این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1


بسیاری از والدین اغلب بین دو ترس گرفتار می‌شوند؛ اینکه اگر برای فرزندشان محدودیتهایی تعیین کنند، به والدی سلطه‌جو تبدیل شوند که در

در نتیجه‌ی این ترس و تردید، آنها به جای رفتارهای فرزندپروری قاطعانه و منسجم همراه با همدلی و‌ محبت، در تعامل با کودکشان دائما بین سهل‌گیری افراطی و به‌حال‌خود رها کردن کودک از یک‌سو و تند‌خویی و رفتار خشن و سختگیرانه‌ی ناگهانی و شدید از سوی دیگر در نوسان‌اند …پژوهشها نشان می‌دهد که تردید والدین در تعیین مرز و قاطع بودن در برابر رفتارهای نادرست و سرکشی‌های فرزندشان، اغلب از سرگشتگی و آشفتگی‌های عمیق‌تری ناشی می‌شود که ریشه در تجربیات دلبستگی و طرد‌شدگی خودشان در گذشته دارد.. برای مثال، والدینی که روابط دلبستگی آشفته دارند به احتمال بسیار زیاد، درجات آسیب‌زایی از رها‌شدگی و طرد هیجانی را در رابطه با والدین خودشان تجربه کرده‌اند و حال در رابطه با فرزند خودشان نیز می‌ترسند عشق فرزند را از دست بدهند و نگرانند مجددا طرد و رها شدگی هیجانی را این بار از سوی فرزند خود تجربه کنند.. برای رهایی از این ترسها و تردیدها و برقراری رابطه‌ای سالم‌تر با فرزند خود، لازم است که این افراد با کمک روان‌درمانی ابتدا خشمی که خود در مورد نیازهای دلبستگی ناکام‌مانده‌ی کودکی خود و در رابطه با والدین خود دارند را ت ...
  • گزارش تخلف

…مائده هژبری: پوپولیسم ترسناک ایرانی. یادداشتی کوتاه از نرگس ایمانی.. متن: …

سویۀ نگران‌کننده و تأمل‌برانگیز ماجرا از آن‌جایی آغاز می‌شود که مائده هژبری، یک رقصندۀ اینستاگرامی و مدل تبلیغاتی پوشاک و لوازم آرایشی با صدها هزار فالوور، پس از پخش اعترافاتش به یکباره به یک فیگور مبارزه‌طلب و آزادی‌خواه بدل می‌شود و در آن میانه، رقص به‌شدت جنسی و بدن‌نمایانه‌اش به «برند» مبارزه علیه بی‌عدالتی‌های وارده بر زنان قلب ماهیت می‌یابد: مائده هژبری سرباز راه مبارزه برای حقوق زنان و آزادی …. ...
  • گزارش تخلف

صدا و سیمای کشورمان، دچار بیماری روانپریشی شده است!!!

در کشورهای منطقه (فلسطین و یمن) یک نفر کشته می‌شود:. اخبار ایران: ۵ نفر توسط نظامیان رژیم اسراییل کشته شدند …در داخل کشور ۲۷ نفر بر اثر تصادف در دم جانشان را از دست میدهند (حادثه سنندج). اخبار ایران: بر اثر تصادف ۱۱ نفر جان باختند …. مکانیسم انکار، یا فرار از واقعیت، یک مکانیسم می‌باشد که در بیماران روانپریش بشدت مورد استفاده قرار میگیرد، این افراد به دلیل فرار از تجربه بسیار دردناک رخدادهای عاطفی، سعی میکنند آن را انکار و نادیده بگیرند و با فرار از واقعیت، برای مدتی آلام روانی و زخمهای هیجانی خود را تسکین ببخشند. هر چند که این مکانیسم، اغلب بصورت ناخودآگاه رخ میدهد. اما تلویزیون ایران، مدت مدیدی ست که از این مکانیسم، نه تنها به شکل ناخودآگاه، بلکه کاملا به شکل خودآگاه و هدفمند، و با دنبال کردن اهداف کاذب و انعکاس اخبار دروغین سعی دارد ناکارآمدی و بی کفایتی‌های مسئولین (بر باد دادن ثروت ملی مملکت و عدم توجه به مشکلات داخل کشور) را سرپوش بگذارد، و اینجاست که همانطور که افراد به سخنان یک فرد روانپریش اعتمادی ندارند، به صدا و سیما هم بدلیل انعکاس اخبار کذب و انکار واقعیت، هیچ اعتمادی ندار ...
  • گزارش تخلف

