📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📢گلشیری؛ نویسنده‌ای که آسان خوانان را طرد می‌کرد!. ادبیات گاهی میتواند همین نقش را بر عهده بگیرد

این تجربه به من کمک کردتا از وقایع روزمره بتوانم سودبجویم و به نوعی به پیشگویی آینده نزدیک شوم با این نحوه نگرش است که من فکر میکنم داستان میتوانددررهایی آدمها از دام گذشته و حال و آینده کار ساز باشدو خواننده را به آنچه آرمان همه ماست نزدیک کند. دیوار سقف من همینهاست که مینویسم، همین طرز نوشتن از راست به چپ، دراین انحنای نون است که می‌نشینم و سپر من از همه بلایا، سرکش کاف یا گاف است.۱۶خرداد۱۳۷۹ هوشنگ گلشیری، همه حروف الفبا را، خوابهایش، خواننده هایش و باقی زندگی را گذاشت ورفت. یاد زمانی افتادم که «جن نامه» را می‌خواندم. دوستی به شوخی میگفت: الهام خودش یک کتاب نوشته و اسمش را گذاشته «جن نامه»، بعد به اسم گلشیری چاپ کرده تا بگوید من چیزهایی میخوانم که شما نشنیده و نخوانده‌اید! من خاصم! همه خندیدیم و تمام شدو رفت، اما اینکه گلشیری خاص است هرگز تمام نمیشود و نمی‌گذرد. matikandastan جایی گفته (که «جن نامه» بهترین کارش است) وخواننده صبور و پرتحمل می‌طلبد. در این دنیای پر سرعت که معلوم نیست نه خودش و نه آدمهاش به کجا چنین شتابانند؟! دیگر رمان و کتابهای قطور گوشه کتابخانه‌ها دوران بازنشستگی می ...
  • گزارش تخلف

👆👆👆. فدایی نیا چهل سالی ست که ساکن نیویورک است

از نسل نویسندگانی ست که نخستین تجربه‌های داستانی اش را در میانه‌ی سالهای ۱۳۴۰ در نشریه‌های ادبی _ هنری پیشتاز مدرن، پراکنده، به چاپ رسانده است. نشریه هایی مانند «لوح» کاظم رضا، «بازار رشت، ماهنامه‌ی ویژه ادبیات و هنر» محمدتقی صالحپور، «جنگ هنر امروز» (ضمیمه‌ی رنگی هفته نامه‌ی دنیای جدید) سیروس طاهباز، صفحه‌های فرهنگی «تماشا» هفته نامه رادیو_ تلویزیون ملی ایران و …. در کنار نویسندگانی مانند حمید صدر، غزاله علیزاده، رضا دانشور، کاظم رضا، شمیم بهار، مهشید امیرشاهی، بهمن فرسی، گلی ترقی و … از او باید به عنوان یکی از داستان نویسان تجربه گرای پیشتاز «موج نو» ایران نام برد. هر یک از کتابهایش تجربه‌ای ست متفاوت درجست و جوی راه‌های تازه‌ای از سبک و زبان و بیان داستان نویسی ایران. تا کنون این کتابها از او در ایران انتشار یافته است: سوغات، نامه‌ی شاهپور و آهوانش، ضمایر، هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج و برج‌های قدیمی. ...
  • گزارش تخلف

