کژ نگریستن این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1 کژ نگریستن ۱۳:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ درون نظامهای بازاربنیاد هم سیاست هست: این سؤال که آیا باید در عراق بجنگیم یا نه مسئلهای سیاسی است؛ این سؤال که آیا باید قانون ما مسئله مالکیت تنها مسئله سیاست نیست، یکی از مسائل متعدد سیاسی است و تازه، پس از شکست کمونیسم باید گفت حالا مسئلهای درجه دو است …بدیو: اما مالکیت مسئله مرکزی است. آن جوامع سیاسی که در لحظهای پدید آمدند که دولتها حول محور کشاورزی یکجانشینان و ظهور فنون جدید تولید و ارتباطات و جنگ خلق شدند سرتاپا وابسته به تقسیم جامعه به طبقات بودند. و این تقسیم طبقاتی خود مبتنی است بر تصرف خصوصی مواهب و نعماتی که بایستی مشترک تلقی میشدند. به این اعتبار، مسئله اساسی سیاست حل و رفع منازعه میان کسانی است که مالکاند و کسانی که مالک نیستند. امروز ما شاهد واپسین و کاملترین – خاصه در تراز فنون تولید – قالب این برساخته چند هزار سالهایم؛ برساختهای که من صورت «نوسنگی سیاست» میخوانم. سرمایهداری آخرین محصول این تاریخ بسیار طولانی سازماندهی جامعه حول تصرف خصوصی مواهب و نعمات اجتماعی است و یادمان باشد که سرنوشت طبیعی این شکل از سازماندهی در حیات جمعی انسانها تاثیر دارد. حاصل اینکه سیاست در روزگار ما – سیاست به معنای مقدماتیترین کوشش برای برقراری عدالت – مستلزم تغییری کامل است؛ دگرگونی کل نظام …ژوفرن: گم ... کژ نگریستن ۱۳:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ «پای فرضیه کمونیسم ایستادهام» آلن بدیو.. قسمت اول مقدمه فیلیپ دورو: آلن بدیو بهتازگی اعلام کرده است که قصد دارد سمینارهایش را متوقف کند. او همچنین اعلام کرده که عنقریب کتابی با عنوان «درونماندگاری حقیقتها» منتشر خواهد کرد و سهگانهای را تکمیل خواهد کرد که دو کتاب «وجود و رخداد» و «منطقهای جهانها» را هم شامل میشود. این مرد هشتاد ساله چابک و چالاک دست از چاپ و نشر نوشتههایش برنداشته است؛ به تازگی به همت انتشارات فایار کتاب (Je vous sais si nombreux…) [«میدانم شما تعداد معینی…»] را روانه بازار کرده، با انتشارات لینه کتاب «سنت آلمانی در فلسفه» را و با انتشارات فلاماریون کتاب «در ستایش سیاست» را. و اضافه کنید به اینها کتابهایی چون «در ستایش عشق» (٢٠٠٩)، «در ستایش تئاتر» (٢٠١٣) و دو سال بعد در ستایش ریاضیات. او از سال ١٩۶٨ در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده است چراکه به دیده تحقیر در دموکراسیهای بورژوایی مینگرد. هنوز که هنوز است به آرمانی وفادار است که با نام یک گروه سیاسی کوچک مائوئیستی پیوند خورده که بدیو در آن زمان عضوش بود: اتحاد کمونیستهای مارکسیست لنینیست فرانسه، که جزوهها و نشریههایش حاوی تصاویرهایی از مارکس و انگلس و لنین و ... کژ نگریستن ۱۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ سلام دوستان و همراهان عزیز. 🌹 کژ نگریستن ۰۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ چرا با خودت تعارف داری یا از خودت میترسی؟ چه چیز فکلیها و خوشباشان و اهل حال اینقدر برایت دستنیافتنی بوده که ازشان نفرت میکنی؟ چرا این حجابی را که درونی کردنش اینطور مایهی آزار و خودخوریات شده دور نمیاندازی؟. برگرفته از فیس بوک نویسنده … ... کژ نگریستن ۰۹:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ «پشت این روایت مقدسنما». الان هم هرچه کردم نشد چند کلمه دربارهش ننویسم وقتی کسی «روشنفکران» را به الکلی بودن، تا لنگ ظهر خوابیدن، فسق، اعتیاد، علافی، فکل بستن و امثالهم متصف میکند، و این همه را هم واضحا ضد ارزش میگیرد، یعنی باید به صدا و سیمای جمهوری اسلامی تبریک گفت که حالا با گذشت قریب بیست سال از «قتلهای زنجیرهای»، فکر و کلام حاکم را اینقدر تمیز بازتولید کرده است. آن روزها هم کشتگان قبل یا بعد از کشتهشدن به همین چیزها متهم میشدند. اگر درست یادم مانده باشد فقط یک قلم اش این بود که سیرجانی را به تریاکی بودن و پدوفیلی متهم کرده بودند. علت وجودی ستون «نیمهی پنهان» کیهان هم، که بعدها در کمال بیشرمی کتاب شد، همین بود. اما قتلهای زنجیرهای روشنفکران از عدم متولد نشد. اگر یادتان باشد از چند سال قبلش سربهنیستکردن اشرار و اوباش شهری شروع شده بود. فکر پشت آن قتلها دقیقا برقراری امنیت بود، استدلال هم این بود که نیروی انتظامی و دستگاه قضا بهتنهایی از برقراری امنیت عاجزند. از همان اوایل دههی هفتاد که ایدهی تعمیم این شیوه به روشنفکران و مخالفان حکومت مطرح شد، راهحلش نسبتا آماده بود. این راهحل چه بود؟ ... کژ نگریستن ۰۰:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ در ستایش آزادگی. (بازنشر به بهانه ۲۹ بهمنماه، سالروز شهادت خسرو گلسرخی) ✍ محمدمهدی اردبیلی …مرگ و تولد مرزهای حالتی موقت از تناسب ارگانیکی هستند که «انسان زنده» نامیده میشود. در این معنا، اگر از منظر حقیقت، یعنی از منظر امر کلی، به مرگ بنگریم درخواهیم یافت که مرگ هیچ نیست جز تغیرات و تبدلات حالات افراد یک نوع. در این معنا، مرگ برای تکامل و صیانت نوع حتی ضروری به شمار میرود. روح جهان ذاتا جاودانه است و ما تا آنجا از مرگ میهراسیم و آن را اصالت میبخشیم که نه نسبتمان را با روح جاودان، بلکه حالت وجودی فردی و شخصی موقت خود ملاک قرار دهیم. در یک کلام، این «من» نیستم که پس از مرگ بدنم را ترک میکنم، بلکه این روح است که «من» را ترک میکند. باید از میل نازل به جاودانگی خودخواهانه و خیالپردازانۀ فردی، به میل والا به جاودانگی راستین برخاسته از نفی من فردی گذر کرد. فرد باید بتواند «هرچه بیشتر خود را فراموش کند» و از بطن مواجهۀ شخصی خود با وجود و عدم، با مرگ و زندگی، فراتر رود و به ساحت حقیقت روحانی جهان قدم بگذارد. تنها در این صورت است که فرد میتواند در لحظهای که در مرز میان مرگ و حیات قرار داد، در لحظهای که میتواند با بیان یک جملۀ عافیتطلبانه، ادامۀ زندگی بیو ... کژ نگریستن ۲۳:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ 🌾رستاخیز کمونیسم🌾. مناظرهی آلن بدیو با سخنگوی نئولیبرالیسم مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:29, 4.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام کژ نگریستن ۲۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ سلام و درود خدمت همراهان همیشگی ونیز دوستانی که به تازگی به جمع ما پیوستهاند، مدتی به علت مشغله شدید کاری و مشکلاتی دیگر کانال از و با تلاش بسیار به دست میآید. ما تمام سعیمان را میکنیم تا به رسالت بنیادین و اصلی کژ نگریستن همانگونه که در مانیفست کانال آمده و قید شده وفادار بمانیم، امیدواریم که شما همراهان همیشگی نیز ما را در این راه و رسیدن به این مهم یاری رسانید. مانا مهر. رضا مجد🌹. ... کژ نگریستن ۲۰:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ 📜 دریدا و واسازی. ✍ گایاتری چاکراوورتی اسپیواک. مترجم؛ امیر احمدی آریان 20100904153733-دریدا و واسازی.pdf ( 262.0 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام تعداد صفحات؛ ۸ صفحه. کژ نگریستن ۲۰:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ 📜 «دریدا و واسازی». ✍ گایاتری چاکراوورتی اسپیواک مترجم؛ امیر احمدی آریان …اصطلاح واسازی، توسط ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی (۱۹۳۰- ۲۰۰۴) ابداع شد- کلمهای که عمدتا دوبار ظاهر شد و در مرتبهی دوم، بخشی از کتاب گراماتولوژی (۱۹۶۷) بود. این کلمه در قالب بررسی هایی به چشم میخورد که در مجلهی فرانسوی «نقادی» منتشر میشد و در بر دارندهی واژهی «تخریب» بود. این واژه تا حدی وجود خود را مدیون مارتین هایدگر است، به خصوص در بخش دوم کتاب کانت و مسئلهی متافیزیک (۱۹۲۹)، با عنوان «مشخصات بنیادین تخریب پدیدارشناختی تاریخ هستی شناسی به کمک معضل مادیت». بنابراین واژهی «واسازی» مثل چیزهای دیگر نوعی اصطلاح متعین برنامهی فکری هایدگر است. در ضمن به یاد داشته باشیم که هایدگر خوانندهی پیگیر فردریش نیچه بود، فیلسوفی که واژهی «تخریب» نقش مهمی در کار او ایفا میکرد. این مقاله به تفسیر واسازی به طور خاص در فلسفهی دریدا میپردازد و بر بحث «صحنه در حال کار واسازی» تمرکز میکند. متن کامل مقاله را در پی دی اف زیر مطالعه بفرمایید👇. ... کژ نگریستن ۱۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ «دزدان روان را شناسایی کنید». بهرهبری از ناخودآگاه دیگری کسب و کارشان است میآیند و تاراج میکنند و میروند. بیشرمانه، درهای پنهانیترین و ممنوعترین انگارشها را میگشایند. ساختمان روان شما را با دینامیت منفجر میکنند، امید، آرامش، استواری و آرزوهایتان را میدزدند و میگریزند …به سخن درآوردن ناخودآگاه کار بسیار دشواری است. ولی درهای آن را میتوان به آسانی با یک نگاه دلربا، با یک همخوابگی، با یک کردار مازوخیستی یا سادیستی، با یک جمله که ارزشهای شما را سست میکند …. باز کرد …در اینجا دیگر سخن از عشق نیست،. سخن از تجاوز عاطفی است،. سخن از شکستن مرزهای درونی – برونی تن و روان است …به یاد بسپارید که برای درونیترین بخشهای روان خود دزدگیر بگذارید. تا با ورود رختهگران به حریم روانتان زنگ خطر را به صدا درآورد …. ... کژ نگریستن ۱۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ تا وقتی کوچکی و نمیتونن با خودت حرفی بزنن، به پر و پای پدر و مادرت میپیچن که چرا لباس بچهتون اینطوره؟ چرا مدرسهش نگذاشتین؟ چرا دستشو به یه کاری بند نکردین؟. بعد که خودت بزرگ شدی قدم به قدم تعقیبت میکنن، هی بیخ گوشت ونگ میزنن: آقا جون، زن بگیر، آدم که بیزن نمیشه، این شتریه که …. بعد از تو میخوان که بچهدار بشی. خب، تو از زور پیسی ناچار میشی تخم و ترکه پس بیندازی. میگی با یکی در دهنشونو میبندم، اما اونا که راضی نمیشن. اگه دختره، یه برادر یا خواهر میخواد. باز اگه دختر شد دست بردار که نیستن، باید یکی رو درست کنی که توی عزات، جلو مردم بلن شه و بنشینه. تازه اگه همشون پسر شدن، هان؟ ... کژ نگریستن ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ «از محرم تا ولنتاین، قربانیان بازار» ✍ علی بالنگا …چندسالیست که مناسبها، مناسک و آیینها دستخوش تغییری جدی در شکل و محتوا شدهاند. در تضادی بنیادین هم مراسم محرم با استقبال و تشریفات بیشتری برگزار میشود و هم بعد از آن مراسم هالووین و کمی بعدتر شب یلدا!. بحثهای بسیاری در این مورد درگرفته است از طرح چندگانهگی هویتی تا تهاجم فرهنگی و … اما میخواهم در این چند خط پدیده را از منظر بازار ببینیم. مسئله مصرف است. برای بازار فرقی ندارد که محل سودآوری مراسمی مذهبی است با پیشینه تاریخی یا ولنتاین تازه مد شده در ایران. بازار برای همهی اینها برنامه دارد. محصول تولید میکند. نیاز کاذب ایجاد میکند برای فروش به وسیله رسانه نیاز کاذب را به یک نیاز بدیهی تبدیل میکند ودر چشم بهم زدنی مغازهها و فروشگاههای اینترنتی را فتح میکند. اما برای زنده نگه داشتن این چرخه باید مخاطب (مشتری) بسازد به همین خاطر در عملی هوشمندانه طبقهای را نشانه میگیرد که در هر وضعیتی دغدغه اصلیاش جا نماندن از صف تفاخر و خودنمایی است. ... کژ نگریستن ۱۲:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ علی کریمی و صدای حقیقت.. ✍محمدمهدی اردبیلی.. روزنامه اعتماد، ۲۹ بهمن ۹۶ نیست که دشمنان حقیقت همواره به دنبال مرزبندیهای کاذب برای پوشاندن حقیقتاند. تمامی مرزبندیهای قومی، دینی، نژادی، زبانی و حتی طبقاتی، اگر بنا باشد یک طرف را عین حقیقت و خیر، و آن سوی دیگر را باطل و شر مطلق اعلام کنند، به نبردهای بیهودهای منجر میشوند که برای هیچکس سودی دربر نخواهد داشت، جز البته، دشمنان حقیقت. اساسا هیچ تفاوتی در آن نیست که این ذهنیت، در قالب قسمی «غیرسازی هویتبخش»، «ما» ایرانیان را در مقابل «آن» اعراب قرار دهد، یا مثلا «ما» کردها را دربرابر «آن» فارسها بنشاند. شاهد اصلی این مرزهای کاذب چیزی جز این نیست که دشمنان حقیقت، خود را در «هر دو سوی» مرز و در کنار هر یک از «ما» قرار میدهند. چیزی شبیه آنکه فلان مدیر فاسد دولتی، زمانی که خطر افشاگری را احساس میکند، بلافاصله کل ماجرا را به آن «بیگانگان» نسبت میدهد و از «هموطنان» میخواهد که «اتحاد» داشته باشند و به ضرر «مسئولان خودی» عمل نکنند، چرا که نتیجه به ضرر «همگان» خواهد بود. بر همین قیاس اما، یکی از مرزبندیهایی که جوهریت یافتن آن در بیش از نیمسدۀ اخیر باعث ایجاد مرز کاذب دیگری شده است، دوگانۀ استقلال و پرسپولیس ... کژ نگریستن ۱۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ✍ دکتر مصطفی مهرآیین … کافکا معتقد بود کسی که در زمان حیات خود نتواند با زندگی کنار آید نیازمند دو دست است: دستی که نومیدی را کمی از سرنوشتش دور کند و دستی که با آن بتواند از آنچه در ویرانه اطرافش میبیند تند تند بنویسد. به همین دلیل معتقد بود این چنین فردی به طور همزمان در زندگی اش مرده و زنده واقعی است. هانا آرنت مبتنی بر همین ایده معتقد بود وقتی در عصر ظلمت و شر زندگی میکنیم و با یک زندگی ویران روبروییم نیازمند همین دو دستیم: دستی که ما را زنده نگه دارد و نگذارد خودکشی کنیم و دستی که با آن بتوانیم در میان خرابههای ویرانه بگردیم و اندک چیزهای خوب باقی مانده را پیدا کنیم و آنها را مایه امید خود کنیم. زندگی در ویرانه یعنی همزمان مرده بودن و زنده بودن. وضعیت امروز جامعه ما چیزی شبیه این وضعیت است. ما با بی اعتنایی مستمر تاریخی به تامل و تفکر در جزییات زندگی خود و جامعه، زندگی خود و جامعه را از دست دادهایم. به زبان بنیامین، مثل کشتی شکستهای هستیم که با بالا رفتن از دیرکی که در حال فرو افتادن در آب است سعی میکند خود را روی آب شناور نگه دارد تا شاید از اونجا علامتی بفرستد که منجر به نجات او شود. موقعیت ما م ... کژ نگریستن ۱۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ ✍میترا کدیور دوم …سوژه در حرکت به سوی ژوئیسانس اش ناگزیر به رویارویی با درد و رنج است و این همان چیزی است که موجب واپس زنی میشود. سوژه از ارضا کردن سائق هایش چشم میپوشد و همین چشم پوشیها تاریخچه او میگردد. اما همان طور که فروید و لکان هردو میگویند «واپس زده همیشه باز میگردد» … ژوئی سانس برمی گردد اما با چهرهای دیگر، با چهرهی سمپتوم. سمپتوم فقط یکی از جانشینهای ژوئیسانس است. رمزگشایی سمپتوم، یافتن معنای آن، یعنی یافتن ژوئی سانسی که در آن مکتوم است و سوژه از آن بی خبر …. برای فروید فرهنگ و تمدن بزرگترین مانع بر سر راه لذت بی حد و حصر است و برای لکان چیره شدن بعد سمبولیک بر انسان بزرگترین مانع بر سر راه ژوئیسانس است. …کاستراسیون (اختگی) سمبولیک سوژه را از قسمت بزرگی از ژوئیسانس اش محروم میکند. فقط قسمت کوچکی از آن میتواند از این کاستراسیون عبور کند که لکان آن را «لذت افزوده» می نامد و بر اساس «ارزش افزوده» مارکس تعریف میکند. پی گرفتن لذت افزوده در اقتصاد روانی همان قدر مشکل است که ردیابی ارزش افزوده در اقتصاد سرمایه داری …لکان دیدگاه فروید را در مورد «لیبیدو» معکوس میکند و به آن از وجه کا ... کژ نگریستن ۱۷:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ ✍ میترا کدیور.. اول در سال ۱۹۱۱ فروید در مقالهی «تعاریفی در ارتباط با دو اصل عملکرد روانی» مرحلهای را فرض میکند که در آن فعالیت روانی را فقط «اصل لذت» هدایت میکند. این اصل بر قانون جاذبه و دافعه استوار است. یعنی اینکه فعالیت روانی از هر آنچه ممکن است رنج آور باشد خود را کنار میکشد و به سمت آنچه که لذت بخش است جذب میشود. در این مرحله فرد چندان به مقولهی واقعیت وقعی نمینهد و از آنچه که واقعی است و از آنچه که وهم است به یک نسبت کامیاب میشود. …فروید معتقد است که بعدا اصل دیگری پدیدار میگردد که عملکرد آن جدا کردن واقعیت از توهم است، حتی اگر این واقعیت ناخوشایند باشد. در هر صورت فرد قبل از هر چیز نیاز دارد در این دنیا زنده بماند و برای این کار بایستی به قوانین حاکم بر آن تن در دهد، حتی اگر این قوانین برایش ناخوشایند باشند. و حالا این «اصل واقعیت» است که جایگزین اصل لذت میشود و در اثر آن فرد یاد میگیرد که کار کند، صبر کند، محاسبه کند، تحمل کند، در یک کلام عاقل شود …اما اصل واقعیت به هیچ وجه در تضاد با اصل لذت نیست. در اینجا هم هدف بدست آوردن لذت است. منتها در اینجا بهترین راه کوتاهترین راه نیست. ... کژ نگریستن ۱۳:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ 🔅 جایگاه قانون در شرایط حساس کنونی!. 🖋 سیدمصطفی جمشیدی ▫️ حدود نیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ماهها قبل خواستار طرح درخصوص مطالبات سرمایهگذاران موسسات مالی و اعتباری بودند و امروز اعلام شد بیش از ۵۰ درصد از نمایندگان، بنا بر آنچه عنوان کردهاند، امضایشان را پس گرفتهاند …▫️ اصولا این شرایط حساس کنونی چیست؟ نسبت با شرایط حساس کنونی چیست؟ و آیا همین شرایط حساس کنونی معلول بیتوجهی به قانون نیست؟. ▫️ ژان ژاک روسو در کتاب ماندگار خود بعد از تشریح قانون و ویژگیها و مراحل ایجاد آن، مملکتی را جمهوری میخواند که فقط و فقط تحت فرمان قانون اداره شود و متذکر میشود که تنها در حکومت قانون است که به معنای واقعی کلمه در اولویت قرار میگیرد …▫️ قانون زائیده اراده عمومی است و هر فرد، صرف نظر از اینکه داخل دایره قدرت و حکومت و یا خارج از آن قرار دارد، ملزم به تبعیت از قانون است. اما آنچه که در برخی برهههای تاثیرگذار کشور شاهد آن بودهایم چیزی جز ذبح قانون پیش پای آنچه که خوانده میشود، نبوده و عموما «شرایط حساس کنونی» اسم رمز این ذبح قانونی بوده است!. ▫️ تکرار این اقدام آن هم به دفعات از سوی قانونگذاران، ناظران و مجریان قانون سبب خروج پروسه حل ... کژ نگریستن ۲۳:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ شاعرى که جانش جوشان. ازسؤال نباشد، دردخمه ى. خودساخته ى فرم مى پوسد …✍ع صمدیان (افرا).٢٦/ ١١/ ٩٦ … کژ نگریستن ۲۲:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ ما ایرانیها وقتی به مشکلی بر میخوریم، آسانترین راه را انتخاب میکنیم وقتی سر دو راهی ناگزیری قرار میگیریم، راه سومی میسازیم که نه آن است و نه این؛ راهی که بعدا اشکالات زیادی برایمان به بار خواهد آورد؛ زیرا این راه آسان را با زیر پا گذاشتن «اصول» پیدا کردهایم. آنچه ما «زرنگی» مینامیم در حقیقت بی انضباطی مطلق است، نادیده گرفتن اصول است!. مثلا میان ماندن و توضیح دادن، رفتن را انتخاب میکنیم تا نمانده باشیم و توضیح دهیم!. میان عشق و نفرت، بیتفاوتی را انتخاب میکنیم تا مجبور نباشیم با اصول احساسیمان وارد جنگ شویم … … ... ‹ 85 86 87 88 89 90 91 ›