☘️ سرشت انسان و نظریه‌ی اجتماعی. ✍️. مترجم: پارسا نیک‌جو

🔅 اریش فروم، نامه‌ای را که در پی می‌آید، در سال ۱۹۶۹ در پاسخ به نامه‌ی ولادیمیر دوبرنکوف، فیلسوف روسی، نوشته است. این نامه، با ارزش‌ترین سندی است که نشان می‌دهد وی بسیار علاقه مند بوده است که با متفکران سوسیالیست پیوند برقرار کند و درباره‌ی تلقی خود از مارکس و سوسیالیسم، با آن‌ها بحث کند. دوبرنکوف بر آن بود که درباره‌ی فروم کتابی بنویسد، به همین دلیل، باب نامه نگاری را با فروم گشود. فروم نیز کوشید، بسیاری از مباحثی را که دوبرنکوف در ارائه‌ی ایده‌های اش بد فهمیده بود، به روشنی توضیح دهد. اما در واقع نمی‌توان گفت ابهام زدایی‌های فروم تاثیر چندانی بر کتاب دوبرنکوف داشت، کتاب وی، «نو-فرویدی‌ها در جست و جوی حقیقت»، در دهه‌ی هفتاد به چندین زبان منتشر شد (مسکو: انتشارات پروگرس). با این وصف، این نامه، چکیده‌ی قانع کننده‌ای از تصور فروم درباره‌ی انسان و جامعه است، و با استقبال کسانی روبرو خواهد شد که علاقه دارند با درک فروم از سرشت انسان و نظریه‌ی اجتماعی، و هم چنین تلقی وی از مارکس آشنا شوند …. متن کامل👇. ✨ → ۳danet. ir/KORRM. ...
  • گزارش تخلف

✍ مصطفی مهرآیین …رابطه میان پدر و مادر بودن با سیاسی بودن رابطه‌ای دوگانه و بسیار متزلزل است

از یک سو از ترس مرگ دوست دارید محافظه کار باشید و هر آنچه هست را بپذیرید و از سوی دیگر برای آینده بهتر فرزند خود دوست دارید تلاش و مبارزه کنید و جامعه خود را اندکی جلوتر ببرید. به زبان شوپنهاور زیستن در میانه خاطره و پیش بینی ریشه همه رنج‌های ماست. پدر یا مادر بودن اوج زیستن در میانه خاطره و پیش بینی است، بویژه هنگامی که بخواهید این نقش را در نسبت با سیاست بازتعریف کنید …. ...
  • گزارش تخلف

«دیگری کیست؟ و چه می‌خواهد؟». ✍ رضا مجد …

این تناقض در بطن سوژه است این خود سوژه است که از نگاه لاکان دوشقه و خط خورده است، میل سوژه همیشه میل دیگری است، و بر اساس این میل برساخته می‌شود، سوژه در حین مرحله‌ی آیینه‌ای بر اساس یک بازشناسی غلط یک تصویر دیگری را به عنوان من منسجم و کلی بازشناسی می‌کند، و این دقیقا نقطه‌ی ورود و ته نشست دیگری در درون من یا اگو هست، اگوی من بر اساس شباهت و تصویر دیگری قوام می‌یابد، ولی چیزی که اینجا عجیب و ضایعه بار است این است که بعدی در دیگری وجود دارد که برای من تا ابد ناگشوده خواهد ماند، و تن به نمادین شدن و معنا یابی من نخواهد سپرد، این غیریت ریشه‌ای و رادیکال دیگری، همان هسته‌ی سخت و مقاوم و نفوذناپذیری است که در دیگری بیش از دیگری است و این همان خصلت برسازنده‌ای است که باعث می‌شود ما همیشه توسط دیگری غافلگیر بشویم، و هیچ وقت برای ما تمام شده لحاظ نشود، یا شناخته شده‌ی قطعی. دیگری خواهد آمد و خود را به روی من گشوده خواهد کرد، و باعث سیلان و به جریان افتادن میل و اشتیاق در من خواهد شد، ولی تا ابد این سوال را در ذهن من بی پاسخ خواهد گذاشت که:. «دیگری از من چه می‌خواهد؟». چیزی که در دیگری برای من ...
  • گزارش تخلف

