمیت، نیکوس کازانتزاکیس و بسیاری دیگر، همه نویسندگان ادبیات هستند که نمایشنامه نوشته‌اند. ...
  • گزارش تخلف

📢عضو انجمن ماتیکان، برگزیده مهرواره شعر و داستان سوره

پایانی چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره با معرفی برگزیدگان در مرکز صدا و سیمای زنجان برگزار شد. در این مراسم به نفرات برگزیده لوح تقدیر و فرصت چاپ اثر توسط انتشارات سوره مهر تعلق گرفت که این موقعیت در بخش داستان کوتاه نصیب نویسنده داستان «روسیه» امین اطمینان شد. وی از داستان نویسان ساکن مشهد و عضو انجمن ماتیکان داستان است. ...
  • گزارش تخلف