ناتمام... «پسر من قاتل است؟». نویسنده: علی براتی گجوان

ناشر: نیستان، چاپ اول. ناهیدآهنگری: ◀زندگی انسان در طول سالیان، هیچ‌گاه از لحظات کشمکش و درگیری و جنگ خالی نبوده و نخواهد‌بود. ادبیات و بالاخص ادبیات داستانی نیز به عنوان آینه تمام‌نمای لحظه‌های پر فراز و نشیب زندگی، در طی تاریخ خود در بین ملل مختلف، همیشه روایتگر این دردها و رنجها و ویرانگری جنگ هایی که خیال تمام شدن ندارند بوده‌است. ادبیات جنگ همچون جوهره‌ی ادبیات متعهد هر ملتی یکی از تاثیرگذارترین ژانرهای ادبی در ادبیات جهان محسوب می‌شود که در ایران با عناوینی چون ادبیات پایداری یا ادبیات دفاع مقدس شناخته می‌شود …◀متاسفانه با وجود آثار متعددی که در این زمینه منتشر شده، شاید بتوان عدم برقراری تعامل بین نقد ادبی با این ادبیات و مقدس‌انگاری عده‌ای از طرفداران ادبیات دفاع مقدس را از مهم‌ترین دلایل نبود آثار برجسته در این ژانر در مقایسه با آثار ادبی جهان در حوزه ادبیات جنگ برشمرد. در این میان آثاری نیز به قلم درآمده‌اند که فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی و شعارزدگی، سعی در روایت گوشه‌ای از صحنه‌های جنگ و آثار باقی مانده آن از زاویه دید فردی دارند. مجموعه داستان «پسر من قاتل است؟» تا حدودی به ...
  • گزارش تخلف

📢آدمها خیلی بی رحم شده‌اند!. توی مترو صادقیه به کرج ازش آینه خریدم

میانسال بود. زیبا بود و قشنگ صحبت می‌کرد. گفتم میتوانم ازت بپرسم روزی چند ساعت کار می‌کنی و ماهی چقدر درآمد داری؟ خودم را معرفی کردم و گفتم قصدم کنجکاوی نیست. توضیح دادم که توی هفته نامه چلچراغ داستان‌های مترو را می‌نویسم و این داستان‌ها قرار است به زودی کتاب شوند. داستان آدمهایی مثل او. با روی باز استقبال کرد. گفت عاشق نوشتن است و خیلی کتاب می‌خواند. آخرین کتابی که خوانده کلیسای جامع ریموند کارور بوده است. ...
  • گزارش تخلف

معرفی کتاب/.. 📓حماقت مگره. نویسنده: ژرژ سیمنون

مترجم: رامین آذربهرام. انتشارات مروارید. 📖ماجرای «حماقت مگره» در پاریس روی می‌دهد. زنی سالخورده هر روز به اداره‌ی پلیس می‌آید تا با مگره ملاقات کند. او به مگره می‌گوید که شخصی در غیاب او آپارتمانش را می‌گردد و وسایلش را جابه جا می‌کند. مگره به او قول می‌دهد که به دیدنش برود اما روز بعد جسد پیرزن در آپارتمانش پیدا می‌شود. مگره تحقیقات گسترده‌ای را در پاریس و تولون آغاز می‌کند و در می‌یابد که هدف قاتل پیداکردن وسیله‌ای باارزش در میان اثاثیه‌ی خانه‌ی پیرزن بوده است. این جاست که پای رئیس سابق سندیکای تبهکاران تولون به میان می‌آید و مگره خود را با دسیسه‌ای روبه رو می‌بیند که از طمع بی پایان نوع بشر حکایت دارد. ...
  • گزارش تخلف

📢برگزیده جایزه جلال رمان «بازیگوش» را می‌نویسد

عباسی: ◀رمان تازه‌ام را با زمینه اجتماعی در دست تالیف دارم. البته شاید تصور شود که به لحاظ زمینه این رمان در ادامه تجربه نگارش «سایه‌های بلند» باشد اما واقعیت این است که کار تازه‌ام تنها ممکن است از نظر حجم شبیه آن باشند …◀در رمان تازه‌ام سعی کردم فرم نوشتن تازه‌ای را به کار بگیرم که با روایت رئالیستی فاصله دارد و نوعی درهم ریختگی زمانی را در ذهن متبادر می‌کند …◀در حال حاضر برای پیشبرد رمان و تحقیق درباره نگارش آن در شهر خرم آباد به سر می‌برم …◀داستان این رمان در یک قهوه‌خانه سرراهی در مسیر جاده لرستان به خوزستان شکل می‌گیرد که خودروهای زیادی در آن عبور می‌کند. البته با توجه به اینکه داستان رمان به دوران دفاع مقدس هم اشاره‌ای دارد به طبع عبور ماشین‌های نظامی و نیز نیروهای نظامی نیز از این مکان بخشی از داستان را شکل می‌دهد …◀نمی‌شود از تاریخ معاصر ایران حرفی زد و از جنگ در آن صحبتی به میان نیاورد. داستان رمان من که اسمش «بازیگوش» است، درباره سیر تحول اجتماعی فرهنگی ایران در یک دهه است و همانطور که گفتم شخصیت اصلی آن نیز یک قهوه‌چی است که در قهوه‌خانه‌اش در این جاده زندگی می‌کند. (منبع: ...
  • گزارش تخلف