از گذار تجربه

من اسیر این تناقض ام: از یک سو، باور دارم که دیگرى را بهتر از هرکسى می‌شناسم و دانش‏ ام را پیروزمندانه به رخ ‏اش می‌‏کشم («من تو را مى‏شناسم - من تنها کسى هستم که تو را خوب مى‏شناسد!»)؛. و از سوى دیگر، اغلب از این واقعیت آشکار جا می‌‏خورم که دیگرى نفوذناپذیر، سرکش، و دست نیافتنى است. من نمیتوانم در «دیگرى» را به روى خود بگشایم، به کنه دیگرى پى برم، و راز این معما را کشف کنم. دیگرى از کجا مى‏ آید؟ دیگرى کیست؟ من فقط خود را خسته میکنم، من هرگز این را نخواهم دانست …. بارت_سخن عاشق. ...
  • گزارش تخلف

«روانکاوی و سوژه (کوگیتوی دکارتی)». ✍ رضا مجد. قسمت دوم …

موضع گیری فروید در رابطه با ساختار سوژه‌ی انسانی در تقابل با سنت‌های فکری ای است که بنا را به آگاه و اراده ورز و قائم بالذات بودن انسان می‌گذارند، همچنین باید به تفاوت و اختلاف بنیادین فروید با خوانش‌های آمریکایی یا همان اگوسایکولوژیست‌ها امثال وینی کات و میلانی کلاین و امثالهم هم اشاره کرد، همان روانشناسی آمریکایی که بنا را بر ایگو یا من نفسانی آگاه می‌گذارند، آنها من یا ایگو را پاره‌ی آگاه شخصیت لحاظ می‌کردند و سعی در جاانداختن آن بودند، این نوعی بدفهمی از نظرات فروید بود، که توسط ژاک لاکان در شعار بازگشت به فروید مورد نقد ریشه‌ای قرار گرفت. از منظر روانکاوی فرویدی/ لاکانی ایگو به تمامی آگاه نیست بلکه فقط بخش کوچکی از ایگو آگاه است، فروید در اینجا مثال کوه یخ را می‌زند که آنچه در بیرون و به شکل کوه یخ دیده می‌شود، بخش ناچیزی از عظمتی است که بخش بزرگی از آن دیده نمی‌شود چرا که زیر آب است، این بخش بزرگی که غیر قابل روئیت است همان بخش از ایگو است که تا اعماق ناخودآگاه فرورفته است. چیزی که روانشناسی من آمریکایی بدنبال آن بود تقویت و قوت بخشی به ایگو و تمرکز بر آن بود و آنها فکر می‌کردند ...
  • گزارش تخلف

«روانکاوی و سوژه (کوگیتوی دکارتی)». ✍ رضا مجد. قسمت اول …

نوع مواجهه با انسان در فلسفه‌ی غرب تا پیش از فروید، مواجهه با موجود عقلانی و آگاه و قائم بالذات است، موجودی آگاه و اراده ورز که قادر است همه چیز را بشناسد. موجودی آزاد که دست به انتخابهای آزاد می‌زند، تمام فلسفه هایی که فرض بنیادینشان انسان آگاه و قائم بالذات است که به نوعی ذیل اومانیسم تعریف می‌شوند، از این دسته‌اند، ولی فروید با کشفیات روانکاوانه‌اش، بخصوص با پردازش مفهوم ناخودآگاه این طرز تلقی اومانیستی را بر هم زد، رویکرد فروید دقیقا نقطه‌ی مقابل این طرز تلقی ساده انگارانه از انسان است، طرز تلقی، و فلسفه ورزی ای که نقطه‌ی شروع و فرض بنیادینش جهان آگاه انسان بود، انسانی عاقل و خودبنیاد و اراده ورز و آگاه. در مقابل، فروید بجای تکیه به آگاهی و عقل انسان بر ناخودآگاهی انسان و چیزهایی که نمی‌داند تکیه می‌کند، و با این فرض شروع می‌کند که اگر آنگونه که فلسفه‌ی اومانیسم می‌گوید نباشد چه؟ اگر برخلاف تصور آنها و بجای تکیه بر عقل انسان، انسان را بر اساس افکت‌ها و رانه‌ها و عواطف و هیجانات و ناخودآگاه بخوانیم چه؟ و شروع به مضمون پردازی فرضیاتش می‌کند. برای فروید انسان برخلاف سنت اومانیستی، یک ...
  • گزارش تخلف