کژ نگریستن ۱۳:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ درون نظامهای بازاربنیاد هم سیاست هست: این سؤال که آیا باید در عراق بجنگیم یا نه مسئلهای سیاسی است؛ این سؤال که آیا باید قانون ما مسئله مالکیت تنها مسئله سیاست نیست، یکی از مسائل متعدد سیاسی است و تازه، پس از شکست کمونیسم باید گفت حالا مسئلهای درجه دو است …بدیو: اما مالکیت مسئله مرکزی است. آن جوامع سیاسی که در لحظهای پدید آمدند که دولتها حول محور کشاورزی یکجانشینان و ظهور فنون جدید تولید و ارتباطات و جنگ خلق شدند سرتاپا وابسته به تقسیم جامعه به طبقات بودند. و این تقسیم طبقاتی خود مبتنی است بر تصرف خصوصی مواهب و نعماتی که بایستی مشترک تلقی میشدند. به این اعتبار، مسئله اساسی سیاست حل و رفع منازعه میان کسانی است که مالکاند و کسانی که مالک نیستند. امروز ما شاهد واپسین و کاملترین – خاصه در تراز فنون تولید – قالب این برساخته چند هزار سالهایم؛ برساختهای که من صورت «نوسنگی سیاست» میخوانم. سرمایهداری آخرین محصول این تاریخ بسیار طولانی سازماندهی جامعه حول تصرف خصوصی مواهب و نعمات اجتماعی است و یادمان باشد که سرنوشت طبیعی این شکل از سازماندهی در حیات جمعی انسانها تاثیر دارد. حاصل اینکه سیاست در روزگار ما – سیاست به معنای مقدماتیترین کوشش برای برقراری عدالت – مستلزم تغییری کامل است؛ دگرگونی کل نظام …ژوفرن: گم ...
کژ نگریستن ۱۳:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ «پای فرضیه کمونیسم ایستادهام» آلن بدیو.. قسمت اول مقدمه فیلیپ دورو: آلن بدیو بهتازگی اعلام کرده است که قصد دارد سمینارهایش را متوقف کند. او همچنین اعلام کرده که عنقریب کتابی با عنوان «درونماندگاری حقیقتها» منتشر خواهد کرد و سهگانهای را تکمیل خواهد کرد که دو کتاب «وجود و رخداد» و «منطقهای جهانها» را هم شامل میشود. این مرد هشتاد ساله چابک و چالاک دست از چاپ و نشر نوشتههایش برنداشته است؛ به تازگی به همت انتشارات فایار کتاب (Je vous sais si nombreux…) [«میدانم شما تعداد معینی…»] را روانه بازار کرده، با انتشارات لینه کتاب «سنت آلمانی در فلسفه» را و با انتشارات فلاماریون کتاب «در ستایش سیاست» را. و اضافه کنید به اینها کتابهایی چون «در ستایش عشق» (٢٠٠٩)، «در ستایش تئاتر» (٢٠١٣) و دو سال بعد در ستایش ریاضیات. او از سال ١٩۶٨ در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده است چراکه به دیده تحقیر در دموکراسیهای بورژوایی مینگرد. هنوز که هنوز است به آرمانی وفادار است که با نام یک گروه سیاسی کوچک مائوئیستی پیوند خورده که بدیو در آن زمان عضوش بود: اتحاد کمونیستهای مارکسیست لنینیست فرانسه، که جزوهها و نشریههایش حاوی تصاویرهایی از مارکس و انگلس و لنین و ...
کژ نگریستن ۰۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ چرا با خودت تعارف داری یا از خودت میترسی؟ چه چیز فکلیها و خوشباشان و اهل حال اینقدر برایت دستنیافتنی بوده که ازشان نفرت میکنی؟ چرا این حجابی را که درونی کردنش اینطور مایهی آزار و خودخوریات شده دور نمیاندازی؟. برگرفته از فیس بوک نویسنده … ...
کژ نگریستن ۰۹:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ «پشت این روایت مقدسنما». الان هم هرچه کردم نشد چند کلمه دربارهش ننویسم وقتی کسی «روشنفکران» را به الکلی بودن، تا لنگ ظهر خوابیدن، فسق، اعتیاد، علافی، فکل بستن و امثالهم متصف میکند، و این همه را هم واضحا ضد ارزش میگیرد، یعنی باید به صدا و سیمای جمهوری اسلامی تبریک گفت که حالا با گذشت قریب بیست سال از «قتلهای زنجیرهای»، فکر و کلام حاکم را اینقدر تمیز بازتولید کرده است. آن روزها هم کشتگان قبل یا بعد از کشتهشدن به همین چیزها متهم میشدند. اگر درست یادم مانده باشد فقط یک قلم اش این بود که سیرجانی را به تریاکی بودن و پدوفیلی متهم کرده بودند. علت وجودی ستون «نیمهی پنهان» کیهان هم، که بعدها در کمال بیشرمی کتاب شد، همین بود. اما قتلهای زنجیرهای روشنفکران از عدم متولد نشد. اگر یادتان باشد از چند سال قبلش سربهنیستکردن اشرار و اوباش شهری شروع شده بود. فکر پشت آن قتلها دقیقا برقراری امنیت بود، استدلال هم این بود که نیروی انتظامی و دستگاه قضا بهتنهایی از برقراری امنیت عاجزند. از همان اوایل دههی هفتاد که ایدهی تعمیم این شیوه به روشنفکران و مخالفان حکومت مطرح شد، راهحلش نسبتا آماده بود. این راهحل چه بود؟ ...
