📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📢نویسندگان به فاجعه کودک‌کشی در یمن واکنش نشان دهند

میرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان: از نویسندگان و هنرمندان می‌خواهم در مقابل فاجعه انسانی کودک‌کشی در یمن، واکنش نشان دهند. یونیسف اعلام کرده بر اثر حمله عربستان سعودی و محاصره همه‌جانبه یمن، هر ۲۰ دقیقه یک کودک یمنی می‌میرد. در این بین، سکوت دردناک کشورهای غربی بسیار تلخ و اندوهبار است. معلوم نیست نهادهای بین‌المللی که خود را حامی حقوق کودکان می‌دانند چرا اقدامی نمی‌کنند. باید از کشورهای حامی متجاوزان به‌ویژه کشورهای انگلیس و آمریکا که بالاترین آمار فروش سلاح را به عربستان سعودی به خود اختصاص داده‌اند پرسید چه سهمی از این فاجعه دارند و افتخارآفرینی کدامشان بالاتر است؟! من فکر می‌کنم در این روزهای سراسر رنج و اندوه کودکان یمن، همکاران هنرمند و نویسندگان هم باید کاری بکنند، حتی با کوتاه سخنی و نگارش چند واژه. شاید در این هیاهو صدایی به گوش انسان‌های حق‌طلب و حامیان کودکان رنج‌دیده در دنیا برسد. (منبع: ایسنا). ...
  • گزارش تخلف

📌نکته ویرایشی. «چاپ» به تکثیر نوشته‌ها روی «کاغذ» اشاره دارد

پس وقتی کاغذی در کار نیست چاپ هم معنی ندارد. اگر کتاب یا مقاله‌ای از طریق اینترنت یا دیگر ابزارهای دیجیتال در اختیار دیگران قرار بگیرد، باید از عبارت «انتشار» برای آن استفاده کرد …مثال غلط: مقاله‌ام در سایت کتاب چاپ شد. مثال درست: مقاله‌ام در سایت کتاب منتشر شد … ...
  • گزارش تخلف

📚چیز مطبوعی است نوشتن!. نیست بد است یا خوب، چیز مطبوعی است نوشتن!

این که مجبور نیستی خودت باشی، قادر هستی در میان همۀ آن مخلوقاتی بگردی که توصیفشان می‌کنی. مثلا امروز من، هم در نقش مرد، هم در نقش زن، عاشق و معشوقه هر دو، در جنگلی در بعد از ظهری پاییزی اسب سواری کرده‌ام، هم آن اسب‌ها بوده‌ام، هم برگ‌ها، هم باد، هم آن کلماتی که آنها به هم می‌گفتند، و هم آفتاب سرخی که باعث می‌شد آنها چشم هاشان را جمع کنند، چشم هایی که لبریز از عشق بودند … ✒گوستاو فلوبر. 📎عباس پژمان.٢۴ آذر ١٣٩۵. ...
  • گزارش تخلف

📢هر رمان حاوی خبری است

نوری: دیدگاهی در مورد ترجمه وجود دارد که براساس آن کار مترجم بازساخت فرم اثر در زبان دیگر است. جدا از این فرم، هیچ‌چیز دیگری وجود ندارد؛ حتی محتوا را هم فرم می‌سازد و قبل از آن محتوایی وجود ندارد. آن‌چه پیش از ساختن فرم وجود دارد اندیشه یا مضمون است که من اسمش را «خبر» می‌گذارم. هر رمانی در مجموع و هر جمله‌ای به‌طور خاص حاوی خبری است که معنای اثر را می‌سازد، اما هیچ نویسنده‌ای با نوشتن رمان قصدش رساندن خبر به مخاطب نیست، گرچه هیچ رمانی نیست که خبری در خود نداشته باشد. نویسنده می‌داند که این فرم است که بر مخاطب تأثیر می‌گذارد و باعث ارتباط مخاطب با اثر می‌شود، نه خبر، چراکه تقریبا هیچ خبری نیست که پیش از خواندن آثار به مخاطب نرسیده باشد و برای او تازگی داشته باشد. از این رو، داستایفسکی «جنایت و مکافات» را برای این ننوشته که بگوید ما را از عواقب اعمال‌مان گریزی نیست یا شکسپیر «مکبث» را برای این ننوشته که بگوید عاقبت طمع و خیانت ویرانی است؛ گرچه این مضامین و معناها هم به مخاطب منتقل می‌شوند. نویسنده، با ساختن فرم اثرش که با ساختن هر جمله و انتخاب درست هر کلمه و نشانۀ زبانی حاصل می‌شود، دن ...
  • گزارش تخلف