سال است که هر هفته اینجا مى‌آیم و هر بار باب بازوهایش را دورم حلقه مى‌کند و من گریه مى‌کنم

باب نفسى عمیق مى‌کشد و ضجه زنان مى‌گوید: «گریه کن.». صورت بزرگ مرطوبش را روى فرق سرم مى‌گذارد و من درون خودم گم مى‌شوم. این تنها موقعى است که گریه مى‌کنم. گریه در چیزى تاریک، در آغوش یک نفر دیگر، درست وقتى که مى‌فهمى هر کارى انجام دهى در پایان سر از زباله‌دان در مى‌آورد، درست‌ترین کار است. هر چیزى که به آن مغرورى روزى دور انداخته خواهد شد. و من در خودم گم شده‌ام …✒ «باشگاه مشت‌زنی»، نوشته‌ی چاک پالانیک، برگردان پارسی پیمان خاکسار؛ نشر چشمه. ...
  • گزارش تخلف

📢علاقه سینمای ایران به مرگ در شمال!

نوروزی: با مرور سرسری فیلم‌های ایرانی متوجه می‌شویم که انگار تجربه‌ی شمال به عنوان مکانی مرگ‌زا اصلا منحصر به فرد نیست. چیزی بیش از تقدیر شخصی یا تصادف لازم است تا در سینمای این سه دهه این همه به مرگ در شمال اشاره شود. حمید هامون خود را در دریای شمال غرق کرد، بعد از آن رانندگی کذایی در جاده‌ی چالوس. مسافران بیضایی هم در همین جاده و اقلیم فنا شدند. فیلم‌های درباره‌ی الی و ماهی و گربه نمونه‌های همین شمال مرگبارند. سفرهای فلاکت بار به شمال در سینمای ایران کم نیستند. (منبع: مجله روایت، شماره۶). ...
  • گزارش تخلف

📢سایه‌های ژاپنی در ایران

✒داستان بلند «سایه‌ها» نوشته شوساکو اندو نویسنده ژاپنی به قلم محمود گودرزی به پارسی برگردانده و منتشر شد …📜اندو در زمره نویسندگان ژاپنی است که توانسته مهمترین جوایز ادبی کشورش از جمله تانیزاکی و آکوتاگوا را به دست آورد.. 📖نثر داستانی او به باور بسیاری از منتقدان ادبی، نثری صریح و بی‌پیرایه در عین حال عاطفی و احساسی است و بیش از هر چیز نویسنده از آن برای رمزگشایی از سوالاتی استفاده کرده است که در طول زندگی خود برای دستیابی به پاسخ با آنها درگیر بوده است …📃اندو درس خوانده دانشگاه لیون فرانسه است و ادبیات وی نیز به همین بهانه تاثیر پذیرفته از نویسندگانی چون برنانوس، کلودل و موریاک به شمار می‌رود …📄از جمله مهمترین آثار این نویسنده می‌توان مرد سفیدپوست، دختری که ترک کردم، زنی به نام شیزو و … را نام برد …📂داستان بلند سایه‌ها روایت نامه‌ای است که نویسنده‌ای آن را خطاب به دوستش می‌نویسد و در آن خاطره نخستین آشنایی آنها با یکدیگر و فراز و فرودهای این رابطه و آشنایی را مرور می‌کند و در خلال این مرور است که مخاطبش را به جهان درونی خود دعوت می‌کند. (منبع: خبرگزاری مهر). ...
  • گزارش تخلف