کژ نگریستن ۰۰:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ در ستایش آزادگی. (بازنشر به بهانه ۲۹ بهمنماه، سالروز شهادت خسرو گلسرخی) ✍ محمدمهدی اردبیلی …مرگ و تولد مرزهای حالتی موقت از تناسب ارگانیکی هستند که «انسان زنده» نامیده میشود. در این معنا، اگر از منظر حقیقت، یعنی از منظر امر کلی، به مرگ بنگریم درخواهیم یافت که مرگ هیچ نیست جز تغیرات و تبدلات حالات افراد یک نوع. در این معنا، مرگ برای تکامل و صیانت نوع حتی ضروری به شمار میرود. روح جهان ذاتا جاودانه است و ما تا آنجا از مرگ میهراسیم و آن را اصالت میبخشیم که نه نسبتمان را با روح جاودان، بلکه حالت وجودی فردی و شخصی موقت خود ملاک قرار دهیم. در یک کلام، این «من» نیستم که پس از مرگ بدنم را ترک میکنم، بلکه این روح است که «من» را ترک میکند. باید از میل نازل به جاودانگی خودخواهانه و خیالپردازانۀ فردی، به میل والا به جاودانگی راستین برخاسته از نفی من فردی گذر کرد. فرد باید بتواند «هرچه بیشتر خود را فراموش کند» و از بطن مواجهۀ شخصی خود با وجود و عدم، با مرگ و زندگی، فراتر رود و به ساحت حقیقت روحانی جهان قدم بگذارد. تنها در این صورت است که فرد میتواند در لحظهای که در مرز میان مرگ و حیات قرار داد، در لحظهای که میتواند با بیان یک جملۀ عافیتطلبانه، ادامۀ زندگی بیو ...
کژ نگریستن ۲۳:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ 🌾رستاخیز کمونیسم🌾. مناظرهی آلن بدیو با سخنگوی نئولیبرالیسم مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:29, 4.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
کژ نگریستن ۲۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ سلام و درود خدمت همراهان همیشگی ونیز دوستانی که به تازگی به جمع ما پیوستهاند، مدتی به علت مشغله شدید کاری و مشکلاتی دیگر کانال از و با تلاش بسیار به دست میآید. ما تمام سعیمان را میکنیم تا به رسالت بنیادین و اصلی کژ نگریستن همانگونه که در مانیفست کانال آمده و قید شده وفادار بمانیم، امیدواریم که شما همراهان همیشگی نیز ما را در این راه و رسیدن به این مهم یاری رسانید. مانا مهر. رضا مجد🌹. ...
کژ نگریستن ۲۰:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ 📜 دریدا و واسازی. ✍ گایاتری چاکراوورتی اسپیواک. مترجم؛ امیر احمدی آریان 20100904153733-دریدا و واسازی.pdf ( 262.0 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام تعداد صفحات؛ ۸ صفحه.
کژ نگریستن ۲۰:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ 📜 «دریدا و واسازی». ✍ گایاتری چاکراوورتی اسپیواک مترجم؛ امیر احمدی آریان …اصطلاح واسازی، توسط ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی (۱۹۳۰- ۲۰۰۴) ابداع شد- کلمهای که عمدتا دوبار ظاهر شد و در مرتبهی دوم، بخشی از کتاب گراماتولوژی (۱۹۶۷) بود. این کلمه در قالب بررسی هایی به چشم میخورد که در مجلهی فرانسوی «نقادی» منتشر میشد و در بر دارندهی واژهی «تخریب» بود. این واژه تا حدی وجود خود را مدیون مارتین هایدگر است، به خصوص در بخش دوم کتاب کانت و مسئلهی متافیزیک (۱۹۲۹)، با عنوان «مشخصات بنیادین تخریب پدیدارشناختی تاریخ هستی شناسی به کمک معضل مادیت». بنابراین واژهی «واسازی» مثل چیزهای دیگر نوعی اصطلاح متعین برنامهی فکری هایدگر است. در ضمن به یاد داشته باشیم که هایدگر خوانندهی پیگیر فردریش نیچه بود، فیلسوفی که واژهی «تخریب» نقش مهمی در کار او ایفا میکرد. این مقاله به تفسیر واسازی به طور خاص در فلسفهی دریدا میپردازد و بر بحث «صحنه در حال کار واسازی» تمرکز میکند. متن کامل مقاله را در پی دی اف زیر مطالعه بفرمایید👇. ...
کژ نگریستن ۱۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ «دزدان روان را شناسایی کنید». بهرهبری از ناخودآگاه دیگری کسب و کارشان است میآیند و تاراج میکنند و میروند. بیشرمانه، درهای پنهانیترین و ممنوعترین انگارشها را میگشایند. ساختمان روان شما را با دینامیت منفجر میکنند، امید، آرامش، استواری و آرزوهایتان را میدزدند و میگریزند …به سخن درآوردن ناخودآگاه کار بسیار دشواری است. ولی درهای آن را میتوان به آسانی با یک نگاه دلربا، با یک همخوابگی، با یک کردار مازوخیستی یا سادیستی، با یک جمله که ارزشهای شما را سست میکند …. باز کرد …در اینجا دیگر سخن از عشق نیست،. سخن از تجاوز عاطفی است،. سخن از شکستن مرزهای درونی – برونی تن و روان است …به یاد بسپارید که برای درونیترین بخشهای روان خود دزدگیر بگذارید. تا با ورود رختهگران به حریم روانتان زنگ خطر را به صدا درآورد …. ...