📢نویسنده رمان و نقد خشونت در مبارزه سیاسی. افشارنیک: چرا باید نویسنده بی‌طرف باشد؟

مگر پای مطلبش نمی‌نشینیم تا نگاه او را به جهان و رویدادها ببینیم؟ نویسنده که گزارشگر نیست بخواهد هر اتفاق را بی‌قضاوت روایت کند تا مردم خود تصمیم بگیرند. نویسنده بعد از همه اتفاق‌ها می‌آید؛ می‌آید تا تصویر خود را از اتفاق‌ها بیان کند یا اصلا دست به جعل اتفاق بزند، هر طور که می‌خواهد حرف بزند. اصلا دروغ بگوید. کار نوشتن یعنی به تأخیر انداختن سختی امر واقع. تمام لذت نوشتن و لذت خواندن در همین تعلیق واقعیت است. در مورد «گود» هم من همین رویه را دارم. قطعا جاهایی از داستان، من ضدشخصیت‌ها هستم؛ مثلا ضد تقی شهرام. ضد پرویز ثابتی. ...
  • گزارش تخلف

📢به‌آذین فکر می‌کرد دامی برای کانون پهن کرده‌ام

سرفراز که شب‌های نویسندگان و شاعران ایران به ابتکار او برپا شد …جلال سرفراز: ◀به‌آذین فکر می‌کرد که احتمالا به جایی وابسته‌ام و دامی سر راه کانون پهن کرده‌ام. هر کس دیگری هم به جای ایشان بود، می‌توانست دچار چنین تصوراتی شود. البته دیگران این‌طور فکر نمی‌کردند و ضمن ناباوری با نظر مثبت به موضوع نگاه می‌کردند. آقای به‌آذین هم که نمی‌خواست خلاف نظر جمع چیزی بگوید، رو به من خواست‌هایی را مطرح می‌کرد، که نمی‌دانستم از من ساخته است یا نه. مثلا می‌گفت حتما نام «کانون نویسندگان ایران» روی پوستر شب‌ها بیاید. انگار که تصمیم‌گیرندۀ نهایی من باشم. می‌دانستم که انستیتو گوته مخالفتی نمی‌کند، اما نمی‌توانستم ضامن اجرایی آن باشم …◀نادرپور و آتشی و احمدرضا احمدی شاعران بزرگی بودند و هستند، و حضورشان می‌توانست بر ارزش کیفی آن شب‌ها بیفزاید. منتها از دید من نادرپور و آتشی با مناسبات آن روزگار ظاهرا سر آشتی داشتند که البته دید غلطی بود …. کمی دیرتر از برگزاری شب‌ها به‌شدت از کارم پشیمان شدم. ...
  • گزارش تخلف

📢سومین اثر پلیسی جی. کی. رولینگ به فارسی منتشر شد

«ردپای شیطان» نوشته جی. کی. رولینگ با ترجمه ویدا اسلامیه توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار نشر شد …رمان «ردپای شیطان» نوشته جی. کی. رولینک خالق هری پاتر به تازگی با ترجمه ویدا اسلامیه توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار شده است …این کتاب سومین عنوان از مجموعه پلیسی و کار آگاهی این نویسنده است. در «ردپای شیطان» هم کارآگاه استرایک که یک کارآگاه خصوصی است و دستیارش رابین الاکوت به دنبال حقیقت هستند و رولینگ آن را با نام مستعار رابرت گالبریث منتشر کرده است …در داستان این کتاب، رابین الاکوت پس از دریافت بسته مرموزی، در کمال وحشت، می‌فهمد که پای قطع شده زنی را برایش فرستاده‌اند. استرایک اگر چه به اندازه او متعجب نمی‌شود، بیش از او احساس خطر می‌کند. ۴ نفر از آشنایان گذشته‌اش را به یاد می‌آورد که چنین کارهای خشونت آمیز و بی رحمانه‌ای از آنها بر می‌آید. «آوای فاخته» نخستین و «کرم ابریشم» دومین اثر از مجموعه داستان‌های کارآگاه کورمورن استرایک است و حالا ترجمه سومین کتاب با محوریت این شخصیت چاپ شده است …در ادامه داستان «ردپای شیطان» با تمرکز پلیس بر یکی از مظنون‌ها که اس ...
  • گزارش تخلف