از تضاد طبقاتی تا شکاف گفتمانی. (بازخوانی مارکسیسم کلاسیک از منظر پسامارکسیسم «لاکلائو» و «موفه»)

✍ سید حسین اطهری/سید صدرا حسینی …چکیده. هر نظام اندیشگی در طول تاریخ، تحولات و تطورات گوناگون یافته است. پیچیدگی جوامع سرمایه داری متاخر، مارکسیست‌های جدید را بر آن داشت تا به تجدید حیات جبهه‌ی مخالفین نظام سرمایه داری بپردازند. لاکلائو و موفه از جمله پسامارکسیست هایی هستند که در این راه تلاش می‌کنند، نقادی آنها از مارکسیسم کلاسیک به علت ویژگی‌های متصلب و تحلیل‌های یکجانبه‌ی آن است. آنها با طرح مفاهیمی چون گفتمان، مفصل بندی، هویت‌های سیال، هژمونی و شکاف‌های گفتمانی، سعی دارند یکجانبه گرایی اندیشه‌ی مارکسیسم کلاسیک را که در تعیین اقتصادی، هویت‌های طبقاتی، منازعات طبقاتی و شکاف‌های طبقاتی خلاصه می‌شد، به نحوی جبران کنند. این تحولات برای افزایش کارآمدی مارکسیسم در تحلیل جوامع پیچیده‌ی سرمایه داری متاخر است. پرسش اصلی این مقاله، چرایی و چگونگی تطور مارکسیسم ارتدکس به پسامارکسیسم لاکلائو و موفه است. از این رو قصد داریم تحولات اندیشه‌ی مارکسیسم کلاسیک به سوی پسامارکسیسم لاکلائو و موفه را بررسی کنیم. برای نیل به این هدف از روش تحلیل مقایسه‌ای مفاهیم سود خواهیم جست به این منظور به بحثی درباره‌ ...
  • گزارش تخلف

انکار سرسختانه خصلت روانی کنش‌های روحی نهفته ناشی از این وضعیت است که بیشتر پدیده‌های ذیربط بیرون از حیطه روانکاوی بوده‌اند

هر آن کس که از واقعیات آسیب شناختی ناآگاه باشد، هر که لغزش‌های کنشی مردم عادی را تصادفی می‌انگارد و با این ضرب المثل قدیمی خرسند است که «روءیاها مهملات اند» ["Schäume sind Träume] محکوم است که از مسائل روانشناسی آگاهی خود چیز کمی بداند و بدینمنظور هر نیازی نسبت به تصور نوعی کنش روحی ناخودآگاه را از خویش دریغ کند. از قضا حتی قبل از ظهور روانکاوی، تجربیات مربوط به هیپنوتیزم و خصوصا القائات مابعد هیپنوتیزمی به گونه‌ای ملموس وجود و نحوه عملکرد ناخودآگاه روحی را اثبات کرده بود. علاوه بر این، فرض وجود ناخودآگاه فرضی کاملا معقول است، چرا که با این پیش فرض حتی قدمی کوتاه از وجه اندیشیدن متعارف و قابل پذیرش همگان دور نمیشویم. ضمیر آگاه، هریک از ما را فقط از حالات شخصی ذهن خودمان باخبر میکند، و اینکه دیگر مردمان هم دارای ضمیر آگاه هستند، استنتاجی است که ما از قیاس کنش‌ها و گفته‌های مشهود آنها به عمل می‌آوریم، به این منظور که رفتارشان را برای خویش قابل فهم کنیم …نویسنده:. مترجم: … ...
  • گزارش تخلف