کژ نگریستن ۱۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ تا وقتی کوچکی و نمیتونن با خودت حرفی بزنن، به پر و پای پدر و مادرت میپیچن که چرا لباس بچهتون اینطوره؟ چرا مدرسهش نگذاشتین؟ چرا دستشو به یه کاری بند نکردین؟. بعد که خودت بزرگ شدی قدم به قدم تعقیبت میکنن، هی بیخ گوشت ونگ میزنن: آقا جون، زن بگیر، آدم که بیزن نمیشه، این شتریه که …. بعد از تو میخوان که بچهدار بشی. خب، تو از زور پیسی ناچار میشی تخم و ترکه پس بیندازی. میگی با یکی در دهنشونو میبندم، اما اونا که راضی نمیشن. اگه دختره، یه برادر یا خواهر میخواد. باز اگه دختر شد دست بردار که نیستن، باید یکی رو درست کنی که توی عزات، جلو مردم بلن شه و بنشینه. تازه اگه همشون پسر شدن، هان؟ ...
کژ نگریستن ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ «از محرم تا ولنتاین، قربانیان بازار» ✍ علی بالنگا …چندسالیست که مناسبها، مناسک و آیینها دستخوش تغییری جدی در شکل و محتوا شدهاند. در تضادی بنیادین هم مراسم محرم با استقبال و تشریفات بیشتری برگزار میشود و هم بعد از آن مراسم هالووین و کمی بعدتر شب یلدا!. بحثهای بسیاری در این مورد درگرفته است از طرح چندگانهگی هویتی تا تهاجم فرهنگی و … اما میخواهم در این چند خط پدیده را از منظر بازار ببینیم. مسئله مصرف است. برای بازار فرقی ندارد که محل سودآوری مراسمی مذهبی است با پیشینه تاریخی یا ولنتاین تازه مد شده در ایران. بازار برای همهی اینها برنامه دارد. محصول تولید میکند. نیاز کاذب ایجاد میکند برای فروش به وسیله رسانه نیاز کاذب را به یک نیاز بدیهی تبدیل میکند ودر چشم بهم زدنی مغازهها و فروشگاههای اینترنتی را فتح میکند. اما برای زنده نگه داشتن این چرخه باید مخاطب (مشتری) بسازد به همین خاطر در عملی هوشمندانه طبقهای را نشانه میگیرد که در هر وضعیتی دغدغه اصلیاش جا نماندن از صف تفاخر و خودنمایی است. ...
کژ نگریستن ۱۲:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ علی کریمی و صدای حقیقت.. ✍محمدمهدی اردبیلی.. روزنامه اعتماد، ۲۹ بهمن ۹۶ نیست که دشمنان حقیقت همواره به دنبال مرزبندیهای کاذب برای پوشاندن حقیقتاند. تمامی مرزبندیهای قومی، دینی، نژادی، زبانی و حتی طبقاتی، اگر بنا باشد یک طرف را عین حقیقت و خیر، و آن سوی دیگر را باطل و شر مطلق اعلام کنند، به نبردهای بیهودهای منجر میشوند که برای هیچکس سودی دربر نخواهد داشت، جز البته، دشمنان حقیقت. اساسا هیچ تفاوتی در آن نیست که این ذهنیت، در قالب قسمی «غیرسازی هویتبخش»، «ما» ایرانیان را در مقابل «آن» اعراب قرار دهد، یا مثلا «ما» کردها را دربرابر «آن» فارسها بنشاند. شاهد اصلی این مرزهای کاذب چیزی جز این نیست که دشمنان حقیقت، خود را در «هر دو سوی» مرز و در کنار هر یک از «ما» قرار میدهند. چیزی شبیه آنکه فلان مدیر فاسد دولتی، زمانی که خطر افشاگری را احساس میکند، بلافاصله کل ماجرا را به آن «بیگانگان» نسبت میدهد و از «هموطنان» میخواهد که «اتحاد» داشته باشند و به ضرر «مسئولان خودی» عمل نکنند، چرا که نتیجه به ضرر «همگان» خواهد بود. بر همین قیاس اما، یکی از مرزبندیهایی که جوهریت یافتن آن در بیش از نیمسدۀ اخیر باعث ایجاد مرز کاذب دیگری شده است، دوگانۀ استقلال و پرسپولیس ...
کژ نگریستن ۱۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ✍ دکتر مصطفی مهرآیین … کافکا معتقد بود کسی که در زمان حیات خود نتواند با زندگی کنار آید نیازمند دو دست است: دستی که نومیدی را کمی از سرنوشتش دور کند و دستی که با آن بتواند از آنچه در ویرانه اطرافش میبیند تند تند بنویسد. به همین دلیل معتقد بود این چنین فردی به طور همزمان در زندگی اش مرده و زنده واقعی است. هانا آرنت مبتنی بر همین ایده معتقد بود وقتی در عصر ظلمت و شر زندگی میکنیم و با یک زندگی ویران روبروییم نیازمند همین دو دستیم: دستی که ما را زنده نگه دارد و نگذارد خودکشی کنیم و دستی که با آن بتوانیم در میان خرابههای ویرانه بگردیم و اندک چیزهای خوب باقی مانده را پیدا کنیم و آنها را مایه امید خود کنیم. زندگی در ویرانه یعنی همزمان مرده بودن و زنده بودن. وضعیت امروز جامعه ما چیزی شبیه این وضعیت است. ما با بی اعتنایی مستمر تاریخی به تامل و تفکر در جزییات زندگی خود و جامعه، زندگی خود و جامعه را از دست دادهایم. به زبان بنیامین، مثل کشتی شکستهای هستیم که با بالا رفتن از دیرکی که در حال فرو افتادن در آب است سعی میکند خود را روی آب شناور نگه دارد تا شاید از اونجا علامتی بفرستد که منجر به نجات او شود. موقعیت ما م ...