📢چطور آماده نوشتن می‌شوم. رابینسون: کتری سوت می‌زند

آب‌جوش را توی لیوانم می‌ریزم، می‌چرخانم، بیرون می‌ریزم. قهوه باید خیلی داغ باشد. بلورهای قهوه‌ای را با قاشق توی لیوان داغ شده می‌ریزم و روی این تپه‌ی کوچک، آب‌جوش. بلورها حل می‌شوند و مایع تیره لیوان را پر می‌کند. معتقدم که این اکسیر خیال‌پردازی است. بدون این نمی‌توانم بنویسم، ایمان دارم. کمی شیر اضافه می‌کنم که مایع را به رنگ کرم- قهوه‌ای روشن درمی‌آورد. در اتاق مطالعه‌ام، لیوان را کنار صندلی‌ام که وقتی می‌خواهم بنویسم روی آن می‌نشینم می‌گذارم، درست آن‌ور اتاق و دور از میزتحریر. کامپیوترم روی میزتحریر است و یک سیم آبی کلفت کوتاه، آن را به اینترنت وصل می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

📢وقتی یزدانی خرم درباره انقلاب می‌نویسد!. آنها هیچ هدف معینی ندارند

شخصیت‌ها در حرکت زندگی دچار شک و تردید‌اند و ما‌به‌ازای بیرونی ندارند. نویسنده عمدا می‌خواهد به مخاطب گوشزد کند که با شخصیت‌های ذهنی او (نویسنده) برخورد می‌کنند. شخصیت‌های از درون تهی که بی‌هیچ دلیل آمده و می‌روند اما همه این کاراکتر‌ها حول محور انقلاب می‌چرخند، با داستان‌هایی به غایت متفاوت. با این همه «تورم بیانی» نویسنده به تورم شخصیت‌ها وموضوع رمان و هم‌چنین اطناب در اثر منجر می‌شود. با وجود این، کتاب «سرخ سفید» رمان خوبی است از نویسنده‌ای جوان که کم‌کم زبان منحصر به فرد خودش را دارد پیدا می‌کند، به شرط آن‌که اسیر فرم نشود. (روزنامه همدلی). ...
  • گزارش تخلف

📢چرا نویسنده ایرانی داستان پلیسی نمی‌نویسد؟

فرخی: چند شب پیش در مورد علت گرایش نداشتن نویسندگان داخلی به ادبیات پلیسی سوال کردم و از پاسخ‌های عالمانه دوستان فرهیخته‌ام انگشت به دهان ماندم. پیشتر در جلسات نقد دیده بودم که برخی منتقدین چه غیرعلمی و غیرمنطقی در مورد ادبیات پلیسی صحبت می‌کنند. بعنوان یک نمونه، منتقد محترمی، ادبیات پلیسی را تلاش نظام استکبار و استعمار برای ایجاد امنیت کاذب و فریب شهروندان قلمداد کرد یا آن را سطحی و بدون عمق خواند. گمان کنم این قدر این ادعا عجیب است که اصلا نیازی به دفاع ندارد و مطالعه یک کتاب پلیسی مثل معمای آقای ریپلی (که لایه‌های عمیق روانکاوی دارد و پلیس هم کاملا در آن شکست می‌خورد) بی شک تمامی باورهای این دسته منتقدان را فرو خواهد ریخت. باری عمده پاسخ‌های دوستان فرهیخته‌ام در موارد زیر خلاصه می‌شود:. * نوشتن داستان پلیسی خیلی سخت است و به خلاقیت بالایی احتیاج دارد. *مخاطبان داستان پلیسی و نویسندگانش هم را پیدا نمی‌کنند. *دغدغه‌های درون ایران بیشتر از مسائل پلیسی، مسائل عشقی است. * از ظرفیت‌های ایران استفاده نمی‌شود. ...
  • گزارش تخلف