کژ نگریستن ۱۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ ✍میترا کدیور دوم …سوژه در حرکت به سوی ژوئیسانس اش ناگزیر به رویارویی با درد و رنج است و این همان چیزی است که موجب واپس زنی میشود. سوژه از ارضا کردن سائق هایش چشم میپوشد و همین چشم پوشیها تاریخچه او میگردد. اما همان طور که فروید و لکان هردو میگویند «واپس زده همیشه باز میگردد» … ژوئی سانس برمی گردد اما با چهرهای دیگر، با چهرهی سمپتوم. سمپتوم فقط یکی از جانشینهای ژوئیسانس است. رمزگشایی سمپتوم، یافتن معنای آن، یعنی یافتن ژوئی سانسی که در آن مکتوم است و سوژه از آن بی خبر …. برای فروید فرهنگ و تمدن بزرگترین مانع بر سر راه لذت بی حد و حصر است و برای لکان چیره شدن بعد سمبولیک بر انسان بزرگترین مانع بر سر راه ژوئیسانس است. …کاستراسیون (اختگی) سمبولیک سوژه را از قسمت بزرگی از ژوئیسانس اش محروم میکند. فقط قسمت کوچکی از آن میتواند از این کاستراسیون عبور کند که لکان آن را «لذت افزوده» می نامد و بر اساس «ارزش افزوده» مارکس تعریف میکند. پی گرفتن لذت افزوده در اقتصاد روانی همان قدر مشکل است که ردیابی ارزش افزوده در اقتصاد سرمایه داری …لکان دیدگاه فروید را در مورد «لیبیدو» معکوس میکند و به آن از وجه کا ...
کژ نگریستن ۱۷:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ ✍ میترا کدیور.. اول در سال ۱۹۱۱ فروید در مقالهی «تعاریفی در ارتباط با دو اصل عملکرد روانی» مرحلهای را فرض میکند که در آن فعالیت روانی را فقط «اصل لذت» هدایت میکند. این اصل بر قانون جاذبه و دافعه استوار است. یعنی اینکه فعالیت روانی از هر آنچه ممکن است رنج آور باشد خود را کنار میکشد و به سمت آنچه که لذت بخش است جذب میشود. در این مرحله فرد چندان به مقولهی واقعیت وقعی نمینهد و از آنچه که واقعی است و از آنچه که وهم است به یک نسبت کامیاب میشود. …فروید معتقد است که بعدا اصل دیگری پدیدار میگردد که عملکرد آن جدا کردن واقعیت از توهم است، حتی اگر این واقعیت ناخوشایند باشد. در هر صورت فرد قبل از هر چیز نیاز دارد در این دنیا زنده بماند و برای این کار بایستی به قوانین حاکم بر آن تن در دهد، حتی اگر این قوانین برایش ناخوشایند باشند. و حالا این «اصل واقعیت» است که جایگزین اصل لذت میشود و در اثر آن فرد یاد میگیرد که کار کند، صبر کند، محاسبه کند، تحمل کند، در یک کلام عاقل شود …اما اصل واقعیت به هیچ وجه در تضاد با اصل لذت نیست. در اینجا هم هدف بدست آوردن لذت است. منتها در اینجا بهترین راه کوتاهترین راه نیست. ...
کژ نگریستن ۱۳:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ 🔅 جایگاه قانون در شرایط حساس کنونی!. 🖋 سیدمصطفی جمشیدی ▫️ حدود نیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ماهها قبل خواستار طرح درخصوص مطالبات سرمایهگذاران موسسات مالی و اعتباری بودند و امروز اعلام شد بیش از ۵۰ درصد از نمایندگان، بنا بر آنچه عنوان کردهاند، امضایشان را پس گرفتهاند …▫️ اصولا این شرایط حساس کنونی چیست؟ نسبت با شرایط حساس کنونی چیست؟ و آیا همین شرایط حساس کنونی معلول بیتوجهی به قانون نیست؟. ▫️ ژان ژاک روسو در کتاب ماندگار خود بعد از تشریح قانون و ویژگیها و مراحل ایجاد آن، مملکتی را جمهوری میخواند که فقط و فقط تحت فرمان قانون اداره شود و متذکر میشود که تنها در حکومت قانون است که به معنای واقعی کلمه در اولویت قرار میگیرد …▫️ قانون زائیده اراده عمومی است و هر فرد، صرف نظر از اینکه داخل دایره قدرت و حکومت و یا خارج از آن قرار دارد، ملزم به تبعیت از قانون است. اما آنچه که در برخی برهههای تاثیرگذار کشور شاهد آن بودهایم چیزی جز ذبح قانون پیش پای آنچه که خوانده میشود، نبوده و عموما «شرایط حساس کنونی» اسم رمز این ذبح قانونی بوده است!. ▫️ تکرار این اقدام آن هم به دفعات از سوی قانونگذاران، ناظران و مجریان قانون سبب خروج پروسه حل ...
کژ نگریستن ۲۳:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ شاعرى که جانش جوشان. ازسؤال نباشد، دردخمه ى. خودساخته ى فرم مى پوسد …✍ع صمدیان (افرا).٢٦/ ١١/ ٩٦ …
کژ نگریستن ۲۲:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ ما ایرانیها وقتی به مشکلی بر میخوریم، آسانترین راه را انتخاب میکنیم وقتی سر دو راهی ناگزیری قرار میگیریم، راه سومی میسازیم که نه آن است و نه این؛ راهی که بعدا اشکالات زیادی برایمان به بار خواهد آورد؛ زیرا این راه آسان را با زیر پا گذاشتن «اصول» پیدا کردهایم. آنچه ما «زرنگی» مینامیم در حقیقت بی انضباطی مطلق است، نادیده گرفتن اصول است!. مثلا میان ماندن و توضیح دادن، رفتن را انتخاب میکنیم تا نمانده باشیم و توضیح دهیم!. میان عشق و نفرت، بیتفاوتی را انتخاب میکنیم تا مجبور نباشیم با اصول احساسیمان وارد جنگ شویم … … ...